Ønskebarn forum  
Gammel 09-07-2008, 12:51   #1
marc
Fersk på forum

Medlem siden: Jul 2008
Standard Hva nå, ingen barn og ingen kone!

Hei

Har vært i lag med en kjekk dame i 17 år, hvorav 15 år gift. Storsett helt fra vi har kjent hverandre, har vi prøvet å bli gravid. Dessverre har vi ikke lykkes med dette. Diverse ivf prøver i 2001 og 2002 men enda ingen egne barn.

Etter hvert har jeg gitt alt dette en plass. Dessverre sliter min kone mer med dette. I tillegg til at ho synes at det er vondt, snakker ho lite med meg om dette. Helt fra de siste prøvene vi hadde i 2002, til nå har vårt samliv og seksualliv lidt under dette. Vi har vekst mer og mer fra hverandre og vi er blitt mer og mer frustrert om hva som har skjedd og skjer videre i livet vårt.

Dessverre oppdaget jeg i mai at noen ikke stemte og konfronterte min frue med dette. Ho fortalte meg at ho hadde fått seg en ny "venn" og at ho var blitt forelsket i han. Han er så varm og kjekk! Vi har hatt mye samtale i det siste for å finne ut hva som har skjedd med oss. Nå etter hvert har jeg oppdaget at ho vil gå ifra meg for å prøve å skape en ny familie med hennes "venn".

Jeg ser at ho sliter psykisk med det fakta at ho ikke kan få en familie i lag med meg (begge 2 er testet på feil/mangler og ingen årsak er funnet forresten) Jeg er redd for at ho kommer til å miste seg selv dersom ho finner ut at det kanskje ikke er mulig for ho å få seg en familie på den "normale" måten med hennes "venn" heller. Selv om jeg ikke klare å redde ekteskapet vårt, unner jeg henne ikke at ho miste seg selv i dette. Ho har vært til legen regelmessig for å snakke om problemstillingen "egne barn" og jeg er redd for at han ikke vet alt om hvordan ho føler seg og hvor mye frustrasjon og sinne ho har i seg.

Hva kan jeg gjøre for å redde ekteskapet eller støtte ho for å unngå et evt. psykisk sammenbrud ?

Hilsen, mann med dobbel sorg

Sist endret av marc : 09-07-2008 kl 13:49
marc er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-07-2008, 12:59   #2
peetmor
Stadig innom

peetmor sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Skjetten
Standard

Hei,

Det gjør meg fryktelig vondt å lese din historie. Jeg skal ikke våge meg til å gi deg noe gode råd hverken om ekteskapet eller ufrivillig barnløshet.
Vil bare sende deg en stor , så får jeg bare håpe at dere finner ut av dette sammen.
Colombia
peetmor er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-07-2008, 19:52   #3
Brummeline67
Fullstendig hekta

Brummeline67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen
Standard

Hei marc!

Det var veldig leit å lese det du skriver! Og kjenner at det gjør vondt i magen på tanken om noe slikt skulle hende meg selv.

Det er vanskelig å råde andre i en slik situasjon, så jeg vet ikke heller hvor lurt det er av meg å prøve på det...

Men, vet jo selv av erfaring at vi sliter mest i de periodene hvor vi ikke kommuniserer med hverandre - om de tankene som plager oss - og at det får innvirkning på det øvrige samlivet vårt.

Ut fra det du selv skriver kan det se ut som du har lagt prøveprosessen mer bak deg, enn din kone har gjort. At dere er på forskjellige sted i å bearbeide ivf-forsøkene dere har bak dere. Håper likevel at du har gitt henne rom til å snakke om følelsene og tankene, selv om du har kommet lengre enn henne. Det velger jeg å tro du har, og at det ikke er derfor hun har holdt tilbake.

Så lenge det er snakk om uforklarlig ufrivillig barnløshet tror jeg håpet lever sterkere hos de kvinnene (i alle fall til kroppen fysisk selv setter en stopper for det) enn i de tilfellene hvor det har en klar årsak hos enten mannen eller kvinnen. Selv jeg som har en klar årsak hos meg selv opplevde i vår en ekstra psykisk nedtur fordi kroppen lurte meg med en veldig sen menstruasjon - og jeg trodde at det umulige, utenkelige hadde skjedd likevel. Fornuften min vet at det ikke skal kunne skje, men håpet blaffet til likevel.

Med mindre din kone selv er klar for å oppsøke profesjonell hjelp (psykolog), har det neppe noen hensikt å råde henne til det. Det kan virke mot sin hensikt, er jeg redd.

Det kan være vanskelig for dere begge å bryte ut av det mønsteret dere har hatt de siste årene. Og kanskje vil dere måtte ha hjelp for å klare det. Kanskje kan du ta initiativet til familieterapi? Håper at dere klarer å finne tilbake til hverandre.

Men, om det ikke skulle gå å redde ekteskapet... Selv så smertefullt det vil bli for deg, er jeg dessverre redd for at din kone selv må gjøre sine egne erfaringer. At du ikke kan forskåne henne fra eventuelle fremtidige negative. Som kanskje å oppleve at "gresset ikke ble grønnere på den andre siden" likevel. Og at hun vil forbli like barnløs med sin "venn".

Går videre i livet uten barn.

Brumboken
Brummeline67 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 13-07-2008, 23:03   #4
Evighåper
Husvarm

Evighåper sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Østfold
Standard

ville bare si at jeg føler med deg i din vanskelige situasjon, skal heller ikke begi meg ut på noen råd, men signerer det brummeline skriver

Ønsker deg og din kone lykke til
Evighåper er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder