Sitat:
Opprinnelig skrevet av Avjoli
Dag 5, eller blastocyster, har høyest suksessrate.
http://www.advancedfertility.com/bla...nancyrates.htm
En del klinikker utenfor Norge setter helst kun inn blastocyster per 2016 og fryser også kun de embryoene som utvikler seg til blastocyster. Norge virker å ligge litt etter andre land når det gjelder fertilitetsbehandling.
|
Jeg tror heller ikke at Norge ligger lengst fremme på dette området. En forklaring jeg har fått, er at lovgivningen vår er så streng, og dermed blir det også mindre muligheter for profesjonell utvikling. Har hørt det samme om Polen.
Ellers har jeg ikke inntrykk av at så mange (om noen) bestrider at blastocyster gir sikrest resultat. Det handler vel mer om at noen embryoer som dør i prøverøret, likevel kunne ha klart seg i livmoren. Så mao er spørsmålet også hvor mange embryoer man har å gå på og/eller er villig til å "sløse med"

Selvsagt satt opp mot hvor mange runder man vil utsette kroppen for forsøk med noe nedsatt sjanse for å lykkes.
Jeg ville tro at man er mindre villig til å risikere å miste egg på veien om det er ens egne det er snakk om, særlig om man ikke har så mange igjen, men også om det har kostet en mye rent fysisk å stimulere fram og ta ut de eggene. Ved ed tenker vel de fleste mer på at man vil ha "valuta for pengene" - mao best mulig sjanse for å lykkes. Men dersom man da har få egg igjen på lager og ikke har råd til å betale for nye runder, vil det også være en grunn til ikke å tørre å ta sjansen på at noen går unødvendig til spille under blastocystdyrking.