Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Klubber > Sæddonasjon

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-05-2010, 08:16   #1
Venus
Stamgjest

Venus sin avatar

Medlem siden: May 2010
Question Sæddonasjon-kan noen hjelpe oss med litt informasjon?

Hei alle.

Jeg ble veldig glad da jeg fant dette forumet som ser ut til å inneha mye god informasjon.

Jeg og min samboer startet forsøket med å få baby for 9 mnd siden. Ikke lenge siden det, men vi er midt i 30-årene og tiden går så fort. Vi har vært til undersøkelse begge to. Alt ser fint ut hos meg (jeg har en datter fra før), men han produserer dessverre ingen sædceller. Det er to dager siden vi fikk den endelige beskjeden etter å ha avlagt to prøver på sykehus og privatklinikk. Vi er rett og slett i sorg.

Nå kan det se ut som om vårt eneste håp for å bli foreldre er å bruke donorsæd.
Kan noen fortelle meg litt om dette? Hvor får vi dette utført? Må vi ut av landet? Bruker man inseminasjon eller IVF? Hva er kostnadene forbundet med dette?

Jeg blir veldig takknemlig for svar.
Venus er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 08:31   #2
katrine
Husvarm

katrine sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Rogaland
Standard

Har dere fått tilbud om TESA eller PESA? Spør klinikken deres om det.

Trodde alle klinikker gjør dette, så lenge de har donorsæd å ta av.....

Kan vel bruke inseminasjon, IVF og ISCI???

Ikke noen gode svar til deg, men ble så i tvil.
katrine er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 08:45   #3
Venus
Stamgjest

Venus sin avatar

Standard

Vi er helt ny i dette gamet.. hva er TESA og PESA?
Jeg har forstått det slik at få klinikker her i landet har donorsæd å ta av....
Men som sagt: vet veldig lite ennå...
Gammel 27-05-2010, 09:28   #4
Bing
Stadig innom

Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Standard

Det er vel Haugesund og Riksen som tilbyr behandling med donorsæd. Men det er liten tilgang på donorer her i landet, mye pga at donor må være åpen.
Men det en da må gjøre er å bestille donorsæd fra f.eks Cryos og få den sendt til behandlingsstedet her i Norge.

Men dette er det andre som kan mer om enn meg.

Jeg benyttet donorsæd, men fikk det gjort i privat Danmark.

Tesa og pesa, er vel når de går direkte inn i testikkel eller bitestikkel og henter ut spermceller. Men det forutsetter jo at det finnes levende celler der.
Gammel 27-05-2010, 10:22   #5
Venus
Stamgjest

Venus sin avatar

Standard

Så flott at du har tvillinger. Jeg går ut fra du måtte til Danmark hvis du er alene. Veldig synd at det er så strengt i Norge å kunne ha denne muligheten selv om man er alene med barneønske.
Jeg har nettopp snakket med Volvat medisinske senter og de tilbyr behandling med donorsæd, så da er det ihvertfall 3 institusjoner i Norge som tilbyr dette. Ved Volvat bestiller de sæd fra en bank i Danmark. Kostnadene var heller ikke avskrekkende (selv om det selvfølgelig ikke er avgjørende, men fort kan bli det dersom prisen er høy). Kort ventetid har de også, om vi søker nå kan vi få behandling allerede i august i år!
Gammel 27-05-2010, 11:24   #6
carija
Stamgjest

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Midt i
Standard

Hei Venus!

Akkurat nå er jeg og samboeren min i vårt 1. forsøk med donorsæd så jeg kan bidra med endel informasjon til deg. Vi gjennomfører forsøket i Haugesund, som min kjære venn Bing sier så er det bare Haugesund og Rikshospitalet av de offentlige klinikkene som tilbyr behandling med donorsæd i Norge. Det er også noen private klinikker i Norge som tilbyr behandling med donorsæd, også er det mulig å dra til utlandet.

Vi fikk samme beskjed som dere for noen måneder siden etter å ha gjennomført 2 ICSI(IVF) forsøk her hjemme i Trondheim.

Det er mange ting å ta stilling til når du vil bruke donorsæd:

Vil man ha åpen eller lukket donor? Dersom dere vil ha åpen donor, det betyr at barnet kan oppsøke sin biologiske far når det er 18 år, kan dere gjennomføre dette i Norge. Her i Norge er det ikke lov å bruke donorsæd fra lukket/anonym donor. Uansett om dere bruker åpen eller lukket donor er mannen din både juridisk og sosial far til barnet uansett; donor har ingen rettigheter eller plikter til barnet deres uansett.

AID eller IVFD? AID betyr insemnasjon med donorsæd. Det er en enklere prosess enn IVFD, og gjennomføres enten i naturlig syklus eller med noe medisinering. Da drar dere til klinikken når ultralyd viser at du er klar for eggløsning, og donorsæden insemneres. IVFD er IVF med donorsæd. Det er en lang prosess der du går på forskjellinge medsiner. Her vil flere egg modnes, og når ultralyd viser at eggene er ferdig modnet vil du dra til klinikken og legen vil hente ut eggene dine. På labratoriet vil biotekniker befrukte eggene dine med donorsæd, og et par dager senere settes ett eller to egg tilbake i livmora di. Det er fordeler og ulemper med både AID og IVFD, og siden AID er en enklere prosess starter man ofte med AID og går over til IVFD dersom man ikke lykkes med AID.

Selve donorsæden: I Norge er det enorm mangel på donorsæd, og akkurat nå tror jeg det er tomt i sædbanken til både Haugesund og Rikshospitalet. Vi måtte bestille donorsæden selv fra www.europeanspermbank.com som ligger i Danmark. Der har de i underkant av 100 donorer akkurat nå, og dere får velge etter en rekke ting slik at donor likner mest mulig på mannen din. Vi betalte 8500 kr for 2 doser med donorsæd(2 doser er nok til 2 forsøk). Disse pengene får dere ikke refundert.

Økonomi: Dersom dere gjennomfører dette på offentlig klinikk i Norge vil staten dekke alle deres medisinutgifter over 15 000 kr for inntil 3 forsøk. Dersom dere ikke bor i Haugesund eller Oslo vil dere få dekt store deler av deres reiseutgifter også. Dersom dere gjør dette på privat klinikk vil dere ikke få refundert deres utgifter.

Dersom du lurer på mer er det bare å spørre. Du kan også ta en titt på hjemmesiden min der jeg har skrevet om hele prosessen vi har vært gjennom. Der har jeg også skrevet endel generelt om bruk av donor, og hvordan IVF og insemnasjon fungerer. Link til hjemmesiden min står rett under her nå.

Det å bruke donorsæd kan være en avskrekkende tanke til å begynne med, men vi er veldig komfortable og sikre i det valget vi har tatt. Alt foregår i svært ryddige rammer, og uansett hvor og hvordan dere gjennomfører dette er det dere som styrer løpet og dere tar beslutningene selv.

Masse lykke til
1. IVFD "kort regime" mai 10, Haugesund:
L kom 13.02.11

Dagbok

Klem fra Carija

Sist endret av carija : 27-05-2010 kl 11:30
carija er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 12:07   #7
Venus
Stamgjest

Venus sin avatar

Standard

Hei Carija og tusen takk for fyldig og informativt svar!
Vi har ennå mange tanker å tenke, da det bare er 2 dager siden vi fikk den nedslående beskjeden vedr min manns celler. Men vi ønsker barn veldig sterkt og adopsjon er foreløpig ikke aktuelt for oss, både fordi det tar tid og fordi vi ikke får et barn med samme etnisitet (for ordens skyld: dette har ikke noe med rasisme å gjøre).

Dersom vi velger donor, er dette noe vi kommer til å holde for oss selv. Et evt barn vil ikke få vite at det kommer fra en donor, da det er pappa som er pappa. Derfor vil det ikke bli aktuelt med en senere sporing av donor.

Jeg har snakket med Volvat i dag og de gir denne behandlingen. Prisene var heller ikke avskrekkende, men det er klart: man vet ikke hvor mange forsøk man må ha før det evt gir resultater. Vi har heller ikke tatt stilling til hvorvidt det blir inseminasjon eller IVFD.
Som sagt: mange tanker på tenkes..

Takk for svar!
Gammel 27-05-2010, 12:28   #8
carija
Stamgjest

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Midt i
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Venus Vis innlegg
Vi har ennå mange tanker å tenke, da det bare er 2 dager siden vi fikk den nedslående beskjeden vedr min manns celler. Men vi ønsker barn veldig sterkt og adopsjon er foreløpig ikke aktuelt for oss, både fordi det tar tid og fordi vi ikke får et barn med samme etnisitet (for ordens skyld: dette har ikke noe med rasisme å gjøre).

Dersom vi velger donor, er dette noe vi kommer til å holde for oss selv. Et evt barn vil ikke få vite at det kommer fra en donor, da det er pappa som er pappa. Derfor vil det ikke bli aktuelt med en senere sporing av donor.

Jeg har snakket med Volvat i dag og de gir denne behandlingen. Prisene var heller ikke avskrekkende, men det er klart: man vet ikke hvor mange forsøk man må ha før det evt gir resultater. Vi har heller ikke tatt stilling til hvorvidt det blir inseminasjon eller IVFD.

Takk for svar!

Jeg skjønner det med adopsjon, selv om mannen din ikke blir biologisk far gir dette deg muligheten til å bli biologisk mor, til å bære frem barnet selv og til å ha barnet fra deg 1. Det er jo ganske fantastisk at denne donormuligheten finnes slik at par som oss og dere kan oppnå drømmen om å få "egne" barn uansett.

Fra starten var jeg enig med dere: Mannen min er pappa uansett, så hvorfor i all verden i det hele tatt fortelle at vi har brukt donor? Men etter å ha lest mye og tenkt mye har jeg og mannen min endret mening. Nå tenker vi at vi ikke ønsker å holde en så stor del av barnet vårt skjult for det. Vi mener at alle har rett til å vite hvem de er og hvor de kommer fra. Mannen min kommer alltid til å være pappa for barnet vårt uansett. Men dersom barnet vårt en gang i fremtiden vil vite hvem donor er vi heller være der og støtte det slik som foreldre gjør. Dersom det bli realitet, vil mannen min ha vært pappa i 18 år, og ingen kan ta fra han pappa-plassen i barnets hjerte. Dessuten er det mange måter et barn kan finn ut at pappa ikke er biologisk pappa, og la oss si at barnet finner ut det når det er 15 år gammelt: Da blir det krise.

Men jeg skjønner godt hvorfor dere ikke ønsker å fortelle dette til noen. Det er flere her inne som har brukt donor og ikke fortalt noen om det, og det valget respekterer jeg 100 %. Som jeg skrev i forrige innlegg er det dere som bestemmer hva som skal skje, det er dere som tar beslutningene. Og dersom dere mener at dette er det beste for dere og for barnet er det selvfølgelig helt greit. Ingen andre har rett til å mene noe annet, folk er forskjellinge og selv om en ting kan være riktig for meg kan noe annet være riktig for deg. Dette er deres beslutning, og jeg er sikker på at dere vil velge det som er mest riktig for dere.

Dette blir spennende! Jeg gleder meg til å følge deg videre. Fordelen med en privat klinikk som Volvat er at ting går raskt, og dersom alt går etter planen nå kan du faktisk være gravid allerede til høsten. Er ikke det fantastisk??
1. IVFD "kort regime" mai 10, Haugesund:
L kom 13.02.11

Dagbok

Klem fra Carija
carija er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 12:32   #9
Klara-Sofie
Flyttet inn

Medlem siden: Apr 2010
Sted: Akershus
Standard

Det der med å ikke fortelle at man bruker donor..... jeg vet ikke hva jeg mener, og heldigvis trenger jeg ikke ta stilling til det ennå.
Men legen vår sa at selv om blodtype stemmer, så vil det ved f.eks. transplantasjon være andre ting enn blodtype som sjekkes, og man vil da finne ut av barnet har en donor. Der igjen -- hva er sannsynligheten for at man skulle trenge det...? Nei, det er vanskelig.
44 år
prøvere siden febr.2007, "ørten" Pergo-kurer
IVF- avbrutt okt 2009, IVF - neg. mars 2010 (Aleris)
ED - AVA-Riga juli 2010 - neg.
ED - AVA-Riga nov 2010 - SA 5+2
1 ED på frys satt inn 17.juni 2011 -en nydelig prinsesse ble født febr 2012
Klara-Sofie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-05-2010, 12:46   #10
Bing
Stadig innom

Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Venus Vis innlegg

Takk for svar!
Men hvis dere skal ha lukket donor kan dere ikke benytte Volvat. Da dere utenlands. I Norge har barn krav på å få vite sitt biologiske opphav, så åpen donor er eneste mulighet. Dere kan ikke holde det hemmelig for barnet.

I Danmark er det paradoksalt nok motsatt. På IVF-klinikkene man bruker anonym donor...forstå det den som kan.....

Sist endret av Bing : 27-05-2010 kl 12:48
Bing er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder