Ønskebarn forum  
Gammel 12-11-2011, 11:40   #1
Lizzi
Stadig innom

Lizzi sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Østlandet
Standard Hentereisetips

Hentereise informasjon fra Telluz:

Da kan jeg prøve meg med en liten liste ++ litt info. det er nok mye som er gått i glemmeboken, men jeg gjør et forsøk
Vi kom hjem fra Ungarn i 2009,med et barn på 4 år.

Det er godt utvalg i butikkene i ungarn i.f.t klær, apotekutstyr, leker etc, men det kommer selfølgelig veldig an på hvilken by/tettsted en bor i. Og det er ofte slik at varene er merket kun på ungarsk og at det snakkes lite engelsk i butikkene (i hvertfall der vi bodde).
I koffertene hadde vi i hvertfall som følger;
- Reiseapotek med norske merker (paracet/stikkpiller,termometer,hostesaft, pyrisept,salver (sink,sår,rens),myggmiddel, etc Veldig greit og ha reiseapotek i nærheten når poden fikk 40 i feber og mor og far knapt visste hva apotek het på ungarsk!
- Klær til barnet fra ytterst til innerst (Nb; i Ungarn går barna som regel inn når det regner, så regntøy og støvlervar det stooor stas når vi hentet frem
-klær til dere, ytterst til innert, inkludert en findress til mannen og kjole/pen drakt til damen, til bruk under rettsmøtene (to stk)
- illustrert ordbok/pekebok.(for kommunikasjon) Vi kjøpte feks Disneyboken "mine første 1000 ord". Den var ypperlig til og lære inn enkle norske ord på en morsom måte.
- Et par leker til barnet som gave første dagen ( men man kan få kjøpt det meste til en billig penge også der nede)
-Ordbok/språkurs på pc. Uvurderlig i f.t. kommunikasjon både med barnet og alle de som ikke snakket engelsk i butikker etc.
-pc til mor og far til bruk om kveldene. Tv kanalene var stort sett ungarske og ingenting var tekstet på engelsk, så da kom pc`n til god bruk med nedlasting av tv serie/nett tv, skype osv.
-tøfler/tjukke sokker. Vi var der om sommeren/høsten, men gulvene/husene er litt kalde, så det kom i hvertfall godt med for oss.
-ekstrakoffert/bag til barnet til hjemreisen
-Lesestoff (som nevnt, lange kvelder og gjerne kjekt med litt tidsfordriv)
- Gaver til tolk,dommer, barnevern, kontaktperson barnehjem/fosterhjem, bestyrer på barnehjem etc. Tror vi hadde med 10-12 gaver, men gjorde det enkelt og kjøpte eksklusiv sjokolade (tror jeg da) på Gardermoen før avreise. Sikkert mulig og finne noe lignende der nede også, men godt og slippe og stresse med det når vi kom ned synest jeg. Kjøpte i mange varianter og noen dyrere enn andre,litt mer til dommeren i saken feks og til tolken/inor sin representant som fulgte oss hele veien.

Angående leie av bil og transport hit og dit ordner inors representant dette for dere, og alt er avklart før dere kommer. Det er også ordnet bosted og dere har fått ca pris på det før dere reiser.
Eller kommer jo mye an på hvor dere skal bo. Ungarn har vel 19 fylker og det kommer tildelinger fra alle, så det varierer veldig. Men vanligvis varer hvertfall hentereisen fra 5-6 uker avhengig om man henter i fosterhjem eller barnehjem (ved sistnevnte er ofte tilvenningstiden (før man får barnet med seg til et bestemt bosted) litt lenger slik at man er i ungarn i vel 6 uker til sammen).
Etter tilvenningstiden (og etter et møte med dommeren som behandler adopsjonsaken) får man lov og ta barnet med seg til et bestemt bosted hvor man er sammen i 4 uker.I denne tiden får man som oftest besøk av barnevernet to ganger, der man snakker om hvordan det går. De skriver rapport om dette besøket og sender til dommeren.Inor sin representatn er med på disse møtene. Etter de 4 ukene har man et siste rettsmøte med dommeren hvor man ferdiggjør adopsjonen og papirene. Deretter bærer det til Budapest hvor man får engangs pass til barnet og utreisetilatelse. Og så reiser man hjem

Det var littegrann info i hvertfall. Og bare spør mer hvis noen lurer på noe
Gammel 12-11-2011, 21:36   #2
N-E
Stamgjest

N-E sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Region Sør
Standard

Takk for trådstarter . Og jeg reiser gjerne i morgen jeg altså (vi ... burde jeg kanskje sagt )...........
Gammel 13-11-2011, 10:05   #3
Lizzi
Stadig innom

Lizzi sin avatar

Standard

Noen som vet om man må bo i det distriktet som barnet kommer fra?? Eller kan man bo andre steder i Ungarn??
Gammel 13-11-2011, 21:18   #4
Telluz
Stadig innom

Telluz sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Rogaland
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lizzi Vis innlegg
Noen som vet om man må bo i det distriktet som barnet kommer fra?? Eller kan man bo andre steder i Ungarn??
Vi bodde i det distriktet barnet vårt kom fra i to uker før vi flyttet til et annet distrikt for de siste 4 ukene. (dette var bestemt på forhånd av inor/ungarske myndigheter) De 4 ukene bodde vi i Eger hvor Inor sin representant også bor. Forstå det slik (og har møtt flere nede i ungarn på hentereisen) som også gjorde dette. Tror foresten veldig mange bor nettopp i Eger den siste perioden av oppholdet pga pensjonatet som man bor på der er godt tilrettelagt for barnefamilier (og de har mye erfaring med familier på hentereiser) og som sagt at representanten til inor bor i byen selv.
Tror ikke man får velge by/distrikt selv, men det kan jo være at andre her har andre erfaringer?
Gammel 13-11-2011, 21:52   #5
N-E
Stamgjest

N-E sin avatar

Standard

Dette pensjonatet ..... hvor stor plass har man til rådighet og hvilke muligheter for "utfoldelse" finnes i området? Kjempetips med regntøy forresten !!!!!
Gammel 13-11-2011, 22:19   #6
Telluz
Stadig innom

Telluz sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av N-E Vis innlegg
Dette pensjonatet ..... hvor stor plass har man til rådighet og hvilke muligheter for "utfoldelse" finnes i området?
Pensjonatet er av enkel men ok standard. Er kanskje litt hyttepreget men innredning og byggemåte.Den vi bodde i hadde to soverom (store), kjøkken og stue i ett (nb; sofaen var en del av kjøkkenbordet,så dette rommet var litt lite), og et bad. Uteplass som vi delte med naboleiligheten med bord og benker.
Hele området ved pensjonatet er gjerdet inn og portene som låses om kvelden får man nøkkel til. Det er to middelsstore hageområder inne på området hvor barna kan leke, et huskestativ, border og benker. Pensjonatet er egentlig ganske så hjemmekoselig, har kun 8-10 leligheter og verten selv (olga) passer godt på alle sine gjester (vi følte i hvertfall det)! Pensjonatet ligger litt ovenfor byen, tar ca 10 minutter og spasere ned til Eger by. Området rundt er preget av store vinmarker (som gir gode turmuligheter!)Mange fine lekeparker i nærheten også, så det er mange muligheter for utfoldelse
Gammel 13-11-2011, 22:31   #7
N-E
Stamgjest

N-E sin avatar

Standard

Kan vi ikke fylle opp hele pensjonatet ved at vi har hentereise samtidig hele gjengen !!!!!!!!!!!

Godt vi har deg Telluz ! Jeg skjønner kreativitet må gå på høygir hvis vi er så heldige å få 3 barn og skal oppholde oss på få kvm. Men ALT går !!!!

Hvor mye betalte dere på for oppholdet der? Og de to første ukene, da bodde dere på hotell/motell/pensjonat? Eller - enklere spm - hvor mye hadde du beregnet til reise + opphold (rått overslag).

Spm på sidelinjen (da det blir litt overfladisk i den store helheten), benyttet dere sjansen til tannlege? Har vurdert litt mer omfattende arbeid når vi er der (hvis tiden strekker til.... ja, jeg tror på julenissen også ;)). Og, et urteit spm, hva med frisør? Gamla er avhengig av farging ettervekst annenhver uke (hersens grå hår ).
Gammel 14-11-2011, 07:03   #8
Lizzi
Stadig innom

Lizzi sin avatar

Standard

Takk for info!
Vet jo at "the Wagner family" som hentet 3 barn nå i sommer bodde i Budapest mens barna kom fra et annet distrikt. Det er derfor jeg spurte. De reiste fram og tilbake for rettsmøtene.

Gubben klippet seg i Budapest, null problem. Jeg hadde klipt meg der hvis det hadde trengs. I den salongen vi fant snakket de engelsk.
Gammel 14-11-2011, 14:49   #9
Telluz
Stadig innom

Telluz sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av N-E Vis innlegg

Hvor mye betalte dere på for oppholdet der? Og de to første ukene, da bodde dere på hotell/motell/pensjonat? Eller - enklere spm - hvor mye hadde du beregnet til reise + opphold (rått overslag).

Spm på sidelinjen (da det blir litt overfladisk i den store helheten), benyttet dere sjansen til tannlege? Har vurdert litt mer omfattende arbeid når vi er der (hvis tiden strekker til.... ja, jeg tror på julenissen også ;)). Og, et urteit spm, hva med frisør? Gamla er avhengig av farging ettervekst annenhver uke (hersens grå hår ).
Vi betalte ca 6500 for de to første ukene (på pensjonat) og deretter ca 15000 for de 4 siste ukene i Eger (og da fikk vi frokost med hver dag).
Vi gjorde nok fint lite av tannlege, frisør etc. Noe pga språk/kommunikasjon (veldig mange som kun snakket ungarsk der,unge som gamle.) og noe pga at vi var helt i tåka etter overtakelsen(såvidt vi husket hva vi het selv)
Men tror helt sikkert at det finnes muligheter for både det ene og andre, er nok bare til og spørre Atilla, han ordner det meste og hjelper også til med litt oversetting der det trengs!
Gammel 14-11-2011, 22:40   #10
N-E
Stamgjest

N-E sin avatar

Standard

Kostnadsmessig så var jo ikke det så ille, hadde faktisk trodd det kostet noe mer for oppholdet. Greit å informere gubben som har rundet opp totalsummen fra 250'000 til en halv mill (.... jeg skal i grunnen ikke protestere, har STORE planer om shopping etter hvert )

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder