Ønskebarn forum  
Gammel 24-09-2006, 20:35   #21
thuva
Stadig innom

thuva sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Sørum
Standard

Jeg beklager at jeg er her inne. Var her for første gang i dag og leste innlegg, men føler faktisk at de som er i en adopsjonsprosess ikke er helt ønsket her. Så jeg skal holde meg der jeg hører hjemme, inne på adopsjonssidene.

Mamma til 2 gutter fra Sør-Korea, født 6. mars 2003 og 26. september 2006.
Kom hjem fra Korea 23.6.03 og 19.3.2007
thuva er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 25-09-2006, 08:56   #22
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Knitty
Men har man da fremdeles et sted inni seg den sorgen man føler på ved å ikke kunne føde sine egne barn? Vil man fremdeles på en måte være ufrivillig barnløs?
Hei Knitty - noen av de som har adoptert har skrevet noe om det du stiller spørsmål om her http://www.fub.no/forum/showthread.php?t=10687
Gammel 26-09-2006, 14:03   #23
Brummeline67
Fullstendig hekta

Brummeline67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen
Standard

Hei alle sammen!

Ikke like lett å holde seg borte fra disse sidene for godt, folkens! ;) Men, trengte disse dagene borte fra nettet.

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Vibek
Men dersom det er helt umulig å oppdrive disse pengene - har man da råd til å få barn i det hele tatt? For det koster jo å ha barn, uansett hvor de kommer fra.
Det var dette utsagnet som gjorde meg så frustrert, at jeg brukte "rive i håret"-smiley'en. Men, nok om det - som du sier, det var et forsøk på å hjelpe.

Jeg tror at hvis økonomien hadde lagt til rette for det hadde vi vært igang med ED nå. Bare for å ha prøvd. Enda så mot jeg var slik "tukling" med naturen (både egg-/sæddonasjon), barnløs eller adopsjon burde heller være valget, da jeg trodde jeg kunne få IVF og leste om diverse behandlingsmetoder på nettet. (IVF var nok "tukling" i mine øyne). Samtidig trodde jeg før i tiden at jeg bare kom til å akseptere barnløshet hvis vi ikke kunne få - og sa til at jeg ikke ville ha IVF hvis ikke vi klarte å få på naturmetoden. Men, det var før vi visste om problemene våre og lenge før vi ble nektet IVF. Kvalmende dobbelmoralsk, altså! :( (Men, er ikke like lett å vite hva man gjør i en tenkt situasjon, før man faktisk står med beina oppi den.)

Når man da har beveget seg mot alternativer som man ikke tenkte seg, som ED/adopsjon, føles det ekstra kjedelig at det er økonomi som setter stopper for videre prosess. Da er det lett at man føler at "alt går på trynet". Skulle heller ikke forundre meg om vi er blant de få som ville fått avslag på adopsjon også (selv etter anke) - for de finnes. Ja, jeg er pessimist. Hvorfor skulle jeg være noe annet? Hele barneprossessen så langt har ikke gått vår vei på noen punkter.

Til og med mitt siste halmstrå for egenfødte barn ligger tynt an nå. Var for to uker siden til undersøkelse iforb m tarmoperasjonen jeg venter på, og selv den undersøkelsen gikk rett vest. Istedet for at operasjonsdato ble satt, må jeg gjennom to nye undersøkelser - uvisst når. Jeg har fortsatt håpet om at det finnes eggstokk/-leder på høyre side, og at det ikke nødvendigvis er tett der også. Men, eggkvaliteten er jo dårlig allerede og jeg blir ikke yngre...

Ser noen har "amor fati" som motto på FUB. Er neimen ikke like lett å elske sin skjebne, synes jeg, når man føler valget om barnløshet blir litt "tvungent". Men, får prøve å trøste meg med et annet motto her inne: "Det som ikke tar livet av deg, gjør deg sterkere!"

Går videre i livet uten barn.

Brumboken
Brummeline67 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-09-2006, 16:46   #24
Noraforr
Flyttet inn

Noraforr sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Fint å se deg igjen her, Brummeline! :klemmer:

Har gjennom Livets Vakreste Eventyr blitt mamma til to fantastiske jenter, som begge er født i Kina
Noraforr er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-09-2006, 08:29   #25
ModigMaur
Stadig innom

ModigMaur sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Voss
Standard

Det som ligger i amor fati er at man skal akseptere sin skjebne ikke nødvendigvis elske den. Selvsagt er det vanskelig. Det er vanskelig å være menneske men aksepterer man ikke ting slik de er så kan man risikere å stå bom fast og ikke komme videre i livet.
42 år, gift i 11 år. Årsak til barnløshet: tubarfaktor, endometriose, trolig også nedsatte eggreserver. Mislykket IVF juni.Fjernet endometriose sept.05. Mislykket fryseforsøk jan 06. Holder alle kanaler åpne; eggdonasjon og adopsjon. Går for ED neste !

Amor fati- elsk din sjebne

ModigMaur er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-09-2006, 13:14   #26
Brummeline67
Fullstendig hekta

Brummeline67 sin avatar

Standard

Sant nok, ModigMaur. Vet jo at jeg tilslutt bare må akseptere skjebnen.

Tror jeg er ekstra langt nede nå pga belastningene med undersøkelsen som gikk skeis og det at jeg har begynt hos psykolog (og dermed må kjenne på følelsene rundt dette).

Litt sånn; det blir verre - før det blir bedre, om du skjønner.

Brumboken
Gammel 27-09-2006, 13:18   #27
Brummeline67
Fullstendig hekta

Brummeline67 sin avatar

Standard

Takk for hilsenen, Noraførr!

Brumboken
Gammel 06-10-2006, 16:49   #28
Terese
Stadig innom

Terese sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Oslo
Standard

Takk Norra forr for fint innleg:rørt: .For meg er det fint å lese om et eventyr som ender godt.
Terese er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-01-2007, 18:04   #29
lisa
Husvarm

lisa sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Knitty Vis innlegg
Hei - nå har ikke jeg heller lyst til å tråkke noen på tærne, men skulle ikke dette være et "fristed" for de som vurderer/allerede har bestemt seg for å leve videre uten barn?

Synes det er kjempeflott at mange føler at den riktige løsningen for dem er adopsjon, og jeg skjønner jo at man har lyst til å fortelle verden om sin lykkelige beslutning. Men det finnes det andre områder på dette forum for... Jeg må innrømme at jeg opplever noen av adoptantene som litt vel "misjonerende" (oops - der kom de ømme tærne fram...).

De som er inne på dette området har helt sikkert tenkt NØYE gjennom situasjonen sin, og da er det et totalbilde der familie, omgivelser, følelser, økonomi og alt det andre er med. Det finnes så mye informasjon om adopsjon rundt omkring at man ikke kan unngå å finne det hvis man er interessert..

Jeg er av og til innom her og "lukter" på følelsen av å fortsette livet som barnløs, da det langt i fra er sikkert at vi klarer å få barn på annen måte. For oss føles det ikke riktig å gå videre med adopsjons-tanker nå, og når jeg er her inne er det ikke stadige påminnelser om adopsjonsalternativet jeg trenger.

KNITTY er en klok dame :klemmer: :klemmer: :klemmer:
Gammel 07-01-2007, 15:24   #30
hormonella
Svart belte på forum

hormonella sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Standard Nå må jeg bare skrive litt her, tilgi meg

Vi er jo fortsatt under ivf-behandling, og alt kan i prinsippet skje.
Men jeg har scrollet forbi "livet uten egenfødte barn" mange ganger, og det ligger veldig mange følelser i akkurat den setningen.
Et liv helt uten barn. Et liv uten egenfødte barn. Det er absolutt en tanke som slår oss alle fra tid til annen, underveis i prøvingen.
Det går jo en viss tid når man holder på med hjemmeprøving, som alle andre par, og livet er egentlig veldig fint. Det var det for meg, kjæresten hadde gått med på å prøve, og hver eggløsning var jeg veldig ivrig. Sexlivet og livet generelt var flott. Han elsket meg så mye at han ville ha barn med meg! Kan man bedre ha det? Oh, lykke

Så kommer tiden hvor man forstår at det å lage barn IKKE kommer til å bli noen smal sak overhodet.
Selv hadde jeg et indre mantra som sa: "kan du ikke få egne barn, så skal du adoptere...ikke noe prøverør her i gården". Dette var mye basert på andres erfaringer med assistert befruktning, i tillegg til egen overbevisning om at det var for mye kluss for meg.
Vi sa også til hverandre da jeg januar'05 tok min første positive test, men trodde det endte i "vanlig" SA, at gudskjelov at vi kan klare det selv. Ingen av oss kunne drømme om å drive med prøverør.
nå viste det seg å være en graviditet utenfor livmoren, som endte med akutt innleggelse, diagnosen møtte meg som et slag i magen, da jeg våknet fra narkosen: "vi måtte ta venstre eggleder hvor du var gravid, men den høyre ser ikke bra ut. Dere er et typisk tilfelle for ivf, og dere har gode sjanser!".
Ja vel, så ble vi satt på liste ved samme sykehus den dagen jeg ble utskrevet, samtalen kom etter ganske kort tid, og vi følte at det var verd et forsøk, siden de var så optimistiske.
Tiden har gått, og vi er ikke noe nærmere barn nå.
Vi er ikke på bølgelengde når det gjelder adopsjon. Jeg er positiv, han er negativ.
Økonomisk ville vi heller ikke blitt godkjent i nærmeste fremtid.

Jeg må også få si at de her inne som sier at "har du ikke råd til adopsjonsprosessen, så har du ikke råd til barn heller", de tar HELT feil!
Det er en litt respektløs uttalelse.
Selv leier vi leilighet, fordi boligmarkedet i Oslo er sykt vanskelig å komme inn på med null i egenkapital og kun én av oss med fast inntekt foreløpig. Prisene er kjempehøye!
Tenk på alle de med dårlig råd som har barn likevel. Man klarer seg alltids. Kan arve litt her og fikse litt der. Utover det åpenbare, så er ikke det viktigste i et barns liv, ting.
Kjenner mange med lave inntekter som har barn, de prioriterer barna foran seg selv. Kjøper heller parkdress til poden, enn ting til seg selv osv.

Vi er nødt til å respektere at vi velger ulikt, sånn vil livene våre alltid være.
Det vil alltid være noen som mener at vi kunne valgt annerledes enn vi gjør. Jeg møter mange rare holdninger nå i mitt "prøverliv", som jeg gjerne skulle vært foruten. Men livet er fullt av ting vi gjerne skulle vært foruten, vi kan ikke velge det bort.
Vi må ta vare på hverandre her inne, og ikke hugge på hverandre som det var tendenser til tidligere i denne tråden. Det gjør meg opprørt at kvinner (for det er ofte oss) kan være så slemme mot hverandre.

Til sist vil jeg si at mange her gjerne ønsker seg et forum KUN for de som går videre i livet HELT uten egne barn. Det skjønner jeg godt. FUB går ut med at de er en forening også for de som ikke ender opp med barn. Da bør det også være mulig med et underforum i samme gate. Jeg ser at det blir forstyrrende når adoptanter, eller sånne som meg , kommer inn her og bryr seg. Mitt innlegg kunne forsåvidt vært lagt under "vanskelig følelser", men da føler jeg ikke at jeg hadde truffet dere jeg nå ville henvende meg til.
Krev å få åpnet en egen tråd for de helt uten barn.

Det var vel alt jeg kunne lire av meg i dag
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder