Ønskebarn forum  
Gammel 07-02-2009, 08:56   #1
Athena76
Fersk på forum

Athena76 sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Standard Like lykkelig uten barn

http://www.dagbladet.no/2009/02/07/n...milie/4736025/

Hmmm, stemmer dette?

Athena76 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-02-2009, 09:11   #2
TonjeK
Skravleguru

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Nord-Norge
Standard

Innbiller meg no iallefall at jeg vil bli lykkeligere med barn...enn uten....

Har ikke akkurat følt meg så overlykkelig de siste tre årene...har levd i en boble...

Kan det være at de som har svart på undersøkelsen ikke har vært helt ærlige med seg selv ? Har de spurt de som har valgt/blitt inneforstått med at de vil forbli barnløse, eller har de spurt prøvere?
Gammel 07-02-2009, 11:16   #3
Knitty
Skravleguru

Knitty sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Standard

En slik undersøkelse avhenger VELDIG av hvilke spørsmål som er stilt, og hvordan de er stilt... Jeg stusser også på konklusjonen her - er ikke sikkert alle de som har deltatt er enige i den?

For meg dreier det seg om å planlegge og ønske seg et liv, og så blir det ikke sånn i det hele tatt, selv om "alle" andre rundt en får akkurat det man selv ønsker, uten at de trenger å jobbe for det en gang. Det er klart det tar på psykisk, og at man kommer til å være merket av det resten av livet. Tror det gjelder uansett hva det var man ønsket seg av livet, om det var barn og/eller noe annet. Det er ikke sikkert jeg kommer til å gå gjennom hele resten av livet som ulykkelig på grunn av alt vi har vært gjennom, men å si at det ikke påvirker min lykkefølelse, og at det ikke gjør meg disponert for depresjoner, synes jeg er veldig rart...
Gutt f. august 2009
Tvillinggutter f. november 2011
Knitty er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-02-2009, 11:54   #4
Ada
Husvarm

Medlem siden: Aug 2004
Standard

Det må da komme helt an på forhistorien til den enkelte. Dersom man aldri har hatt et stort og intenst ønske om å bli forelder, må det være en langt enklere sak å forbli barnløs enn om man har prøvd i årevis på å bli forelder på den ene eller andre måten, for så å måtte gå videre i livet uten barn. Jeg sier ikke at man ikke også da kan bli lykkelig og ha et fullverdig og godt liv, men da vil jeg tro at veien til lykke blir langt tyngre.

Selv tror jeg at mammarollen vil bidra sterkt til å gi meg et lykkelig liv, men det er også mange andre forhold som bidrar i så måte.
Gammel 07-02-2009, 16:27   #5
hormonella
Svart belte på forum

hormonella sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Standard

Akkurat denne setningen sier jo en del da:

.... "i utvalget er det både ufrivillig barnløse og folk som har valgt å ikke bli foreldre....."

Når utvalget ikke er sammenlignbart, så blir også resultatene så som så.
Gammel 15-02-2009, 09:51   #6
Slettet bruker
Gjest

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av hormonella Vis innlegg
Akkurat denne setningen sier jo en del da:

.... "i utvalget er det både ufrivillig barnløse og folk som har valgt å ikke bli foreldre....."

Når utvalget ikke er sammenlignbart, så blir også resultatene så som så.
Ja, det tenkte jeg også.
For meg er det ikke noe som helst problem å skjønne at noen som ikke har lyst på barn er lykkelige uten barn. Hvorfor skulle de ikke være det da? De har ikke lyst på barn.

Men jeg tror ytterst få ufrivillige barnløse(som aldri får barn) klarer å slå seg helt til ro med det faktum at de aldri vil bli foreldre. De kan sikkert leve gode og lykkeligeliv, men en vil vel alltid ha tanken i bakhodet...?!
  Svar med sitat
Gammel 15-02-2009, 10:44   #7
Løvetannjenta
Fersk på forum

Løvetannjenta sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Standard

Jeg har lyst til å komme med noen betraktninger rundt lykke og barn.
Etter mange år med forsøk på å få barn ser det nå, av ulike grunner ut til at jeg kanskje må gå videre i livet uten barnet jeg ønsket meg. Dette er bakgrunnen for at jeg i det siste har gått og fundert litt rundt dette med lykke og hva det vil si å ha et lykkelig liv. Og, ikke minst hvem som skal få definere om jeg lever et lykkelig liv....

Forskning har for lengst avlivet myten om at lykke er koblet til materielle verdier. Noen vil kanskje si at å leve et lykkelig liv er å ha god helse, men heller ikke her er svarene entydige. Mange må leve med kroniske sykdommer og vil kanskje til og med si at livene deres er lykkelige på grunn av den innsikten de har fått gjennom sykdommen. Kan anbefale Jørgen Skavlands bok: Frisk nok for livet, omhandler dette.
Barn er ingen garanti for et lykkelig liv. Vi har de til låns noen år og siden lever de sine liv videre. De har ingen forpliktelser til å gjøre oss lykkelige.

Min teori er at lykke er en indre tilstand, noe som oppstår som følge av harmoni, tilfredshet med seg selv. Det kan påvirkes av ytre faktorer, men har du det godt med deg selv vil lykken komme innenfra. Og det kan ingen utenvidere ta fra deg. Den er ikke nødvendigvis koblet til ytre verdier. Menneskesinnet kan bearbeide mye av det vi opplever gjennom livet og gjennfinne en slik balanse.
Et liv uten barn trenger ikke være ulykkelig, vi kan jobbe med oss selv og legge nye verdier til livet. Selv om barn har vært et stort ønske og et savn vil være der, trenger ikke barneønsket gi økt sannsynlighet for depresjoner senere i livet.Det er et valg vi må ta, selv om det er utrolig tøfft å være i prosessen.
Jeg håper derfor at undersøkelsen konkluderer rett. Den viser i så fall at det er mulig å leve gode, lykkelige liv også uten barn. Det er mulig å rette livet mot andre verdier og ikke grave seg ned i det som ikke gikk i ens eget liv.

Ha en god dag!
Gammel 15-02-2009, 11:26   #8
Gulli
Stadig innom

Gulli sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Oslo
Standard

Funnene i denne undersøkelsen viser at det er mange ting som påvirker om en er lykkelig eller mindre lykkelig (og om en opplever depresjoner osv) De som får barn kan f.eks også være ulykkelige og deprimerte av ulike grunner... Det sier ingenting om at vi som ønsker å få barn ikke kan være ulykkelige på grunn av vår barnløshet.
Gammel 16-02-2009, 21:34   #9
Brummeline67
Fullstendig hekta

Brummeline67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Xiphias Vis innlegg
Men jeg tror ytterst få ufrivillige barnløse(som aldri får barn) klarer å slå seg helt til ro med det faktum at de aldri vil bli foreldre. De kan sikkert leve gode og lykkeligeliv, men en vil vel alltid ha tanken i bakhodet...?!
Redd for at tanken lett er der, gitt! Kunne vært fristende å være litt usakelig og snu undersøkelsen på hodet og spørre: "Like ulykkelige med barn?"

Selv om jeg ikke går rundt og føler meg ulykkelig hele tiden, for det gjør jeg ikke, så har jeg absolutt slitt med å takle den store sorgen i vårt liv. Og selv om det ikke er noe å gjøre med at vi endte uten barn, så er det ikke til å unnslå at savnet stikker til iblant.

Likevel tror jeg ikke nødvendigvis at jeg hadde vært så mye lykkeligere i livet med barn. For det er også andre faktorer som spiller inn på lykkefølelsen enn barn. Men, med barn hadde det vært snakk om en annen slags helhet i livet vårt enn nå. Selv om man ikke kan bygge lykken ene og alene rundt et barn/barna - stakkars dem, hvis så...

Går videre i livet uten barn.

Brumboken
Brummeline67 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 16-02-2009, 21:55   #10
Jane
Nykommer

Jane sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Brummeline67 Vis innlegg
Redd for at tanken lett er der, gitt! Kunne vært fristende å være litt usakelig og snu undersøkelsen på hodet og spørre: "Like ulykkelige med barn?"

Selv om jeg ikke går rundt og føler meg ulykkelig hele tiden, for det gjør jeg ikke, så har jeg absolutt slitt med å takle den store sorgen i vårt liv. Og selv om det ikke er noe å gjøre med at vi endte uten barn, så er det ikke til å unnslå at savnet stikker til iblant.

Likevel tror jeg ikke nødvendigvis at jeg hadde vært så mye lykkeligere i livet med barn. For det er også andre faktorer som spiller inn på lykkefølelsen enn barn. Men, med barn hadde det vært snakk om en annen slags helhet i livet vårt enn nå. Selv om man ikke kan bygge lykken ene og alene rundt et barn/barna - stakkars dem, hvis så...
Støtter deg der i betraktningene dine Brummeline.
Klem fra Jane
Jane er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder