Ønskebarn forum  
Gammel 11-07-2010, 10:31   #51
moon
Stadig innom

moon sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Standard

Tusen takk for svar, kirsty!

Jeg tror at kosten kan ha en betydning for enkelte! Her var det noe nytt som jeg bør prøve ut!
(Selv om jeg ikke har hatt samme problematikken som dere, er dette en nyttig tråd med mange gode råd også for meg!)
Moon

Sist endret av moon : 11-07-2010 kl 10:35
moon er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-07-2013, 14:56   #52
Henri
Stadig innom

Medlem siden: May 2009
Standard

ENDELIG! Nå kan jeg også bidra under denne herlige tråden! Min lille prins kom til verden etter seks års prøving, ti runder med assistert befruktning og fem svangerskap. Da han endelig var på vei, fikk jeg et fint svangerskap, en grei fødsel (i den grad fødsler kan kalles greie) og verdens herligste, blideste, friskeste tass.

Forhistorie
4 aborter: to spontane graviditeter med tidlige spontane aborter (uke 5-6), IVF med tidlig spontanabort, samt fryseforsøk med missed abortion oppdaget på første UL. I tillegg sju runder med assistert befruktning (IVF og ICSI) med negativt resultat.

(Mulige) årsaker til abortene (evt egne teorier)
Fikk tidlig påvist PCO, men ble forklart at denne bare var "teoretisk" da jeg hadde regelmessige menstruasjoner og påvist eggløsning, samt var slank. Mannen hadde noe nedsatt sædkvalitet, men også den ble regnet å være mulig å få til en naturlig befruktning med, derfor fikk vi som par diagnosen "uforklarlig infertilitet". Har også en muskelknute i livmoren som to ganger ble undersøkt ved hysteroskopi, men begge gangene ble det erklært at den ikke "påvirket kaviteten". Ble utredet for habituell abort, men det ble ikke gjort noen funn hos meg eller mannen, bortsett fra en ørliten tendens hos meg til økt fare for blodpropp. Denne ble ansett som ubetydelig.

Da jeg kom til Hausken for en "second opinion" på om muskelknuten burde fjernes, var han tydelig: med så mange egg ut på hver stimulering (22-26), var det opplagt at min PCO var mer enn bare teoretisk. Han mente at selv om jeg hadde eggløsning, var den neppe komplett, og det lagret seg opp egg som var både en, to og tre måneder gamle. Disse lot seg befrukte, men var altså ikke liv laga. Han mente også at muskelknuten kunne ha medvirket til abortene, men rådet meg til å prøve et siste IVF/ICSI-forsøk først med et nytt regime: P-piller som en del av nedreguleringen, skulle restarte kroppen for de gamle eggene, og Metformin ble gitt fordi forskning har vist at det i forhold til aborter, har en liten, positiv effekt for PCO-/PCOS-pasienter som er slanke.

Oppfølging ved svangerskap (legesjekker, ultralyd, blodprøver, evt medisiner, sykemelding osv).

Medisinering i forbindelse med assistert befruktning:
Metformin (500 X 3) og Synfase i ca. tre måneder før oppstart. Fortsatte med Metformin til svangerskapsuke 12.
Synarela nesespray i 3-4 uker.
Gonal F, 150ie, i ca. to uker
Klexane fra to uker før uttak og fram til og med svangerskapsuke 7.
Ovitrelle eggløsningssprøyte
Lutinus vaginaltabletter tre ganger daglig fra egguthenting

Tok også embryo glue hos Hausken, samt at de bruker embryoskop til å velge ut de aller beste eggene og hevder at det gir enda oftere positivt resultat.

50 prosent sykemeldt fra uke 7 og ut svangerskapet pga. blødninger i uke 7 og 12, samt fordi det ble sett på som risikosvangerskap gitt historikken.

5 ultralyder: I uke 7 og 12, samt ordinær UL i uke 18. Deretter to UL nærmere termin for å sikre at muskelknuten ikke skulle være noe fødselshinder. Ellers bare ordinære kontroller hos jordmor.

Drakk ikke kaffe før halvgått svangerskap, og da kun en latte om dagen. Ellers fulgte jeg de vanlige rådene for å forhindre smitte av listeriose og toksoplasmose.

Jeg hadde ved tidligere forsøk prøvd akupunktur ved tre ulike klinikker, fotsoneterapi, gått til kiropraktor, fulgt kostholdsråd om å unngå sukker, tatt homeopatiske midler som skulle hjelpe på fruktbarheten, samt vitaminer og mineraler som skulle ha en positiv effekt. Ved dette siste forsøket tok jeg ingenting (kom til og med på å ta folat først fra innsett).

Jeg trente ikke (men det gjør jeg ikke ellers heller), men gikk på svangerskapsyoga og prøvde å gå turer.
0. IVF, mai -09: avbrutt etter uttak, ingen overlevende egg (AIH konvertert til IVF)
1. IVF/ICSI, nov -09: pos., SA uke 5
FER, jan -10: neg.
FER, apr -10: pos., MA uke 7/8
2. ICSI, sep. -10: neg.
FER, nov -10: neg.
3. ICSI, feb. -11: neg.
FER, jun. -11: neg
FER, aug. -11: neg
4. IVF/ICSI Hausken, mai 2012: En perfekt gutt født januar 2013
1. Søskenfrys ved Hausken, apr -14: neg
2. Søskenfrys ved Hausken, jun -14: neg
3. IVF ved Hausken, aug. -14: pos, termin 01.05.15

Sist endret av Henri : 17-07-2013 kl 19:57
Henri er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-07-2013, 20:16   #53
Kirsty
Velkjent

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Bergen
Standard

Hurra! Gratulerer så mye med den lille prinsen

1. SA September 2005
2.SA Mars 2006
3. SA Mars/April 2007
1. IVF mai 2008-avbrutt
Gravid på egenhånd desember 2008 Prinsessen født 16.09.09 og prinsen 28.10.11
Kirsty er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-07-2013, 21:09   #54
Henri
Stadig innom

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Kirsty Vis innlegg
Hurra! Gratulerer så mye med den lille prinsen
Tusen takk, Kirsty! Du kjenner jo også til følelsen.
0. IVF, mai -09: avbrutt etter uttak, ingen overlevende egg (AIH konvertert til IVF)
Gammel 15-07-2013, 22:09   #55
dansejenta
Stjernekikker

dansejenta sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Bodø
Standard

Gratulerer
Gammel 16-07-2013, 14:17   #56
Henri
Stadig innom

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av dansejenta Vis innlegg
Gratulerer
Tusen takk, dansejenta! Og gratulerer med din lille ettåring!
Gammel 16-07-2013, 15:00   #57
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Gratulerer Henri!
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er pålogget nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-2013, 19:55   #58
Henri
Stadig innom

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Me87 Vis innlegg
Gratulerer Henri!
Tusen takk, Me87! Og masse gratulerer til deg også! Det er så lenge siden jeg har vært inne på forumet at jeg jo ikke har fått med meg at du har blitt mamma for et år siden! Blir det nye søskenrunder i Porsgrunn til høsten? Må jo si at jeg var veldig fornøyd med gjengen der bortsett fra at det for oss ikke ble barn av behandlingen. Det kan jo også være tilfeldigheter - eller at de som offentlig klinikk ikke har samme muligheter som Hausken. Uansett er de verdens søteste pleiere og leger i Porsgrunn.
Gammel 18-07-2013, 08:13   #59
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Henri Vis innlegg
Tusen takk, Me87! Og masse gratulerer til deg også! Det er så lenge siden jeg har vært inne på forumet at jeg jo ikke har fått med meg at du har blitt mamma for et år siden! Blir det nye søskenrunder i Porsgrunn til høsten? Må jo si at jeg var veldig fornøyd med gjengen der bortsett fra at det for oss ikke ble barn av behandlingen. Det kan jo også være tilfeldigheter - eller at de som offentlig klinikk ikke har samme muligheter som Hausken. Uansett er de verdens søteste pleiere og leger i Porsgrunn.
Takk for det Henri!

Hadde et forsøk der (i Porsgrunn) som ble avbrutt nå i juli, og er litt usikker på hva vi gjør videre. Må diskutere litt med legene der. Har også bedt om forsamtale hos Hausken, vil gjerne høre hva de mener og tror også.
Begge klinikkene har sommerstengt nå, så derfor vi ikke vet så mye enda.
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er pålogget nå   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder