Ønskebarn forum  
Gammel 16-01-2008, 12:53   #1
ella87
Fersk på forum

Medlem siden: Jan 2008
Smile Surrugat?

Hei,
jeg er en jente 20 år jeg ble mamma for første gang i juni. Jeg elsker sønnen min og jeg føler virkelig med de som ikke kan få egene barn. Jeg vet det ikke er lov å være surrugatmor i norge, men jeg har veldig lyst til å hjelpe noen å oppleve å bli foreldre. Hvordan kan man eventuelt komme i kontakt med noen som ønsker seg barn, men ikke kan få det?
ella87 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 16-01-2008, 21:10   #2
Soon
Nykommer

Medlem siden: Mar 2007
Standard

Først av alt bør du vente med å komme i kontakt med noen som helst. Du bør drive research, research, research. Dessuten bør du være ferdig med å få egne barn. Det kan skje ting under svangerskap som gjør at du ikke lenger kan få barn senere. Er du villig til å ofre din egen fertilitet for andre? Dette er ikke noe man bare hopper i fordi det er en fin ting å gjøre. Det krever enormt mye av deg som menneske, ikke minst at du tar deg GOD tid til å lære alt det er å lære om å være surrogat.
Soon er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 16-04-2009, 07:17   #3
birgit haugen
Fersk på forum

Medlem siden: Apr 2009
Standard surrugat

Hei, så fantastisk at du ønsker å hjelpe andre. Jeg har tenkt at det ville jeg også gjort, men jeg er en av de som er på andre siden og ikke kan få barn.....Vi er i gang med å sjekke muligheten for å la noen andre bære fram vårt barn, og er spent på hva vi finner ut av.
Hilsen ei som lengte etter et barn
birgit haugen er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 16-04-2009, 19:14   #4
Hormona
Stadig innom

Hormona sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Østlandet
Standard

Er redd det ikke er noen som helst mulighet for deg å være surogat i Norge, da må du i så tilfelle bosette deg i utlandet i en periode. Tror også at du bør gjøre deg ferdig med egne barn... dersom du nå skulle ønske å stikke utlands for en periode
I Norge er det barnevernet og Bufetat som står ansvarlig for adopsjon, og plassering av barn. Dermed kan vi som ønsker oss barn(og sliter med å få det til) ikke en gang få lov å benytte oss av familie, eller venner, som ønsker å stille opp på alle mulige måter.
Mange etiske problemstillinger i forhold til å greie å gi fra seg et barn som har vokst seg stor og sterk i ens egen mage... Jeg hadde aldri greid det, ikke om jeg hadde hatt 20 unger fra før heller
Gammel 16-04-2009, 22:00   #5
BabyB
Stadig innom

Medlem siden: Mar 2009
Standard

Utrolig flott at noen kan tenke seg å hjelpe andre på den måten syns jeg!
Jeg tror nok det å bruke surrogat ville vært vårt neste alternativ, uten at jeg kan si jeg har tenkt så mye på det.

Det er vel ikke lov i Norge nei, men jeg syns det er litt merkelig, fordi jeg vet av en dame gjennom forumverdenen som har båret frem et barn for andre. Hun bor her i Norge, og de hun bar frem barn for var et homofilt par et annet sted i skandinavia. Men mulig de har ordnet dette på en måte som kan unngå lovens lange arm da? Ikke vet jeg, uansett syns jeg tanken din er flott, og er enig i at du bør bli ferdig med dine egne barn før du undersøker mer ang dette
Gammel 16-04-2009, 23:41   #6
Soon
Nykommer

Medlem siden: Mar 2007
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hormona Vis innlegg
Er redd det ikke er noen som helst mulighet for deg å være surogat i Norge, da må du i så tilfelle bosette deg i utlandet i en periode.
Ikke korrekt. Det er fullt mulig å være TS i Norge. Det finnes ingen lovverk som forbyr dette.
Soon er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 06-12-2009, 11:49   #7
DafneMo
Fersk på forum

Medlem siden: Dec 2009
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av ella87 Vis innlegg
Hei,
jeg er en jente 20 år jeg ble mamma for første gang i juni. Jeg elsker sønnen min og jeg føler virkelig med de som ikke kan få egene barn. Jeg vet det ikke er lov å være surrugatmor i norge, men jeg har veldig lyst til å hjelpe noen å oppleve å bli foreldre. Hvordan kan man eventuelt komme i kontakt med noen som ønsker seg barn, men ikke kan få det?

Hei..
Ja jg vil gjerne vite litt om dt også..Ønsker å hjelpe andre par.
Kan du skrive til mg om du for noe info.
Takker
DafneMo er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-12-2009, 14:49   #8
annem
Stadig innom

annem sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Standard

Hei alle sammen,
her var det aktivitet ja.
Jeg er så glad for at det finnes mennesker i Norge som ønsker å være surrogater dersom det var lov og mulig.
Det er noe Norske myndigheter bør begynne å lytte til synes jeg!

Som Soon sier kan en være TS (ingen vet det vel bedre enn henne) Det vil si at en benytter eget egg og lar seg inseminere med farens sperm (ikke via naturmetoden da altså...).
Kvinnen som føder må gi alle foreldrerettigheter til far, og så må fars partner stebarnsadoptere. En kan få avslag på stebarnsadopsjon, det er derfor risikabelt slik jeg ser det og en MÅ VÆRE VELDIG SIKKER PÅ HVA EN GJØR OG HVEM EN GJØR DETTE FOR. OG EN MÅ VÆRE VELDIG FORSIKTIG!!
Det handler om et lite menneske som skal ha det godt, og ikke det må ikke være tvil om at forelderene skal få barnet sitt- og barnet sine foreldere!
Skal du være surrogat for noen bør du kjenne dem meget godt synes jeg.

Jeg synes det er supert at du vil, men jeg mener at det i dag er for risikabelt i Norge. (så finnes det unntak fra dette så klart )

Personlig mener jeg at det sikreste i dag er å reise utenlands og få hjelp av godkjendte ivf klinikker, jurister med dette som spesialfelt og psykologer / rådgivere som passer på alle parter.
De fleste klinikker i dag benytter mest GS hvor surrogaten ikke bærer sitt eget barn (så er det både + og min ved dette også, men kanskje litt klarere roller?).

Og som Soon og ander sier, vent til du har fått dine egne barn, og til du har tenkt veeelidg grundig på alle sider ved dette. Husk surrogat kan en være selv om en ikke er ung og du har god tid på deg. Kos deg med gutten din nå du og vent til du er litt eldre, kanskje? Stoor fra meg!

Sist endret av annem : 07-12-2009 kl 22:38
annem er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-03-2010, 15:43   #9
vil hjelpe bror
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2010
Sted: vestfold
Standard

jeg er ei jente på 25 år som er lykkelig gift,og har 4 barn <3

min storebror og hans samboer igjennom mange år har prøvd utallige ganger å få barn,men det går ikke,hun har brukt opp alle forsøk,men mister etter noen dager.. jeg ville så gjærne hjulpet de..er det mulig at jeg kan bli surrugat mor for de? det er noe jeg gledelig ville ha blitt
vil hjelpe bror er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-03-2010, 20:13   #10
Anonym1
Fersk på forum

Medlem siden: Mar 2010
Standard Hei.

Jeg har også veldig lyst til å bli surrogatmor.

Er det noen spesielle krav man har til en evt. surrogatmor?
Anonym1 er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder