Ønskebarn forum  
Gammel 11-03-2014, 16:07   #1
Charlie
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2014
Unhappy Venter på IVF og i tunnelen er det mørkt...

Jeg føler sorg over at jeg ikke er gravid med min samboer. Det er 6 måneder siden jeg hadde kikkhullsoperasjon hvor de fortalte meg at sykdommen endometriose har gjort hele min høyre side anatomisk ugjenkjennbart. At jeg kun har et sett med fungerende eggstokker. Det er 6 måneder med natur-metoden for å bli gravid. Eggløsningstester. Omlagt kosthold. Usikkerhet.

Legger endometriosen seg på feil sted (formerer seg under menstrasjon), kan jeg miste min mulighet til å bli gravid. Derfor går tiden frem mot IVF så altfor sent.

Samboeren min har alt en nydelig sønn på 6 år. Jeg er heldig som er del av denne lille familien. Men på skyggesiden er jeg også veldig bitter. Han har opplevd følelsen av å få et barn. Å følge en graviditet. Å kjent på spenningen. Fra å være ikke-pappa, til å bli pappa. Han har holdt babyen sin, og lært å bli kjent med en liten person som er halvt hans. Han vet hva det vil si å få lov å elske sitt egent barn. Han har opplevd alt det jeg bare drømmer om.

Han er en fantastisk far, og jeg gjør mitt beste i å være en god ste-mor. Men det er og alt jeg er, en ste-mor. Og tante til mine tre herlige tantebarn. Og barnehage assistent for 18 andre flotte barn. Jeg er omringet av barn og foreldre, men jeg er ikke mor selv...

Det er så mismodig. Hver gang mensen kommer, igjen. Å være så alene om følelsene. Selv om samboeren min også, selvfølgelig, ønsker seg barn, er vi ikke på helt samme sted. Og det er min kropp som svikter. Det er jeg som ikke er bra nok, som ikke har blitt gravid. Det er jeg som har store endometriose-smerter hver måned, og blir litt for sliten, litt for fort. Jeg har ikke noe godt forhold til meg selv og kroppen min. Kjenner faktisk at jeg blir stadig mer usikker på meg selv, og slettes ikke liker å være med meg selv (selv om noe annet ville vært en umulighet :P). Jeg er redd.

De sier man skal slappe av og være positiv, og samtidig realistiske på at man kanskje ikke får det til. Men hvordan kan man få til alt dette, samtidig. For meg har frykten tatt over.

Tanken på adopsjon var lettere før, før jeg ikke viste at jeg kanskje ikke hadde noe annet valg. Før jeg ble sammen med en som hadde et biologisk barn (og et ganske perfektet et og i så måte).

Jeg er og redd for å miste samboeren min, fordi jeg kjenner at livsgleden stiger ut av meg. Og for å miste vennene mine som har barn og babyer, og er gravid. Fordi det er så vanskelig å være rundt dem og de søte babyene deres.

Ikke i mine villeste tanker trodde jeg at det å være ufrivillig barnløs kunne være så altoppslukkende og tøft.

Håper dette bare er en liten kneik, og at det blir lysere snart.
Charlie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-03-2014, 16:32   #2
Renate i sentralstyret
Gjest

Standard

Jeg er lei for at du strever..

Jeg ville bare fortelle deg at på fredag er det kafètreff her i Oslo. Onsdag i neste uke er det på Lillehammer. Jeg vet ikke hvor du bor..

Grunnen til at jeg ville fortelle deg om disse treffene er at der møter du andre som har det sånn som du. Du får erfare at du ikke er alene. Det er viktig at du vet at du ikke er alene

Har du lyst å spørre meg om noe om disse treffene eller andre måter å komme i kontakt med andre på så kan du bare sende meg en mail på [email]leder@onskebarn.no[/email]
Du kan lese mer om treffene våre på [url]www.onskebarn.no[/url]
En klem til deg i dag!

Mvh Renate
  Svar med sitat
Gammel 11-03-2014, 19:35   #3
Venke
Husvarm

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Vest-Agder
Standard

Kjære deg! Sender deg en god klem og håper det snart ordner seg og at dere får kommet igang med ivf..
Lykke til ❤️
2 Ivf februar 2011 - positiv test den 26. februar
Drømmen ble virkelighet, og en nydelig liten prins kom til verden i november 2011.. Nå er vi igang med søskenforsøk

Søskenforsøk startet januar 2014. 2 negative IVF, 4 frys og 1 kjemisk endte vi opp med. Og på vårt 7. forsøk, frys i naturlig syklus i juni LYKKES VI 💜 POSITIV TEST 24/6 💜 Termin 8. Mars 2016! 💜
Venke er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-03-2014, 19:46   #4
Vanessa
Husvarm

Vanessa sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Standard

Først vil jeg bare si at jeg håper ivf vil gi dere ønskebarnet uten så alt for mye venting. Men jeg vil råde deg til å være forberedt på at også det kan ta tid
Jeg sier det bare fordi jeg selv trodde ivf skulle fikse ting så fort, vi var ganske unge, ingen fant noe "feil" hos noen av oss, men det tok 9 innsettinger og 6,5år før det klaffet og jeg nå går gravid! Underveis fikk jeg ordnet privat henvisning til lap og konstatert endometriose, som jo forklarte mye av mine smerter mm.

Jeg sier ikke dette for å gjøre det vanskeligere for deg, men vil bare forberede deg på at det er tøft og utfordrende med ivf! Ta vare på hverandre og ikke glem hverdagslivet oppi det hele, masse lykke til
5 søskenforsøk- 1MA
Lav AMH målt i 2019.
ED 2019 2020
Vanessa er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-03-2014, 20:01   #5
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Jeg har også endometriose, men har en sønn etter IVF.

Håper dere snart kommer i gang med IVF
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-03-2014, 17:14   #6
Cathy
Stadig innom

Medlem siden: Apr 2012
Sted: Oslo
Standard

Huff, jeg skjønner at du har det veldig vanskelig. Jeg kjenner på mange av de samme tankene selv. Men det må være ekstra sårt når mannen har et biologisk barn fra før..
Jeg har også endometriose, og har en stor cyste på den ene siden som tar all næringen som eggene egentlig skal ha. Dermed så blir det ikke så mange egg, selv ved ivf. Det er en berg- og dalbane av følelser og tanker, i tillegg til alt det fysiske ifm. forsøk. Det som driver meg videre er håpet om at det en gang skal bli min tur til å bli mamma. Jeg har god hjelp i å være ganske åpen med nære venner og kollegaer (får mye støtte, og varmende klemmer), samt å være litt her på forumet og jeg har deltatt på noen cafétreff (som nevnt av Renate over). Jeg håper at dere så fort som mulig kommer igang med forsøk, og at dere lykkes! God klem.

8 forsøk: hvorav 4 negative, 2 avbrutte, 1. frys og 1 tidlig SA
9. forsøk Maigaard 2015: positiv test!
Endelig mamma!

http://barneonsket.blogspot.no/
Cathy er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 19-03-2014, 19:46   #7
lillestjerne
Stamgjest

lillestjerne sin avatar

Medlem siden: May 2013
Sted: Bergen
Standard

Hei Charlie.

Jeg føler sånn med deg og vil du skal vite at du absolutt ikke er alene. Det er ikke sikkert at det gjør de vonde følelsene noe bedre. Det skjønner jeg veldig godt men vit at det er mange her inne som gjerne kommer med støttende ord og gode råd.

Alle her bærer på den samme drømmen og ønskene om å få holde sitt lille mirakel i armene.

Mitt problem var at jeg fant mannen veldig sent her i livet. Jeg har vært singel i alle år og bare sporadisk gjort forsøk på å bli gravid men for meg ble det trist og leit å være alene om det. Dessuten var forsøkene resultatløse (og all ære til de som velger å gå gjennom den prosessen alene. Har full forståelse for det valget, men for meg ble det feil)

Da vi endelig fant hverandre og kom igang med prøvingen så var jeg tom for egg pluss med noe endometreose, livmorknute og polypper.
Løsningen vår ble egg/sæddonasjon og nå venter vi en liten jente til sommeren.

Ikke gi opp. De aller, aller fleste lykkes på den ene eller andre måten.

Men det er lov å kjenne på fortvilelsen over nedturene. Bare ikke la det overskygge for alt det andre fine du har i livet ditt

Ønsker deg alt godt for fremtiden
Bankende på tidl ultralyd 3. Des 2013
Termin 22. juli 2014 Vårt lillegull ble født på KK Haukeland 19. Juli
Søskenforsøk ved Serum i januar 2016 var dessverre negativt 😥
Vi prøver igjen EA fryseforsøk 31. Okt 2016 Gynem,Tjekkia Positiv test 6. Nov. slag 3. Des. Termin 23 juli 2017 gullgutten vår ble født 13. juli 2017
lillestjerne er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-03-2014, 23:46   #8
Lise85
Stadig innom

Lise85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Sted: Finnnmark
Standard

Hei Charlie.

Kjenner meg veldig igjen i alt du skriver og har selv sørget i flere perioder. Det som har hjulpet meg gjennom tøffe perioder, er å fokusere på det positive i livet, være litt egoistisk å gjøre ting som gjør meg glad, jentekvelder med gode venninner, hvile og få støtte på forumet.

Ønsker deg og mannen din alt godt, og at veien deres mot ønskebarnet skal bli rask.
Lise85 er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Søkeord
barnløs, endometriose, prøvere, prøverørsforsøk, sorg

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
You may post new threads
You may post replies
Du kan ikke legge til vedlegg
Du kan ikke endre innleggene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Skift forum

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 19:14.

Sentralstyret

Leder:
Lise B. Jakobsen,

Nestleder:
Monica Sandor,

Styresekretær:
Siri Mølmen Sellevik,

Webmaster:
Hans Petter Myrlie-Bjørn,

Styremedlemmer:
Katrine H. Haarberg,
Karen-Mette Myrlie-Bjørn,
Jeanne Gregertsen

Daglig leder:
Randi Ramnefjell

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.