Ønskebarn forum  
Gammel 10-04-2016, 16:40   #1
Tussi85
Fersk på forum

Medlem siden: Apr 2015
Sted: Ålesund
Standard MA uke 19 - usikker

Jeg vet ikke helt hvor denne posten hører hjemme, under presentasjon eller en ny tråd, men jeg ser presentasjonen ikke har blitt brukt på 3 år så jeg prøver meg her.

Vi opplevde marerittet forrige fredag - vi var spente på ul uke 19 og gledet oss til å kanskje få hvite hvilket kjønn vi ventet men i stedet fikk vi se et foster som hadde vært dødt i 4 uker. Etter et sykehusopphold for å abortere som endre i hastenarkose og utskraping sitter jeg igjen med en masse tanker og følelser som jeg ikke helt blir kvitt. Legen sa det er normalt å miste men det føles alt bortsett fra normalt!

Jeg trodde kroppen skulle fortelle oss hvis noe var galt så jeg var overlykkelig over å være gravid og hadde fortalt det til hele verden vår. Vi var jo tross alt neste halveis! Hvofor har ikke kroppen gitt beskjed? Er det noe jeg har gjort galt? Jeg har jobbet hele tiden men trodde det var greit siden jeg har vært i fin form, spesielt siden jeg har en kontorjobb.

Hva skjer videre? Vil kroppen ha angst dersom vi får en ny positiv test? Vil vi noen gang komme til å klare å bli gravid igjen? Vil vi kunne få en frisk unge til slutt? Tankene går rundt og rundt og jeg får liksom ikke fred. Følelsen av å utføre en ufrivillig abort sitter også fastbrent i meg og plager meg hver gang jeg har litt stillhet rundt meg.

Jeg har hørt at det er lettere å bli gravid naturlig etter man har hatt en abort - er det noen som har opplevd det? Vi har status uforklarlig barnløs men vi har brukt ICSI ved de to siste forsøkene for å få befruktning. Jeg prøver å holde meg fast i et håp om å kunne bli gravid naturligi løpet av de neste månedene men samtidig er jeg redd det er naivt.

Etter 3 års prøving var lykken stor og nedturen større! Håper alle har rett når de sier bedre lykke neste gang!
4. ICSI september 2016 - termin 26 mai
Tussi85 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 10-04-2016, 18:27   #2
katrine
Husvarm

katrine sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Rogaland
Standard

Nei, så trist, så vondt og forferdelig. Ingen skal måtte oppleve noe slikt, men desverre er det slikt som kan skje. Det er vel mest sannsynlig at det var babyen det var noe galt med, at h_n var syk???!!! Men jeg har også hørt at det skal være lettere å bli gravid etter at noe slikt har skjedd.

Ta vare på hverandre, mange, mange klemmer sendes deres vei.
2.icsi søskenforsøk, ruger på 2 egg av litt dårlig kvalitet, testet 26.01, testen var POSITIV, 29.09.12
katrine er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 10-04-2016, 18:55   #3
lillestjerne
Stamgjest

lillestjerne sin avatar

Medlem siden: May 2013
Sted: Bergen
Standard

Det er bare helt forferdelig å høre om det du har opplevd.
Det er umulig å forstå hvordan du/dere har det uten selv å ha opplevd det. Jeg har ikke det så skal ikke si at jeg forstår men ønsker å gi deg tonnevis av kjærlige hilsener og varme klemmer. Jeg har flere venner som har opplevd dette riktignok tidligere en deg. I uke 12. Hun ene ble gravid 5 mnd etter aborten. Jeg var på barsel besøk hos henne på tirsdag og fikk kose med gutten på 2 uker. Det tok litt tid for henne og mannen men hun er 41 1/2 år gammel. Det betyr jo også litt ..Masse lykke til videre ☺
Bankende på tidl ultralyd 3. Des 2013
Termin 22. juli 2014 Vårt lillegull ble født på KK Haukeland 19. Juli
Søskenforsøk ved Serum i januar 2016 var dessverre negativt 😥
Vi prøver igjen EA fryseforsøk 31. Okt 2016 Gynem,Tjekkia Positiv test 6. Nov. slag 3. Des. Termin 23 juli 2017 gullgutten vår ble født 13. juli 2017
lillestjerne er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 10-04-2016, 20:20   #4
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Dette var utrolig trist og vondt å lese!

Har ingen erfaring selv, men sender deg en stor klem
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er pålogget nå   Svar med sitat
Gammel 10-04-2016, 20:37   #5
Mcbaby
Stadig innom

Medlem siden: Jun 2015
Standard

Nå fikk jeg veldig vondt av å lese din historie. Dere hadde kommet ganske langt. Uke 19. Nå gruer jeg meg til min ul time torsdag.

Det her blir i såfall mitt 3. Gang. Har ikke blitt gravid naturlig heller.

Vet ikke hva jeg skal si som kan trøste. Håper dere finner styrke og kommer over denne sorgen.

Har tenkt en del på at vi også kan miste. Men bare skyvet bort tankene fort.
Mcbaby er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 10-04-2016, 21:15   #6
Vekten86
Stamgjest

Medlem siden: Dec 2009
Sted: Østfold
Standard

Sender deg varme tanker. Ta vare på hverandre, snakk med hverandre - DET er veldig viktig.. ihvertfall var det i vårt tilfelle.

Jeg mistet.. Jeg mistet i uke 15. Vi hadde nettopp tatt oss en lang sommerferie, kom tilbake, jeg hadde bestilt ul-timen før vi dro på ferie. Vi kom søndag, mandag skulle jeg på ul. Verste opplevelsen jeg har hatt. Jeg hadde fått ordinær ultime på sykehuset, men dette var egentlig bare for å se hvordan det sto til - jeg hadde to SA før det, i uke 7-8. Men neida. Ingen hjerteaktivitet. Det var forsteret målt til å være 14+5, så det hadde nettopp skjedd. Hva som hadde skjedd, vet jeg ikke den dag i dag. Sykehuset,blodprøve, oppfølgning, måtte føde, fikk ikke utskrapning.. Helt jævlig. I januar 2015 ble vi gravide igjen og nå har jeg ei lita rampejente på snart 6 mnd

Ha trua!

Alt virker så svart nå.. Tankene går, blir vi gravide, blir vi ikke gravide. Mitt råd til deg er å ta det med ro, la kroppen få bearbeide, la hjernen din bearbeide det som har skjedd.. Men snakk med hverandre. Pass godt på hverandre.

Sender mange varme klemmer!!
Gammel 11-04-2016, 07:58   #7
Duppen
Stadig innom

Standard

Ord blir fattige, Tussi85. Vi fikk beskjed på UL i uke 12 etter førsøk nr. 2 at fosteret var alvorlig sykt og abort var eneste utvei. Vet derfor litt om hvordan det er å gå på Ul, forventningsfull og glad etter en lang vei til en etterlengtet graviditet, og så blir ditt verste mareritt virkelighet. Selv om det er stor forskjell på å få en slik beskjed i uke 19 kontra uke 12... FOr oss gikk det bra til slutt, vi fikk en frisk og velskapt gutt på forsøk nr. 3. Jeg håper dere finne styrke i hverandre og klarer å se fremover. Lykke til. Stor klem fra meg.
Gammel 11-04-2016, 17:58   #8
Tussi85
Fersk på forum

Standard

Tusen takk for alle støttende ord og tanker!! Det er godt å ha et slikt forum å skrive på og lufte alle raare tanker som svirrer rundt!

Det er så trist å lese historiene deres Duppen og Vekten86 men også så bra å se at dere lykkes! Jeg håper virkelig vi er like heldige og kan lykkes ved neste forsøk! Var dere veldig redde og bekymra når dere ble gravid igjen eller klarte dere å slappe av? Vi er heldigvis flinke å prate med hverandre men vi har bestilt time hos psykolog for å bearbeide tankene.

Jeg krysser fingrene for at alt går bra fremover McBaby og at du får et frisk ønskebarn!
Gammel 12-04-2016, 07:16   #9
Duppen
Stadig innom

Standard

Høres ut som dere er godt rustet for å klare å komme videre og det er godt å gå til noen å prate om det som har skjedd. Vi gjorde også det. I tillegg gikk jeg alene i en veiledningsgruppe sammen med andre ufrivillig barnløse kvinner (sjekk ut http://ufrivilligbarnløs.no/)

Ja, jeg skal ikke stikke under en stol at jeg var redd under neste svangerskap. Jeg tror at vi som har hatt en lang vei å gå for å i det hele tatt bli gravide uansett er litt mer stressa enn de som lett blir gravide, og når man på toppen av det hele opplever å miste/få beskjed om sykt foster, blir det en ekstra belastning. Jeg synes ultralyd-undersøkelsene var grusomme og lå med lukkede øyne selv om jordmoren hver gang sa til meg at jeg burdte se på babyen. I ettertid angrer jeg litt og skulle ønske jeg klarte å nyte det mer. Særlig nå når det kanskje blir mitt eneste svangerskap.. Så til deg; du vil sannsynligvis være redd under neste svangerskap, men prøv å si til deg selv at sjansen for at det går bra denne gangen er så stor at du ikke skal bruke energi på å bekymre deg. Prøv å nyt å være gravid! Det er jo noe vi jobber så innmari for og ofrer blod, svette og tårer for å oppleve

En annen ting vi gjorde, som vi fikk tips om fra flere hold som hadde opplevd noe lignende, var å dra på en ferie. Komme seg bort, nyte hverandre, få sol og varme på kroppen og prøve å bygge opp energi til et nytt forsøk.

Jeg håper også dere får de svarene og hjelpen fra helsevesenet som dere ønsker og har krav på. Man sitter gjerne med mange spørsmål etter noe sånt. Og ofte trenger man svarene for å klare å bearbeide.
Jeg heier på dere - det skal nok gå bra tilslutt!
god klem!
Gammel 12-04-2016, 14:08   #10
Tussi85
Fersk på forum

Standard

Takk for linken Duppen, jeg visste ikke om denne eller Tone - hun har mange gode artikler som var nyttige å lese. Hun setter ord på alle tankene jeg har hatt! Jeg tror også en ferietur er et godt tips! Vi har heldigvis booket en ferietur for lenge siden og reiser om to uker. Den kom veldig beleilig nå!

Jeg håper jeg skal klare å komme meg gjennom angsten for en ny graviditet - det er jo selvfølgelig alt jeg vil samtidig som jeg er så redd for at det skal gå galt igjen. Tusen takk for all støtten!
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder