Sitat:
Opprinnelig skrevet av mamma27
Dette er noe jeg også lurer på  . Har ei lita jente som ble til ved hjelp av donor  . Vi valgte å bruke kjent donor som skal ha kontakt med henne. På hvilken måte kan vi best forklare henne situasjonen, noen tips? Finnes kanskje ingen barnebøker som forklarer slikt, enda ihvertfall? Flere som har valgt som oss?
|
Hei!
Jeg skjønner ikke helt det med at dere har brukt kjent donor og at han skal ha kontakt med datteren deres?

Vi har brukt åpen donor, vi bestilte donorsæd fra European Spermbank og gjennomførte IVFD-forsøket i Haugesund. Donoren vår er åpen, men i vårt tilfelle skal ikke donoren i utgangspunktet ha kontakt med barnet vårt. Bare hvis barnet vårt selv ønsker kontakt når h*n blir 18 år gammel blir det kontakt, men det er jo svært sjelden at barna ønsker kontakt med donoren sin.
Når det gjelder å fortelle det har jeg faktisk tenkt å lage en bok selv. Jeg skal skrive en historie, mer som en eventyrfortelling, om hvordan barnet vårt ble til der vi forklarer at pappa manglet en celle som vi måtte låne fra noen andre for at barnet vårt skulle bli til. Noen i familien har sagt ja til å lage tegninger til boka, så jeg ser for meg at jeg skal legge inn tegningene på et nettsted som lager fotobøker, med bilde på s 1,3,5,7 osv og tekst på s 2,4,6,8 ovs.
Også får vi forklare nærmere når barnet lurer litt mer på det selv. Vi har tatt vare på all tilgjengelig informasjon om donoren vår som barnet skal få når h*n ønsker det. Studier i England viser at noe sånt som bare 1 % av donorbarn ønsker å treffe donoren sin. Men det er jo godt mulig at dere har et helt annet donoropplegg enn oss, kanskje det er mer naturlig for dere å ha kontakt med donor.
Jeg ville i alle fall startet med å fortelle på en veldig barnevennlig måte, fra starten vil de ikke skjønne så mye av det uansett. Men vi vil så et frø, slik at det aldri blir et sjokk å få vite at far ikke er biologisk far. Også må man vel bare ta det derifra.
Lykke til
1. IVFD "kort regime" mai 10, Haugesund:
L kom 13.02.11 
Dagbok
Klem fra Carija