Sitat:
Opprinnelig skrevet av liane
Hei..
jeg er helt fersk på Ønskebarn. Jeg har vært inne og sett litt på sidene de siste dagene, da det nylig har gått opp for oss at pgd-hla kanskje kan bli aktuelt for oss.
Er det noen av dere som har vært gjennom pgd hla, og som har lyst til å dele noe av sin historie og erfaring?
*liane*
|
Hei liane.
Håper dere raskt finner løsningen! Vi har fått pgd behandling og har akkurat fått andre forsøket nå. Prosessen fra vi fant det ut til nå har tatt to år.
Søkeprosessen tok oss I underkant 1 år. Til å begynne med var vi pasienter på Rikshospitalet, men når vi skulle starte den første hormonbehandlingen fant vi ut at alle pgd pasienter hørte til Ullevål. Og jeg må si at det gjorde videre prosesser mye enklere! Der er det nemlig en person som holder oversikten for oss! Hun er fantastisk! Og hun hadde hjulpet oss en del i søkeprosessen om vi hadde hatt kontakt med henne fra starten... Nå har vi flyttet og hører til Haugesund, helt greit der, men ingen spesifikk person å holde kontakt med.
Vi var på karolinska i april/mai i fjor til første samtale, deretter startet første forsøk på høsten grunnet sommerferien.
Nesespray og sprøytebehandlingen var noe stressende da, og jeg fikk en vanncyste som forlenget behandlingen med to uker. Så raskt den ble fjernet utviklet eggene seg fint. Merket at det var mye som vokste, da det var ubehagelig å sette seg/gå den siste uken før egghøsting: men et positivt tegn😊
Det gikk ikke i første forsøk; fikk 12 egg, hvorav 4 ble fint befruktet og kunne brukes. Vi satte da kun inn 1, og ba om frysing av resten. Det var kun 1 som kunne fryses.
Det ble da et fryseforsøk i februar, hvilket var mye enklere for meg, mindre hormoner.
Det gikk dessverre heller ikke.
Vi var på karolinska igjen nå i 2 uken i mai, denne runden var mye lettere syns jeg med hormonene og min reaksjon på disse, fikk noe vann i kroppen og noe kvalme, men det roer seg. Vi fikk 20 egg, hvorav 3 var fine. Noen av de andre skulle de teste nærmere, så det er fortsatt usikkert om det er noen av de som kan fryses eller ikke.
Vi satte inn 2 denne gangen, og krysser alt vi kan for at et av de vil feste seg. Bruker lutinus og ikke crinone i denne runden, og føler at det er mye lettere i kroppen min. Vi reagerer nok forskjellig på de forskjellige hormonpreparatene.
Det ble en liten diskusjon med legen der denne gangen, da hun kun ville sette inn ett. Første forsøk fikk vi tilbud fra legen om 2, så vi stod på vårt og fikk satt inn 2... Hun måtte diskutere med sin overordnede. Ble litt satt ut av den diskusjonen, så nå kverner det i hode mitt... Jeg fikk en del smerter denne runden med høstingen, men det roetseg til den dagen vi fikk satt inn igjen.😊
Lykke til videre i prosessen! 😊 håper dere ikke blir skremt! Det er forsøkene vert om det ender i et lite barn💜