Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Assistert befruktning > Donorforeldre

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-07-2016, 14:21   #11
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av SK90 Vis innlegg
Wow! Så flott at du kan donere de bort dersom du bestemmer deg for det. Det er flott at man kan gjøre det, slik at de ikkje bare blir kastet
Ja, jeg ble veldig glad da jeg hørte det Alternativene er enten å få dem destruert eller donere dem til forskning. Er heller ikke så hypp på tanken om forskning, men syns tross alt det er bedre enn bare å kaste dem.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Gutt født 22+2
Diagnose: sviktende livmorhals
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-07-2016, 14:23   #12
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Avjoli Vis innlegg
Det høres veldig, veldig merkelig hvis denne klinikken sier det ikke er vanlig å få blastocyster på frys etter behandling med dedikert donor. Det kan jo skje at det kommer bare en blastocyst ut av et forsøk, men snittet er i følge andre klinikker tre. Da gjetter jeg at dere kanskje bruker Serum...
Men siden Serum gjerne setter inn tre blastocyster på en gang, er det kanskje ikke så rart allikevel?

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2
Gammel 07-07-2016, 17:13   #13
Avjoli
Nykommer

Medlem siden: Jun 2014
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Men siden Serum gjerne setter inn tre blastocyster på en gang, er det kanskje ikke så rart allikevel?
Jeg tenker det er underlig hvis de sier de nesten aldri får noe på frys. Snittet på tre gjelder gentestene blastocyster. Serum har vel ikke PGD/PGS som standard? Så i utgangspunktet bør det nok ofte bli flere enn tre, og dermed ikke helt sjelden noe til fyseren. Og forhåpentligvis starter ikke Serum med å sette inn tre blastocyster ved første ED-forsøk?
Avjoli er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-07-2016, 18:09   #14
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Avjoli Vis innlegg
Jeg tenker det er underlig hvis de sier de nesten aldri får noe på frys. Snittet på tre gjelder gentestene blastocyster. Serum har vel ikke PGD/PGS som standard? Så i utgangspunktet bør det nok ofte bli flere enn tre, og dermed ikke helt sjelden noe til fyseren. Og forhåpentligvis starter ikke Serum med å sette inn tre blastocyster ved første ED-forsøk?
Tror kanskje Lillestjerne skal få lov til å bekrefte dette, men jeg har forstått det slik at:

1. Nei, Serum har ikke PGS/PGD som standard.
2. Jo, jeg tror faktisk at de ofte starter med innsett av tre allerede på første forsøk

Har forresten også hørt flere klienter ved Riga IVF stusse over at de ikke har fått noen på frys - der har de også blastocystdyrking som standard.

Ved klinikken min (AVA Riga) derimot dyrker de ofte bare fram tre dager gamle embryoer, særlig ved ferskforsøk, så det er litt av grunnen til at jeg har fått såpass mange eskimoer til senere bruk.

Ellers varierer det nok også litt hva slags kvalitet klinikkene krever for at de befruktede eggene skal kvalifisere til nedfrysing. Vet bl.a. at det nasjonale regelverket i Spania er veldig strengt på dette.

født 21+3
født 21+5
Gutt født 22+2

Sist endret av Sent Ute : 07-07-2016 kl 18:11
Gammel 07-07-2016, 21:43   #15
lillestjerne
Stamgjest

lillestjerne sin avatar

Medlem siden: May 2013
Sted: Bergen
Standard

Ja vi var på Serum. Vi er evig takknemlig for hjelpen vi fikk får å få vår skjønne lille jente. Vi skulle så gjerne fått søsken til henne men foreløpig er hun enebarn. Hun fyller snart 2 år og er helt helt fantastisk og vår store glede 😄💖

Vi var nede igjen i januar for et søskenforsøk men det var misslykket 😥
Vi har brukt alt av sparepenger og lån fra nær familie for å få det til men resulterte i 3 blastocyster som ble satt inn men ingen festet seg. Vi prøver igjen til høsten men da på ny klinikk i Praha. Så får vi bare håpe på en søster eller bror til datteren vår.
Bankende på tidl ultralyd 3. Des 2013
Termin 22. juli 2014 Vårt lillegull ble født på KK Haukeland 19. Juli
Søskenforsøk ved Serum i januar 2016 var dessverre negativt 😥
Vi prøver igjen EA fryseforsøk 31. Okt 2016 Gynem,Tjekkia Positiv test 6. Nov. slag 3. Des. Termin 23 juli 2017 gullgutten vår ble født 13. juli 2017
lillestjerne er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-01-2017, 19:21   #16
Hoppla72
Fersk på forum

Medlem siden: Jan 2017
Standard

Jeg er ny her og har nok ikke helt skjønt hva en typisk ED prosess består av. Selv er vi i tenkeboksen ennå; står mer forklart i innlegget øverst på loggen😊Men er det altså slik at man oftest får muligheten til å bli forsøkt befruktet med flere innsett av blastosyst, på ett uttak fra donor? Betaler man så for et forsøk? Eller blir det dobbel sum ved to blastosyst?
Hoppla72 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-01-2017, 23:48   #17
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hoppla72 Vis innlegg
Jeg er ny her og har nok ikke helt skjønt hva en typisk ED prosess består av. Selv er vi i tenkeboksen ennå; står mer forklart i innlegget øverst på loggen😊Men er det altså slik at man oftest får muligheten til å bli forsøkt befruktet med flere innsett av blastosyst, på ett uttak fra donor? Betaler man så for et forsøk? Eller blir det dobbel sum ved to blastosyst?
Her opererer de ulike klinikkene med litt forskjellige pristilbud, men det løpet jeg skisserer nedenfor, er nok ganske vanlig:

1. Man betaler først for en syklus, dvs. ett uttak fra en dedikert donor (spesialtilpasset deg) og blir da eier av samtlige befruktede egg. Man får da satt inn 1-3 ferske embryoer, alt ettersom, og gjérne på blastocyststadiet, men ikke alltid.

2. Om det er noen levedyktige embryoer til overs, blir de fryst ned. Dersom man trenger flere forsøk for å bli gravid, eller vil ha søskenforsøk, betaler man kun for selve innsettelsesprosedyren, som er adskillig billigere (altså forutsatt at man har egg igjen). Det kalles da for FET (frozen embryo transfer).

3. Noen klinikker tilbyr FET uten at man har hatt ferskforsøk med dedikert donor først. Da overtar man embryoer som er blitt til overs fra andres forsøk. Det koster noe mer enn når man har fryseforsøk med "egne" embryoer, men er likevel mye billigere enn ferskforsøk med dedikert donor.

født 21+3
født 21+5