Ønskebarn forum  
Gammel 05-01-2013, 22:47   #1
vestlending
Fastboende

vestlending sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Question "gode" erfaringar med Cytotec?

Treng råd no.

Hadde nesten vent oss til tanken på tvillingar til sommaren, men det viste seg i dag 10+6 at eg dessverre har hatt ein MA. Var flott hjerteaktivitet på begge to i veke 8. Fekk Cytotec av gyn og prøver å finna ut når og om eg skal tora ta dei (4 stk til å byrja med).

Felleskatalogen gjev ikkje svar om slik bruk.
Google og forum gjer meg berre skremt.

Er det nokon der ute som har brukt Cytotec med rimeleg god effekt?
Dei innlegga eg har funne så langt gjev inntrykk av at løysinga uansett er utskraping til slutt likevel etter uuthaldelege smerter.

Nokon som har akseptable smerteerfaringar med medisinsk abort?
Kor lang tid tek elendigheita?
Hadde håpa å vera tilbake til normaltilstand rimeleg raskt.

Håpar på oppmuntring no, for dette er berre leit.
vestlending er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-01-2013, 23:08   #2
Nikoline
Husvarm

Nikoline sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Vestfold
Standard

Uff, sender deg en diger god klem, ufattelig trist å miste..!
Jeg brukte cytotec da jeg mistet. Det var jo ingen dans på roser nei... Skal innrømme at jeg hadde virkelig vondt i ca 2 timer, det ble vondt ca 5 timer etter første pille ble satt, satte pille nr 2, 3 timer den første.

Jeg hadde ingen utskrapning etterpå, og blødde litt under 2 uker. Men blødde ganske heftig første kvelden. Ett tips jeg har fått i etterkant er å ta "hestedose" med smertestillende før det blir for ille.

Søskenforsøk
1. søskenfrys i naturlig syklus, nov -11, negativ
2. søskenfrys i naturlig syklus, des -11, avbrutt, overlevde ikke tiningen.
1. SøskenICSI, februar 2012, en nydelig gutt kom til verden 27.10.12
Lykkelig 2 barns mamma
Nikoline er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-01-2013, 23:09   #3
Irene
Husvarm

Irene sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Standard

Har ingen erfaring selv. Men måtte bare google litt jeg også, i håp om å hjelpe deg. Når jeg søkte på "cytotec god erfaring" så fant jeg ei som hadde hatt det på første søket som kom opp et lite utklipp: "eg må si jeg grudde meg skikkelig, fordi jeg ser det var så mange her inne som hadde dårlig erfaring med hjemmebehandling. Men det har gått utrolig bra. Tablettene funket som de skulle, jeg har hatt bra med smerter, men "graviditetsproduktene" som det så fint sto i følgebrevet, har kommet som de skal - tror jeg."

Jeg tenker litt sånn at de som har hatt dårlig erfaring vil dele sine meninger og de som det egentlig går veldig greit med "holder litt kjeft"..
Gammel 05-01-2013, 23:17   #4
vestlending
Fastboende

vestlending sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Standard

Takktakk, så langt.

Litt ulike erfaringar tydelegvis, og godt er det!
Men eg har googla vidare og ser at det er svært ulik praksis rundt om i landet. Ser også ut til at det er ei slags grense ved 9 veker, der ein gjerne får tilbod om medisisk abort på sjukehuset etter veke 9.

Eg hadde tenkt å ordna opp i dette medan småa er i barnehagen og mannen på jobb, men det er kanskje ikkje så lurt å vera åleine heime?

Fleire erfaringar mottas med takk!
vestlending er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-01-2013, 23:27   #5
Nikoline
Husvarm

Nikoline sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Vestfold
Standard

Min samboer var sammen med meg, men lite han kunne gjøre. Det var bare å komme seg igjennom smertene mens det sto på. Da det værste hadde gitt seg, gikk det over til vanlige mens smerter. Jeg vet ikke om utskrapning er noe bedre, da jeg ikke har hatt det.

Søskenforsøk
1. søskenfrys i naturlig syklus, nov -11, negativ
2. søskenfrys i naturlig syklus, des -11, avbrutt, overlevde ikke tiningen.
1. SøskenICSI, februar 2012, en nydelig gutt kom til verden 27.10.12
Lykkelig 2 barns mamma
Nikoline er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-01-2013, 00:36   #6
Lul
Stamgjest

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Tromsø
Standard

Hei, først av alt, så forferdelig at du har mistet. Det er grusomme dager du går igjennom. Jeg valgte også tabletter da jeg hadde MA i sommer. Tok tablettene om morgenen, samtidig m sterke smertestillende. Sov et par timer, og lå litt på sofaen. Hadde sterke smerter i et par timer, og tok mer smertestillende, og så begynte jeg å blø. Jeg var redd for at jeg ble å blø veldig mye, men d gjorde jeg ikke. Litt mer enn vanlig mensen, og noen flere dager. Etter de to vonde timene (det var store smerter, som om noe ble revet opp inni meg (og det er vel d som egentlig skjer...), så gikk det over til vanlige menssmerter i noen timer. Mannen min var hjemme denne dagen, men det var igrunnen ikke så mye han kunne gjøre, men jeg syntes likevel d var godt at han var der.

Jeg har aldri hatt utskraping på sykehus, så jeg vet ikke hvordan d er, men jeg syntes d gikk bedre enn jeg hadde fryktet. Jeg slapp å se/kjenne noen "klumper", så d hjalp nok også på. Medisinsk så mente legene mine at det er best m piller, men her betyr kanskje følelsene mest?! I ettertid så synes jeg d var "godt" å gjøre det "selv" og hjemme, kjenne at kroppen kjempet og kjenne at nå var det slutt.

Sender varme tanker til deg i natten.
Gammel 06-01-2013, 06:59   #7
Birgitte
Flyttet inn

Birgitte sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Standard

utrolig leit å høre at du har mistet.edu er virkelig grusomt og et sjokk! Jeg har hatt to utskrapninger. Fikk tilbud om piller, men valgte utskrapning. Det er det beste jeg kunne gjort for meg selv, både psykisk og fysisk. Det kan være potensielle komplikasjoner med begge måtene, men jeg synes det var godt å gjøre noe med det med en gang, samt at jeg var kommet over 8 uker. Husk at sykehusene også tilbyr hjemmeabort pga et helseøkonomisk respektiv...lykke til med avgjørelsen. Ikke lett når man i utgangspunket er i sjokk!

- 1. icsi 07- MA uke 8
- 1. frys 08 - Mamma til en nydelig prins, febr 09
- 1. søskenicsi juni 10-neg
- 2. søskenicsi nov 10-kjemisk
- 1. søskenfrys april 11-MA 8+3
- 2. søskenfys 11 - Mamma til en nydelig prinsesse, juni 12

Birgittes dagbok
Birgitte er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-01-2013, 09:07   #8
frøken elvira
Flyttet inn

frøken elvira sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Standard

Så utrolig trist, vestlending

Jeg valgte medisinsk abort da jeg var 12 uker på vei og fikk beskjed om at fosteret var alvorlig syk. Hadde valgt det igjen selv om jeg måtte inn enda engang da de ikke hadde fått ut alt. Fikk en tabelett før jeg skulle inn som var veldig vond, og jeg hadde absolutt ikke taklet å hatt de samme smertene som jeg hadde da helt alene.. Eller, hadde vel taklet det sånn sett, men mye bedre (synes jeg) med tilgang til sykepleiere og smertestillende enn å vært alene på badet hjemme.

Lykke til videre og håper det går så smertefritt som mulig

IVF/PGD KAROLINSKA, STOCKHOLM
1. 2011-januar Negativ
2. 2011-mai 27.01.2012
3. 2012-oktober 17.07.2013
frøken elvira er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-01-2013, 11:39   #9
*siri*
Fullstendig hekta

*siri* sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
så trist å lese.

jeg fikk disse ettter min siste MA,
tok dem alle sammen om morran sammen med en hestedose av smertestillende, min samboer fikk beskjed av legen å holde seg hjemme den dagen pga hvis det skjedde noe som gjorde at jeg trengte hjelp så var han der. og det var godt for jeg fikk veldig vondt og trengte støtten hans.
etter 3 timer kom smertene for fult og jeg begynte å foss blø da.
fikk noen tak som ligner på rier.
resten av den dagen hadde jeg smerter og lå i senga, så samboeren min måtte ta seg av ungene og passe på at jeg fikk i meg nok drikke og mat.
for jeg orket ikke å stå opp av senga.
2 dager senere var jeg på UL for å skjekke om alt var kommet ut,
og da var det igjen litt rester men di trodde at det var på vei ut,
og jammen hadde hun rett.
fossblødde etter 2 timer og da kom resten.
men var kjempe sliten noen dager og kan trygt si at det var min samboer som måte stelle hjemme di dagene. godt at han tok vare på meg i den tiden.
1 ivf - neg. - 3 frys - neg. - 1 MA - 11
4 frys - juni-12- positiv 29/1- 2013
*siri* er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-01-2013, 20:32   #10
dansejenta
Stjernekikker

dansejenta sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Bodø
Standard

Først en skikkelig til deg, dette var veldig leit!

Jeg har også fått pillene etter en SA/BO i 2010. Satte alle pillene med en gang, sammen med en skikkelig pille med smertestillende (husker ikke hva den het, noe med major?)
Sovna og våknet etter noen timer med sinnsyke smerter! Tok flere smertestillende og klart etterhvert å sovne igjen.
Da jeg våknet igjen var jeg normal, mensen, men ikke vondt eller noe.

Nå har jeg jo født ett barn og synes ikke smertene fra cytotec kan sammenlignes, men det er litt som å ha rier. Men hos meg gikk det fort og var relativt raskt over igjen (selv om det føltes ut som et helvete mens det sto på!). Mitt råd er samme som Nikoline sitt, ta masse smertestillende FØR smertene kommer, da er det nesten for seint.
Blødde som vanlig mens i noen dager, så var det over. Fikk ul hos gyn bare for å sjekke at alt kom ut og det gjorde det jo, så alt i orden.

Lykke til, dette er ikke noe greit..

Sist endret av dansejenta : 06-01-2013 kl 20:34
dansejenta er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder