Ønskebarn forum  
Gammel 06-04-2007, 20:21   #51
Endelig
Svart belte på forum

Endelig sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Standard

Når jeg uttaler meg som moderator eller på vegne av forumadministrasjonen signerer jeg med 'moderator'.
http://fub.no/forum/showthread.php?p=314780#post314780

Men jeg lar meg verken belære eller true til å forsette diskusjonen under dette forum, av respekt for dem som ikke har egenfødte barn, og ønsker å ha dette som sitt fristed.

Diskusjonen om egenbetaling er kanhende vel så passende under 'generelt'. Så dersom det dukker opp en ny diskusjon om samme tema kvir jeg meg ikke for å delta igjen. Du kan eventuelt sende meg en PM, dersom du mener vi har noe usagt.
Gammel 07-04-2007, 14:13   #52
Liza
Nykommer

Medlem siden: Mar 2007
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Endelig Vis innlegg
Når jeg uttaler meg som moderator eller på vegne av forumadministrasjonen signerer jeg med 'moderator'.
http://fub.no/forum/showthread.php?p=314780#post314780

Men jeg lar meg verken belære eller true til å forsette diskusjonen under dette forum, av respekt for dem som ikke har egenfødte barn, og ønsker å ha dette som sitt fristed.

Diskusjonen om egenbetaling er kanhende vel så passende under 'generelt'. Så dersom det dukker opp en ny diskusjon om samme tema kvir jeg meg ikke for å delta igjen. Du kan eventuelt sende meg en PM, dersom du mener vi har noe usagt.
Jeg tok dette opp fordi noen her inne allerede hadde snakket om hvor dyrt det var å adoptere. da det å adoptere barn godt passer under livet uten egenfødte barn, så jeg ikke noe galt i å ta opp den tråden.

Jeg ser heller ikke no vits i å fortsette med en diskusjon der vi uansett er uenig i føringene i diskusjonen, og jeg vil ikke ha på meg at jeg driver med noe slags belæring eller truing.

Jeg lever livet uten egenfødte barn uten at det har vært noe andrevalg for meg. Jeg vile bare belyse det finansielle problemet rundt adopsjon for oss som vil adoptere men ikke har råd, og ikke en gang får valget å leve et liv uten egenfødte barn selv om det er det vi helst vil. Kan hende har jeg misforstått hele denne undertråden.... men da forlater jeg den bare, ikke noe værre en det.

Men om så er tilfelle må jeg ha lov til å si at da synes jeg denne tråden rett og slett er diskriminerende og meget sneversynt.

Liza
Liza er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-05-2007, 00:08   #53
Knutsen
Stadig innom

Knutsen sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Standard

Kjære Liza, fortsett å skrive på denne tråden! Jeg forstod godt hva du satte ord på men jeg forstår ikke den andre bidragsyteren (som av og til også er moderator og som selv sier hun/han ikke hører hjemme på tråden!?).

Jeg forstår i hvert fall ikke trusler om å holde seg borte. Følte virkelig at Endelig drepte hele tråden og ble lei meg. For Noraforr startet med et vakkert innlegg som det ligger mye livserfaring i.

Men nå starter jeg en NY tråd om temaet økonomi ifht å få barn og gleder meg til mange fakta innlegg der. Måtte det bli økonomisk "likestilt" å få barn uansett metode - selv om det aldri vil være en menneskerett å bli foreldre. Å vokse opp hos en eller to foreldre, derimot, og få en oppvekst i trygghet og kjærlighet, det er en menneskerett. Og for å lage en slik basis trengs ikke en usedvanlig god økonomi, ... men det var altså en ny tråd som skulle startes. Snakkes der!
Gammel 06-05-2007, 01:00   #54
Brummeline67
Fullstendig hekta

Brummeline67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen
Standard

Hei Liza!

Endelig er litt på "bærtur" må jeg si meg enig i, for tråden Livet uten egenfødte barn er ment også for adoptanter. Men, opprinnelig startet dette som en tråd for de helt uten barn. Pga mye misforståelser ble det på oppfordring skilt ut en egen tråd for oss som går videre helt uten barn (altså: uten adoptivbarn også). Det er der jeg er mest nå, inne på Går dere videre i livet uten barn, og inne på min egen dagbok, da.

Det var mitt innlegg du siterte litt tidligere i tråden her. Ja, den gang følte jeg veldig på at vi ikke hadde økonomi til å adoptere. Men, det var nok ikke den hele og fulle sannheten, og det tok meg tid - og hjelp av psykolog - å ville innrømme det overfor meg selv. For pengene er det sekundære motivet mitt til ikke å adoptere - eller å gå for eggdonasjon. I bunn og grunn vil jeg ikke adoptere/ha eggdonasjon fordi det FOR MEG ikke blir mitt egenfødte barn. Så brutalt ærlig måtte jeg til slutt være med meg selv! Pengene ble noe å unnskylde det med, noe som var mer akseptabelt for meg selv å henge det på, siden vi tross alt måtte ha tatt lån for å finansiere adopsjon.

For meg er det slik at så lenge jeg ikke kan få mitt eget biologiske barn, så kan det samme være. Da godtar jeg at det blir et liv som barnløs, siden og jeg ikke kan lage barn sammen. Ikke er jeg noe geni, eller noen skjønnhet, eller er det noe som tilsier at akkurat mine gener på død og liv burde videreføres. Men, slik er det nå engang. Sårt og vemodig vil det være til tider, når jeg minst venter det også, men i det store og hele har jeg nå fred med meg selv og med valget vi har tatt om å gå livet videre uten barn.

For nå som muligheten bød seg til å kjøpe leilighet, så har vi klart det. Riktignok en nedsarvet sak fra 80-tallet, slik at vi må legge noen kroner i maling og tapet før vi kommer i hus. Så da kunne jeg altså forlengst gått i banken og lånt til adopsjon. Men, det har jeg ikke gjort. Og bøkene om adopsjon som vi lånte for en måned siden på biblioteket er fortsatt urørt, dvs. har vel lest kanskje et kapittel. Det at hverken eller jeg har hevet oss over disse bøkene på disse ukene forteller oss veldig mye...

Så økonomi er en faktor, men om den er den virkelige faktoren som stopper? Eller om det er vikarierende motiv? Se det vet bare hver enkelt av oss. Og selv det er det ikke alltid man vet helt sikkert... For som psykologen min sa da jeg begrunnet hvorfor jeg ikke ville adoptere: "Den der kjøper jeg ikke. Joda, økonomi er en viktig faktor, men det er ikke hovedgrunnen til at dere ikke går for adopsjon." Og det stemte i mitt tilfelle, det var en delårsak.

Ha en fin helg! :klemmer:

Går videre i livet uten barn.

Brumboken
Brummeline67 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-05-2007, 22:29   #55
Benta
Fullstendig hekta

Benta sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: I Grenseland
Standard

Takk for knakende godt innlegg Brummeline, etter at debatten har vist tendens til å "ta litt av".

Leit når ulike grupper av ufrivillig barnløse blir satt opp i mot hverandre, vi burde alle få vårt etterlengtede ønskebarn uten økonomisk belastning. Men slik er det desverre ikke, og både IVF og adopsjon koster, det kan jeg skrive under på. Og om vi noen gang kommer i mål er høyst usikkert

Setter stor pris på ærligheten din Brummeline, det er stort av deg å dele en så personlig ting, og et viktig moment i debatten. Jeg har all respekt for at det som kan være en lykkelig løsning for noen, ikke er et alternativ for andre.

Jeg kan bruke energi på å synes synd på meg selv fordi vi ikke kom i mål med de 3 "gratis" forsøkene det offentlige sponset, jeg kan være sint på myndighetene fordi de ikke lar oss adoptere fra det landet vi ønsker, og jeg kan forbanne skjebnen fordi vi tydeligvis ikke klarer å få barn uten hjelp.

Likevel innser jeg at dette til syvende og sist er mitt eget valg om jeg vil bruke tid og penger på å nyte livet slik det er, eller om vi fortsatt skal la barnløsheten være hovedfokus i livet vårt. Vi fortsetter inntil videre med en salig kombinasjon
HÅP ER OGSÅ ET VALG
Benta er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder