Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Generelt om ufrivillig barnløshet > Vanskelige følelser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-03-2019, 13:48   #11
Lille Havfruen
Fersk på forum

Medlem siden: Feb 2019
Standard

Masse lykke til!

Tenker på deg.
Lille Havfruen er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-03-2019, 17:39   #12
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lille Havfruen Vis innlegg
Ja, kunnskap om ting gjør i hvertfall at jeg kan slapp mer av. Men som sagt har jeg også forstått at det ikke er mulig å forberede seg skikkelig til denne uforutsigbare prosessen, som dere begge nevner. Jeg hadde nok også ikke følt meg like mye alene om jeg hadde funnet fram til dette forumet før jeg gikk gjennom det jeg gjorde, men er glad for å ha det nå.

Selv om vi er to om dette, har jeg følt meg veldig alene i prosessen. Det skjer tross alt med min kropp, det er mine tanker, mine bivirkninger, mine smerter osv. Men min mann er veldig støttende og prøver så godt han kan. Men det hjelper virkelig å få skrive litt til dere som virkelig forstår hvordan jeg har det og hva jeg og min kropp gjennomgår.

Vi har snakket med vår familie og noen av våre nærmeste venner om det. De er veldig støttende og prøver så godt de kan og forstå, Men ingen har gjennomgått ivf-prosessen, så jeg føler ofte at de ikke klarer å forstå meg skikkelig.

Jeg har flere ting i bunn (diagonser) som gjør det vanskelig for meg å bli gravid. Men det verste er nok endometriosen. Jeg er hardt rammet og sliter daglig med store smerter som gjør det i perioder vanskelig å klare hverdagen. I begynnelsen av prosessen tenkte jeg at alle andre også sikkert kjente på alle ubehagene som jeg gjorde. Jeg hadde mange bivirkninger og veldig store smerter. Etter hvert nå har jeg skjønt at endometriosen ofte kan bli forverret av ivf-behandling. Sist uke på "God Morgen Norge", på TV 2, snakket en dame om sin endometriose og sine smerter. Hun hadde vært gjennom ivf og prøvd å bli gravid, men måtte avslutte prosessen fordi hun var så plaget med store smerter. Bare å se at andre sliter med det samme som meg, hjelper på følelsen av at en ikke er alene. Er det noen andre her inne som kan fortelle om lignede erfaringer?

Mvh den Lille Havfruen.
I og med at endometriose ofte behandles ved å nedregulere pasienten, gir det dessverre mening at hormonstimulering - som blir motsatt behandling - lett kan gjøre tilstanden verre Det var en gynekolog som en gang fortalte meg at hun pleide å anbefale disse pasientene kunstig nedregulering i tre måneder først (hun var tilfeldigvis ekspert på endometriose). Det er også mulig at det kan lønne seg å vente med innsett - dvs. at man ikke setter inn ferskt embryo rett etter egguttak, men fryser det ned først - da stimulering for innsett er mye mildere enn stimulering for uttak, men dette kan jeg altfor lite om.

Selv hadde jeg ingen underlivssmerter ifbm. eggstimulering, men fikk til slutt infernalsk hodepine og ble så matt at jeg følte jeg holdt på å svime av. I tillegg var trykket rundt øynene så stort at jeg fikk glasslegemeløsning, og buken var veldig oppsvulmet, uten at jeg var overstimulert. Men jeg gikk på ekstremt høye doser - reagerte ikke sånn da jeg bare skulle stimulere fram ett ekstra egg ifbm. inseminering.

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-03-2019, 21:20   #13
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Selve nedreguleringen som en har ved langt regime, altså perioden en går på nesespray, er gunstig ved endometriose. Den nesesprayen brukes som behandling ved endometriose faktisk, uten IVF.

Men selv om resten av behandlingen ved IVF kan føre til verre smerter, kan det være at du under graviditet og amming opplever mindre smerter og ubehag.

Hilsen Me87, har endometriose og er mamma til 3 IVF-barn.
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-03-2019, 19:20   #14
Lille Havfruen
Fersk på forum

Standard

Jeg har ikke fått informasjon om nedregulering og ikke brukt nesespray, slik dere skriver om. Men da jeg skulle ta ut egg, ble jeg som sagt skrevet før, overstimulert og VELDIG dårlig i forkant av uthenting av egg. Jeg fikk stor plager, smerter i magen, var oppblåst, obstipert, hadde mye vann i buken, var øm og klarte nesten ikke å bevege meg. Etter egguttak kunne de derfor ikke umiddelbart sette inn egg hos meg. Jeg fikk anti-hormon-tabletter som skulle hjelpe på nedregulering av hormoner, men disse tålte jeg ikke, og måtte derfor slutte å ta disse.

Før ivf-prosessen startet var jeg nok ikke forberedt på at edometriosen skulle bli et så stort problem som det har blitt. Jeg var nok ikke forberedt på dette heller. Men det har plaget meg mye og det er den som gjør at hverdagen med/under ivf føles ekstra slitsom ut. Også nå i forkant av innsetting av egg, når jeg må framprovosere fram eggløsning og gjøre "kroppen klar") blir jeg veldig dårlig av hormonene jeg må ta.

Jeg får bare håpe på at eg et svangerskap kan få sykdommen i sjakk, som Me87 skriver.

Uff, stakkars deg, SentUte, dine plager høyres heller ikke noe kjekt ut.

Man er jo forskjellige alle kvinner, så heldigvis blir ikke alle like dårlige.

Jeg gleder meg bar så uendelig til prosessen er over, og jeg kan si at jeg endelig har blitt gravid.
Gammel 20-03-2019, 19:22   #15
Lille Havfruen
Fersk på forum

Standard

Så flott å vite at du har fått 3 ivf-barn

Opplevde du selv at du fikk mindre plager med din edometriose etter å ha vært gravid?
Gammel I går, 21:25   #16
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lille Havfruen Vis innlegg
Jeg har ikke fått informasjon om nedregulering og ikke brukt nesespray, slik dere skriver om. Men da jeg skulle ta ut egg, ble jeg som sagt skrevet før, overstimulert og VELDIG dårlig i forkant av uthenting av egg. Jeg fikk stor plager, smerter i magen, var oppblåst, obstipert, hadde mye vann i buken, var øm og klarte nesten ikke å bevege meg. Etter egguttak kunne de derfor ikke umiddelbart sette inn egg hos meg. Jeg fikk anti-hormon-tabletter som skulle hjelpe på nedregulering av hormoner, men disse tålte jeg ikke, og måtte derfor slutte å ta disse.

Før ivf-prosessen startet var jeg nok ikke forberedt på at edometriosen skulle bli et så stort problem som det har blitt. Jeg var nok ikke forberedt på dette heller. Men det har plaget meg mye og det er den som gjør at hverdagen med/under ivf føles ekstra slitsom ut. Også nå i forkant av innsetting av egg, når jeg må framprovosere fram eggløsning og gjøre "kroppen klar") blir jeg veldig dårlig av hormonene jeg må ta.

Jeg får bare håpe på at eg et svangerskap kan få sykdommen i sjakk, som Me87 skriver.

Uff, stakkars deg, SentUte, dine plager høyres heller ikke noe kjekt ut.

Man er jo forskjellige alle kvinner, så heldigvis blir ikke alle like dårlige.

Jeg gleder meg bar så uendelig til prosessen er over, og jeg kan si at jeg endelig har blitt gravid.
I DK var jeg to ganger på kort protokoll og en gang på lang. Den lange inkluderte først nedregulering med nesespray før stimulering.

I Latvia ble jeg først nedregulert med sprøyte (Diphereline/Procren). Den brukes visst også for å behandle endometriosepasienter her til lands. Jeg har noen ganger blitt veldig nedstemt av den sprøyten, og den setter en i praksis i midlertidig overgangsalder

Jeg har også opplevd å bli nedstemt av Provera- og Primolut-tabletter (progesterontilskudd for å regulere/styre syklus).

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205
UL 12.5: 2 bankende hjerter
UL 30.6: tvilling 2
UL 23.7: tvilling 1
født 21+3
født 21+5
Søskenforsøk til englebarna 21.12: Kjemisk 4+3
2. søskenforsøk 02.03.17: BO 8+4
Nytt ferskforsøk 16.8: MA 7+5
Fryseforsøk 6.3.18: Neg.
Fryseforsøk 17.5: Pos.
TUL 11.6: 1 bankende hjerte
OUL 5.9: Alt vel
Sent Ute er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Søkeord
Ingen

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
You may post new threads
You may post replies
Du kan ikke legge til vedlegg
Du kan ikke endre innleggene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Skift forum

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 04:04.

Sentralstyret

Leder:
Lise B. Jakobsen,

Nestleder:
Monica Sandor,

Styresekretær:
Siri Mølmen Sellevik,

Webmaster:
Hans Petter Myrlie-Bjørn,

Styremedlemmer:
Katrine H. Haarberg,
Karen-Mette Myrlie-Bjørn,
Jeanne Gregertsen

Daglig leder:
Randi Ramnefjell

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.