Ønskebarn forum  
Gammel 01-03-2007, 17:10   #1
Tante Fiolett
Husvarm

Tante Fiolett sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Stavanger
Standard Lykkestafetten

Da har jeg endelig blitt mor til verdens nydeligste gutt

Ønsker å lage en håpetråd for oss som har vært mer uheldige enn noen burde oppleve i jakten på å bli foreldre. Da jeg begynte å vanke på fub forsøkte jeg å bli gravid for 3. gang etter 2 aborter. Jeg ble gravid og mistet igjen. Det var i februar i fjor. Nå skriver vi 1. mars 2007 og jeg sitter her med babyen min og tenker tilbake på hvor mørk tilværelsen min fortonte seg på disse tider i fjor.

Flere av de som har presentert seg her under habituell abort har blitt mødre i løpet av det siste året. Jeg inviterer herved alle disse til å dele sine erfaringer med andre som ennå bare lever i håpet og må slite med pessimistiske tanker og triste følelser.

Målet mitt er å lage en mal som alle kan følge, hvor vi beskriver vår forhistorie, utredning, (mulige) årsaker til abortene (evt egne teorier), oppfølging ved svangerskap (legesjekker, ultralyd, blodprøver, evt medisiner, sykemelding osv).

Jeg har savnet et erfaringsdatabase for habituell abort, og her på fub har vi en unik mulighet til å lage nettopp dette.
Tante Fiolett er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 01-03-2007, 17:31   #2
Tante Fiolett
Husvarm

Tante Fiolett sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Stavanger
Standard

Forhistorie
3 aborter. Spontanabort uke 6, missed abortion med utskrapning ca uke 9 to ganger. Fikk underveis PCOS-diagnosen pga uregelmessige sykluser og polycystiske ovarier.

(Mulige) årsaker til abortene (evt egne teorier)
Ble utredet for habituell abort. Det ble tatt blodprøver for å avdekke evt koagulasjonsdefekter og blodprøver av meg og mannen for kromosomsjekk. Ingen funn. Jeg ble også henvist til hysteroskopi for å sjekke livmoren for evt polypper eller skillevegger, men ble gravid igjen i mellomtiden og fikk aldri gjort dette.

Min egen teori ble etterhvert at jeg og mannen hadde en økt risiko for å lage embryoer med kromosomfeil som gjorde at jeg mistet. Hadde planer om å søke om IVF med preimplantasjonsdiagnostikk dersom jeg mistet igjen.

Oppfølging ved svangerskap (legesjekker, ultralyd, blodprøver, evt medisiner, sykemelding osv).

Klexane blodfortynnende sprøyter for daglig bruk inntil 6 uker etter fødsel.

Crinone vaginal krem for daglig bruk i skjeden 1. trimester. I tilfelle kroppen ikke produserte nok progesteron selv.

Metformin
Egentlig en diabetesmedisin, men man har hatt positiv effekt av Metformin i behandling av PCOS, og i den forbindelse har man også sett en mulig reduksjon i abortfrekvensen hos PCOS-kvinner, som dessverre har en økt abortrisiko. Metformin brukte jeg frem til uke 36, da jeg gradvis trappet ned til null over et par uker.

Sykemelding 1. trimester

Hyppige kontroller/ultralyd hos gynekolog
Hadde totalt 11 ultralydundersøkelser i løpet av svangerskapet og gikk oftere til kontroll enn det som er vanlig. Selv investerte jeg i en Babywatcher som jeg kunne høre fosterets hjertelyd med fra ca uke 13. Brukte denne ca 1 gang i uken til jeg kjente liv. Vel verdt investeringen for tynnslitte nerver.

Jeg vil aldri få vite om det er dette behandlingsregimet som gjorde at jeg lyktes denne gangen, men ville ikke satset på et nytt svangerskap uten samme opplegg.
Tante Fiolett er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 01-03-2007, 19:39   #3
Caroline
Velkjent

Caroline sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
Standard

Kjempegod idé, Tante Fiolett.
Jeg satser på å komme med lignende rapport i juli en gang.

Og GRATULERER nok en gang!

Mine dagbøker
Caroline er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-03-2007, 13:40   #4
bam bam
Fersk på forum

bam bam sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Standard Gratulerer!

Gratulerer!!! Så fantatisk det må være!

Det gir helt klart håp, og det hjelper å se hva slags behandling andre har fått som har lykkes, så jeg ville bare si tusen takk!

Håper jeg kan skrive med på denne tåden en vakker dag!!!

Masse gratulasjoner til dere!!
bam bam er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-03-2007, 17:38   #5
Jenn
Fersk på forum

Medlem siden: Dec 2006
Standard Gratulerer

tårene triller - jeg er så utrolig rørt og glad på dine vegne!
Tusen takk for et kjempeflott og etterlengtet initiativ! Jeg håper jeg en dag kan legge inn en tilsvarende melding.
Jenn
Jenn er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 12-03-2007, 18:55   #6
lille engel
Fastboende

lille engel sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen
Standard

Ja dette var koselig lesning. Det gav meg virkelig håp...... Etter 6 års prøving og 3 aborter.Skal endelig igang med prøverør.Så nå gav du meg håp til og ikke gi opp. Gratulerer så masse med det lille vidunderet. Stor klem fra Lile engel:klemmer:
lille engel er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 13-03-2007, 19:12   #7
odaskatt
Skravleguru

odaskatt sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Vestlandet
Standard

Igjen, gratulerer med prinsen, tante Fiolett! Denne tråden gir så absolutt håp for oss andre som sliter med aborter. Håper å komme med rapport her inne jeg også.
odaskatt er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-03-2007, 21:07   #8
Indira
Stadig innom

Indira sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Standard

Her kan jeg også bidra litt. Mistet i uke 11, 23 og 9, i den rekkefølgen. Men fikk et barn tilslutt! Jeg holder det midterste tilfellet utenfor, for det er en egen historie som ikke kommer innunder abort-kategorien.

Behandlingen for meg, for å unngå abort, var Fragmin (blodfortynnende). Jeg satte en sprøyte hver dag fra uke 6 og ut svangerskapet. Hos meg fant de tilfeldigvis ut at jeg hadde heterozygot leidenmutasjon, som antakeligvis har medført blodpropp i morkaken hos fosteret.

Jeg anbefaler alle som sliter med aborter litt senere enn de aller første ukene å få tatt blodprøver for å sjekke APC-resistens. Jeg var heldig og havnet hos en flink lege, som fant ut at jeg hadde dette problemet. Og det viser seg at så mange som 5% av Norges befolkning har en slik mutasjon, altså ingen sjeldenhet.

Lykke til alle dere som sliter med å holde på barnet. Det er ufattelig tøft. Heldigvis er det en del hjelp å få, selv om man ofte må kjempe skrekkelig hardt for å bli hørt. Stå på!
Indira er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-03-2007, 16:56   #9
Tone
Superskravler

Tone sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Vestlandet
Standard

Forhistorie
3 aborter. SA uke 10..Tom fostersekk usikker på uke..Medisinsk abort uke 14.

(Mulige) årsaker til abortene ( evt egne teorier)
Eg også ble utredet for habituel abort.. Siden de etter aborten i uke 14 også fekk et intakt gutte foster og undersøke tok de masse prøver som eg ikkje husker heilt kva var no.. Men det var med tanke på kromoson feil eller andre ting som kunne tilsi at hjerte skulle stoppe opp..Morkaken ble også undersøk.. Dei fant ingenting som kunne være med og forklare noen av abortene våre.. Eg har pco og mannen nedsatt kvalitet på sæden.. Eg ligger på kanten til å ha insulin resistens så det kan også være en forklaring.. Morkaken kunne se ut som den hadde hatt små infarkt men det kunne ikkje sies 100 prosent..

Eg veit den dag i dag ikkje kva som har gått gale og det er tøft og leve med syns eg.. Vi tenker begge mye på det og har vel innsett at vi aldri heller vil få noen klare svar..

Oppfølging ved svangerskap ( legesjekker, ultralyd, blodprøver, evt medisiner, sykemelding osv.)
Albyl E fekk eg så fort vi ble klar over at eg var gravid. Dette gjekk eg på hele svangerskapet .

Crinone fekk eg også med en gang.. Eg fekk gå på det litt lenger en vanlig.. Trur eg sluttet rundt uke 14 eller 15 en gang.. Fekk det så lenge for å betrygge meg sjølv.

Metformin
Dette hadde eg gått på en stund før eg ble gravid men fortsatte etterpå også.. Tok det hele svangerskapet..

Siden eg da var uten jobb så fekk eg ikkje noen sykemelding før eg ble plaget av bekkenløsning.. det var nok rundt uke 25 en gang ..

Eg hadde ofte ultralyd hos gynekologen min.. Gjekk mest til kontroll til ho..Var 3 ganger til jordmor ellers var det gynekologen som stod for oppfølgingen..

Eg sitter no att med tanken om at Metformin er det som reddet Mari i magen min.. Eg ble gravid etter og ha fått ho men da tok eg ikkje metformin.. Er usikker påstand men magefølelsen min sier til meg at eg må ta metformin for å lykkes med og gi ho søsken..

Hele prosessen har vært beinhard og eg hadde ikkje kommet gjennom uten dette forumet her trur eg.. Eg har fått mye støtte og kunnskap her inne..

Stolt over Mari og ho er det beste som noen gang har hendt meg.. Eg hadde aldri trodd det når vi såg gutten som kom 30.08.06.. at den 30.08.07 så skulle Mari komme til oss..

Tone er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-04-2007, 17:52   #10
Thailender i hjertet
Stadig innom

Thailender i hjertet sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oppland
Standard Så fin tråd.....-jeg som hadde mistet alt håp

Håper fler vil bruke tiden sin på å skrive sin historie her. Jeg skulle gjerne gjort det, men har ikke kommet så langt ennå. Har tidligere spontanabortert hjemme i 11 uke, ved utskrapning i 9 uke og så to ganger i 6 uke. Hadde gitt opp og startet adopsjonsprossessen, men plutselig ble jeg gravid igjen. Nå er jeg i 6 uke. Var på vaginal ultralyd i dag. De kunne ikke se noe bevegelse, men sier det kan være vanskelig så tidlig. Så jeg må vente over påske. Det var ingenting de kunne prøve på et så tidlig stadium sa de. Men jeg ser jo at dere har fått hjelp selv om legen ikke kan garantere at alt virker. Så dere gir nytt håp.

Fint om flere skriver sine velykkede historier. De hjelper så mye bedre en alle de som går galt. Kjenner jeg fylles av pågangsmot, og det trengte jeg nå. Takk fra

Prøvd å bli mamma siden jan -03
5 SA fra juni -05 til april -07
Bestemt oss for å adoptere
Registreringsskjema sendt 9 mai -07
Første hjemmebesøk fra barnevern 11 juli -07
Andre hjemmebesøk fra barnevern 22 august-07
Siste besøk 20 september-07
Rapporten underskrevet 17 0ktober-07
Registrert i Bufetat region øst 31.oktober-07
Godkjent 19.desember-07
En liten magejente snek i køen sommeren-08
Setter adopsjonen i gang igjen i slutten av-09