Ønskebarn forum  
Gammel 08-04-2005, 15:33   #1
Lime
Fersk på forum

Medlem siden: Apr 2005
Question Lån til prøverør?

Da vi skal ha prøverør etter sommeren en gang så lurer jeg på en ting. Siden vi da ikke har pengene vi trenger på konto så må vi ta lån for å få råd til prøverør. Regner med at det skal gå greit, men hva skal jeg si? At det er til prøverør? Gir de lån til det?
Lime er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-04-2005, 15:36   #2
Kathrine
Flyttet inn

Kathrine sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Sandefjord
Standard

Klarer du ikke spare penger frem til etter sommeren heller ?

Du får nok ikke noe annet enn forbrukslån i banken, og det er jo
forholdsvis dyre renter - eller ?
Kathrine er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-04-2005, 15:42   #3
aldente
Stadig innom

aldente sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Oslo
Standard

Dersom dere har en bolig som ikke er belånt til "over pipa", så bør det være mulig å låne med sikkerhet i den, uten at banken må vite hva dere skal bruke pengene til.

Lykke til,
Aldente
aldente er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-04-2005, 15:59   #4
Lime
Fersk på forum

Standard

Takk for svar...

Nå har det seg sånn at jeg ikke lenger har fullstilling i jobben min fra neste mnd og da har jeg lite penger til å spare. Sambo han har bra lønning, men over helgen får han vite om han skal jobbe mer og om han da tjener mer. Gjør han det kan vi kanskje klare å spare litt, men ikke 36 000. Det er det for kort tid til.

Så leier vi leilighet så vi kan ikke ta noe sikkerhet i hus.

Jeg tenkte på et slikt forbrukslån da, for det har jeg tatt før og det er ikke så gale renter at det ikke lar seg gjøre, og vi får jo igjen penger etter forsøkene og da kan vi jo betale det rett til banken og da minsker jo lånet. Men jeg tenkte på at om jeg sier jeg vil ha ett forbrukslån så må jeg si hva jeg skal låne til (måtte ihvertfall jeg sist) og kan jeg da si ivf? Eller kanskje jeg bør si noe som møbler til huset eller noe?
Gammel 08-04-2005, 18:27   #5
Hanne Thomassen
Alternativ behandler (forumekspert)

Hanne Thomassen sin avatar

Medlem siden: Apr 2003
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lime
Takk for svar...

Gjør han det kan vi kanskje klare å spare litt, men ikke 36 000. Det er det for kort tid til.
Det koster da ikke 36000 for IVF behandling om dere ikke skal igan privat da??

På offentlige sykehus koster det kr 3000 for 3 IVF behandlinger, og det betales ved første forsøk. Så kommer utgifter til medisiner, der allt over 15000 refunderes, men dere kommer neppe opp i denne summen på første forsøk. Jeg vil tippe, at dersom du trenge normalt forbruk av medisiner så vil første ivf forsøk koste dere mellom 10 -12000 kr.
3260 Larvik
Tel. 911 17 757
www.refleksologen.no

Send E-mail til:
hannemt@online.no
Hanne Thomassen er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 08-04-2005, 18:37   #6
Lime
Fersk på forum

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hanne_M._Thomassen
Det koster da ikke 36000 for IVF behandling om dere ikke skal igan privat da??

På offentlige sykehus koster det kr 3000 for 3 IVF behandlinger, og det betales ved første forsøk. Så kommer utgifter til medisiner, der allt over 15000 refunderes, men dere kommer neppe opp i denne summen på første forsøk. Jeg vil tippe, at dersom du trenge normalt forbruk av medisiner så vil første ivf forsøk koste dere mellom 10 -12000 kr.
Tenkte ikke privat nei..

Men jeg har lest ett sted at det koster 36 000 for tre forsøk, og hva om vi trenger tre forsøk da? Får jo ikke ett lån til da. Og jeg vet at det "bare" koster oss 18 000 da resten blir dekket. Men får man ikke disse pengene igjen ETTER forsøkene da? Altså må man ikke ut med hele summen så får du igjen etterpå? Da må en jo ha disse pengene for hånd. Eller er det sånn at når en overstiger 18 000 så blir resten dekket uten at jeg må legge ut?
Gammel 08-04-2005, 21:01   #7
Sol31
Fersk på forum

Sol31 sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Standard

Det er riktig som du sier; de fleste trygdekontorene krever at du legger ut for medisinene selv, og så får du etter søknad refundert alle medisinutgifter som overstiger 15000. Hvor mye som går med til medisiner er jo veldig individuelt; noen kommer over grensen for refusjon allerede etter ett forsøk. Hvis du for eksempel bruker medisiner for 10000 per forsøk, og blir gravid på andre forsøk, så trenger du altså 20000 selv, og så får du tilbakebetalt 5000 fra trygdekontoret. Må du bruke det tredje forsøket også, må du legge ut ytterligere 10000, som du får refundert i sin helhet. Det kan ta litt tid for trygdekontoret å behandle refusjonssøknaden, det er greit å vite om! Men i de fleste tilfeller så rekker du å få refundert medisinutgiftene fra forrige forsøk, før du må legge ut for medisiner på ny, om du skjønner hva jeg mener...

Med 3000 i tillegg til offentlig sykehus for tre forsøk, er det kjekt å ha en god del tusenlapper til disp før man starter med forsøkene... Hvis du skal ta opp lån, er det altså sikkert greit å ha litt å gå på?

Uansett koster de tre offentlige forsøkene max 18000, etter at alle medisinutgifter som overstiger 15000 er refundert.

Håper det var litt oppklarende?

:Lykketil:
Gammel 08-04-2005, 22:28   #8
Lime
Fersk på forum

Standard

Takk for svar igjen :D

Ja det var slik jeg tenkte det var og, at en fikk igjen pengene etter forsøkene. Det er derfor jeg tenker at da er det vel gjerne lurt å låne alt en kan komme til å legge ut sånn at en har penger til alt, så når pengene kommer tilbake til meg så kan jeg jo bare betale ned på lånet med de..

Derfor lurer jeg på om banken gir lån til ivf eller om jeg må si at jeg skal låne penger til noe annet.. Ett forbrukslån på møbler? utbygging? eller noe...
Gammel 09-04-2005, 11:33   #9
Lime
Fersk på forum

Standard

Har akkurat snakket med min mor, og fortalt henne at om jeg skal bli gravid da blir det prøverør.. Hun spurte masse deriblandt hvor mye det kostet, da jeg hadde svart henne så sier hun. Når den tid kommer da hjelper vi dere økonomiskt, såklart! Da sa jeg at jeg var på jakt etter en fast og sikker jobb som gjorde at vi kunne ta lån. Da sa min mor at nei det skulle vi ikke, jeg kunne skifte jobb, men det kom ikke på tale at vi skulle ta lån til prøverør. Det skulle nå de hjelpe oss med. Så når vi hadde bestemt oss for prøverør da skulle vi komme til de!! :D Åh.. jeg ble så glad :duskedam: Da er det problemet løst!
Gammel 09-04-2005, 11:49   #10
Maia28
Stadig innom

Maia28 sin avatar

Sted: Bergen
Standard

Så snill mor du har da!

Det var bra det ordnet seg. Det er aldri noe kjekt å måtte ta opp lån, og i hvert fall ikke forbrukslån!
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder