Ønskebarn forum  
Gammel 22-10-2016, 23:40   #1
Karask
Fersk på forum

Medlem siden: Oct 2016
Standard Lav amh

Hei!
Helt ny her inne og skal prøve å forklare meg kort😊 trenger råd, vi har akkurat vært på konsultasjon hos Porsgrunn fertilitetsklinikk, først pga. at min mann har hatt leukemi for 2 år siden og blitt steril. Han frøys heldigvis ned sperm. Så vi trodde ikke dette ville bli noe problem, men når vi kom på konsultasjonen så ble vi fortalt at jeg har lav amh (1) og tok ultralyd og hun så kun en eggpose i den ene eggstokken. Så hun var ærlig å sa at dette så ikke så positivt ut og at vi har under 10% å lykkes med ivf.. vi sitter litt sjokka igjen her å lurer på hva vi skal gjøre.. skal vi gi opp eller skal vi prøve? Må selfølgelig på en hestekur av hormoner..
Jeg må jo selfølgelig si at vi er kjempe heldige som har en nydelig gutt på 3 år og er kjempe fornøyde med det! Men vi ønsket sterkt en søsken til han.. og syns det er så rart for jeg ble veldig raskt gravid sist..
Takker for alle svar!
Noen som har vært i samme sak?
Karask er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-10-2016, 01:27   #2
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Basert på egen erfaring ville jeg heller ha satset på inseminasjon i naturlig syklus enn hormonstimulering og ivf. Mange med lav amh blir nemlig lett gravide på naturmetoden, men mislykkes ofte med prøverør fordi man da som regel trenger flere egg per syklus. Det viktigste ellers er at eggkvaliteten din fortsatt er god, og at du fortsatt har eggløsning

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-10-2016, 08:09   #3
Avjoli
Nykommer

Medlem siden: Jun 2014
Standard

Uff, så leit. IVF med en eggpose hadde ikke jeg heller satset på. Da ville nok jeg også forsøkt inseminasjon, kanskje med bruk av Pergotime samtidig.
Skal dere likevel forsøke med dårlig utgangspunkt, ville jeg kontaktet Dr.Olivares ved Barcelona IVF for å høre hva han tenker. De har svært gode resultater.
Avjoli er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-10-2016, 16:41   #4
Karask
Fersk på forum

Standard

Takk for svar😊
Hun nevnte ingenting om inseminasjon så tror dere at det kan funke? Husker at hun sa at det var ikke sikkert at jeg har regelmessig eggløsning heller.. at det kan se ut som at jeg er begynnelse på tidlig overgangsalderen! 30 år er jeg..
Hva er pergo time?
Gammel 23-10-2016, 17:02   #5
Karask
Fersk på forum

Standard

Kan jeg spørre om en ting.. er ikke inne i dette så mye enda.. ved hormonstimulasjon, blir det flere egg eller eggpose?
Gammel 23-10-2016, 17:11   #6
Limm
Stamgjest

Medlem siden: Jun 2012
Sted: Bergen
Standard

Hei!
Ja, ved stimulering ville det gjerne blitt flere egg. Høres ut som dere har fått veldig lite med informasjon? Tror jeg ville forhørt meg litt mer, Evt med andre klinikker. Lykke til!
Limm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-10-2016, 21:58   #7
Avjoli
Nykommer

Medlem siden: Jun 2014
Standard

Ville også definitivt forhørt meg med andre klinikker. Utenfor Norge.
Info om Pergotime finner du f.eks på felleskatalogen.no
Lykke til!
Avjoli er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-10-2016, 00:41   #8
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Karask Vis innlegg
Kan jeg spørre om en ting.. er ikke inne i dette så mye enda.. ved hormonstimulasjon, blir det flere egg eller eggpose?
Normalt modnes det kun ett egg i hver naturlige syklus uten stimulering, men om man tar en ultralyd helt i begynnelsen av syklus, kan gynekologen som regel se mange små såkalte antrale follikler (eggposer) dersom man har normal amh. Normalt er det bare en av disse som vil vokse og modnes til eggløsning. Ved stimulering prøver man å få flere til å vokse og modnes samtidig, men dersom man ikke har flere antrale follikler i begynnelsen av syklus, fins det ingenting å stimulere fram.

Spørsmålet er bare om legen deres har talt antrale follikler (helt i begynnelsen av syklus) eller den ene som har vokst av seg selv (litt senere i fasen nærmere eggløsning). Jeg ville jo tro det første basert på det bestemte svaret dere fikk, men om det er det siste som er tilfelle, har dere fått misvisende informasjon, for det er ikke alltid man kan se alle de andre små folliklene senere i syklus etter at den ene har begynt å vokse ...

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 24-10-2016, 00:58   #9
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Karask Vis innlegg
Takk for svar😊
Hun nevnte ingenting om inseminasjon så tror dere at det kan funke? Husker at hun sa at det var ikke sikkert at jeg har regelmessig eggløsning heller.. at det kan se ut som at jeg er begynnelse på tidlig overgangsalderen! 30 år er jeg..
Hva er pergo time?
Det jeg har fått forklart, er at selv om man har tilsynelatende reglmessig syklus, kan noen av dem likevel være "tomme" når man nærmer seg overgangsalder, altså uten eggløsning. Men dette går det an å finne ut av, både ved hjelp av eggløsningstester, temperaturmåling og ultralyd (og blodprøver tror jeg).

Pergotime er tabletter som ofte blir brukt for å stimulere fram flere egg i samme syklus, f.eks. ett i hver eggstokk, som i teorien kan bli toeggede tvillinger

Inseminasjon kan gjøres både hjemme (med engangssprøyte opp i skjeden) og på klinikk/sykehus (med kateter inn i livmoren). Tror jeg ville anbefalt det siste med gjenopptint sæd. Den har nemlig mye kortere holdbarhet enn fersk sæd, så da er det en fordel om sædcellene får kortere reisevei til egget

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 24-10-2016, 07:15   #10
Karask
Fersk på forum

Standard

Tusen takk for forklarende forklaring 😆
Jeg var faktisk hos hun dag 1 i syklus (fikk menstruasjon samme dag) så hun har jo da talt helt i begynnelsen av syklusen så det stemmer nok det..

Ser nok at dette ser ganske mørkt ut med tanke på et barn til men vi er overlykkelig med han vi allerede har! Vi var bare så innstilt på en til😑
Men vil reise til min faste gynekolog å få hennes menig også, da hun er spesialist på dette med barnløshet..
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder