Ønskebarn forum  
Gammel 23-06-2015, 11:23   #1
Sunniv
Stadig innom

Sunniv sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Sted: Østlandet
Standard Vår erfaring med sæddonor

Vi har en lang prøve-historie bak oss. Det har vært mange og vonde år hvor ønsket om positiv graviditetstest bare har økt. Det er sikkert mange som i den situasjonen vi var i for noen år siden og jeg har lyst til å dele våre erfaringer.

Under utredningen ble det raskt konstatert at min mann hadde 0 svømmere. Vi ble presentert denne nyheten på en skikkelig ekkel og nedverdigende måte og dette ble selvsagt en utrolig tøff start på veien videre for oss. Etter mange samtaler og mye mental forberedelse, bestemte vi oss for å for å gå videre i prosessen med donor. Vi var enige fra første stund om at valget om donor skulle holdes hemmelig for alle rundt oss.

Vi fikk god hjelp på Riksen og det var godt å møte mennesker som synes valget om donor var verdens mest naturlige ting.

Etter 4 forsøk (en av de endte i en MA) skulle vi omsider bli foreldre. Graviditeten var preget av mange tanker. Hvordan ville barnet vårt se ut? Hva om barnet ikke ville likne noen av oss? Ville pappaen føle seg som ekte pappa? Spørsmålene var mange og de surret konstant i hodet.

Barnet vårt ble født etter en lang og tøff fødsel. Da han var ute, var alle vanskelige tanker fra graviditeten glemt. Pappaen gråt av glede og jeg var lettet over at vi endelig var i mål.

Nå har det gått 10 måneder siden fødselen. Jeg tenker mindre og mindre på at vi har måttet benytte donor for å lykkes. Familien vår ser likheter hos oss begge to og ingen har mistanke om hva vi har vært gjennom for å komme dit vi er nå. Og pappaen er verdens beste pappa. Han elsker barnet vårt over alt på jord og jeg er 100% sikker på at han er en like bra pappa nå som om vi hadde kunnet bruke hans egne svømmere.

Jeg takker vår anonyme donor hver eneste dag, for å ha gitt oss muligheten til å bli forelde. Han har gitt oss en helt ny mening med livet.

Mange vil nok rynke på nesa og si at det er umoralsk å ikke fortelle barnet vårt at vi har måttet få hjelp av donor, men for oss har det vært et riktig og viktig valgt for å gjøre barnet 100% vårt og ikke skape noen tvil om at min mann er ekte pappa og skal være det resten av livet.

Hvorfor jeg deler dette med dere? Jo, jeg ønsker å formidle at det å velge donor nok kan virke som et utrolig vanskelig og trist valgt. Javisst er det trist å oppleve at den ene ikke kan bli biologisk forelder, men det er fantastisk at det finnes et alternativ. For oss har dette helt klar vært et riktig valgt. Jeg håper derfor at dere som synes et donor-valgt kan være altfor skremmende, kanskje blir litt mindre skremt og ser at det kan være et godt valgt om man selv blir komfortabel med tanken.

Masse lykke til til alle som har vært eller er i vår situasjon!
3.forsøk, AID: sep 13 - negativ
4.forsøk, AID: nov 13 - positiv - mamma til en gutt født august 2014
.
Lykkelig mamma til verdens beste gutt født i august 2014!
Sunniv er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-01-2016, 11:30   #2
caprice
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2007
Standard

Så flott å høre at dere har positiv erfaring ved bruk av sæddonor, det er absolutt med på å berolige vår avgjørelse. Det ligger vel alltid litt ekstra spenning og mange tanker rundt slike valg.
Du skriver at dere startet forsøk på søsken i 2015, hvordan gikk/går det?
Vi er henvist og venter på tilbakemelding fra Riksen. Er spent på ventetiden, og hvordan prosedyren blir..
Kan du si noe om hva som skjedde første gangen, fra henvisningen ble sendt og til graviditeten var et faktum? Tid, medisiner, hormoner osv?
Krysser fingrene for at 2016 blir et bra år

Sist endret av caprice : 15-01-2016 kl 11:33
caprice er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-01-2016, 12:48   #3
Sunniv
Stadig innom

Sunniv sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Sted: Østlandet
Standard

Jeg har aldri noen sinne angret på avgjørelsen, og jeg tror at så lenge man er komfortabel med den selv, er det ikke noe problem. Helt ærlig, så glemmer jeg at vi har benyttet oss av donor. Veien frem til valget var mildt sagt tøff, men etterpå har det vært veldig greit. Er bare glad det er en mulighet og at man kan bestemme selv!

Søskenforsøk er ikke i gang ennå (og vi er ikke lenger sikre på om vi ønsker det heller), men det er dessverre mye ventetid. Vi hadde time i september. Det var en formalitet for vår del og vi fikk beskjed om at det tok 6 mnd å få klar en donor, og deretter 3 mnd før vi kunne starte opp. 9 mnd ventetid må altså beregnes...

Første runde tok også mye tid. Jeg vet ikke hvor mye dere er utredet eller ikke, men hos oss startet det med at jeg måtte ha laparaskopi for å sjekke at egglederne var åpne og mannen måtte ha biopsi. Vi ble henvist i mai, hadde første time hos Riksen i september og hadde første forsøk i januar.

Legene anbefalte oss den gangen å forsøke inseminering først, og vi valgte det. (Nå sist anbefalte legen å gå rett på IVF, men det ønsker vi overhodet ikke). Min erfaring er at AID kan være supert om det ikke er noen utfordringer med en selv. Jeg ble gravid på forsøk nr 2, men mistet dessverre. Ble så gravid igjen på forsøk nr 4. Å lykkes på 50% av forsøkene er veldig bra.

Det er en stund siden vi gjorde dette, men det hele startet med å ta Pergotime. Deretter Menopur-sprøyter, så en sjekk på Riksen, så Ovitrelle og så inseminering. Det er veldig fint med å "enkel" behandling som det er med inseminering, så anbefaler dere virkelig å prøve det fremfor å gå rett på IVF. Godt å slippe masse stimulering av kroppen.

Masse lykke til, så må du bare spørre om du lurer på noe!
3.forsøk, AID: sep 13 - negativ
4.forsøk, AID: nov 13 - positiv - mamma til en gutt født august 2014
.
Lykkelig mamma til verdens beste gutt født i august 2014!
Sunniv er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-05-2018, 23:27   #4
Snøugla
Fersk på forum

Snøugla sin avatar

Medlem siden: May 2018
Standard

Det var fint å vite at eg kan bruke donor og at barnet kan vere likevel vårt.
Gammel 21-05-2018, 13:56   #5
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Snøugla Vis innlegg
Det var fint å vite at eg kan bruke donor og at barnet kan vere likevel vårt.
God klem til deg
Ut i fra signaturen din kan det se ut som om dere har tenkt å bruke privat donor? Det kan være fordeler med det også, men jeg vil bare gjøre deg oppmerksom på at dere ikke blir beskyttet av norsk lov om dere ikke bruker donor fra sædbank eller godkjent fertilitetsklinikk slik de andre her har gjort. Norsk lov tillater dessverre ikke kjent donor, så om dere velger ut en privat, vil han bli regnet som far. Mao må dere da ev. holde dette skjult for norske myndigheter, noe som teknisk sett bare er mulig om du greier å bli gravid med donor hjemme.
Lykke til med valget

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.