Ønskebarn forum  
Gammel 30-06-2017, 14:43   #1
mamma_mia
Nykommer

mamma_mia sin avatar

Medlem siden: Jun 2017
Unhappy Eggpose som stopper å vokse rett før EL?

Hei alle!

Er det mulig at eggpose stopper å vokse rett før EL? Vet at det kan være tegn på PCOS, og jeg har tegn på det (små cyster som perlesnor på den andre siden enn den der EL er), men uten diagnose. Men denne syklusen har jeg brukt Letrozol nettopp for å få en fin EL (Letrozol fungerte to sykluser på rad, nå er det syklus nummer 3 med den medisinen) - er det da mulig at på dag 14 hadde jeg eggpose på 13,8 mm, og i dag, på dag 17 - 14,3 mm??? Gyn hadde tenkt at det var rett og slett syklus uten EL denne gangen, men hun stussa på den Letrozolen... Jeg skjønner ingenting heller... Aldri opplevd før. Kan legge til at de to syklusene med Letrozol var begge ved fryseforsøk, mens nå er det ventemåned. Etter det er det fryseforsøk nummer tre med Progynova + Lutinus.
mamma_mia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-06-2017, 15:01   #2
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Jeg har ingen egen erfaring med hverken letrozol eller pco/pcos, men jeg har hørt om dem som har fått motsatt effekt av letrozol, så den virker tydeligvis ikke likt på alle.

Da jeg drev med inseminasjon i naturlig syklus, måtte jeg til gyn hver gang for å konstatere hvilken siden den ledende folliklen var på siden jeg bare har en eggleder (for om jeg lå an til eggløsning på den siden uten eggleder, var det ikke noe poeng i å forsøke). I denne prosessen skjedde det en gang at eggposen stagnerte på 15 mm Jeg fikk heller ingen utslag på el-testene hjemme, og mensen kom allerede på dag 19, så det var tydeligvis en "tom" syklus. Det kan hende i blant når man kommer opp i årene. Gyn forklarte at da kan eggposene rett og slett være uten egg inni. Neste syklus derimot fikk jeg el allerede på dag 9.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-06-2017, 16:06   #3
aboutJune
Husvarm

Medlem siden: Oct 2016
Standard

Hei,

Dette virket kjent Jeg har jo litt erfaring med både PCOS og letrozol. Kan ikke gi deg noen vitenskapelig forklaring, men ja, jeg tror absolutt at folikler kan stoppe opp, ta seg en pause, eller bare gi opp. Det kan godt være det henger sammen med pco/pcos, men uansett er det vel hormonnivåene ikke er som de skal. Jeg hadde to runder med letrozol i fjor høst. Den første runden gikk fint og jeg fikk eggløsning på dag 17, men neste runde (måneden etter) så kom det ikke noen eggløsning. I alle fall ikke før dag 42.Hva som skjedde vet jeg ikke helt siden jeg ikke gikk til gyn for å måle denne måneden. Men noe stoppet i alle fall opp, hoppet over en mnd eller noe sånt. Det er ikke så lett å forstå seg på denne biologien.. Er det sånn at du hatt fryseforsøk i "naturlig" syklus nå, kun med letrozol? Lykke til med neste forsøk i alle fall! Jeg har også pause nå og frys med progynova og luninus etter sommeren
1) IVF Jan2017:avbrutt etter uttak
2) ICSI Mai2017: avbrutt, 1 på frys
3) FER Aug2017: negativ
4) ICSI Nov 2017: Positiv, men BO 8+0
5) ICSI Juni 2018 : Positiv 22.06.18
Endelig i mål, mini kom til verden 07.01.19, 32+3
aboutJune er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-07-2017, 11:18   #4
mamma_mia
Nykommer

mamma_mia sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Jeg har ingen egen erfaring med hverken letrozol eller pco/pcos, men jeg har hørt om dem som har fått motsatt effekt av letrozol, så den virker tydeligvis ikke likt på alle.

Da jeg drev med inseminasjon i naturlig syklus, måtte jeg til gyn hver gang for å konstatere hvilken siden den ledende folliklen var på siden jeg bare har en eggleder (for om jeg lå an til eggløsning på den siden uten eggleder, var det ikke noe poeng i å forsøke). I denne prosessen skjedde det en gang at eggposen stagnerte på 15 mm Jeg fikk heller ingen utslag på el-testene hjemme, og mensen kom allerede på dag 19, så det var tydeligvis en "tom" syklus. Det kan hende i blant når man kommer opp i årene. Gyn forklarte at da kan eggposene rett og slett være uten egg inni. Neste syklus derimot fikk jeg el allerede på dag 9.
Takk for at du deler dine erfaringer. Dette har jeg aldri opplevd før (at det stoppet opp...). Legen min var også forvirra pga. den Letrozolen - hun hadde tippa nettopp syklus uten EL, men den Letrozolen... Får håpe det blir "normalt" neste syklus...
Gammel 02-07-2017, 11:20   #5
mamma_mia
Nykommer

mamma_mia sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av aboutJune Vis innlegg
Hei,

Dette virket kjent Jeg har jo litt erfaring med både PCOS og letrozol. Kan ikke gi deg noen vitenskapelig forklaring, men ja, jeg tror absolutt at folikler kan stoppe opp, ta seg en pause, eller bare gi opp. Det kan godt være det henger sammen med pco/pcos, men uansett er det vel hormonnivåene ikke er som de skal. Jeg hadde to runder med letrozol i fjor høst. Den første runden gikk fint og jeg fikk eggløsning på dag 17, men neste runde (måneden etter) så kom det ikke noen eggløsning. I alle fall ikke før dag 42.Hva som skjedde vet jeg ikke helt siden jeg ikke gikk til gyn for å måle denne måneden. Men noe stoppet i alle fall opp, hoppet over en mnd eller noe sånt. Det er ikke så lett å forstå seg på denne biologien.. Er det sånn at du hatt fryseforsøk i "naturlig" syklus nå, kun med letrozol? Lykke til med neste forsøk i alle fall! Jeg har også pause nå og frys med progynova og luninus etter sommeren
Tusen takk Ja, hadde to fryseforsøk med Letrozol + Lutinus. Og nå ventemåned med bare Letrozol (tenkte å satse på fin EL + hjemmeprøving). Skjønner nå at det kunne ha oppstått motsatt effekt av Letrozol, men ærlig talt har jeg aldri hørt om det... I dag er det dag 19, så jeg kan vel legge EL-testene tilbake i skuffen? (Negativ i dag og... )
I august (forhåpentligvis) skal jeg ha 3. fryseforsøk, men denne gangen med Progynova + Lutinus. Gruer meg veldig! Hva hvis dette ikke går?...
Gammel 02-07-2017, 21:37   #6
aboutJune
Husvarm

Medlem siden: Oct 2016
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av mamma_mia Vis innlegg
Tusen takk Ja, hadde to fryseforsøk med Letrozol + Lutinus. Og nå ventemåned med bare Letrozol (tenkte å satse på fin EL + hjemmeprøving). Skjønner nå at det kunne ha oppstått motsatt effekt av Letrozol, men ærlig talt har jeg aldri hørt om det... I dag er det dag 19, så jeg kan vel legge EL-testene tilbake i skuffen? (Negativ i dag og... )
I august (forhåpentligvis) skal jeg ha 3. fryseforsøk, men denne gangen med Progynova + Lutinus. Gruer meg veldig! Hva hvis dette ikke går?...
Nei, det er skikkelig rart at det fungerer en måned også plutselig ikke den neste. Ikke lett å forstå seg på. Så kjedelig å vente på EL.. Mulig det er bare å gi seg for denne gangen, legen mente kanskje det også, at det hadde stoppet opp!? For meg kom EL altså på dag 42.. Men jeg har jo også til vanlig veeeldig ustabil syklus. Og det kan jo bli mange tester.. Håper likevel EL kommer i løpet av sommeren da, så dere kan få en ekstra sjanse! Her satser vi også på hjemmeprøving med "ettervirkninger" av forrige måneds forsøk. Ikke at jeg har så mye tro.. Men mannen har, selv etter 5 år uten hell og to runder IVF/ICSI med totalt 30 egg og 1 befruktning. Vanskelig å tro på naturen da.

Gruer meg også masse til forsøk i august (evt litt seinere), både til evt bivirkninger og evt negativt resultat. Hvis det ikke fungerer må vi gang med ferskforsøk igjen.. Hva med dere, har dere flere på frys?
1) IVF Jan2017:avbrutt etter uttak
2) ICSI Mai2017: avbrutt, 1 på frys
3) FER Aug2017: negativ
4) ICSI Nov 2017: Positiv, men BO 8+0
5) ICSI Juni 2018 : Positiv 22.06.18
Endelig i mål, mini kom til verden 07.01.19, 32+3
aboutJune er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-07-2017, 22:08   #7
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Den måneden jeg refererte til, gav vi opp el siden den ledende follikelen sluttet å vokse, men en gang jeg drev med hjemmeprøving (og ikke var på ul), opplevde jeg å få utslag på el-test så sent som dag 20. Jeg har som regel el rundt dag 10-14, så det var veldig seint til meg å være. Siden viste det seg at jeg hadde endometriepolypper som nok har forstyrret syklus.

Har ellers ikke hørt om en og samme person som har hatt ulik effekt av letrozol, men ei jeg vet om, hadde ingen modne egg de gangene hun brukte letrozol, i motsetning til ellers (pleide å få ett i naturlig syklus), mens en annen har fått to modne egg med letrozol. Andre igjen har fått hjelp til å få el / ett modent egg med letrozol (ingen ellers).

Dr. Olga ved Ava Peter sa at en og samme person av deres eggdonorer kunne få 30 gode egg i en syklus og 15 dårlige egg i neste ved bruk av samme medisin, så kroppen er uforutsigbar. Men hun hadde erfaring med at livssituasjon gjerne spilte inn, mao at de gangene med dårlig sluttresultat var det slett ikke uvanlig at de senere fant ut at kvinnene det gjaldt, hadde opplevd noe traumatisk/stressende under stimuleringen (alvorlig sykt barn, dødsfall i nære relasjoner o.l.)

Dette ordner seg til neste syklus Masse lykke til

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 02-07-2017, 22:13   #8
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Nei, det er skikkelig rart at det fungerer en måned også plutselig ikke den neste. Ikke lett å forstå seg på. Så kjedelig å vente på EL.. Mulig det er bare å gi seg for denne gangen, legen mente kanskje det også, at det hadde stoppet opp!? For meg kom EL altså på dag 42.. Men jeg har jo også til vanlig veeeldig ustabil syklus. Og det kan jo bli mange tester.. Håper likevel EL kommer i løpet av sommeren da, så dere kan få en ekstra sjanse! Her satser vi også på hjemmeprøving med "ettervirkninger" av forrige måneds forsøk. Ikke at jeg har så mye tro.. Men mannen har, selv etter 5 år uten hell og to runder IVF/ICSI med totalt 30 egg og 1 befruktning. Vanskelig å tro på naturen da.

Gruer meg også masse til forsøk i august (evt litt seinere), både til evt bivirkninger og evt negativt resultat. Hvis det ikke fungerer må vi gang med ferskforsøk igjen.. Hva med dere, har dere flere på frys?
Nå krysser jeg alt jeg har for positivt resultat av fryseegget deres, slik at du slipper flere ferskforsøk Begynner du å komme deg nå, eller hangler du fremdeles?

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 03-07-2017, 08:21   #9
mamma_mia
Nykommer

mamma_mia sin avatar

Standard

Sitat:

Huffda, krysser fingrene for dere! Mennene våre er utrolige! Min også er full av håp og tro!
Vi hadde uttak 15. februar, men det ble ICSI + totalfrys pga. overstimulering. Jeg har lange sykluser (eller lange nok - opptil 40-et par dager), så jeg måtte vente heeelt til 1. mai for å kunne ha mitt første innsett! Hadde 5 blasto på frys da. Så ble jeg gravis på 1. fryseforsøk (Letrozol + Lutinus), men det endte i SA... :l eiseg: (Det var da min 6. SA - helt knust!) Så ble det det samme opplegget 5. juni, men det ble negativt... :-( Har begge gangene fått EL på dag 17 av Letrozol. Og nå er det ventemåned pga. stengt. Er dag 20 i dag og fortsatt negativ EL-test... På torsdag drar jeg på sykehuset for å sjekke progesteron - gyn sa at vi kan i hvert fall sjekke om EL har vært (kunne jeg ha oversett den!?). Så vi får se... Har 3 blasto på frys og planen er å sette inn i august, men syklusen tuller, så jeg aner ikke... :-(
Gammel 03-07-2017, 08:28   #10
mamma_mia
Nykommer

mamma_mia sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Den måneden jeg refererte til, gav vi opp el siden den ledende follikelen sluttet å vokse, men en gang jeg drev med hjemmeprøving (og ikke var på ul), opplevde jeg å få utslag på el-test så sent som dag 20. Jeg har som regel el rundt dag 10-14, så det var veldig seint til meg å være. Siden viste det seg at jeg hadde endometriepolypper som nok har forstyrret syklus.

Har ellers ikke hørt om en og samme person som har hatt ulik effekt av letrozol, men ei jeg vet om, hadde ingen modne egg de gangene hun brukte letrozol, i motsetning til ellers (pleide å få ett i naturlig syklus), mens en annen har fått to modne egg med letrozol. Andre igjen har fått hjelp til å få el / ett modent egg med letrozol (ingen ellers).

Dr. Olga ved Ava Peter sa at en og samme person av deres eggdonorer kunne få 30 gode egg i en syklus og 15 dårlige egg i neste ved bruk av samme medisin, så kroppen er uforutsigbar. Men hun hadde erfaring med at livssituasjon gjerne spilte inn, mao at de gangene med dårlig sluttresultat var det slett ikke uvanlig at de senere fant ut at kvinnene det gjaldt, hadde opplevd noe traumatisk/stressende under stimuleringen (alvorlig sykt barn, dødsfall i nære relasjoner o.l.)

Dette ordner seg til neste syklus Masse lykke til
Tusen takk! Det er sant at kroppen er sååå komplisert at det nesten ikke går å forstå den... Hos meg var det litt av alt - ganske regelmessige sykluser, så veldig lange og uregelmessige, tegn på PCOS, og så ingen tegn og cyster, ikke noe. Hadde selvfølgelig en del stress nå, så vet at det kan være årsak til mye... Selve situasjonen gir ganske mye stress da, som jeg føler er helt ute av min kontroll. Forrige uke fikk jeg vite om 5 graviditeter i nærmeste omkrets... Følte nesten som om hjerte mitt hadde knust i million småbiter! I situasjon vi er i er det utrolig vanskelig (for meg...) å være oppriktig glad på andres vegne...
Men det som er supert, er at nå er det sommerferie, vi reiser snart bort og da håper jeg virkelig at jeg får lade opp til høstens utfordringer!
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder