Ønskebarn forum  
Gammel 06-07-2017, 09:39   #21
mamma_mia
Nykommer

mamma_mia sin avatar

Medlem siden: Jun 2017
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Det er en del begrepsforvirring ute og går med disse ukene. Mener du at du mistet i påbegynt uke 5 (4+1-4+6) eller i fullført uke 5 (5+0-5+6)? Om du var 5+0 eller mer på vei, hadde du en spontanabort, og om du var 4+6 eller mindre på vei da du mistet, var det per definisjon en kjemisk graviditet.

Den ledende eggposen din stoppet vel aldri helt opp å vokse - så vidt jeg forstod, hadde den bare vokst mye langsommere ved siste måling? Selv om gyn sier at de i gjennomsnitt skal vokse 2 mm i døgnet, fins det ingen fasit for dette. Jeg vet ikke hvordan det fungerer med stimulering med letrozol, men ellers ville det garantert vært den ledende eggposen som har fortsatt å vokse og til slutt forårsaket el. Det er fullt mulig at den har vokst litt i rykk og napp
Takk for forklaringer - man blir fort ganske forvirra oppi det hele... Den verste SA var jeg godt over 5+ på vei - da var det mareritt å faktisk se livet som kom ut av meg... Men da klarte vi det på egen hånd, helt uten at vi visste at det kunne skje, så skulle akkurat til UL for å se/høre på hjertet da det skjedde. Den siste var jeg cirka 5 uker på vei (1. fryseforsøk) da hCGen i blodet begynte å synke. Og så massiv blødning etter det. Od de andre gangene husker jeg ikke nøyaktig, men jeg mener at jeg var rundt 5 uker. Men det er veldig forklarende det du skriver. Jeg visste ikke at det var en tydelig grense mellom kjemisk og SA.
Når det gjelder EL, så er jeg veldig overrasket! Trodde det ikke skulle skje noe og så ville jeg jo legge testene tilbake i skuffen! Utifra det jeg husker så var det minimal forskjell på målingen på dag 14 og 17. Men det er jo mulig at målingen ikke var nøyaktig da, det har skjedd før. I så fall ble det positiv test på dag 20 og 21 (det kan bety at EL kom på dag 21, tenker jeg). Så i dag er jeg 2 dpo.

Sitat:
Jeg har aldri brukt progesteron ved hjemmeprøving, men tror man skal begynne rett etter eggløsning. Problemet er bare at man ikke kan vite nøyaktig når el kommer - ved positiv el-test kan den visst komme alt fra 12 til 36 timer senere. Tror temping gir mer nøyaktig tidspunkt, og ellers kan en blodprøve (progesteron) bekrefte om el virkelig har funnet sted (er dessverre fullt mulig å få positiv el-test uten el).

Ellers fins det progesteronpiller som også kan tas oralt (Utrogest og Utrogestan), men de krever dessverre en spesiell resept for utlevering ved norske apotek. Imidlertid blir man mye trøttere og mer svimmel ved å ta dem oralt og kan ikke kjøre bil, så det er ikke så praktisk med mindre man skal sove likevel.
Jeg har brukt Lutinus bare sammen med Pergotime fra positiv EL-test. Men da gikk jeg til en lite kompetent lege og, som ikke klarte å beregne når hun skulle sende meg på progesteron-blodprøve... Hun gikk alltid utifra at jeg hadde 28-dagers sykluser! Irriterende at legen ikke leser seg opp i journalen for pasientene sine en gang! Syklusene mine er gjerne 40-dagers, så det var ikke noe poeng i å sende meg på progesteron-blodprøve på dag 21. Det er jo da jeg hadde EL. Så pleide hun å sende brev i posten om at blodprøver viser at jeg ikke har EL. Og så stappet hun Pergotime i meg... Skjønte denne sekvensen etter hvert, og mener nå at de seks månedene med Pergotime som ikke funka på meg i det hele tatt ikke var noe vits... I så fall så er det første syklus med hjemmeprøving + Lutinus og den skal jeg begynne å ta i morgen. Som du sier - EL kommer 12-36 timer etter positiv test, så man må være sikker på at den er "ferdig" før man tar progesteron. Jeg får håpe at EL har funnet sted hos meg denne syklusen... Dumt at jeg ikke får sjekka det med blodprøve - har fått henvisning, men drar på ferie på tirsdag, og prøven skal jo tas en uke etter EL (dvs. nettopp på tirsdag...). Kan prøve på mandag, men blir det ikke for tidlig å måle progesteron 6 dager etter EL?
De pillene du nevner kjenner jeg ikke til, men jeg tar mer enn gjerne Lutinus og håndterer det klisset - bare det hjelper!

Sist endret av mamma_mia : 06-07-2017 kl 09:44
mamma_mia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-07-2017, 09:49   #22
mamma_mia
Nykommer

mamma_mia sin avatar

Standard

Gyn har akkurat skrevet at jeg ikke trenger å ta noen blodprøver, da det blir litt tidlig med 6 dpo. Så får jeg bare droppe det, dra på ferie, kose meg, og kanskje det skjer noe positivt
Gammel 06-07-2017, 14:14   #23
aboutJune
Husvarm

Medlem siden: Oct 2016
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av mamma_mia Vis innlegg
Gyn har akkurat skrevet at jeg ikke trenger å ta noen blodprøver, da det blir litt tidlig med 6 dpo. Så får jeg bare droppe det, dra på ferie, kose meg, og kanskje det skjer noe positivt
Hei igjen! Så bra at du har fått positiv El-test 😊 Jeg har troa på el da! 👍Dag 20 er fint, jeg har ofte hatt el rundt da. Har også vært borti gynekologer som bare regner alt ut fra 28 dagers syklus, noe jeg aldri har hatt.. Synes det er kjemperart at de ikke kan mer om det, evt ikke gidder å ta hensyn til varierende syklus. Spesielt når samme lege også sier at jeg har pcos.. Når jeg gikk på Pergotime fikk jeg også beskjed om å ta progesteron test på dag 21. Men jeg bare overstyrte det, for jeg visste jo at da hadde jeg jo ofte ikke hatt el en gang. Så tok jeg blodprøve ca en uke etter min målte el i stedet. Slitsomt at man må følge med på så mye selv for at det skal bli riktig. Så på en måte synes jeg nesten det er enklere med ivf.. Da føler jeg I alle fall at noen passer på og vet hva de holder på med. Sånn ca i alle fall😉

Vanskelig å vite akkurat når El kommer etter positiv test. For meg tror jeg det er dagen etter, men jeg har bare en kort lh topp, kun en halv dag eller mindre med positiv test. Måler du temperatur? Jeg synes i alle fall det er en ganske stabil og sikker test (for min del i alle fall) om el har vært. Og har alltid stemt de gangene jeg har målt progesteron i tillegg. Og det har faktisk også hendt at jeg har tatt progesteron blodprøve på 6dpo og fått påvist eggløsning, så skjønner ikke helt at legen sier det ikke er vits. Men man er kanskje ikke sikret et svar. Hvis det ikke er langt til legen og du ikke har sprøyteskrekk tror jeg at jeg ville tatt en prøve. Men egentlig har det kanskje ikke så mye å si da. Det beste er vel bare å ta ferie, kose seg og slappe av og håpe på en positiv overraskelse 😊

Ang progesteron tilskudd.. Gjerne en liten sprøyte i stedenfor det griset. Men det får man visst ikke tak i her i landet.. Piller med mer svimmelhet og trøtthet frister jo heller ikke..
1) IVF Jan2017:avbrutt etter uttak
2) ICSI Mai2017: avbrutt, 1 på frys
3) FER Aug2017: negativ
4) ICSI Nov 2017: Positiv, men BO 8+0
5) ICSI Juni 2018 : Positiv 22.06.18
Endelig i mål, mini kom til verden 07.01.19, 32+3
aboutJune er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-07-2017, 16:20   #24
aboutJune
Husvarm

Standard

Sitat:
Nå krysser jeg alt jeg har for positivt resultat av fryseegget deres, slik at du slipper flere ferskforsøk Begynner du å komme deg nå, eller hangler du fremdeles?
Takk Håper det altså, men vet jo at det veldig mye som skal klaffe. Håper i alle fall at det overlever og gir oss en sjanse..

Begynner absolutt å komme meg nå, har jobbet fullt siste uka, men nå er det ferie 😊🌞 Fysisk er jeg omtrent bra tror jeg. Ikke toppform, men helt greit. Må bare begynne å trene litt igjen, har jo vært litt redd for bevegelser og vridninger😉 Men det går nok bra nå! Litt deppa siste uke, men ser lysere på livet i dag. Det hjelper med sommerferie!

Hvordan går det med deg? Er det noe mer klart når du skal gang?
Gammel 06-07-2017, 17:12   #25
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av aboutJune Vis innlegg
Takk Håper det altså, men vet jo at det veldig mye som skal klaffe. Håper i alle fall at det overlever og gir oss en sjanse..

Begynner absolutt å komme meg nå, har jobbet fullt siste uka, men nå er det ferie 😊🌞 Fysisk er jeg omtrent bra tror jeg. Ikke toppform, men helt greit. Må bare begynne å trene litt igjen, har jo vært litt redd for bevegelser og vridninger😉 Men det går nok bra nå! Litt deppa siste uke, men ser lysere på livet i dag. Det hjelper med sommerferie!

Hvordan går det med deg? Er det noe mer klart når du skal gang?
Sommerferie hjelper heldigvis generelt på humøret
Jeg skal ha ul på mandag og sette nedreguleringssprøyte da om alt er som det skal være. Får snart behandlingsplanen Men dato for innsett avhenger av når neste syklus starter etter at sprøyten er satt, og det kan variere litt. Første gangen tok det elleve dager og andre gangen fire. Når syklus vel har startet, pleier klinikken å regne 20 dager med stimulering før innsett.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-07-2017, 17:39   #26
aboutJune
Husvarm

Standard

Så bra, Sent ute! Det blir en spennende sommer! Lykke til
Gammel 06-07-2017, 19:10   #27
mamma_mia
Nykommer

mamma_mia sin avatar

Standard

Sitat:
Hei igjen! Så bra at du har fått positiv El-test 😊 Jeg har troa på el da! 👍Dag 20 er fint, jeg har ofte hatt el rundt da. Har også vært borti gynekologer som bare regner alt ut fra 28 dagers syklus, noe jeg aldri har hatt.. Synes det er kjemperart at de ikke kan mer om det, evt ikke gidder å ta hensyn til varierende syklus. Spesielt når samme lege også sier at jeg har pcos.. Når jeg gikk på Pergotime fikk jeg også beskjed om å ta progesteron test på dag 21. Men jeg bare overstyrte det, for jeg visste jo at da hadde jeg jo ofte ikke hatt el en gang. Så tok jeg blodprøve ca en uke etter min målte el i stedet. Slitsomt at man må følge med på så mye selv for at det skal bli riktig. Så på en måte synes jeg nesten det er enklere med ivf.. Da føler jeg I alle fall at noen passer på og vet hva de holder på med. Sånn ca i alle fall😉

Vanskelig å vite akkurat når El kommer etter positiv test. For meg tror jeg det er dagen etter, men jeg har bare en kort lh topp, kun en halv dag eller mindre med positiv test. Måler du temperatur? Jeg synes i alle fall det er en ganske stabil og sikker test (for min del i alle fall) om el har vært. Og har alltid stemt de gangene jeg har målt progesteron i tillegg. Og det har faktisk også hendt at jeg har tatt progesteron blodprøve på 6dpo og fått påvist eggløsning, så skjønner ikke helt at legen sier det ikke er vits. Men man er kanskje ikke sikret et svar. Hvis det ikke er langt til legen og du ikke har sprøyteskrekk tror jeg at jeg ville tatt en prøve. Men egentlig har det kanskje ikke så mye å si da. Det beste er vel bare å ta ferie, kose seg og slappe av og håpe på en positiv overraskelse 😊

Ang progesteron tilskudd.. Gjerne en liten sprøyte i stedenfor det griset. Men det får man visst ikke tak i her i landet.. Piller med mer svimmelhet og trøtthet frister jo heller ikke..
Takk takk! Nei, måler ikke temperatur... Klarte ikke å holde styr på det så ga det opp... :-/ Men det hadde vært en fin måte å sjekke ting på! Har forestilt meg på at jeg ikke skal ta denne prøven nå som det er ferie i vente (er ganske i feriemodus :-D). Får bare vente og se, rett og slett.
Det er ikke så lett å få tak i sprøyter med progesteron, skjønte jeg. Får duge med Lutinus-klisset...
Feb 2017 - #1 ICSI - 13 egg ut, overstimulering, totalfrys av 5 blasto
Mai 2017 - #1 FER - Letrozol + Lutinus - SA
Juni 2017 - #2 FER - Letrozol + Lutinus - neg.
Aug 2017 - #3 FER - Progynova + Lutinus - avbrutt
Sept 2017 - #4 FER - naturlig syklus - avbrutt
Nov 2017 - #5 FER - Letrozol + Menopur neg.
Des 2017 -

https://lmtm.lilypie.com/kUZJp1.png
Gammel 06-07-2017, 20:05   #28
aboutJune
Husvarm

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av mamma_mia Vis innlegg
Takk takk! Nei, måler ikke temperatur... Klarte ikke å holde styr på det så ga det opp... :-/ Men det hadde vært en fin måte å sjekke ting på! Har forestilt meg på at jeg ikke skal ta denne prøven nå som det er ferie i vente (er ganske i feriemodus :-D). Får bare vente og se, rett og slett.
Det er ikke så lett å få tak i sprøyter med progesteron, skjønte jeg. Får duge med Lutinus-klisset...
Det høres bra ut, feriemodus er nok det beste🌞 Så satser vi på at det går bra nå i høst om det ikke blir en overraskelse før det

Sist endret av aboutJune : 06-07-2017 kl 20:09
Gammel 06-07-2017, 20:14   #29
mamma_mia
Nykommer

mamma_mia sin avatar

Standard

Sitat:
Det høres bra ut, feriemodus er nok det beste🌞 Så satser vi på at det går bra nå i høst om det ikke blir en overraskelse før det

Takk for det Tar sikkert en test for sikkerhets skyld rundt den 13-14. juli. Det er lov å drømme!
Feb 2017 - #1 ICSI - 13 egg ut, overstimulering, totalfrys av 5 blasto
Mai 2017 - #1 FER - Letrozol + Lutinus - SA
Juni 2017 - #2 FER - Letrozol + Lutinus - neg.
Aug 2017 - #3 FER - Progynova + Lutinus - avbrutt
Sept 2017 - #4 FER - naturlig syklus - avbrutt
Nov 2017 - #5 FER - Letrozol + Menopur neg.
Des 2017 -

https://lmtm.lilypie.com/kUZJp1.png
Gammel 06-07-2017, 20:15   #30
aboutJune
Husvarm

Standard

Forresten, mamma_mia, ser at du også har lange, ustabile sykluser i perioder. Skal du vente på naturlig mens og starte progynova da? Eller skal du ta primolut for å få mens? Her vil de alltid at jeg tar primolut.. Det gjør det jo lettere å tilpasse tid for sykehuset.. Men jeg er ikke så gira på enda mer hormoner (blir dårlig form av disse også, det er jo progesteron), så har prøvd å mase meg til å slippe😉 Men det er jo litt avhengig av hvordan syklusen blir framover om det går.
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg