Ønskebarn forum  
Gammel 17-10-2019, 02:37   #1
MDR
Fersk på forum

Medlem siden: Jul 2014
Standard Valg av land - Danmark?

Noen med erfaringer fra klinikker i Danmark? Vi er i en prosess hvor vi planlegger å gå videre med ED dersom ingenting skjer naturlig i nær fremtid. Vi har snakket litt rundt temaet og kommet frem til at vi ønsker å bruke åpen donor. Så vidt jeg har skjønt begrenser det veldig valg av land og klinikk. Vet at Finland også er et alternativ, men ønsker heller å velge Danmark fordi jeg føler det blir nærmere mine gener, på en måte.. Hvordan fungerer det i Danmark mht. ventetid? Hva er det som gjør at færre par velger Danmark?
MDR er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-11-2019, 20:27   #2
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Jeg har inntrykk av at færre par velger å gjøre ED i Danmark pga. lange ventetider på donor. En annen (sannsynligvis mindre viktig for de fleste) faktor er at de ikke har holdt på med ed like lenge som f.eks. Spania og dermed ikke har like lang erfaring. Man kan også få åpen donor i Island og Storbritannia, men der er også lange ventetider et problem, og i Storbritannia er det i tillegg veldig dyrt. I Finland har de både lang erfaring, relativt korte ventetider og åpen donor, så derfor er det mange som søker seg dit.

Jeg har selv erfaring fra Stork klinik i København. Var godt fornøyd med inseminasjonsdelen (jordmorstyrt), men da jeg gikk over til prøverør (ivf-delen var nyåpnet og ble drevet av andre folk), ble jeg svært skuffet, først og fremst pga. elendig kommunikasjon og mange fatale misforståelser. Dette var med egne egg. På det tidspunktet var ikke dobbeldonasjon lov i Danmark, så som singel som allerede trengte sæddonasjon, kunne jeg ikke bruke eggdonor i tillegg.

Rent genetisk blir islendinger og dansker regnet som helt like oss, så du har rett i at Danmark blir nærmere enn Finland. Jeg har hele tiden brukt dansk sæddonor.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte