Ønskebarn forum  
Gammel 19-03-2019, 09:08   #1
Twoflower
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2019
Standard Singel i startgropen

Hei.
Jeg er en singel kvinne på snart 46 år som er i startgropen med å finne ut av dette med eggdonasjon, og ikke minst hvor. Er det flere her som er i samme situasjon, hadde det vært flott å komme i kontakt med dere. Eller hvis det er andre her inne som har noen gode råd. Det er jo så mange klinikker omkring, og alle høres jo bra ut. Jeg prøvde først å få ut egne egg med hjelp av en klinikk i Danmark, men det gikk dessverre ikke, og jeg er litt irritert på meg selv for at jeg brukte så mye penger på det før jeg kom til konklusjonen at eggdonasjon er veien å gå. Jeg har jo ikke ubegrenset med midler, så jeg må og se litt på priser hvor jeg kan dra.
Er det noen som har erfaring med klinikk Eugin i Barcelona? Klinikken i Danmark anbefalte den, og nettsiden dere ser i det minste bra ut. Jeg skal sende dem en mail og stille dem noen spørsmål. Mens jeg holdt på å prøve å få ut mine egne egg i Danmark, så ble jeg bedt om å kjøpe donorsæd fra en sædbank, i dyre dommer, så jeg har det. Så jeg må høre med klinikken jeg velger om jeg kan bruke det. Det betyr at donoregg vil være fra anonym donor, men donorsæden er anonym til evt. barn blir 18 år.

For å si det mildt er jeg veldig forvirret og usikker, så jeg håper å finne andre likesinnede her inne som kanskje ikke er like forvirrede som meg
Twoflower er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-03-2019, 09:39   #2
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Hei og velkommen til oss
Det høres ut som om du er der jeg selv var for et par år siden
Har dessverre ikke hørt om den klinikken du nevner i Spania. Da jeg fikk råd i DK om å gå over til ed, anbefalte de IVI-klinikkene i Spania, men de sa samtidig at det ville være billigere å dra til Latvia eller Hellas.
Det er flere klinikker som godtar donorsæd fra dansk sædbank, men jeg tror ikke det går i Spania, dessverre, men det går selvsagt an å spørre. Dessuten vet jeg bare om en klinikk som godtar sæd fra DK fra åpen donor (altså en barnet kan få vite identiteten til etter 18 år), og det er Ava Peter i St. Petersburg. Dessverre er det slik i de fleste land som tilbyr ed at donorene må være lukket (anonyme for evig og alltid).
Hvilken klinikk som er best for deg, avhenger av hva du selv legger vekt på. De fleste folk har vært på her inne, er seriøse aktører.
Lykke til med valget! Det er en spennende fase du er inne i nå

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-03-2019, 13:20   #3
Twoflower
Fersk på forum

Standard

Takk for det
Jeg ser muligens at jeg heller litt til en klinikk i øst, da de virker å være litt billigere, og jeg bor ganske langt nord i landet, så er ikke alltid like enkelt å komme seg ut av landet og definitivt ikke alltid billig, så mange ting som må tenkes på. Jeg kikker litt på noen klinikker i Praha også, for der har jeg vært på ferie før, så jeg vet det er gerit å komme seg dit. Og siden jeg gjør dette alene, så føles det litt tryggere å ikke dra til en heelt fremmed plass.
Gammel 19-03-2019, 13:49   #4
Veggie
Stadig innom

Veggie sin avatar

Medlem siden: Aug 2015
Standard

Hei!

Jeg tror ønskemamma (blogger) benyttet sæddonor fra Danmark, og var vel ED på Ivf cube i Praha. Jeg tror Ava Peter er de beste men sikkert litt dyrere. Jeg hadde anonyme donorer som kommer til å forbli anonyme. Lykke til!

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Hei og velkommen til oss
Det høres ut som om du er der jeg selv var for et par år siden
Har dessverre ikke hørt om den klinikken du nevner i Spania. Da jeg fikk råd i DK om å gå over til ed, anbefalte de IVI-klinikkene i Spania, men de sa samtidig at det ville være billigere å dra til Latvia eller Hellas.
Det er flere klinikker som godtar donorsæd fra dansk sædbank, men jeg tror ikke det går i Spania, dessverre, men det går selvsagt an å spørre. Dessuten vet jeg bare om en klinikk som godtar sæd fra DK fra åpen donor (altså en barnet kan få vite identiteten til etter 18 år), og det er Ava Peter i St. Petersburg. Dessverre er det slik i de fleste land som tilbyr ed at donorene må være lukket (anonyme for evig og alltid).
Hvilken klinikk som er best for deg, avhenger av hva du selv legger vekt på. De fleste folk har vært på her inne, er seriøse aktører.
Lykke til med valget! Det er en spennende fase du er inne i nå

Fryseforsøk september 2015, SA i uke 6. Negativt fryseforsøk november 2016.

Etter 3 forsøk i Riga og sikkert 5-6 mislykkede stimuleringer byttet jeg til Ava Peter og ble forundret over hvor mye bedre kommunikasjon og oppfølging jeg fikk og ble gravid på første forsøk. Anbefales for slitere! Ultralyd 11.mai viste at jeg bærer på en liten gutt 💙 :

Min kjære sønn ble født 17.10.17 💙💙💙
Veggie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-03-2019, 14:11   #5
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Twoflower Vis innlegg
Takk for det
Jeg ser muligens at jeg heller litt til en klinikk i øst, da de virker å være litt billigere, og jeg bor ganske langt nord i landet, så er ikke alltid like enkelt å komme seg ut av landet og definitivt ikke alltid billig, så mange ting som må tenkes på. Jeg kikker litt på noen klinikker i Praha også, for der har jeg vært på ferie før, så jeg vet det er gerit å komme seg dit. Og siden jeg gjør dette alene, så føles det litt tryggere å ikke dra til en heelt fremmed plass.
Utfordringen med Tsjekkia er at de offisielt ikke gir fertilitetsbehandling til single, så da må man trikse og fikse litt med mer eller mindre stilltiende samtykke fra klinikkene. Tror de løser det på litt forskjellig vis, men har ikke orket å sette meg inn i det. Synd, for Tsjekkia er muligens det billigste landet, og de er flinke på det de gjør.

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 19-03-2019, 16:16   #6
Veggie
Stadig innom

Veggie sin avatar

Standard

Sant, Ønskemamma fikk det til selv om hun var single. Men har også hørt det at man i utgangspunktet kun tar i mot par.

Hadde jeg visst det jeg visste hadde jeg gått for Ava Peter med en gang i stedet for Riga som var billigere. Det er bare at i vår alder er det ikke bare bare å bli gravid og Ava Peter vet hvordan de skal håndtere slitere. Og da kan jo noen penger bli spart om man ikke trenger så mange forsøk.

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Utfordringen med Tsjekkia er at de offisielt ikke gir fertilitetsbehandling til single, så da må man trikse og fikse litt med mer eller mindre stilltiende samtykke fra klinikkene. Tror de løser det på litt forskjellig vis, men har ikke orket å sette meg inn i det. Synd, for Tsjekkia er muligens det billigste landet, og de er flinke på det de gjør.

Etter 3 forsøk i Riga og sikkert 5-6 mislykkede stimuleringer byttet jeg til Ava Peter og ble forundret over hvor mye bedre kommunikasjon og oppfølging jeg fikk og ble gravid på første forsøk. Anbefales for slitere! Ultralyd 11.mai viste at jeg bærer på en liten gutt 💙 :

Gammel 19-03-2019, 16:27   #7
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Ava Peter har også senket prisene sine siden jeg først valgte Riga, så nå tror jeg faktisk ikke at forskjellen er så stor lenger.

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Veggie Vis innlegg
Sant, Ønskemamma fikk det til selv om hun var single. Men har også hørt det at man i utgangspunktet kun tar i mot par.

Hadde jeg visst det jeg visste hadde jeg gått for Ava Peter med en gang i stedet for Riga som var billigere. Det er bare at i vår alder er det ikke bare bare å bli gravid og Ava Peter vet hvordan de skal håndtere slitere. Og da kan jo noen penger bli spart om man ikke trenger så mange forsøk.

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 20-03-2019, 11:37   #8
Twoflower
Fersk på forum

Standard

Ava Peter høres jo veldig gode ut, men med den prisen de har, er nok dessverre ikke det en mulighet for meg. Men jeg skal allikevel sende dem en mail, hvis jeg finner en epost-adresse til dem, og forhøre meg litt om priser og slikt. Jeg syntes det var litt vanskelig å finne frem på nettsiden deres, og jeg vil helst sende mail istedet for å prøve å ringe dem. Spesielt når jeg ikke helt vet hva jeg skal spørre om, så er det lettere å komponere en mail til dem enn å knote på telefonen Jeg har sendt en mail til IVF-cube i Praha, for å høre om de tar imot single kvinner der, og om jeg kan bruke donorsæd fra Cryos denmark.
Det er og flott å høre fra dere som har vært gjennom dette før, og deres erfaringer. Siden jeg aldri har vært gravid før, så vet jeg jo ikke om dette er noe jeg har anlegg for eller ikke. Så det blir jo spennende å se. Men jeg ser at det er mye medisinering man må gjennom før og under evt. graviditet? Er det noen som kan si litt om det? Hvordan er egentlig prosessen frem til egg settes inn? Var dere på klinikken før innsettingen, eller kan alt dette gjøres hjemmefra?
Gammel 20-03-2019, 14:37   #9
Veggie
Stadig innom

Veggie sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av veggie Vis innlegg
hei!

Du har sikkert fått med deg navnebyttet? Tror det er ordnet oppi nå, men jeg søkte på det for litt siden og fikk fram noe annet.

Uansett er dette den nye websiden:

https://olgafertilityclinic.com/

ser ikke det står noen e-post adresser annet enn:

info@olgafertilityclinic.com

ellers kan man ringe kontaktene. Whatsapp også. Min kontakt var diana og hun anbefaler jeg på det varmeste.

Skjønner det med økonomi. Jeg selv tok opp forbrukslån. Ordnet seg nå

medisinering er det litt av. Man må gå på østrogen fra 1. El 2. Menstruasjonsdag i syklusen før forsøket og progesteron noen dager før innsett. I tillegg brukes det ofte blodfortynnende og andre medisiner og vitaminer, alt etter hva slags behandlingsplan man får. De fleste ordner det hjemmefra om nan finner en behjelpelig gynekolog her hjemme. Sent ute kan nok mer enn meg.

Lykke til!

Quote=twoflower;839854]ava peter høres jo veldig gode ut, men med den prisen de har, er nok dessverre ikke det en mulighet for meg. Men jeg skal allikevel sende dem en mail, hvis jeg finner en epost-adresse til dem, og forhøre meg litt om priser og slikt. Jeg syntes det var litt vanskelig å finne frem på nettsiden deres, og jeg vil helst sende mail istedet for å prøve å ringe dem. Spesielt når jeg ikke helt vet hva jeg skal spørre om, så er det lettere å komponere en mail til dem enn å knote på telefonen Jeg har sendt en mail til ivf-cube i praha, for å høre om de tar imot single kvinner der, og om jeg kan bruke donorsæd fra cryos denmark.
Det er og flott å høre fra dere som har vært gjennom dette før, og deres erfaringer. Siden jeg aldri har vært gravid før, så vet jeg jo ikke om dette er noe jeg har anlegg for eller ikke. Så det blir jo spennende å se. Men jeg ser at det er mye medisinering man må gjennom før og under evt. Graviditet? Er det noen som kan si litt om det? Hvordan er egentlig prosessen frem til egg settes inn? Var dere på klinikken før innsettingen, eller kan alt dette gjøres hjemmefra?
[/quote]

Gammel 20-03-2019, 16:24   #10
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Twoflower Vis innlegg
Ava Peter høres jo veldig gode ut, men med den prisen de har, er nok dessverre ikke det en mulighet for meg. Men jeg skal allikevel sende dem en mail, hvis jeg finner en epost-adresse til dem, og forhøre meg litt om priser og slikt. Jeg syntes det var litt vanskelig å finne frem på nettsiden deres, og jeg vil helst sende mail istedet for å prøve å ringe dem. Spesielt når jeg ikke helt vet hva jeg skal spørre om, så er det lettere å komponere en mail til dem enn å knote på telefonen Jeg har sendt en mail til IVF-cube i Praha, for å høre om de tar imot single kvinner der, og om jeg kan bruke donorsæd fra Cryos denmark.
Det er og flott å høre fra dere som har vært gjennom dette før, og deres erfaringer. Siden jeg aldri har vært gravid før, så vet jeg jo ikke om dette er noe jeg har anlegg for eller ikke. Så det blir jo spennende å se. Men jeg ser at det er mye medisinering man må gjennom før og under evt. graviditet? Er det noen som kan si litt om det? Hvordan er egentlig prosessen frem til egg settes inn? Var dere på klinikken før innsettingen, eller kan alt dette gjøres hjemmefra?
Jeg foretrekker også å kommunisere på e-post av samme grunn som deg Sendte først en e-post til infoadressen og ble tildelt en koordinator som tok det derfra. Men da det ble snakk om min egen fertilitetshelse, måtte jeg ta det med legen direkte på Skype eller What's App. Dette var nylig ved Ava Peter (som nå har skiftet navn og lokaler). Ved Ava Clinic Riga der jeg var før, kunne jeg ta alt på e-post med koordinator (som konfererte med legen underveis ved behov).

Det er forskjell fra klinikk til klinikk hvor mye de forlanger at skal gjøres hos dem, og hvor mye som kan gjøres hjemmefra; antall og lengde på opphold blir da deretter. En av grunnene til at jeg valgte Ava Clinic i Riga i første omgang, var at jeg slapp å komme dit på konsultasjon om jeg ikke ville. De tilbød gratis Skype-samtale med legen som alternativ, men det var også frivillig. I tillegg tilbød de å sende medisiner med DHL men endringer i norsk lovverk har dessverre satt en stopper for det i mellomtiden

Det varierer også veldig hvor mange medisiner man blir satt på og hvor lenge. Det avhenger både av dine individuelle behov og klinikkens generelle regime. Noen har mer tro på å pøse på med det meste for sikkerhets skyld, mens andre har en mer forsiktig holdning. Personlig har jeg inntrykk av at Ava Clinic Riga og Ava Peter står i hver sin ytterkant, der Riga gir minst mulig behandling og Ava Peter mest mulig. For dem uten spesielle problemer kan det første være bra, og for slitere det siste. Før man har prøvd, vet man som regel ikke hvilken kategori man selv hører til i

født 21+3
født 21+5