Ønskebarn forum  
Gammel 15-12-2014, 19:28   #31
N-E
Stamgjest

N-E sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Region Sør
Standard

Jeg tror det fortsatt går litt fortere hvis søsken, men er litt usikker. For vår del gikk det veeeeeldig fort, kun 2 mnd etter papirene våre ble sendt til Ungarn, men det var i overgangen 2011/12 når generell ventetid var på ca et år. Vi har også akseptert forespørsel, dvs to barn (for vår del) med særskilte behov, og da kan det også gå fortere.

Dere går inn i et "vakuum" nå, så bli klar til å få et like surrealistisk forhold til tlf som dere til nå har hatt til postkassen ;).

Gruppen på fb er for "alle", uavhengig av hvor i prosessen man er. Det er pr i dag ca 100 medlemmer, mao fullt mulig å holde seg ganske anonymt i bakgrunnen ;). Så velkommen inn når/hvis dere måtte ønske .
Gammel 15-12-2014, 19:48   #32
N-E
Stamgjest

N-E sin avatar

Standard

.... Og .. Tips.... Begynn m fotografering og bildeinnsamling... Tror de fleste finner ut at man ikke har "bra nok" bilder til bildevedlegget, når det først skal samles sammen .
Gammel 17-12-2014, 17:13   #33
Budapest
Fersk på forum

Medlem siden: Dec 2014
Standard

Hei igjen!

Nå er vi godt i gang med å bestille attester osv. Så krysser vi fingrene for at alle etater er raske.

Julen får bli preget av fotografering og vurdering av bilder. Takk for tips!

Regner med at vi kommer til å bli medlemmer av facebook-gruppen etter hvert. Vi er ikke så aktive på facebook i dag, men behov for informasjon om prosess og fremdrift i Ungarn kan kanskje endre på dette.

Budapest

Sitat:
Opprinnelig skrevet av N-E Vis innlegg
.... Og .. Tips.... Begynn m fotografering og bildeinnsamling... Tror de fleste finner ut at man ikke har "bra nok" bilder til bildevedlegget, når det først skal samles sammen .
Budapest er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-12-2014, 18:14   #34
N-E
Stamgjest

N-E sin avatar

Standard

Så forresten i dag i InorRapport at et par hadde ventet 6 mnd på søskentildeling, så det KAN gå fort . I Ungarn tildeles det jo ikke i rekkefølge, men matches.
Gammel 17-12-2014, 19:52   #35
Budapest
Fersk på forum

Standard

Vi så også det! Usikker på hvor lang ventetiden var da, men det lover jo godt.

Vi har ikke helt klart å skjønne hvordan det fungerer med kø, ikke i rekkefølge og matching i Ungarn. Så dette er fortsatt et mysterie for oss. Vi blir kanskje klokere med tiden. Er det ingen kø i det hele tatt? Eller er det "litt" kø og deretter matching.

Mange spørsmål her nå ser jeg.

Takk for at du tar deg tid til å svare!

Sitat:
Så forresten i dag i InorRapport at et par hadde ventet 6 mnd på søskentildeling, så det KAN gå fort . I Ungarn tildeles det jo ikke i rekkefølge, men matches.
Gammel 17-12-2014, 22:07   #36
N-E
Stamgjest

N-E sin avatar

Standard

Skulle bare mangle . Var i deres situasjon en gang, og husker hvor mye som surret i hodet mitt den gangen.

Er ikke helt sikker på hvordan de gjør d i Ungarn, for ventetiden er meget varierende. Ungarn har både tildelinger og forespørsler (barn med særskilte behov). Jeg tror det er at det følger en viss rekkefølge (når vi fikk vår forespørsel var det rett etter et annet par som ble godkjent et par mnd før oss, og d var flere dette året som fikk i en viss rekkefølge). Men innimellom har vi sett at noen har ventet ganske kort tid. Slik jeg har forstått d så har bv.tj flere søkerpar som de vurderer når de skal matche. Jeg husker vi også gav beskjed til Inor om hvor mange barn og aldersspenn vi kunne "vurdere", men d var helt uformellt. Det som også kan være lurt å tenke litt grundig igjennom, er barn m særskilte behov og hvordan møte en evt. forespørsel.

Vi fikk vite i Ungarn at bv.tj så positivt på norske søkerpar, da de fremstod godt forberedt og taklet de evt utfordringene som måtte oppstå. Det var et "rekordår" i 2012 når vi fikk våre jenter, med 13 tildelinger, og det har fortsatt etter det m 12-15 (?) i året. Vi fikk et veldig bra inntrykk av bv.tj i Ungarn; omsorgsfulle, ryddig og proffesjonelt (vi var i Bekes fylke, sørøst i landet).
Gammel 18-12-2014, 18:39   #37
Budapest
Fersk på forum

Standard

Takk for gode tips og god informasjon.

Ift særskilte behov så trodde jeg de fleste som kom fra Ungarn ville ha et eller flere særskilte behov, men sånn er det kanskje ikke? Vi har snakket litt om hvordan møte dette og kommer til å snakke mer om det, men har til nå snakket mest om at vi forhåpentligvis klarer å se barnet (siden vi ikke får bilde med en gang?) bak de medisinske begrepene. Hørtes det fornuftig ut eller var forståelig!?!

Vet du om den "uformelle" praten hadde noen betydning for tildelingen deres? Var det noe Inoradopt initierte eller var det dere som tok kontakt med dem for å snakke om dette. Vi har nemlig tenkt å ringe dem, men dette er kanskje noe de tar initiativ til.

Flott å vite av bv. tj ser på samarbeidet med Norge som godt og at dere hadde et godt inntrykk av Ungarn!

Sitat:
Skulle bare mangle . Var i deres situasjon en gang, og husker hvor mye som surret i hodet mitt den gangen.

Er ikke helt sikker på hvordan de gjør d i Ungarn, for ventetiden er meget varierende. Ungarn har både tildelinger og forespørsler (barn med særskilte behov). Jeg tror det er at det følger en viss rekkefølge (når vi fikk vår forespørsel var det rett etter et annet par som ble godkjent et par mnd før oss, og d var flere dette året som fikk i en viss rekkefølge). Men innimellom har vi sett at noen har ventet ganske kort tid. Slik jeg har forstått d så har bv.tj flere søkerpar som de vurderer når de skal matche. Jeg husker vi også gav beskjed til Inor om hvor mange barn og aldersspenn vi kunne "vurdere", men d var helt uformellt. Det som også kan være lurt å tenke litt grundig igjennom, er barn m særskilte behov og hvordan møte en evt. forespørsel.

Vi fikk vite i Ungarn at bv.tj så positivt på norske søkerpar, da de fremstod godt forberedt og taklet de evt utfordringene som måtte oppstå. Det var et "rekordår" i 2012 når vi fikk våre jenter, med 13 tildelinger, og det har fortsatt etter det m 12-15 (?) i året. Vi fikk et veldig bra inntrykk av bv.tj i Ungarn; omsorgsfulle, ryddig og proffesjonelt (vi var i Bekes fylke, sørøst i landet).
Gammel 21-12-2014, 18:55   #38
N-E
Stamgjest

N-E sin avatar

Standard

Hei igjen ,
"Den uformelle praten" tok vi opp. Husker jeg spurte om hva vi var " åpen" for hadde noe å si, og fikk da formidlet dem at vi var åpen for x antall søsken og eldre barn. Om d hadde noe å si vet jeg ikke.

Alle som skal adoptere fra Ungarn må være åpen for barn m helseanmerkninger, men det tildeles også barn uten helseanmerkninger.

Du har helt rett i det du skriver; man må forsøke å se barnet/a ut i fra dokumentasjon v forespørsel. Bilder får man først når man er godkjent i Faglig Utvalg. Og det er STORT . Og litt surrealistisk . Da får man også vite det Ungarske navnet. Husker den tlf som det var i går! For ikke å snakke om når vi åpnet mailen m bilder noen minutter senere. Vi var heldige og fikk 9 bilder.
Gammel 23-12-2014, 10:32   #39
Budapest
Fersk på forum

Standard

Takk for mange gode svar N-E!

Vi håper å få sendt papirene til Inoradopt over jul - slik at ventetiden kan starte. Skal bli godt å komme i kø, for det skjer jo ikke noe som helst før vi er det.

God jul til deg og dine! Og takk igjen for oppklarende og gode svar.
Gammel 23-12-2014, 11:32   #40
N-E
Stamgjest

N-E sin avatar

Standard

God jul til deg og dine også !

/ps ventetiden i Ungarn starter når dere er godkjent i Norge. Så selv om lite "skjer" før papirene er sendt, så har dere i alle fall begynt på nedtellingen .

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder