Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Assistert befruktning > Generelt om prøving > Forsøk og prøving

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-03-2013, 20:52   #1
Deseena
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2013
Standard Hysterosalpingografi eller hysterosonografi? Eller kanskje laproskopi?

Hei!

Min lege henviste meg til Hysterosalpingografi, som er røntgen med kontrastvæske av livmor og eggledere for å avdekke abnormaliteter. En venninne som har vært i samme situasjon, ble imidlertid "kun" henvist til Hysterosonografi, som er ultralyd med kontrastvæske - og jeg tror man da bare ser livmor.

På nett har jeg også lest at man sier at det eneste som egentlig kan avdekke abnormaliteter er lapraskopi - et inngrep, og ikke disse kontrastvæskegreierne.

Jeg er skikkelig forvirret og lurer på om hver enkelt lege bare henviser til det som faller dem inn?!

Det viste seg nemlig å være en 3 mnd lang kamp å få komme til Hysterosalpingografi (se under), noe jeg synes er innmari unødvendig dersom man kunne fått ca samme info og trolig mange færre fortvilte "må-jeg-vente-enda-en-mnd-tårer" med Hysterononografi. Min lege hadde ingen grunn til å tro at jeg hadde noen ekstra skavanker som ville talt for en ekstra grundig undersøkelse (dersom Hysterosalpingografi er grundigere enn Hysterononografi da..)

(Hele historien om Hysterosalpingografien er at Rikshospitalet, som jeg var henvist til, ikke hadde plass til meg 3 mnd på rad! Man må jo bare ringe på dag 1 og så skal de finne en time til deg mellom dag 7-12 - men 3 mnd på rad har det søren meg vært fullt. Da det skjedde siste gangen brøt jeg helt sammen, og heldigvis var sykepleieren på telefon snill nok til å si at undersøkelsen også finnes i Arendal (Sørlandet sykehus). Og der hadde de takk Gud og lov plass, så nå har jeg vært der. Dersom 8 timer biltur og en dag fri fra jobbe er prisen å betale for å komme videre i prosessen er det helt, helt ok for meg - men jeg bare undrer på om ikke det hele var litt unødvendig?)

PS: Tror jeg har skaffet meg en ganske god oversikt over hvor ulike ting kan utføres nå, og Hysterosalpingografi kan altså i sørligste delene av Norge kun utføres ved Riksen i Oslo og Sørlandet Sykehus i Arendal. Lillehammer og Porsgrunn har sluttet med det. Hysterosonografi kan derimot utføres en rekke steder, f.eks hos Volvat, Aleris, Merethe Blakstad.
Deseena er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Søkeord
eggledere, hysterosalpingografi, hysterosonografi, røntgen, ultralyd

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder