Ønskebarn forum  
Gammel 04-04-2007, 16:35   #11
lilla
Flyttet inn

lilla sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Sammen med de fire elsklingene mine
Standard

[quote=Tante Fiolett;348783]Forhistorie
Jeg har tidligere vært gravid 6 ganger, og nå den 7. ble reslutatet en nydelig velskapt datter som kom to dager før termin.
Min første abort var en ma oppdaget i uke 16, deretter sa i uke 8, ny ma uke 11, senabort uke 17/18 med tvillinger, ma uke 6/ 7.
De to siste svangerskapene var resultat av ivf, m/ icsi. ( vi har hatt to forsøk)
Jeg har pcos og sjelden eller aldri mens, og mannen har dårlig sæd.kval.
(Mulige) årsaker til abortene (evt egne teorier)
Vi har ikke fått noen god forklaring på dette, siden abortene har vært i ulike uker av sv.skap.
Men når det gjelder tvillingsvangerskapet begynte det med for tidlig vannavgang, og tvillingene ble født 10 dager senere. Man mente det kunne ha vært bakterier som ødela fostersekken, for ul viste at guttene hadde det fint bare få timer før de ble født.

Både leger og jeg selv tror det må være hormonforstyrrelser som er skyld i mye av dette. Eksempelvis har kroppen min brukt uvanlig lang til på å få hcg til å synke etter flere av abortene.

Alt dette ligger noen år tilbake i tid nå, så det er mulig at enkelte detaljer har blitt glemt av meg.

Oppfølging ved svangerskap (legesjekker, ultralyd, blodprøver, evt medisiner, sykemelding osv).
Ved icsi forsøkene bruke vi crinone i to uker.

Denne gangen ble jeg gravid helt uten hjelp, og langt utenfor planen, for å si det sånn. Det ble oppdaget rundt uke 5, og jeg tok da kontakt med sykehuset. Jeg fikk komme til tidlig ul, og bekrefte liv.
Jeg begynte med crinone og progynova ( som man egentlig bare bruker ved fryseforsøk, det var egentlig en feil at jeg brukte det,- men når jeg først var i gang med det fikk jeg beskjed om å slutte rundt 12 uker)
Crinone maste jeg meg til å få bruke ut 4. mnd. ( en pr dag)

i tillegg bruke jeg den hormonkremen, hva heter den igjen,.. Progestacare var det, ut 4 mnd.

Jeg vet ikke om dette har hatt effekt, men ....

Jeg ble sykemeldt fra første dag, og ut hele svangerskapet, med bekjed om å ta livet mest mulig med ro.
Kontroll på sykehuset ( vanligvis med ul) omtrent en gang pr mnd. Dette er selvsagt ikke nødvendig, for det gjør jo hverken til eller fra for barnet, men jeg orket ikke gå i uvisshet.

I tillegg fant de ut at jeg hadde Steptokokk B, som jo kan ( i enklete tilfeller) være en abortrisiko. Etter noen mnd fikk jeg en antibiotikakur, men strept. B kommer så raskt tilbake igjen, så det var nok mest for å berolige meg
Vel, det er vanligvis ikke farlig å ha denne strept. Det er vel omtrent 30 % som har den naturlig, og helt uproblematisk.
Man skal ha antibiotika intravenøst under fødsel når man er positiv på denne.

I tilegg til sykehuset gikk jeg til vanlige kontroller hos fastlegen.

Jeg hadde en del infakter i morkaka under tvillinggraviditeten så jeg ble derfor satt på Fragmin ( dosen regulert opp og ned etterhvert, men mellom 5000 iE og 2500iE) og Albyl E hele svangerskapet.

Ja, det er utrolig hva man etterhvert får problemer emd å huske, men jeg får bare fylle ut etterhvert.

lilla er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-04-2007, 20:48   #12
Fru S
Nykommer

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Oppland
Standard

Dette var en fin tråd! Takk for at dere deler erfaringene deres!
Gammel 09-08-2007, 13:21   #13
Caroline
Velkjent

Caroline sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Oslo
Standard

Da var det min tur til å overta stafettpinnen.
Lille Anna på 3,5 uker ligger og sover i vuggen ved siden av meg. Helt utrolig at vi skulle være så heldige! Vi hadde egentlig helt gitt opp.

Forhistorie

4 bekreftede spontanaborter, i tillegg til et par skyggestreker på hjemmetester med påfølgende forsinket mens.
MA i uke 9 og 12 (hjerteslag påvist), tidlig SA etter 1. ICSI og MA (blighted ovum) i uke 9/10.
3 ICSI og et avbrutt fryseforsøk.

Fullt utredet for habituell abort etter SA nr. 3: kromosom- hormon- og koagulasjonsprøver + hysteroskopi. Alt normalt.
Bare uflaks?
Mannen min har sterkt nedsatt sædkvalitet (mindre enn 0,5 mill). Det har blitt foreslått at hans svømmere kan være "synderne" - at det ikke bare er kvantiteten det skorter på, men også kvaliteten.
På den annen side kan det også være at mine egg ikke er av de beste. Eller at kroppen min blir for lett gravid. Dvs. at den "suger til seg" befruktede egg som egentlig ikke er liv laga og som hos andre aldri ville ha festet seg i livmoren. Det er visstnok mange med hab. abort diagnose som blir altfor lett gravide.
Noe sikkert svar får vi nok aldri.

Oppfølging ved svangerskap (legesjekker, ultralyd, blodprøver, evt medisiner, sykemelding osv).

Medisiner: Crinone en gang daglig fram til 12 ukers svangerskap.
Albyl-e (75 mg) og Fragmin-sprøyter (5000 ie) daglig fram til 34 ukers svangerskap.
Mange hCG-målinger de første ukene. (Blødde i mange uker, også denne gang.)
Hyppige ultralyder fra uke 6 til ordinær ul i uke 18. Deretter ingen ekstra oppfølging.
Sykmelding i den grad jeg hadde behov og ønsket dette.

Lykke til, alle dere som fortsatt sliter. Jeg vet det ikke er lett å bevare troen, men neste gang kan det faktisk hende det går bra!
Jeg krysser fingrene for dere alle!

Caroline

Mine dagbøker

Sist endret av Caroline : 09-08-2007 kl 13:25
Caroline er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-08-2007, 19:08   #14
Kirsty
Velkjent

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Bergen
Standard

Tusen takk Caroline for innspillet
Jeg har merket at mange som endelig har klart det har vært sykmeldt... jeg har ikkevært det og jeg vil ikke sykmelde meg heller om jeg skulle bli gravid på nytt. Har nettopp begynt i full stilling og jegkommer til å ha verdens dårligste samvittighet... men hvis det er nødvendig så gjør jeg det så klart, alt for spiren...men hvordan vet jeg om jeg bør sykmelde meg eller om jeg ikke trenger det? Tror dere at man bør sykmelde seg i vår situasjon? Jobben min kan være stressende, men det er fordi jeg skaper det stresset selv. Jeg har store forventinger til meg selv, så jeg tror jeg må lære meg å slappe mereaqv i forhold til dette og bli flinkere til å velge bort ting som ikke er nødvendig å få gjort. Jobben trenger ikke være stressende. Eneste dumme er at jeg må rydde klasserom, jeg må stable pulter og stoler hverdag for å få plass til det jeg underviser i... jeg løftet mange pulter sist jeg var gravid.

1. SA September 2005
2.SA Mars 2006
3. SA Mars/April 2007
1. IVF mai 2008-avbrutt
Gravid på egenhånd desember 2008 Prinsessen født 16.09.09 og prinsen 28.10.11
Kirsty er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-08-2007, 21:04   #15
hormonella
Svart belte på forum

hormonella sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Standard

Kirsty, jeg kan bare svare ut fra min egen opplevelse av å ikke ha barn etter to graviditeter. Jeg hadde heelt klart sykemeldt meg, hvis du må løfte og stable mye. Hadde ikke tatt sjansen. Skal du utredes for habituell abort etter dine tre SA'er? Driver du med assistert befruktning, eller blir du spontant gravid for så å miste?
Jeg vet uansett at jeg ville valgt å omtrent ligge flat ved evt. ny graviditet. Ønsker deg lykke til
Gammel 19-08-2007, 21:10   #16
odaskatt
Skravleguru

odaskatt sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Vestlandet
Standard

Jeg er enig med hormonella. Jeg har ikke "råd" hverken psykisk eller fysisk til å miste flere ganger. Har allerede vært hos gyn og fått bekreftet og avtalt at jeg kan sykemeldes neste gang jeg blir gravid. Det er godt mulig jeg IKKE trenger det, men jeg vil vite for min egen del at jeg har gjort alt som er mulig for at vi skal komme helt i mål!
odaskatt er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-08-2007, 22:02   #17
Kirsty
Velkjent

Standard

Tusen takk for råd
Jeg har ikke diskutert det med gyn, han nevnte ikke noe da jeg sist var der...Enda en ting på lista mi over alt jeg skal spørre ham om neste gang jeg er der, den er laaang

Jeg har ikke vært i forsøk. Jeg skulle egentlig begynne nå i sommer, hadde forsamtale i April. Jeg ble gravid i februar og mista 2 uker før forsamtalen, så jegvar glad jeg ikke hadde avlyst den. Der ble vi enig om at vi skal prøve litt til selv, og så kan jeg ringe og få ny forsamtale når jeg vil igang. Hun foreslo å vente i 1 år...litt lenge syns jeg da, men vi får se. Jeg har gått påmetformin i 1 år men fikk nå så fæle bivirkninger at jeg måtte slutte, så har ikke tatt de på 2 uker. Fikk masse melkesyre i kroppen, hadde masse smerter. Nå tar jeg fosterklister og skal ta crinone og albyl-e neste graviditet. Jeg har ikke vært hos gyn siden jeg slutta på metforminen så har ikke fått hans synspunkter på bivirkningene. Tenkte jeg skulle bestille time snart.

Jeg burde vel ligge flat og sykmelde meg,men såerdet den dårlige samvittigheten. Og elevene mine som må¨få vikar... tenk om jeg er gravid snart? Da blir det i begynnelsen av året...

Får tenke langt og lenge på dette... nå som jeg har fast jobb er det jo mulig sånn sett da, slipper iallefall å være redd for å miste jobben...

1. SA September 2005
2.SA Mars 2006
3. SA Mars/April 2007
1. IVF mai 2008-avbrutt
Gravid på egenhånd desember 2008 Prinsessen født 16.09.09 og prinsen 28.10.11
Kirsty er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-08-2007, 12:32   #18
Tante Fiolett
Husvarm

Tante Fiolett sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Stavanger
Standard

Kjære Kirsty

Det er ditt liv og din mulige lykke/ulykke hvordan neste graviditet ender. Da har du ingenting å tjene på å være snill pike og jobbe for å være grei med elever, kolleger og arbeidsgiver. Husk at i det lange løp er en graviditet en svært liten del av et arbeidsliv.

Og som Odaskatt sier er det bedre å vite med seg selv at man prøvde alt, så slipper man å lure på om det var noe man kunne gjort annerledes i ettertid.
Tante Fiolett er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-08-2007, 20:21   #19
Isolde
Stadig innom

Isolde sin avatar

Medlem siden: May 2005
Standard

Stafettpinnen er nå min.

For litt over en uke siden fødte jeg verdens søteste lille prinsesse.
Hun kom til verden noen dager etter termin, etter et svangerskap helt uten komplikasjoner (dog ikke uten bekymrede foreldre).

Forhistorie

SA 17. uke mars 2004, SA 6/7 uke april 2005, MA uke 10 november 2005.

Utredet for habituell abort etter SA nr. 3: hormon- og koagulasjonsprøver - normale verdier. Hjerteformet livmor påpekt på UL undersøkelser tidligere, hysteroskopi tatt for å finne/fjerne evt. skillevegg i livmor. Ingenting unormalt funnet.
SAen i 17. uke var den første, derfor ble ingen undersøkelser gjort, i ettertid er det sagt at infeksjon er en sansynlig forklaring.

Selv om vi ikke vet noe sikkert tror jeg selv at infeksjon er årsaken til første SA (jeg følte meg i dårlig form på den tiden, hadde blant annet slitt med hoste i 5 uker før blødningene/rier satte inn (endte etter 1,5 uke med at jeg fødte en liten gutt så alt for tidlig).

Den tidlige SAen og MAen i 10. uke tror jeg selv er forårsaket av dårlig eggkvalitet siden jeg ikke akkurat er noen ungdom lengre (1967 modell).

Medisiner: Crinone en gang daglig fram til 13 ukers svangerskap (planen var til 12. uke, men jeg brukte opp resten av pakken).
Albyl-e (75 mg) daglig fram til 37 ukers svangerskap (dette ble gjort på tross av normalverdier funnet under utredning da det visst nok kan være vanskelig å påvise koagulasjonsfeil).

2 hCG-målinger uke 4/5.
Hyppige ultralyder fra uke 4/5 til ca. uke 20 når jeg selv daglig kunne føle liv.

Sykemeldt 100% fra graviditet ble stadfested til og med uke 12, 50% sykemelding fra uke 13 til og med uke 21.

Jeg er slett ikke sikker på om verken medisiner eller sykemelding er årsaken til at vi lyktes denne gangen, men det var uansett veldig godt å føle oss tatt på alvor og at noe ble gjort denne gangen.
[/QUOTE]

Lykke til alle dere som fortsatt sliter med å få spiren til å sitte. Det er håp selv om de ikke finner noe årsak.
SA, MA (09)
MA (10)
(11)
Isolde er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-08-2007, 20:43   #20
Kirsty
Velkjent

Standard

Gratulere masse med prinsessen din

Takk for nyttig informasjon