Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Klubber > Eggdonasjon

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-02-2019, 13:11   #21
OliviaS
Fersk på forum

Medlem siden: May 2018
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Angelique Vis innlegg
Mannen har blitt grundig utredet og de finner ingenting galt med han. Alle verdier er innenfor normalen og vel så det. Det er det som er så frustrerende. Det er tilsynelatende ingenting galt med noen av oss, så klinikken mener det burde ha fungert. Serum har tidligere sagt at de hos noen har bedre hell med fryseforsøk, men siden vi ikke har fått noen egg på frys noen av gangene får vi ikke testet det.

Det var to ulike donorer ved disse forsøkene og begge har både egne barn og har donert egg som har ført til barn hos andre. Begge gangene har antall egget som ble hentet ut vært det samme som tidligere for donorene, men så er det altså det at så få overlever til dag 3 og 5.

Jeg er i kontakt med flere klinikker og noen har mer avanserte tester enn det som har blitt kjørt før. Mye å tenke på og undersøke.

Hei igjen Angelique!

Greit å være i kontakt med flere klinikker, noen ganger har andre mere kunnskap om dette enn en annen klinikk.
Uansett er det veldig tungt og trist å ikke vite hva som er galt. Jeg er sekundær infertil uten noen spesifikke feil og har vært det siden jeg fikk barn i 2010.

Håper dere snart finner ut av det
OliviaS er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-02-2019, 13:21   #22
OliviaS
Fersk på forum

Medlem siden: May 2018
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lilo70 Vis innlegg
Hej allihopa, jag er ny her men absolut ikke ny i den verlden man befinner sig i når man ønsker barn. Jag er 48 år og skilt, høll på med IVF i många år men inget av de 4 forsok jag tog lyckades, jag var nærmare 40 då og hade i tillegg en exman med dårlig sæd, vi blev skilt pga av dette og då startade en tung tid for meg med båda sorg over tapt ektenskap og denne totala længtan og sorg over att jag inte har barn, jag har prøvd precis allt for att prøva erstatte barn i många år men er fortfarande deprimerad over dette, det går ikke så jag bestemte meg for att prøve eggdonasjon( det var några års acceptans for att bruke noen annens egg) men sparte i hop penger over tid og køpte meg 4 st forsøk på AVA i St petersburg. Jag tok 1 forsøk nå i desember og blev otroligt gravid trodde inte det var sant, jag var nog i min lykkebobble og ante ikke noe, uke 8 var det hjerteljud og jag var fortsatt ikke urolig..tenkte jag skall hvertfall ikke bli paranoid og løpe og ta ultralyd annenhver dag.. men i uke 11 tog jag ett uansett og då var det ikke livjag hade fått en missed abortion..hvordan skulle jag oppdage dette då ikke jag fått blødning.. jag fikk sjokk, og nå er jag sint att jag vart så naiv og aningsløs att dette skjer ju hele tiden har jag hørt( jag jobber på sykehus) jag føler meg som en idiot..og fryktelig alene i dette..mine venniner skjønner ikke helt, dom sier att du må bara dra till Russia igen og prøve..naturligtvis tenjer jag så og på nåt vis men dere her inne som håller på med ED vet ju att det ikke er bare att dra, det er mediciner i flera månader igen og mye kostnader med flyg etc.. og nå har jag fått en annan følelse som jag ikke hadde ved 1 forsøk..FRYKT att dette skjer igen og kanske igen og igen.. dette gjør att jag nesten ikke tørr mera men då vet jag ju att det aldrig blir barn for meg og det skremmer vettet av mig ennu mera.. jag trenger likasinnande som er i samma situation og tenkte att det er noen i dette forum kanske? vi skjønner nok varandra best uansett.. nu blev det ett veldigt langt inlegg men er så alene og lei meg ..
Lurer og på om det er noen her inne som kjenner til noe om immunproblematikk dvs att immunforsvaret kan drepe fostret..det finns så lite informasjon om dette i Norge desverre.. Klem Lilo.
Velkommen Lilo
Trist å høre om reisen din så langt...
Forstår følelsen og tankene om å aldri få barn og om man orker en runde til. Det er vel helt klart det tøffeste jeg har vært igjennom noen gang.
Jeg fikk og Prednisol.
Mistet etter noen dager, og syntes det var og fremdeles er, tungt.
Mannen og jeg har valgt å gå i terapi for dette, og syntes det er dn veldig fin ting.
Når man mister så tidlig, er det 80% embryoet som det er noe galt med. Så jeg har ihvertfall blitt litt roligere og tenkt at da hadde vi fått ett sykt barn.

Håper du orker å ta en runde til. Ønsker deg masse lykke på veien
OliviaS er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-02-2019, 21:28   #23
Lise85
Nykommer

Lise85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Sted: Finnnmark
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Jeg heier på deg også Har prøvd å svare deg på flere innlegg, men enten forsvinner de for meg før jeg kommer så langt, eller så har batteriet ladet ut midt i skrivingen

Siste nytt hos meg er at

1. jeg nylig har fått fjernet arrvev i festet til siste morkaken på hysteroskopi
2. jeg har fått bekreftet av norsk kirurg og cerclageekspert at indre/intern cerclage er den eneste farbare veien for mitt vedkommende, både basert på historien min og en undersøkelse.

I praksis betyr det at et nytt forsøk vil bli 2/3 dyrere siden jeg i så fall først må få operert inn cerclagen som ikke blir dekket av det offentlige. Det kan bety at jeg enten ikke får råd, eller at jeg kan bli nødt til å vente lenger enn de medisinske anbefalingene fordi jeg må spare opp nok penger først. Den gode nyheten er at sjansene for at dette skal gå bra, i så fall er så veldig mye større enn de oddsene jeg hadde mot meg i siste svangerskapet. Det er mindre jeg kan/må gjøre selv for å få dette til å gå, og det gir bittelitt mere senkede skuldre. Eneste motforestillingene kirurgen hadde, var at det er større forekomst av morkakesvikt og fosterdød i mors liv i 2. trimester med eldre mødre, og da må de i så fall ta ut fosteret med minikeisersnitt, men det er den minste bekymringen min akkurat nå.

Hvor ligger dere an i løypa nå?
Så flott at de kan øke oddsene dine, høres utrolig spennende ut. Så typisk at det skal koste ekstra. Håper du kommer i havn med sparingen. Så nå ligger ting på vent i påvente av sparing?

Vi er helt i startgropen av prosessen. Vi ble anbefalt ICSI, på grunn av litt hos meg og litt hos han. I dag ble de siste blodprøvene tatt, å bekreftelse på at vi er samboere kom i posten. Så i morgen går samtykkeerklæring i posten. Blodprøvene med kromosonanalyse tar vell en 6-8 uker, så hører vi vell fra de etter det.
Det positive med å være igang, er at jeg egentlig er veldig rolig og avslappet nå. Nesten sånn, nå er problemet deres og ikke mitt 😂

Påvist endometriose 2004
Vært forsiktig prøver siden 2006
Lap 2012
Anbefalt IVF i februar 2014
I tenkeboksen
Bestemt oss for at vi har et godt liv uten barn
2018 lap pga smerter. En optimistisk kirurg så nå funker alt bare gi gass.
Henvist ICSI DES 2018.
2019 ?
Lise85 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-02-2019, 21:34   #24
Lise85
Nykommer

Lise85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Sted: Finnnmark
Standard

Sitat:
Hej allihopa, jag er ny her men absolut ikke ny i den verlden man befinner sig i når man ønsker barn. Jag er 48 år og skilt, høll på med IVF i många år men inget av de 4 forsok jag tog lyckades, jag var nærmare 40 då og hade i tillegg en exman med dårlig sæd, vi blev skilt pga av dette og då startade en tung tid for meg med båda sorg over tapt ektenskap og denne totala længtan og sorg over att jag inte har barn, jag har prøvd precis allt for att prøva erstatte barn i många år men er fortfarande deprimerad over dette, det går ikke så jag bestemte meg for att prøve eggdonasjon( det var några års acceptans for att bruke noen annens egg) men sparte i hop penger over tid og køpte meg 4 st forsøk på AVA i St petersburg. Jag tok 1 forsøk nå i desember og blev otroligt gravid trodde inte det var sant, jag var nog i min lykkebobble og ante ikke noe, uke 8 var det hjerteljud og jag var fortsatt ikke urolig..tenkte jag skall hvertfall ikke bli paranoid og løpe og ta ultralyd annenhver dag.. men i uke 11 tog jag ett uansett og då var det ikke livjag hade fått en missed abortion..hvordan skulle jag oppdage dette då ikke jag fått blødning.. jag fikk sjokk, og nå er jag sint att jag vart så naiv og aningsløs att dette skjer ju hele tiden har jag hørt( jag jobber på sykehus) jag føler meg som en idiot..og fryktelig alene i dette..mine venniner skjønner ikke helt, dom sier att du må bara dra till Russia igen og prøve..naturligtvis tenjer jag så og på nåt vis men dere her inne som håller på med ED vet ju att det ikke er bare att dra, det er mediciner i flera månader igen og mye kostnader med flyg etc.. og nå har jag fått en annan følelse som jag ikke hadde ved 1 forsøk..FRYKT att dette skjer igen og kanske igen og igen.. dette gjør att jag nesten ikke tørr mera men då vet jag ju att det aldrig blir barn for meg og det skremmer vettet av mig ennu mera.. jag trenger likasinnande som er i samma situation og tenkte att det er noen i dette forum kanske? vi skjønner nok varandra best uansett.. nu blev det ett veldigt langt inlegg men er så alene og lei meg ..
Lurer og på om det er noen her inne som kjenner til noe om immunproblematikk dvs att immunforsvaret kan drepe fostret..det finns så lite informasjon om dette i Norge desverre.. Klem Lilo.
Hei Lilo.

Så trist å høre om reisen din og barnet du mistet.
Skjønner godt du føler deg alene i sorgen. Mange skjønner ikke at det er en helt reell sorg man opplever ved å miste.

Vel hvertfall sende deg en stor klem og varme tanker ❤️

Påvist endometriose 2004
Vært forsiktig prøver siden 2006
Lap 2012
Anbefalt IVF i februar 2014
I tenkeboksen
Bestemt oss for at vi har et godt liv uten barn
2018 lap pga smerter. En optimistisk kirurg så nå funker alt bare gi gass.
Henvist ICSI DES 2018.
2019 ?
Lise85 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-02-2019, 23:35   #25
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lise85 Vis innlegg
Så flott at de kan øke oddsene dine, høres utrolig spennende ut. Så typisk at det skal koste ekstra. Håper du kommer i havn med sparingen. Så nå ligger ting på vent i påvente av sparing?

Vi er helt i startgropen av prosessen. Vi ble anbefalt ICSI, på grunn av litt hos meg og litt hos han. I dag ble de siste blodprøvene tatt, å bekreftelse på at vi er samboere kom i posten. Så i morgen går samtykkeerklæring i posten. Blodprøvene med kromosonanalyse tar vell en 6-8 uker, så hører vi vell fra de etter det.
Det positive med å være igang, er at jeg egentlig er veldig rolig og avslappet nå. Nesten sånn, nå er problemet deres og ikke mitt 😂
Kjenner veldig godt igjen følelsen av at nå er problemet deres og ikke mitt, ja Er sånn jeg også har det litt nå. Jeg må riktignok bekymre meg for hvor jeg skal skaffe pengene fra, men ellers følger jeg bare et fastlagt program. Den viktigste jobben min ble gjort da jeg fikk satt alle hjulene i gang før nyttår. Om hysteroskopien hadde vist at det ikke var mere håp, at alt var ødelagt etter fødselen, eller kirurgen hadde sagt at indre cerclage ikke ville løse problemet mitt, hadde jeg lagt inn årene for godt og gitt opp. Men nå har jeg flere fetilitetseksperter på min side som foreløpig mener at dette absolutt kan gå, og da er det verdt et siste forsøk. Jeg avventer fremdeles en endelig oppsummering etter hysteroskopien - det ble bl.a. tatt bakterieprøver og endometriebiopsi som ble sendt til analyse - og tar ett steg av gangen. Men om jeg får grønt lys der, blir neste steg cerclageoperasjon og så innsett. Regner med det blir noen prøvesykluser også først, men vet ikke om det skal skje før eller etter operasjonen.

Spennende tider dere går i møte nå Masse lykke til

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 21-02-2019, 00:08   #26
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Standard

Sitat:
Kjære deg!

Jeg mistet selv et barn i SA i uke 11+0 og vet hvor vondt det kan være. Var heller ikke forberedt og sørget lenge. Det blir ekstra ille når man i tillegg er alene om det. Jeg endte opp med å gå til psykolog som mente at det hele hadde blitt mye verre fordi jeg ikke hadde hatt anledning til å sykemelde meg da det skjedde, og dermed ikke fått sørget ferdig før det hele fikk satt seg fast i systemet Moralen er: Vær snill med deg selv og ta dine egne reaksjoner på alvor. Du er ikke avhengig av at alle andre forstår deg; det holder at det fins noen få som kan gi moralsk støtte. Hold deg til dem, og hold resten av verden på en armlengdes avstand så lenge det stormer som verst. Det er iallfall mitt beste tips for å overleve i denne prosessen.

Om du allerede har betalt for fire forsøk, ville jeg bare ha kjørt på med neste forsøk så snart det lar seg gjennomføre rent praktisk. Dvs. at du må ha tid, krefter og penger til å gjennomføre det, men psykisk sett er det tøft uansett, så for meg har det vært best bare å hoppe i det, med mindre jeg har vært så sliten at jeg ikke en gang har orket tanken på å ta flytoget til Gardermoen Husk også at rett etter en graviditet er det vanligvis større sjanser for å lykkes igjen Man får rett og slett drahjelp av at kroppen nylig har vært gravid

Ellers ville jeg ha spurt klinikken om utredning for om du er spesielt utsatt for MA og ev. tiltak som kan settes inn mot det til neste gang. Om du tror det kan ha med immunologi å gjøre, kan Prednisolon hjelpe, som Veggie nevner her, og/eller intralipidbehandling. Det fins også tester man kan ta (ikke i Norge) for å sjekke om man har uvanlig mange såkalte Natural Killer-celler, dvs. et overaktivt immunforsvar. Jeg ville også ha sjekket anti-TPO for sikkerhets skyld. Det er en enkel blodprøve som kan tas her for å se om du har antistoffer (mot skjoldbruskkjertelen). Regner med at klinikken allerede har sjekket stoffskiftet ditt (t3, t4 og tsh)?

For øvrig fins det et utall blodkoaguleringsprøver man kan ta for å se om man er spesielt utsatt for blodpropper i morkaken, som kan føre til MA. Noen ganger kan man også ta blodfortynnende kun for å øke blodsirkulasjonen i livmoren (altså selv om man ikke er disponert for blodpropp), som også er viktig for å unngå MA.

Men du kan også bare ha vært uheldig og fått satt inn et embryo som ikke var levedyktig. På Rikshospitalet sa de til meg at man regner med at 50% av alle ufrivillige svangerskapsavbrudd skyldes fosteret og 50% forhold hos kvinnen. Men strengt tatt vet de det ikke da disse fostrene er for små til å obduseres. Sjansen for gode embryoer er uansett større ved dobbeldonasjon av godkjente donorer, men dessverre fins det alltid en risiko for at embryoer med perfekt ytre likevel kan ha gen- eller kromosonfeil. Da er det kun en ting å gjøre, og det er å kaste terningene på nytt og forsøke igjen, helt til man ikke orker mer. Men med den biologiske klokken tikkende, har man ikke så mye tid til å tenke seg om, noe som kan være på både godt og vondt. Det er imidlertid viktig at kroppen er sånn noenlunde på plass før man tar fatt på nytt.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 21-02-2019, 16:43   #27
Angelique
Fersk på forum

Medlem siden: Feb 2019
Standard

Sitat:
Hei du, jeg skjønner så godt skuffelsen og at man ikke tør å håpe igjen. Ut i fra det jeg har hørt tar også AVA hensyn til immunologiske faktorer. Eller så startet jeg ED-behandlingen hos Serum i Hellas med å sende inn en mensblodprøve for å sjekke etter infeksjoner inne i livmoren. Det fant de, så både jeg og mannen gikk på en heftig antibiotikakur i én måned og jeg har fått antibiotika som en del av forberedelsen til forsøket. Det kan jo være verdt å sjekke ut hvis det ikke fungerer flere ganger (så fælt som det høres ut at man skal gå gjennom det flere ganger).

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver at det er få å snakke med dette om. Jeg har flere venninner som har holdt på med både IVF og ED og når de først har blitt gravide og fått barn, vil de heller ikke forholde seg så mye til det. Jeg skjønner det godt, for man vil sikkert bare glemme det hele.
Angelique er pålogget nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-2019, 21:48   #28
Rubia
Husvarm

Medlem siden: Jan 2016
Sted: Østlandet
Standard

Sitat:
Hei Lilo70, dette er kjent stoff. Første forsøk vi tok, tenkte jeg nå blir det baby. Av signaturen min ser du at det ikke gikk helt sånn. Hvis du vet med deg selv at du virkelig ønsker deg et barn, og du klarer å hoste opp pengene, er det nå du har tidsvinduet åpent. Det er tøft å prøve og mislykkes, men når du lykkes, er det verdt alle anstrengelser og penger.
Jeg sa til meg selv at hvis jeg skal slå meg til ro med at det ikke blir barn, så vil jeg vite at jeg gjorde alt jeg kunne, da jeg hadde anledning. Jeg vil ikke om 10 år tenke at jeg skulle ønske jeg hadde forsøkt litt til.
Bruk dette forumet for alt det er verdt. Her er det så mye erfaring og kompetanse og de som er her, er så omsorgsfulle og behjelpelige, de fleste har vært i dine sko og vet hvor tøft det kan være.
Hjertelyd hørt ved UL 05.07.16, men MA oppdaget 25.07.16
EA ved BCN IVF 28.11.16 SA i uke 5
ED ved Riga IVF 30. juni 2017 negativ
ED i Riga 5. mars 2018 negativ
ED i Riga 9. juli 2018 positiv. Hjertelyd 04.08. 💕Jente. Termin 30.03.19
Rubia er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel I går, 09:35   #29
Veggie
Stadig innom

Veggie sin avatar

Medlem siden: Aug 2015
Standard

Ja, Lilo 70. bruk oss for hva det er verdt. Jeg anser meg som ferdig med Ivf / ED men er her inne fortsatt i blant og prøver å gi råd og støtte. Jeg tenkte også som Rubia, at jeg skal gjøre hva jeg kan og om det ikke gikk veien, kunne jeg slått meg til ro med det. Fullt forståelig de følelsene du nå har.
Kan anbefale akupunktur ved klinikk Fjeld. Greit å ha noen å prate med også. Fikk du ikke samtaletimer med Tone Bråten som del av pakken ved Ava?

Fryseforsøk september 2015, SA i uke 6. Negativt fryseforsøk november 2016.

Etter 3 forsøk i Riga og sikkert 5-6 mislykkede stimuleringer byttet jeg til Ava Peter og ble forundret over hvor mye bedre kommunikasjon og oppfølging jeg fikk og ble gravid på første forsøk. Anbefales for slitere! Ultralyd 11.mai viste at jeg bærer på en liten gutt 💙 :

Min kjære sønn ble født 17.10.17 💙💙💙

Sist endret av Veggie : I går kl 09:39
Veggie er pålogget nå   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder