Ønskebarn forum  
Gammel 01-07-2008, 01:25   #1
Lena B
Fersk på forum

Medlem siden: Jul 2008
Standard Adoptere fra Russland

Hei alle sammen
Jeg har for mange tanker ang adopsjon nå for tiden, og derfor ble utrolig glad da jeg fant dette forumet. Her kan man få hjel ser jeg. Kjempebra jobb alle sammen, det er et fryd å se hvordan dere hjelper hverandre!!

Nå tilbake til mine tanker. Jeg har tenkt å adoptere et barn siden jeg husker meg selv. Jeg syns at det er nok barn i verden for å bringe et til ved fødsel av egne barn. Det kan være feil, men slikt syns jeg. Jeg vet ikke om jeg kan ha mine egne barn en gang, for jeg har ikke prøvd i noe særlig stor grad. Foreløpig syns jeg at det er best å hjelpe en gutt eller ei jente å få et verdig liv og derfor det er av lite betydning om en tar et eksisterende barn eller føder ett. Og nå vil jeg adoptere et russisk barn, som får tilfredstilt det meste av nødvendige fysiske behov der på barnehjemmet: klær, mat, leketøy… men eier ikke de mest vannlige ting som familie og kjærlighet.

Jeg er 28 år gammel og kommer egentlig fra Russland selv. Jeg kom til Norge 3 år siden, og er gift her. Nå går jeg på mastergradstudiet, og blir ferdig med det i 2009. Når jeg får jobb, vurderer jeg å begynne adopsjonsprosessen. Jeg er russisk statsborger, og lurer på om man kan adoptere i sitt hjemland som russer og komme med barnet til Norge? I følge russiske regler jeg kan adoptere der, nå lurer jeg på norske lover og forskrifter.

En annen ting jeg lurer på, hvis man likevel må gå gjennom norske myndighetene, og må bli godkjent her først, finnes det noen grenser ang økonomisk situasjon til søkeren? Må man ha sin egen bolig for eks? Eller kan man leie den hos andre? Jeg forstår jo at man skal ha jobb og inntekt for å forsørge barnet, men tror ikke at jeg kan kjøpe et hus i nærmeste tid…

Det er så mange spørsmål… Men jeg begynner med disse to foreløpig. Blir takknemlig for all slags hjelp og råd. Takk på forhånd og beklager mulige språkfeil.
Lena B er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 01-07-2008, 06:27   #2
Arco
Husvarm

Arco sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Standard

Velkommen til dette foraet. Håper du finner hjelp og støtte her
Når jeg leser innlegget dit så inneholder det mindre feil enn mine vanligvis gjør, så det er ingen tvil om at du behersker språket vårt kjempebra
Når det gjelder adopsjon fra Russland i ditt tilfelle er jeg usikker. Men Adopsjonsforum (www.adopsjonsforum.no) formidler adopsjoner derifra. Så vidt jeg kan se er de de eneste av de norske formidlingsbyråene som gjør det. Siden du er russisk statsborger kan det være at det er spesilelle krav som gjelder. Dette kan du sjekke med adopsjonsforum eller barne ungdoms og familieetaten (BUFETAT). BUFETAT er de som godkjenner all adopsjon i Norge. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en av disse. Adopsjonsforum har også en spørrespalte du kan kopiere spørsmålet ditt inn i. Da får du nok et korrekt svar ganske snart. Du kan stille spørsmål uten å være medlem også.
Lykke til
Arco er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 01-07-2008, 10:28   #3
Lena B
Fersk på forum

Smile

Takk for et raskt svar, Arco

Adopsjonsforum sine sider har jeg vært på, de stoppet formidling fra russland i 2006, de mangler akkreditering fra russere . Svensk adopsjonssenter jobber fortsatt med Russland. Men man kan vel ikke adoptere via dem? Må nok kontakte BUFETAT da…
Gammel 01-07-2008, 13:43   #4
vestlending
Fastboende

vestlending sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Standard

Hei

Eg håpar verkeleg du får løysna på knuten for adopsjon frå Russland! Kanskje det hjelper å vera russisk statsborgar? Benta har forresten hatt ein del kontakt med div etatar ang russlandsadopsjon, kanskje ho har meir info? (eg har fundert ein del på saka sjølv også, utan å koma særleg lenger.)

Masse lukke til i alle fall!
vestlending er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 03-07-2008, 12:11   #5
Lena B
Fersk på forum

Standard

Hei alle sammen
tusen takk for svarene jeg fikk Jeg skal jobbe med saken og prøve å finne ut hvordan tingene virker her i landet
Jeg leste hele temaet om adopsjon fra russland her, men det ser ikke særlig lovende ut...
Det er nemlig ganske enkelt for meg som russisk statsborger å adoptere i russland, det er en stor papirsamlingsarbeid, men ingen umulighet. Og etter russiske lover og regler blir barnet som er adoptert 100% eget barn med samme rettigheter som bio, akkurat som her i landet. Men likevel, kan man ikke bare ta barnet med seg til Norge... må ha tillatelse (eller forhåndssamtykke) fra BUF... Her ligger den store utfordringen
Og bare for å nevne det, for dette er gode nyheter uansett...: i russland våkner folk nemlig, russere adopterer foreldreløse barn i russland mye mer enn før, både små og større barn, med og uten helseproblemer. Det er en lang vei å gå for å få Russland fri for barnehjem, men de er i gang…
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder