Ønskebarn forum  
Gammel 22-02-2006, 21:53   #1
Admin
Er i Ønskebarns sentralstyre

Admin sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Standard Habituell abort

På oppfordring fra Tante Fiolett, en egen tråd for habituell abort så man kan få utvekslet erfaringer om utredning, håp, behandling og resultater.
Admin er pålogget nå   Svar med sitat
Gammel 04-06-2009, 19:02   #2
hb82
Fersk på forum

Medlem siden: Jun 2009
Smile litt bekymret

Det ser ut til at dette kanskje er forumet for meg nå, men da er det ihvertfall godt å lese at der er kommet en del gladmeldinger her også...
Vi mistet første gang i juli 2008, da var jeg rundt 7 uker på vei, fikk blødninger og det ble konstatert at der ikke var noe liv.
Andre gang mistet vi i november 2008. Da var jeg 12 uker på vei, men det var en MA.(dødt fra rundt uke 6.)
Jeg mistet nå for tredje gang i mai (snart tre uker siden). Da var jeg rundt 6-7 uker på vei, og det ble konstatert at det var et "blindt egg".
De to første spontanabortene endte i utskraping, og dette foregikk helt udramatisk, jeg følte meg frisk og rask rett etter inngrepene.
Dette spontanabortene ville legen gjerne skulle skje naturlig. Jeg fikk blødning tre dager etter at jeg hadde vært hos legen, blødning med en del klumper. Blødningen stanset etter halvannen dag, da var det kun litt spotting de neste dagene. Det som har slitt meg litt ut denne gangen er at graviditetstegnene slo til for fullt etter spontanaborten. Jeg ble utrolig sliten, var veldig klavm og uvel, hadde veldig veldig spente bryster(våknet når jeg la meg på siden...) og måtte mye på do. Jeg har skjønt at det er vanlig at HCG holder seg lenge i kroppen, og snakket med en del leger som beroliget meg med at dette var normalt, selv om jeg synes det var vel unødvendig med disse tegnene når det ikke kommer noe godt ut av det

Nå er det gått snart tre uker, jeg har fått igjen en del av energien, er fortsatt litt uvel til tider, men går mye bedre, og det kjennes som om brystene sakte men sikkert er på vei til normalen. Men igår fikk jeg en brunlig utflod med litt klumper i . Først tenkte jeg det var mensen, og synes dette var litt vel tidlig. Men det har kun kommet brunlig utflod i dag også.

Er det noen som vet om dette er normalt? Er til vanlig ikke så bekymret av meg, men jeg kjenner at nervene mine begynner å bli ganske tynnslitte nå..

Jeg er veldig klar for å se fremover igjen, men klarer ikke det helt når kroppen ikke oppfører seg helt som normalt.

Dette ble en lang tråd, håper noen orker å lese hele og har noen gode råd

Hilsen håpefull men litt bekymret!
hb82 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-06-2009, 19:26   #3
Emeline
Velkjent

Emeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Standard

Hei hb82

Utrolig leit at du har opplevd 3 aborter på så kort tid. Vet hva det gjør med kroppen.

De første abortene mine gikk av seg selv, og jeg mistet tidlig. Da hadde jeg som du skriver, blødning med klumper, og det varierte hvor lenge det varte. Og kroppen føltes gravid ut lenge etterpå. Det tok også en stund før jeg fikk normal syklus tilbake igjen. Særlig den første mensen etter aborten var merkelig.

I høst hadde jeg en MA i uke 14, fosteret var dødt i uke 8. Pga utskrapning merket jeg ikke noen ting etterpå. Var selvfølgelig langt nede, men ikke på samme måte som når kroppen hadde ordnet opp selv. Og på kontroll måneden etter var alt kjempefint igjen.

Så min erfaring er at de gangene jeg mistet selv, tok alt mye lengere tid, og alt ble mere ustabilt. Men ved utskrapning kom faktisk kroppen seg ganske raskt igjen. Jeg tok også akupunktur den siste gangen, så kan jo hende det var med på å stabilisere det hele.

Siden du har hatt 3 aborter, burde du bli utredet. Da kan de kanskje finne et svar på hvorfor dette skjer. Og du kan eventuelt få medisiner som er viktig for at det kan gå bra neste gang.

Ønsker deg alt godt videre Håper virkelig at det ordner seg for dere snart

Drømmen startet i 2001

En adoptert sønn 2007

Tvilling-jentene kom 25.Juli 09

Emeline er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-10-2010, 11:48   #4
Lille diamant
Fersk på forum

Medlem siden: Oct 2010
Standard Melder meg inn her..

Er ferdig utredet for Habituell abort, og legene kunne ikke finne noe galt. Så nå står jeg på bar bakke, uten noe tilbud om medisiner eller tett oppfølging..frustrert og lei!

Men har en grei lege som har sagt at hun skal sykemelde meg i neste svangerskap og henvise til tidlig UL. Og selv har jeg kontaktet klinikk Hausken, for å få en vurdering fra de..så nå er det bare å prøve på nytt

Det var litt om meg og min situasjon ser at det er flere aktive her inne, og noen kjenner jeg til fra før faktisk. Så hvordan går det med dere andre?
Lille diamant er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-10-2010, 08:43   #5
Lisabella
Fersk på forum

Medlem siden: Sep 2010
Sted: Bergen
Standard

Hei, Lille Diamant!

Så leit at du hører til her også. Har du hatt mange svangerskap? Så vidt jeg forstår er det rundt 50% som opplever å stå uten forklaring på gjentatte aborter. Likevel er det nesten 70% sannsynlighet for at det neste svangerskapet vil gå bra uten behandling eller underliggende forklaring, det er jo merkelig nok ikke så mye dårligere enn .. ja, for alle andre, som har 20% risiko for abort. Det virker så snodig for meg, men det står overalt jeg har lest og lett, så det må vel være sant.

Det med sykmelding i neste svangerskap kommer til å være av veldig stor betydning for meg. Jeg fungerte overhodet ikke på jobb i mine to siste svangerskap selv om jeg kroppslig sett var frisk nok. Jeg var distrahert og sårbar og utslitt av min egen bekymring. Jeg håper bare at enten gynekolog eller fastlege vil forstå det...
Jeg venter på telefon fra fastlegen min i dag, er veldig spent på blodprøveresultatene.

Jeg ønsker deg i hvert fall lykke lykke til i neste svangerskap, Lille Diamant! Det må jo bare gå bra til slutt, ikke sant?
MA 11+1 september `10 (8+6)
Habituell abort. Ønsker å prøve igjen...
Lisabella er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 09-10-2010, 11:54   #6
Lille diamant
Fersk på forum

Standard

Takk for det Lisabella
70% høres ikke så gale ut nei, så da bør det være håp for oss!
Jeg har hatt 3 påviste svangerskap, som endte i en MA uke 12 og to SA i uke 5-6. Har også hatt noe sykehuset trodde var en Ex.u, men det får jeg vel aldri svar på. Kroppen ordnet i hvertfall opp selv den gangen..

Og dessverre for oss så er ikke sykehuset her interessert i å gi oss noe ekstra oppfølging bortsett fra to tidlige UL. Men det er viktig som du sier, og få sagt ifra om hva du føler er det rette for deg! Så visst du ønsker å bli sykemeldt i neste svangerskap, så krev det av legen/gynokologen. For min erfaring er at man ofte må mase seg til det meste i dette landet..!

Hvilke blodprøver er det du venter svar på?
Gammel 09-10-2010, 16:49   #7
Lisabella
Fersk på forum

Medlem siden: Sep 2010
Sted: Bergen
Standard

Det var rart, at ingen har tenkt å følge deg opp mer enn det.. Er det noen private gynekologer du kan gå til? Jeg hadde jo ikke diagnosen habituell abort i siste svangerskap, men gikk til gynekolog og fikk ultralyd hver uke til det tok slutt.

Jeg venter mest på revmatiske prøver (antistoffer ANA, ANCA, revmatoid faktor, CCP) og antifosfolipider. Er mest spent på Lupus antikoagulant - jeg har mistenkt at dette kan være det mest sannsynlige som feiler meg.
Legen hadde bare fått svar på "de generelle" prøvene, men en som har med koagulasjonssystemet å gjøre, ATPP, var lett forhøyet, noe som ofte finnes i kombinasjon med antifosfolipidsyndrom.
Jeg regner med jeg får svar på resten av prøvene i neste uke.

Hvis det er antifosfolipidsyndrom vil jeg få behandling med Albyl-E og Fragmin/Klexane i evt. neste svangerskap. Ubehandlet ved dette syndromet er det bare 10% sannsynlighet for at svangerskapet går bra, mens med behandling er det 70% sannsynlighet for at det går bra - altså samme som for de med habituell abort uten kjent årsak.
Så det blir spennende å se...

Jeg begynner på jobb igjen til uka,
gruer meg, men det er jo på høy tid

Jeg håper du i hvert fall har en flink og snill fastlege, Diamant - som kan veie opp for manglende oppfølging fra sykehuset. Tenk på det med privat gynekolog (med henvisning fra fastlegen, ellers er det jo steindyrt), kunne det ha vært bedre?
MA 11+1 september `10 (8+6)
Habituell abort. Ønsker å prøve igjen...
Lisabella er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-10-2010, 15:19   #8
Lille diamant
Fersk på forum

Standard

Har du fått svar på noen av de andre blodprøvene Lisabella?
Jeg har vært hos en privat gynokolog nå, og hun var veldig grei. Fikk en følelse av å endelig bli lyttet til Men dagen etter at jeg var hos henne så fikk jeg jammen ett brev fra sykehuset, der de blant annet skrev at de gjerne ville ha meg inne til tidlig UL i uke 8 neste gang jeg ble gravid så det var veldig fint synes jeg.

Både sykehuset, og gynokologen jeg var hos, mente at jeg mest sansynlig vil få de barna jeg ønsker meg og at de to siste spontanabortene kanskje har vært det de kaller kjemisk graviditet, og da stiller saken min seg litt anderledes. Mistet så tidlig som 4+3 og 4+5 de to siste gangene.
Så håper virkelig de har rett! Fikk også progesteron kapsler som jeg skal begynne å ta neste gang jeg blir gravid, og det føles litt betryggende.

Men nå venter jeg spent på prøvesvarene dine Lisabella er nok godt å vite at du uansett vil få oppfølging og behandling. For man trenger all motivasjon man kan få.. Lykke til med utredningen!
Gammel 31-08-2018, 17:49   #9
FruM
Fersk på forum

Medlem siden: Aug 2018
Standard Snart ferdig med utredning

Hei!

Så kjekt med en sånn gruppe som vi kan dele våre erfaringer og opplevelser Kan begynne å fortelle historien min. Hadde min første graviditet i fjor som var exu og fjerning av venstre eggleder i uke 6, etter dette hadde jeg samme året SA i uke 5 + MA i uke 9. I år hadde jeg SA i uke 6 + MA i uke 10 (forrige uke) Har blitt mange ultralyder og legetimer. Forrige gang brukte jeg også lutinus og fragmin uten hell.
Ingen av prøvene vi har tatt har vist noe. Skal på hysteroskopi om ca en måned.
Man begynner å tenke litt fremover og hvor mange ganger man er villig til å prøve for å få et resultat. Har også lest meg opp på noen som har et for godt immunforsvar og brukt prednisolon for å holde på fosteret.
Jeg tror ikke at kroppen kun kan lage embryoer med kromosomfeil, det virker veldig rart for meg. Om noen har gjort noe som funker, så tar jeg gjerne imot råd Så får vi snart se om det viser noe på hysteroskopien. Merker at angsten er der og at jeg ikke klarer å glede meg så mye om jeg skulle blitt gravid igjen, og vil gjøre alt jeg kan for at det skal gå neste gang.
FruM er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-08-2018, 18:18   #10
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av FruM Vis innlegg
Hei!

Så kjekt med en sånn gruppe som vi kan dele våre erfaringer og opplevelser Kan begynne å fortelle historien min. Hadde min første graviditet i fjor som var exu og fjerning av venstre eggleder i uke 6, etter dette hadde jeg samme året SA i uke 5 + MA i uke 9. I år hadde jeg SA i uke 6 + MA i uke 10 (forrige uke) Har blitt mange ultralyder og legetimer. Forrige gang brukte jeg også lutinus og fragmin uten hell.
Ingen av prøvene vi har tatt har vist noe. Skal på hysteroskopi om ca en måned.
Man begynner å tenke litt fremover og hvor mange ganger man er villig til å prøve for å få et resultat. Har også lest meg opp på noen som har et for godt immunforsvar og brukt prednisolon for å holde på fosteret.
Jeg tror ikke at kroppen kun kan lage embryoer med kromosomfeil, det virker veldig rart for meg. Om noen har gjort noe som funker, så tar jeg gjerne imot råd Så får vi snart se om det viser noe på hysteroskopien. Merker at angsten er der og at jeg ikke klarer å glede meg så mye om jeg skulle blitt gravid igjen, og vil gjøre alt jeg kan for at det skal gå neste gang.
Hei!
Det er iallfall godt å høre at fjerningen av ene egglederen ikke har hindret deg i å bli gravid etterpå
Jeg er blitt diagnostisert med overaktivt immunforsvar. Her til lands gjør man dessverre ikke den diagnostiseringen, men man kan likevel behandles for det basert på tidligere erfaringer, og du burde absolutt være en kandidat for det.

For å dempe immunforsvaret mitt ble det gjort følgende grep:
20 mg Prednisolon fra og med en uke før innsett av fryseegg og til og med påvist hjerteaktivitet på tidlig ultralyd. Deretter langsom nedtrapping i to uker.
Behandling med såkalte intralipider intravenøst (gjøres ved Hausken på Lysaker og Aleris på Frogner), dvs. 1 runde en uke før innsett, 1 runde samme dag som innsett og 1 runde en uke etter innsett.

Det fins mange variasjoner rundt dette temaet, og alle har sin egen mening om hvordan det best bør gjøres. Behandling med Prednisolon er vanlig blant norske fertilitetsleger, mens intralipider fortsatt er ukjent.

Regner med du er blitt utredet for habituell abort allerede? Hvis ikke har du krav på det. Regelverket sker at man skal utredes etter tre aborter med samme partner rundt samme tid i svangerskapet. Det kan selvfølgelig også være noe med genkombinasjonen hos dere som ikke fungerer, eller at du har visse tilstander som tyder på for mye blodkoagulering. Da burde Fragmin ha hjulpet, men det er også mulig at du har fått for lav dose. Mange klinikker råder en til å ta albyl E i tillegg eller istedenfor.

Jeg har aldri fått treff på noen av prøvene som har sjekket for blodkoagulering, men noen av oss uten slik diagnose kan likevel ha nytte av blodfortynnende. Hos meg har det imidlertid ikke fungert da jeg har fått blødninger og dermed har måttet slutte å ta dem.

Om du først skal ta hysteroskopi (det kan danne seg arrvev etter at man ha rmistet som gir dårlige vekstvilkår for fosteret), vil jeg anbefale å be om å få utført en scratching i samme slengen. Nå har ikke du problemer med å bli gravid, men det kan også gjøre at egget fester seg bedre. Slik jeg har forstått det, kan man nemlig mistet senere om egget har festet seg dårlig i utgangspunktet. Dette gjelder særlig dem som mister tidlig i svangerskapet.

Til slutt har man den såkalte TLC- metoden som ble utviklet på Rikshospitalet for kvinner som har mistet mye i 1. trimester. Den går ganske enkelt ut på at man kan få så mange kontroller og så mye sykemelding man vil, da man har fått positive resultater av at den gravide har følt seg trygg. Dette har gitt vel så gode resultater som andre midler (Lutinus, Fragmin etc.) uten at noen kan forklare nøyaktig hvorfor.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte