Ønskebarn forum  
Gammel 18-04-2015, 08:11   #1
AnneMarie
Fersk på forum

Medlem siden: Apr 2015
Standard Ventetid

Hei! Jeg er akkurat ferdig med utredning, der det dessverre ble funnet at jeg har tette eggledere. Jeg har blitt henvist videre for behandling, og mottatt svar fra UNN (Tromsø). Jeg skal da til "samtale" i starten av juni, med partner. Vi bor i Nord-Norge, så vi må fly til Tromsø (store avstander oppi her..). Vi er, som sikkert mange, veldig utålmodige - og er også åpne for privat behandling. Der har vi fått beskjed om at de kan rekke ett forsøk før sommeren.
Mitt spørsmål er derfor: Noen som vet hvor lang tid før behandlingen vil begynne i Tromsø etter den første samtalen? Jeg synes det høres litt rart ut at vi kun skal opp med fly dit "for å snakke" for så å komme tilbake for behandling senere. Jeg er jo fullt utredet hos spesialist og tatt alt av prøver (ingen funn på hormonprøver). Står ikke noe om det på nett, og fikk ikke noe godt svar når jeg ringte dit.
Setter stor pris på svar! Vi er der nå at vi vil satse på privat hvis det offentlige vil ta lang tid....
AnneMarie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-04-2015, 17:44   #2
knøtten
Stadig innom

Medlem siden: Mar 2011
Sted: Østlandet
Standard

Hei!
Har ikke hatt erfaring på unn selv, så kjenner ikke til rutinene der. Svarer derfor generelt ut i fra min erfaring fra ullevål. Sykehus og klinikker har vanligvis sommerstengt 1-2 mnd. Et forsøk tar vanligvis 6 uker, 2-3 med kort regime, så du rekker nok neppe et forsøk før sommeren. Tipper at du på samtalen får informasjon om medisiner, forløp etc, og at forsøket ditt blir over sommeren. Er du heldig kan du starte med spray i løpet av sommeren og ha uttak/innsett i august. Lite tips om du uansett må ut å fly for å komme til private klinikker, så er danmark veldig bra. Litt billigere, og etter min mening lenger fremme innen fertilitetsbehandling. Klinikken jeg brukte har dessuten åpent alle dager i året, så der blir man ikke forsinket pga stengt. Lite tips bare, om det skulle være til at dere velger privat.
Lykke til

knøtten er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-04-2015, 20:50   #3
dansejenta
Sikter mot toppen

dansejenta sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Bodø
Standard

Vi holdt til på Unn og måtte også fly (bor i Bodø). Det stemmer dere skal dit på samtale og "bare" snakke. Det er for å informere om hele prosessen, og du skal lære å sette sprøyte på deg selv ;-)
Dra og bli noen dager om dere kan, lag en greie av det. Tromsø er en veldig fin by!
Vi hadde også samtale i juni og i juli allerede var vi igang, så det kan gå fort

Vi har egen gruppe for oss UNN'ere lengre ned, om du vil joine
Gammel 19-04-2015, 21:25   #4
Mayalilla
Stamgjest

Mayalilla sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Kristiansand
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av AnneMarie Vis innlegg
Hei! Jeg er akkurat ferdig med utredning, der det dessverre ble funnet at jeg har tette eggledere. Jeg har blitt henvist videre for behandling, og mottatt svar fra UNN (Tromsø). Jeg skal da til "samtale" i starten av juni, med partner. Vi bor i Nord-Norge, så vi må fly til Tromsø (store avstander oppi her..). Vi er, som sikkert mange, veldig utålmodige - og er også åpne for privat behandling. Der har vi fått beskjed om at de kan rekke ett forsøk før sommeren.
Mitt spørsmål er derfor: Noen som vet hvor lang tid før behandlingen vil begynne i Tromsø etter den første samtalen? Jeg synes det høres litt rart ut at vi kun skal opp med fly dit "for å snakke" for så å komme tilbake for behandling senere. Jeg er jo fullt utredet hos spesialist og tatt alt av prøver (ingen funn på hormonprøver). Står ikke noe om det på nett, og fikk ikke noe godt svar når jeg ringte dit.
Setter stor pris på svar! Vi er der nå at vi vil satse på privat hvis det offentlige vil ta lang tid....
Vi ble henvist til Porsgrunn, og var som dere også fryktelig utålmodige. Vi hadde ingen tid å miste.. Men 4 mnd ventetid på "forsamtale" gikk, og det var kun det den timen var.. en forsamtale. Hos oss var det mannen som hadde "diagnosen", og vi hadde fått beskjed om at han var steril evt sterkt redusert fertilitet hos to ulike leger her hjemme. Men på klinikken viste prøven et mye bedre resultat enn ventet, så for vår del så bar denne forsamtalen med seg mer enn vi hadde håpet, og forandret hvilken vei vårt forløp skulle ta ganske kraftig. De har sikkert litt bedre utstyr og kompetanse på enkelte ting, ikke vet jeg. Men det kan være frustrerende hvis man ikke bor i nærheten av klinikken sin, med alle turer frem og tilbake. For min del måtte jeg tom tilbake på klinikken etter medisinstart, kun for en ultralyd av eggstokkene! Vi snakker 3 t kjøring hver vei, for så to nye turer uken etter for uttak/innsett. Heldigvis ble disse ultralydene foretatt hos gynekolog her hjemme etter det.

Ønsker dere lykke til, og hold ut!

Prøvere siden 2007, få svømmere.
1.icsi aug09: Negativ.
1.frys okt09: Avbrutt (folikkelutvikling).
2.frys des09: Negativ.
2.icsi mars10:(lapraskopi pga 2dl blod i buken etter uttak) - Negativ.
1.frys april 10: Negativ.
2.frys mai 10: p o s i t i v
Jenta vår født februar 2011

1. Søsken-icsi okt14: Positiv?!
Lillesøster født juli 2015

Gravid på egenhånd igjen juli16

Min historie
Mayalilla er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-04-2015, 11:04   #5
Lia
Stadig innom

Lia sin avatar

Medlem siden: Jan 2013
Standard

Vi hører også til i Tromsø og det gikk veldig kort tid fra samtalen til vi var i gang.
Ventetid er det vel overalt uansett? Desuten er de veldig flinke her oppe.
Og for å signere Dansejenta, Tromsø er en veldig fin by man absolutt burde bruke litt tid i. ;)
Gammel 20-04-2015, 21:41   #6
dansejenta
Sikter mot toppen

dansejenta sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Bodø
Standard

Her http://forum.onskebarn.no/forumdisplay.php?f=242 er vi UNN´ere

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg