Ønskebarn forum  
Gammel 18-04-2018, 11:08   #1
Sandra79
Fersk på forum

Medlem siden: Apr 2018
Standard Adoptere i utlandet

Hei kjære medsøstre!
Håper noen kan komme med innspill og tips. Jeg er en dypt fortvilt dame som ikke ønsker å gi opp drømmen om en familie. For 5 år siden fikk jeg kreft som ødela mine muligheter for å få egne barn. Dette har tatt på så mye psykisk at jeg har blitt uføre som igjen medfører at jeg ikke har mulighet å adoptere i Norge. Jeg går med planer om å flytte til et annet land hvor det kan være litt enklere å adoptere. Er det noen som gått denne veien før meg? Hvilket land kan være aktuelt? Det er veldig viktig at barnet skal få en trygg og god oppvekst og ikke for store kulturforskjell fra norge. Jeg har god økonomi men er alene. Jeg må presisere at jeg er kreftfri i dag
Sandra79 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-04-2018, 16:42   #2
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Jeg kjenner til et kanadisk ektepar som adopterte et søskenpar fra et barnehjem i Kenya mens de bodde der og arbeidet for en bistandsorganisasjon. Siden de hadde oppholdstillatelse der, var reglene enklere enn om de skulle ha adoptert fra Kanada. Såvidt jeg vet, fikk de også velge barna selv. Først måtte de besøke dem så og så mange ganger på barnehjemmet før de fikk ta barna med hjem. Etter at de hadde tatt dem med seg hjem, hadde de tre måneders prøvetid der myndighetene til enhver tid kunne ta barna tilbake Det var den vanskeligste delen. Da de var ferdige med utenlandsoppdraget, flyttet de til Belgia for nye jobber, og da var det også en del papirarbeid, men slik jeg har forstått det, var det største problemet på belgisk side. Det hadde nok vært mye enklere om de hadde dratt hjem til sitt eget land, Kanada. Jeg vet ikke detaljene rundt papirarbeidet, annet enn at barna måtte være påvist frie for Hiv. Aner ikke om den regelen også gjelder for barn man tar med til Norge.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-04-2018, 10:29   #3
cat69
Fastboende

cat69 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Standard

Har du vært i kontakt med adopsjonsforeningene? Tror nok jeg ville ha startet der, de kjenner de ulike lands regelverk. Lykke til!
cat69 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-04-2018, 11:11   #4
Sandra79
Fersk på forum

Medlem siden: Apr 2018
Standard

Tusen takk for positive svar. Dette betyr vel at det kanskje finnes et lite håp der ute.
Jeg har ikke vært i kontakt med adopsjonsforeninger. Jeg tenkte kanskje dette er litt utenfor deres arbeidet i og med at jeg tenker å bosette meg i det eventuelle adopsjonslandet. Men skal starte hos de
Sandra79 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-05-2018, 12:22   #5
løvetanna
Avhengig

løvetanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: østfold
Standard

Journalisten John Einar Sandvand og kona adopterte et barn da de bodde i Hongkong for en del år tilbake. Han har skrevet boka Å flytte fjell, og er/var redaksjonsjef i Aftenposten.
løvetanna er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-07-2018, 15:02   #6
nimda
Nykommer

Medlem siden: Jan 2013
Standard

Hei Sandra

Desverre er det ikke helt enkelt det du beskriver. De fleste land krever at du har vært bosatt i landet i flere år før du får adoptere som "lokal" og deretter må du igjennom landets godkjenningsprosesser på samme måte som i Norge. Det er sikkert mulig at det finnes et land hvor du vil bli godkjent men du kan sannsynligvis ikke være sikker på noe før du har vært der i flere år. Og som i Kenya kan systemene også endre seg enormt på kort tid det kenyanske systemet blev helt stengt for utlendinger for noen år siden og er det fortsatt

Deretter kommer en lang prosess med at få godkjent adoptionen i Norge og få norsk statsborgerskap dette kan igjen ta flere år.

Jeg håper du finner en vei men det kan bli en lang og tung reise

Hjemme med Kina Juni 2017
nimda er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder