Ønskebarn forum  
Gammel 21-06-2007, 10:36   #1
Lillemor :-)
Stadig innom

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Rogaland
Standard Ja ja, så melder også jeg min ankomst her..........

Etter tre IVF- forsøk, og like mange negative tester, heller ingen egg på frys, mp jeg snart innse at toget snart er gått også for vår del. I alle fall når det gjelder egenfødte barn.

Tre forsøk er jo forsåvid ikke så mye. Men når disse tre forsøkene heller ikke har vært så oppløftende, er det ikke så stor grunn til å tro at det plutselig skal spire på 4 eller 5 eller 6 gangen. Delingen er et problem. Det går veldig tregt. Derfor har vi heller ingen på frys.

Mensen etter vårt tredje og foreløpige siste forsøk meldte sin ankoms igår. Kvelden igår ble smatidig offer for endel tårer og tanker. Mannen var reist avgårde på et møte, så jeg hadde kvelden for meg selv. Egentlig godt var det, for da fikk jeg være ifred med tårende mine og slapp å prate med noen. Det er deilig å ha et friminutt av og til, og bare stenge seg inne. I går var mitt friminutt.

Hvor går så veien videre? Det vet ikke jeg, og det vet vel egentlig ingen. Skal vi forsøke oss på adopsjon? Vi er jo ikke gifte, men det er egentlig fort gjort. Har jo bodd sammen en tid nå, så det bør vel telle litt!! Forsterhjem er også en fin måte å være foreldre på.

Den som lever får se...............
Gammel 21-06-2007, 10:54   #2
Tidligere bruker
Gjest

Standard

[FONT=Georgia][COLOR=purple]Heisan Lillemor :klemmer: [/COLOR][/FONT]
[FONT=Georgia][COLOR=#800080]Så trist å lese at alle forsøkene endte negativt. Vi hadde 5 forsøk der også alle endte negativt. Etter en stund begynte vi å snakke om adopsjon, og idag har vi en nydelig gutt på 4,5 år fra Ungarn. Vi har ikke angret et sekund på den avgjørelsen, adopsjon er en flott måte å få barn på. Kan anbefales på det varmeste .[/COLOR][/FONT]
[FONT=Georgia][COLOR=#800080]LYKKE TIL MED AVGJØRELSEN PÅ VEIEN VIDERE![/COLOR][/FONT]
  Svar med sitat
Gammel 21-06-2007, 23:08   #3
Brummeline67
Fullstendig hekta

Brummeline67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen
Standard

Hei Lillemor!

Leit at dere ikke har lyktes med IVF. Det er ikke like lett å vite hvor veien videre da skal gå, nei. Men, med tiden til hjelp kommer man frem til det som blir den riktige løsningen for en selv.

Kan anbefale deg en bok om adopsjon, skrevet av Svein Kallevik (husker dessverre ikke tittelen) som vi selv fikk anbefalt her på forum da vi "snuste" på adopsjon for egen del. Husker jeg syntes den virket veldig informativ og lettlest. Er også bøker om det å være fosterhjem å få låne på biblioteket.

Ikke minst vil du finne mye nyttig informasjon inne hos adoptantene her på forum, og på besøkshjem/fosterhjem-tråden. Hvis dere velger å gå for adopsjon er det nok lurt å gifte seg først som sist, så er den "bøygen" unnagjort når dere starter adopsjonsprosessen.

Selv har vi valgt å gå veien helt uten barn, og det er jo også et valg man kan komme til å velge.

Ønsker deg lykke til uansett hvilken vei dere slår inn på! :klemmer:

Går videre i livet uten barn.

Brumboken
Brummeline67 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-06-2007, 18:56   #4
Maggi60
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Bergen
Standard

Hei Lillemor,

Ikke noen ønskesituasjon dere (og vi) er havnet i. Mange problemstillinger som aktualiserer seg, og mange valg å ta stilling til. Ikke lett, det!

Jeg vil bare si at jeg ønsker deg alt godt i tiden framover! :klemmer: Håper virkelig dere finner den beste løsningen for dere, slik at dere får drømmen om å leve med barn oppfylt! Tenker dere på adopsjon, så vil jeg si: Ikke drøy for lenge med å starte prosessen. (Nå vet ikke jeg hvilken alder dere er i, men alder blir brukt mot oss). Vi drøyde for lenge, av ulike årsaker, og er det noe jeg angrer på, så er det det.

Vi er i gruppen "Går videre i livet uten barn", og jeg håper vi "slipper" å få selskap av dere! (Missforstå meg rett!)

Uansett, varme tanker og gode ønsker sendes dere herved!

Maggi
Maggi60 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 30-06-2007, 16:03   #5
vi 3
Fersk på forum

Medlem siden: May 2007
Standard klem til deg

Kjære Lillemor :trøst:

Jeg vet hvordan du har det, selv om ikke det er så store trøsten for deg akkurat nå...

Kan fortelle litt om oss. Vi har tatt en kanskje livslang pause når det angår ivf/*** befr. Jeg opplever at alt m å slite m å få barn er en veldig prosess som er helt individuell - vi velger forskjellig fordi ingen er like osv.diagnoser osv.

Og når man har mislykkes mye m f eks ivf er jo også veiene så mange...skal vi ta flere forsøk? en pause og så nye forsøk? kan legene gjøre noe annerledes m forsøket neste gang? prøve ny klinikk? adopsjon?

Vi har tatt 3 prøverørforsøk og i den tiden ble det også hormonkurer først, inseminasjoner og noen triste fryseforsøk innimellom.Ikke noe av dette førte til barn for oss.

Det jeg har tenkt mye på nå, er at man bare må være akkurat der man er, hele tiden, i denne pros mot ønske om å bli foreldre. Før vi kom igang m forsøk kunne noen si "er det ikke bare å sette igang m forsøk snart da". Men da var vi ikke der. I prosessen.Vi ville prøve mer selv først.

Og når vi drev med forsøk som mislyktes og folk så jeg var syk av hormoner og knust et negative forsøk sa noen venninder:"vi kjenner noen som har adoptert, søsteren min har det, jeg er tante til en gutt fra etiopia, det var så fint for dem å adoptere". Men da var vi ikke der. I prosessen. Vi ville ta forsøkene først.

Så man hører egentlig ikke på andre sine råd før man er der selv...man må bare finne det ut helt selv hva som er riktig å gjøre når på veien.

Da vi gråt etter 3 mislykka forsøk sa vi til hverandre: nå adopterer vi!

Vi var kanskje ikke helt klare, i alle fall ikke jeg, hverken fysisk el psykisk, men vi har erfart at alt tar så TID både m forsøk og vi sendte nå avgårde adopsjonssøknaden før vi hadde tatt avgjørelse om flere forsøk. Jeg var lei meg i begynnelsen, kanskje vi skulle tatt 1 forsøk til...og det var en sorgprosess å bare "forlate" sykehuset og alle som ville hjelpe oss.."det er jo bare en pause i forsøkene" tenkte jeg...og "vi kan jo ta forsøk etter at vi har adoptert et barn", tenkte jeg."jeg har jo sett et par på klinikken som tok forsøk og hadde med et nydelig barn de antagelig hadde adoptert, det så jo veldig fint ut".

Men siden alt er en prosess man går gjennom, så hadde jeg i dag aldri trodd jeg skulle bli "lei av" forsøkene. Men det er jeg nå. Forsøkene er lenger og lenger bak i fortiden allerede (vi venter på å starte samtaler m barnevern). Men jeg kan ikke si i dag at vi ikke tar flere forsøk, men det kjennes som vi er ferdige med det. Da vi startet adopsjonsprosessen tenkte jeg også på at vi kunne nå prøve selv igjen, for noen blir gravide da også.

Og at jeg ikke nå i dag ikke har noe stort ønske om å bli gravid, er noe jeg ikke kunne forstå før, at noen kunne føle..det er rart med denne prosessen ja.

Dette var bare mine tanker rundt hvor jeg er på vår vei, kanskje det er litt godt å ikke vite hvor går også, for den blir jo til mens du går..

Masse trøst sender jeg til deg Lillemor! :klemmer:

vi 3
vi 3 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-07-2007, 23:11   #6
odaskatt
Skravleguru

odaskatt sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Vestlandet
Standard

Har ikke så mye godt å komme med annet enn:klemmer: Er så trist når man ikke lykkes tross iherdig innsats.

Jeg tror jeg ville snakket med klinikken hvor dere har vært og fått litt info fra dem, hva mener de om deres sjanser osv osv. Greit å få gått gjennom journalen, kanskje er det bare små endringer som skal til for å lykkes på neste forsøk?

Vet at Dr Hausken på Klinikk Hausken mener at 3 forsøk er for lite før man gir opp, han mener at man bør ha litt flere innsettinger. Men dette er noe bare dere kan finne ut av, og bare dere vet om dere orker (eller har råd til) flere forsøk. Håper dere uansett finner veien videre som fører til barn:klemmer:
odaskatt er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-07-2007, 19:25   #7
gamla
Stadig innom

gamla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Hedmark
Standard

Skjønner akkurat hvordan det er ja. Er på samme sted vi. Vi vet ikke om vi orker flere forsøk , og om vi ønsker å bruke masse penger på noe så usikkert.. Vi vurderer om vi skal satse for fullt på fosterhjem. Har vært gjennom pride-kurs og skal ha siste møtet om et par uker..
Vi kommer til å be om å få ihvertfall ett barn som skal vokse opp hos oss, og heller ta imot barn som trenger korte opphold i tillegg. Hvis vi blir godkjente da..
gamla er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-11-2007, 16:53   #8
hansine
Flyttet inn

hansine sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Tromsø
Standard

Huff ja, verden er ikke rettferdig. Hvorfor skal noen absolutt ikke ha flaks i dette gamet mens andre bare plopper ut unger uten at de selv vil det...?

Skjønner godt at du har det tøft nå. Er et forferdelig skritt å komme til. Plutselig må man ta en avgjørelse. Er det vits i å prøve mere, eller skal man være realistisk og si stopp. Vi var i samme situasjon i fjor på denne tiden. Da hadde akkurat vårt 3 IVF gått i dass og før det hadde vi 4 inseminasjoner uten dugg av resultat. Vi var fristet til å fortsette, men måtte til slutt klipe i oss selv å innse realitetene i dette gamet. 7 forsøk uten hell tilsier vel kanskje at nok er nok.

Vi valgte adopsjon. Var vanskelig til å begynne med å erkjenne at man aldri skulle få egenfødte barn, men i dag er vi lykkelig ventere på et lite nurk fra Sør-Korea. Vel og merke må vi nok vente enda til neste sommer iallefall, men til syvende og sist kommer det et barn og det er jo det viktigste.

Vi har ikke angra en dag på denne avgjørelsen. Var faktisk godt når tiden gikk og tankene på prøving og forsøk kom lengere bak. For det skal jammen sies at å drive med forsøk er ikke lett verken fysisk eller psykisk.

Ønsker deg masse lykke til videre. Bruk tiden og kjenn på dere selv hva dere føler for. En dag finner dere svaret.
28/1-09 fikk vi tildelt en nydelig gutt født 16/8-08.
27/4-09 kom vi hjem med verdens nydeligste gutt
Dagboksen min
hansine er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 20:53   #9
Arco
Husvarm

Arco sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Standard

Først vil jeg bare gi deg en skikkelig trøstklem
Jeg har vært i noenlunde samme situasjon. Hva gjør man etter 3 feilede IVF forsøk? Hva som blir konklusjonene er det bare dere som kan bestemme. Men det har jo kommet flere tips her som dere kan tygge på.
Men det går også an å snakke litt med barnevernet i kommunen din. De kan fortelle om forstersituasjonen og hvordan den kan bli for dere. Det er også de dere må snakke med når det vil gjelde en eventuell adopsjon. Nå er jo resursene kanppe når det gjelder BV, men kanskje de kan ha tid til dere i din kommune?
Arco er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 20:55   #10
Arco
Husvarm

Arco sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Standard

Så leste jeg datoen på innlegget..... Håper dere har funnet svaret dere lette etter
Arco er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder