Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Generelt om ufrivillig barnløshet > Generelt

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-09-2006, 15:00   #1
Cat66
Nykommer

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Oslo
Standard Tilbakeplassering av embryo på hvilken dag best?

HEi på dere!

Håper noen av dere vet mer enn jeg om dette og kan gi meg en tilbakemelding.Jeg har vært gjennom en ICSI forsøk i mai som endte negativ.
Fikk der 2 embryos tilbakeplassert på dag 2 etter befruktning. De 2 embryos som bli kultivert videre stoppet opp i utviklingen etter noen dager slik at det ikke har blitt noe på frys. Denne gang har jeg avtalt med legen at jeg ville vente 5 dager før tilbakeplassering og fra 5 befruktete embryoes hadde bare en utviklet seg som det skulle og hadde kommet til blastozyst-stadium.
Dvs. 1 av 5 hadde bevist i 5 dager at det er levedyktig og satt tilbake i går.

Nå lurer jeg veldig på hva er grunn til at de fleste får tilbakeplassert embryos etter 2 dager og hvorfor legene ikke venter flere dager for å se hvordan utviklingen kommer til å være.Er det hele et spørsmål om økonomi og ressurser eller finns det andre grunner til å sette tilbake allerede etter 2 dager?

Spennende å se om noen av dere kan gi meg svaret på dette.

Hilsen fra
Cat66 som er igjen i rugeperioden
Cat66 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-09-2006, 15:21   #2
Endelig
Svart belte på forum

Endelig sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Standard

Enkelte vil vel hevde at eggene har det bedre i livmor, enn i varmeskap, og at de kanhende ikke ville falt fra, dersom de var satt inn før. Andre igjen er ihuga tilhengere av å vente til blastocyst-stadiet, fordi kun de sterkeste overlever så lenge... Hva som er best? Hmmm...

Skrev akkuratt litt i Petrines bok om dette. Sakser inn:
Her er litt om blastoer - jeg synes det er forbasket interessant!
http://www.ivf.com/ivf_blast.html
http://www.ivf.com/blastocyst.html

For eksempel:
"For many years, infertility practitioners have known that day three transfers were too early when compared to what is physiologically normal. In naturally conceived pregnancies, a day three embryo resides in the fallopian tube, not in the uterus. The embryo does not even reach the uterus until the fifth or sixth day. Yet traditional IVF has always transferred on day three... "
"Interestingly, no correlation has been found between what is traditionally considered a "good embryo" on day three and a "good blastocyst" on day five. "

Og så spør jeg:
Hva er det vi driver med i det offentlige, da? Innsetting på dag to? Hvordan i all verden skille gode egg fra dårlige? Og hvordan forsvare å fryse ned (kanhende) gode egg, og bare håpe at de overlever? Hrmf!
Nei, takke meg til innsett på dag fem! :kina:

Og litt til fra Tidskrift for Den norske lægeforening:
"Hos mennesker vil det på åttecellestadiet inntre en ny fase. Nå starter syntesen av nye proteiner basert på den genetiske informasjonen som finnes i de enkelte cellene, samtidig som det skjer en viss spesialisering hos enkeltceller og cellene begynner å uttrykke molekyler på overflaten som fører til at de fester seg tett inntil hverandre og danner en fast morula. Inne i morula dannes et væskefylt ekspanderende hulrom. På dag 5 vil man normalt finne en blastocyst; en væskefylt blære bestående av celler som vil ha ulikt utviklingspotensial. Noen av cellene i indre cellemasse (ICM) gir opphav til det fremtidige fosteret, mens cellene i trofoektodermen gir opphav til morkake og fosterhinner. Frem til blastocyststadiet er preembryoet omgitt av en beskyttende zona pellucida bygd opp av glykoproteiner. Under klekkingen på dag 5 - 6 vil blastocysten trenge gjennom denne hinnen og være klar for implantasjon i livmor. In vivo implanterer blastocysten normalt på dag 6 - 7. Det humane preembryo skiller seg fra de fleste andre arter som er studert, ved at store genetiske avvik på dette tidspunktet er fysiologiske. Omtrent 30 % av eggene, 10 % av sædcellene og 40 % av zygotene er aneuploide, dvs. de inneholder feil antall kromosomer. De første celledelingene foregår dessuten relativt upresist, slik at det hyppig oppstår celler med avvikende kromosomtall. Det er ennå ikke påvist en human blastocyst der alle cellene har et normalt kromosomtall, og som art ser det ut til at vi har den vesentligste biologiske kvalitetskontroll ved implantasjonsstadiet. Man antar, basert på studier av friske, frivillige unge par, at ca. 60 % av alle blastocyster fra in vivo-befruktninger blir forkastet nettopp ved implantasjonen. "

Og så gjentar jeg siste setning, fordi jeg blir så ivrig:
Man antar, basert på studier av friske, frivillige unge par, at ca. 60 % av alle blastocyster fra in vivo-befruktninger blir forkastet nettopp ved implantasjonen.
60 prosent! Er der rart det er så forbannet vanskelig å lykkes?

Nyttig lesing, synes iaffall jeg!

Lykke, lykke til med din blastocyst, Cat! :kryss:
Gammel 26-09-2006, 15:41   #3
Toppen
Velkjent

Toppen sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: hjemme å koser med Aurora
Standard Nå ble jeg nyskjerrig ....

Blir helt nummen nå jeg, hvorfor kan ikke de vente da helt til det er et blastozyst å så tilbakeføre det dersom det viser seg at sjangsen er større enn at der egget bare er 2 delt, eller 4- delt...

jeg begynner virkelig å lure på disse legene og deres viten...

Takker for nyttig link Endelig.. dette er kjempe spennede...

Og lykke til Cat :kryss: :kryss:
Gammel 26-09-2006, 15:57   #4
Eyr
Velkjent

Eyr sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Standard

På Riksen har de visstnok gått fra å vente til dag 3 til å sette inn på dag 2, fordi de mener at en del embryoer som ikke hadde klart seg i varmeskapet, kan klare seg i livmoren. Tror i grunnen dette mest er en hypotese...Men jeg tror i hvert fall ikke at suksessraten har gått ned etter at de begynte å sette inn på dag 2 (og det er en stund siden de begynte med dette, vet ikke helt når, så de har vel en del materiale).

Det virker på meg som det er mest logisk å vente, i hvert fall hvis man har en del embryoer som ser bra ut på dag 2.
Men jeg vet ikke om man har noen forskjell på suksessraten på sykehus der de setter inn på dag 2 eller 3, og der de venter til blastocyst-stadiet? Det er kanskje vanskelig å sammenligne direkte, fordi de ulike sykehusene kanskje har ulike grupper prøvere?

Vanskelige greier, dette her...
Gammel 26-09-2006, 15:58   #5
Toppen
Velkjent

Toppen sin avatar

Sted: hjemme å koser med Aurora
Standard

En ting til som jeg lurer på, når de tar opp eggene fra fryseren, tar de opp 2 av gangen eller bare ett og ett??
Når disse har da evt. klart tiningen, begynner de å dele seg enda mere, kanskje man da kan vente til det er blitt blastozyst før det settes inn...
Det høres logisk ut...Selvfølgelig fortsetter det jo å dele seg.. må jo det, visst ikke ville jo ingen ha klart å bli gravide på fryseforsøk..
Kanskje jeg skal krangle meg til å vente til det er blitt en blastozyst ved neste fryseforsøk
Dersom det går da, ( ikke for at jeg tror det går ) men det er lov å prøve seg..
Da skal jeg krangle litt ved neste forsøk.. jeg vil ha blastozyst...
Gammel 26-09-2006, 16:10   #6
Vendelin
Skravleguru

Vendelin sin avatar

Sted: Vestlandet
Standard

De to embryonene jeg fikk satt inn i mai var 3 dager gamle og 8-delte. Var hos IVI Alicante, Spania.
Ble gravid, men mistet i uke 6+2.

Vendelin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-09-2006, 17:16   #7
heike
Velkjent

heike sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: oslo
Standard

Må slenge inn noe om suksessrate. Orker ikke for øyeblikket å tenke for mye på dette med blastoer.

Har tidligere forsøk å få en oversikt over internasjonale forskjeller iforhold til suksess. Det er veldig vanskelig å få en slik oversikt på grunn av variasjonene for bakgrunnsmatriell. Det er så mange forskjellige måter å sette opp statistikken og mange klinikker velger grunnlaget utfra hva som ser "penest" ut. Noen regner etter start av medisiner. Da får med med alle som må bryte. Noen regner fra befruktning. Og noen regner med innsetting. Noen igjen dropper å ta med de innsettingene der delingen er kommet kort. (må igjen presisere at dette gjelder internasjonale suksessrater)
Med dette i bakhodet ser jeg på statistikkene med en klype salt. Og som Eyr tar frem vil det kanskje være forskjeller på type prøvere.

Skulle gjerne sett at det var en standar for statistikkene og at grunnlaget for dem var mer tydelig.

Det er en veldig spennende debatt, dette med blastoer, men jeg må tenke litt mer før jeg sier noe selv
1. aid des.13 neg
2. aid jan.14 neg
3. aid mar.14 neg

heike er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-09-2006, 18:00   #8
Troya
Stamgjest

Troya sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted:
Standard

Riksen sier at forholdene i livmoren er bedre enn i varmeskap. Og selvfølgelig har det med kapasitet m.m. å gjøre for de.

Min mening er at ved dårlige egg og usikkerhet rundt videre eggdeling er det bedre at de venter til dag 3 som f.eks Porsgrunn gjør, enn riksen som konsevent setter inn på dag 2.
Jeg spurte riksen etter mitt siste forsøk om eggene ville levd til dag 3. Mest sannsynlig ikke, fikk jeg til svar!!

Takke meg til å få et avbrutt forsøk på dag 3 enn å gå de 14 dagene og vente forgjeves!

Troya
Gammel 26-09-2006, 21:01   #9
Vendelin
Skravleguru

Vendelin sin avatar

Sted: Vestlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Troya
Takke meg til å få et avbrutt forsøk på dag 3 enn å gå de 14 dagene og vente forgjeves!
Er enig med deg i det.

Vendelin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-09-2006, 23:01   #10
Mirmel
Skravleguru

Mirmel sin avatar

Medlem siden: May 2003
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Troya
Min mening er at ved dårlige egg og usikkerhet rundt videre eggdeling er det bedre at de venter til dag 3 som f.eks Porsgrunn gjør, enn riksen som konsevent setter inn på dag 2.
Visste ikke at de venter til dag 3 i Porsgrunn nå. Gjelder dette kun de som har usikkerhet rundt videre eggdeling? Vi fikk nemlig satt inn på dag 2 begge ganger, men det er jo snart to år siden.
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder