Ønskebarn forum  
Gammel 31-07-2010, 16:28   #11
annem
Stadig innom

annem sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Standard

Vi forteller til barna at de er blitt til ved ED og surrogat. Surrogaten kommer de til å ha et forhold til for vi er venner, men ED er anonym (kunne godt ønske at hun ikke var det og at hun hadde gitt f. eks tillatelse til et møte etter fylte 18 eller noe sånt.. )
Vi leser barnebøker og lager egne bøker der historien deres og andres i samme situasjon fortelles (usa har mye sånt) slik at det blir naturlig og bar glir inn som deres livshistorie. vi kommer til å fokusere på at de er blitt til fordi vi ville det og at det altså ikke er pga ed og surrogat i utgangspunktet at de har kommet til verden. Så kommer jo alvorspraten og sikkert undringe for dem, men alle undrer vel på hvem der er på et eller annet vis så jeg håper at den tryggheten og kjærligheten og familiefølelsen vi gir vil gi dem ryggrad og grobunn til å gå gjennom undring og finne seg selv.

Når det gjelder andre vet de aller nærmeste det og noen andre, men det er ikke noe jeg forteller i hytt og pine for det er en privatsak - ikke så mye for meg, men for mine barn. De må selv få være i en naturlig oppvekst hvor ikke alle vet alt. Jeg hadde behov for å fortelle og prate da jeg gikk gjennom det, men angrer nå på at jeg sa det til så mange- ikke fordi jeg har noe som helst problem med det lenger (det har jeg kommet gjennom etter undrig og luring...), men fordi det er så rivende likgyldig for meg (andre synes å legge mer i det enn det jeg gjør). Disse ungene er av meg og mine og jeg kan ikke tenke meg at de ikke kommer fra min kropp og hjerte og vilje. Alt jeg tenkte før om dette med donor og at det var tøft da vi måtte gjøre det, ja det er blåst bort: Jeg har jo MINE barn. Ville ikke hatt noen andre jeg!

Tror det er sundt å vite sannheten og at en eier sin egen, sanne historie.
Har en først fortalt kan en ikke "ikke fortelle" og det må en være var på, men å sjule barnas flotte tilblivelse nei det synes ikke jeg er riktig (skjønner at alle må finne sin vei). Det er vel også medisinske grunner for å vite sitt opphav. Forskning så langt viser at ærlighet er det beste. Jeg tenker at ting er som de er det er ingen skam og ingen mindre kjærlighet å få sine barn via donor. Tvert i mot eller? Dette er høyt ønskede barn det!

For dere som har født selv er dere jo i biologisk (ikke genetisk) slekt med barnet deres og ny forskning viser at når en bærer et barn overføres også visse arvegenskaper. Og så vet en vel at det sosiale er det aller viktigste på de fleste måter. (her er det bla en del en kan hente fra adopsjonsforskning - som bla nysgjerrig her har vært inne på på surrogat sidene)
Lykke til alle sammen.
Spennende tema.

Sist endret av annem : 31-07-2010 kl 16:35
annem er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-07-2010, 16:55   #12
Klara-Sofie
Flyttet inn

Medlem siden: Apr 2010
Sted: Akershus
Standard

*mange innlegg som har gitt meg noe å tenke på*
44 år
prøvere siden febr.2007, "ørten" Pergo-kurer
IVF- avbrutt okt 2009, IVF - neg. mars 2010 (Aleris)
ED - AVA-Riga juli 2010 - neg.
ED - AVA-Riga nov 2010 - SA 5+2
1 ED på frys satt inn 17.juni 2011 -en nydelig prinsesse ble født febr 2012
Klara-Sofie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-07-2010, 19:29   #13
Niffi
Flyttet inn

Niffi sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: akershus
Standard

Tusen, tusen takk for fine svar....for fine og gjennomtenkte svar!

Jeg sier som Klara Sofie; dere har gitt meg noe å tenke på.

Annem; det var inntressant å lese det du skrev ang nyere forskning At barnet får noe arveegenskaper fra mor som bærer frem barnet. Kan du si noe om hvor en kan lese litt mer om det?

Tusen takk igjen.

God klem fra Niffi

Lillegutt kom endelig til oss i januar
Niffi er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-07-2010, 19:51   #14
rabalder
Husvarm

Medlem siden: Jul 2008
Standard

Hei Niffi
Inne paa donor sidene saa la Liz39 in en link Traaden heter Genetisk mor ved bruk av ED? og var skrevet 28/9/2009. Der ligger det en link angaaende at barnet faar noen av mors egenskaper/trekk ved aa bli baert fram i mors liv. Veldig interesant lesing.
Lykke til med valget ditt
Klem fra Rabalder
rabalder er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-07-2010, 20:35   #15
Niffi
Flyttet inn

Niffi sin avatar

Standard

Tusen takk, Rabalder
Da skal jeg gå inn å lese der.

God klem fra Niffi

Gammel 01-08-2010, 15:17   #16
annem
Stadig innom

annem sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Niffi Vis innlegg
Tusen, tusen takk for fine svar....for fine og gjennomtenkte svar!

Jeg sier som Klara Sofie; dere har gitt meg noe å tenke på.

Annem; det var inntressant å lese det du skrev ang nyere forskning At barnet får noe arveegenskaper fra mor som bærer frem barnet. Kan du si noe om hvor en kan lese litt mer om det?

Tusen takk igjen.

God klem fra Niffi
ja det kan jeg!

Epigenetics:
http://www.bionews.org.uk/page_46274.asp
http://www.bionews.org.uk/page_46259.asp
http://www.bionews.org.uk/page_13701.asp
annem er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 01-08-2010, 16:09   #17
Niffi
Flyttet inn

Niffi sin avatar

Standard

Tusen takk

Klem

Gammel 05-08-2010, 15:06   #18
Nysgjerrig
Fersk på forum

Nysgjerrig sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av annem Vis innlegg
(her er det bla en del en kan hente fra adopsjonsforskning - som bla nysgjerrig her har vært inne på på surrogat sidene)
Jeg har ingenting i mot å gjenta det her inne

Her er linker til til radioshow/podcaster om donorbarn/surrogatbarn. Dere kan høre på dem på datamaskina deres eller laste dem inn på iPod hvis dere har det.

What 3rd Party Reproduction Can Learn from Adoption - Dette er programmet jeg snakket om på surrogatsidene.

Denne damen har også nettopp laget et nytt show om temaet; Psychology of Donor Conceived C hildren

Jeg anbefaler generelt dette radioshowet. Hun legger ut et nytt program hver uke om enten infertilitet eller adopsjon. Hvert show varer i en time.
Gammel 29-10-2010, 22:12   #19
fnugget
Fersk på forum

Medlem siden: Oct 2007
Standard hva skal en stakkar gjøre?

Jeg føler meg helt overbevist om at åpenhet er best - likevel holder vi det skjult at vårt barn er blitt til ved embryoadopsjon - fordi min svigerfamilie har religiøse motforestillinger mot å "tukle med naturen". Jeg håper at barnet vil forstå at dette var en nødvendig avgjørelse for oss når sannheten kommer for en dag - for det tror jeg den gjør en ellerannen gang i livet. Men jeg gjør det ikke med lett hjerte - og nærmere en skilsmisse har vi aldri vært da jeg skjønte at jeg måtte skjule dette for min manns skyld...................................:s niker:
fnugget er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-10-2010, 16:07   #20
Cactus
Fersk på forum

Cactus sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av fnugget Vis innlegg
Jeg føler meg helt overbevist om at åpenhet er best - likevel holder vi det skjult at vårt barn er blitt til ved embryoadopsjon - fordi min svigerfamilie har religiøse motforestillinger mot å "tukle med naturen". Jeg håper at barnet vil forstå at dette var en nødvendig avgjørelse for oss når sannheten kommer for en dag - for det tror jeg den gjør en ellerannen gang i livet. Men jeg gjør det ikke med lett hjerte - og nærmere en skilsmisse har vi aldri vært da jeg skjønte at jeg måtte skjule dette for min manns skyld...................................:s niker:

En tøff avgjørelse...Jeg kjenner noen adopterte barn som ikke fikk vite det før de var voksene..Eller at far ikke var bio-far. Det var tøft for de...Embroydoansjon blir vel nesten som en adopsjon angående gener selv om man bærer fram barnet selv. Er det slik at barnet får vite hvem som er giverene etter en viss alder...?eller forblir det en hemmelighet...Bare nyskjerrig.

Selv mener jeg at det er viktig å fortelle,men aksepterer andres beslutninger og valg. For barnet er det sikkert ikek så viktig. Har adoptert 2 og det virker som de er likegyldig mht bilogisk opphav...
Cactus er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder