Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Adopsjonsland > Russland

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-03-2007, 13:52   #1
Silje Sol
Fersk på forum

Silje Sol sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Vestlandet
Standard er det virkelig 150 tusen barn som venter på adopsjon?

Så nettopp en reportasje på vg tv om barn i Russland som er blitt forlatt av foreldrene. Der sa de at nesten 150 000 barn venter på å bli adoptert?
Hvorfor skal det være så vanskelig og lang ventetid på adopsjon da?

Nå har jeg ikke lest alle reglene og sånt, fordi adopsjon er ikke noe vi har helt bestemt oss for enda, men trodde det var veldig vanskelig å få adoptere fr Russland?
Silje Sol er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-03-2007, 16:16   #2
lisa
Husvarm

lisa sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Standard

Ja leste innlegget. Så de stakkars barna som var bundet fast til sprinkelsengene sine. Ingen leker, ingenting.
Hjertet mitt brenner.......Kjære myndigheter, hør deres bønn om hjelp. En skal ikke tåle så inderlig vell den urett som ikke rammer en selv. Hjelp meg å hjelpe de.
Gammel 17-03-2007, 16:46   #3
Silje Sol
Fersk på forum

Silje Sol sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Vestlandet
Standard

Lisa:
Syns det er helt håreisende at myndighetene i Russland mener det er bedre for barna å vokse opp på barnehjem... :frustrer:
Har de sett alle gatebarna som sover i kloakken i Russland?
Hvorfor skal vi ikke få gi dem ett godt hjem?
Silje Sol er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-03-2007, 21:49   #4
lisa
Husvarm

lisa sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Standard

Jeg blir helt kvalm når jeg hører å ser slikt. Tåler svært dårlig å høre om barn som ikke har det bra. Tror jeg må ha blitt værre med årene.Tenk så mange flotte hjem de kunne fått bare i lille norge. Har sett statistikken på antall narkomane, selvmord å sånn blandt disse stakkars barna, å det var horribel lesing.
Kjære alle voksne folk med makt : skal vi bare se på å høre om disse barna? Kan vi leve med det? Er det et sånn syn vi vil gi videre til våre barn? En sånn klode vi gir videre til neste generasjon?
Blir bare så fortvilt når en ikke kan gjøre noe. :frustrer: :frustrer:
Gammel 17-03-2007, 23:28   #5
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Det er jo ikke bare i Russland det er slik. Over hele verden er det mange barn som i praksis lever uten foreldre, men som ikke kan adopteres, av formelle eller andre årsaker. Tenk bare på situasjonen i mange afrikanske land, der den voksne befolkningen er hardt rammet av HIV/AIDS. Reglene for adopsjon er strenge, i Norge og i andre land som har ratifisert Haag-konvensjonen. Konsekvensen er kanskje at noen barn som burde fått en familie ikke får det. Samtidig er det veldig farlig å gjøre adopsjon "for enkelt". Når det gjelder hvilke land norske adopsjonsorganisasjoner samarbeider med og ikke så handler dette såvidt jeg har forstått ofte om at det aktuelle landet ikke har gode nok systemer ift. korrupsjon, rettssikkerhet o.l.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor dere river dere i håret over at dere ingenting kan gjøre for det er selvfølgelig en masse hver og en av oss kan gjøre: gi penger, sende klær og leker, delta i ulike aksjoner, melde seg inn i foreninger som arbeider med dette, engasjere seg politisk for at Norge skal bidra mer i verden, jobbe frivillig på barnehjem osv. osv. Kanskje når en ikke akkurat de barna det sto om i reportasjen, men en når helt sikkert noen andre - som trenger det like mye. Et sted å begynne, for oss som allerede er opptatt av adopsjon, er å engasjere seg i en av adopsjonsorganisasjonene som også driver utstrakt hjelpearbeid i mange land.
Gammel 18-03-2007, 21:01   #6
Sever
Fersk på forum

Sever sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: nordpå
Standard

Det pågår store debatter om adopsjon i russiske medier for tiden. Det har blitt satt stort fokus på barnehjemsbarna, og det pågår kampanjer for å få russere til å adoptere barnehjemsbarn. Når det gjelder utenlandsadopsjoner er de mer restrektive. En av grunnene er at folketallet i landet går ned, og da er det jo ikke ønskelig at disse barna skal forlate landet. For en tid tilbake var det også mye skriverier om en amerikansk dame som hadde DREPT (!) sitt russiske adoptivbarn. Dette satte igang en voldsom debatt om hvorvidt en burde forby utenlandsadopsjon totalt.

For oss var Russland det naturlige alternativet å adoptere fra, men dessverre så lar det seg ikke gjøre.
Sever er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-03-2007, 08:22   #7
kals
Stadig innom

kals sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av fillolin Vis innlegg
Det er jo ikke bare i Russland det er slik. Over hele verden er det mange barn som i praksis lever uten foreldre, men som ikke kan adopteres, av formelle eller andre årsaker. Tenk bare på situasjonen i mange afrikanske land, der den voksne befolkningen er hardt rammet av HIV/AIDS. Reglene for adopsjon er strenge, i Norge og i andre land som har ratifisert Haag-konvensjonen. Konsekvensen er kanskje at noen barn som burde fått en familie ikke får det. Samtidig er det veldig farlig å gjøre adopsjon "for enkelt". Når det gjelder hvilke land norske adopsjonsorganisasjoner samarbeider med og ikke så handler dette såvidt jeg har forstått ofte om at det aktuelle landet ikke har gode nok systemer ift. korrupsjon, rettssikkerhet o.l.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor dere river dere i håret over at dere ingenting kan gjøre for det er selvfølgelig en masse hver og en av oss kan gjøre: gi penger, sende klær og leker, delta i ulike aksjoner, melde seg inn i foreninger som arbeider med dette, engasjere seg politisk for at Norge skal bidra mer i verden, jobbe frivillig på barnehjem osv. osv. Kanskje når en ikke akkurat de barna det sto om i reportasjen, men en når helt sikkert noen andre - som trenger det like mye. Et sted å begynne, for oss som allerede er opptatt av adopsjon, er å engasjere seg i en av adopsjonsorganisasjonene som også driver utstrakt hjelpearbeid i mange land.
Hei!
Tar meg noen minutters pause i jobbinga.

Dette du skriver om å hjelpe barna hvor de er blir jeg kjempeglad for å høre.

Jeg har jobbet med hjelpesendinger til Russiske barn i Estland i mange år. Har vært på flere av barnehjemmene der nede og har også vært med på å bistå med at en god del av disse gatabarna har fått en plass på barnehjem.

Det vil ikke si det samme som at det ikke bor flere barn på gata, sover i hus uten varme og vinduer samtidig som de ruser seg for å glemme og samtidig stille sulten.

Det å komme i dialog med myndighetene i disse landene er heller ikke en dom ide.

Så til alle som har lyst til å hjelpe. Sett igang, det er en del jobbing men mest glede oppe i all elendigheten man opplever i enkelt situasjoner der barn ingen ting betyr.

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder