Ønskebarn forum  
Gammel 10-04-2013, 20:40   #1
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard Adopsjon av eldre barn

Vi står i kinakø og vil velge å adoptere et barn med spesielle behov. Vi er åpne for et eldre barn (må være minst to år yngre enn vår yngste, så per nå er maksalder 5 år).

Jeg synes det kunne være nyttig å ha en tråd om adopsjon av eldre barn. Det er kanskje ikke så mange som har adoptert barn som er eldre enn 3-4 år? Men det blir nok fler og fler som velger dette, og det å utveksle erfaringer, tips og råd hadde vært supert!
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 10-04-2013, 21:22   #2
Storfamilie
Stadig innom

Medlem siden: Aug 2012
Standard

Vi er godkjent for søsken fra Chile og ønsker barn over 5 år. Maks alder vil bli 8 år da vår datter fyller 10 år til høsten. Våre to barn var hhv 13 mndr og 2,5 år ved tildeling så det blir nok ganske så anderledes denne gang.
Storfamilie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 10-04-2013, 21:54   #3
étoile
Stadig innom

Medlem siden: Sep 2010
Standard

Vi har vært hjemme under halvåret med den nydelige skolejenta vår. Vi har adoptert fra Kina.

Sist endret av étoile : 10-04-2013 kl 21:57
étoile er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-04-2013, 11:32   #4
Lizzi
Stadig innom

Lizzi sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Østlandet
Standard

Vi har vært hjemme i 10 mnd med søskenpar som var 5 og 6 da de kom til Norge. Måtte gjennom FU pga alder og helseanmerkninger på det ene barnet.

Kjempefint med en egen tråd for større barn. Flere og flere eldre barn blir adoptert til Norge, og vi har opplevd at mye av det som møter oss er fokusert på adopsjon av yngre barn. Kjekt å kunne snakke med andre i samme situasjon.
Gammel 11-04-2013, 11:46   #5
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Ja, jeg tenker at det går an å snakke litt generelt og dele utfordringer og glede og gode råd på en måte som ikke blir for personlig, men alikevel spesifikt nok til at det kan være til nytte for andre.

Jeg har jo ingen erfaring med dette, men det jeg så for meg som veldig vanskelig tidligere da vi hadde i hodet at vi skulle adoptere et yngre barn, var det å skulle håndtere overtakelse og tilværelse i ny familie med et barn som ikke har modenhet eller evne til å skjønen hva som har skjedd. Når det gjelder eldre barn som har utviklet evne til å fortså mer abstrakte begreper og evne til å orientere seg i tid og rom, så vil jeg tro at de er forberedt på overtakelsen på en annen måte. At de i større grad har overblikk over situasjonen?

Samtidig vil jo utfordringen være å stå midt i et barns sorgprosess uten å ha et felles språk.

Så dette med å skape en så god hverdag som mulig for et barn som står midt i et livstraume, er vel det jeg er aller mest opptatt av.
Gammel 12-04-2013, 10:46   #6
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

En annen ting jeg også tenker på, er at det er en annen situasjon for barn man allerede har å bli storesøsken til en baby og til å bli storesøsken til et eldre barn. Når det gjelder dette, hadde det også vært flott å få ta del i andres erfaringer og gode råd.
Gammel 28-08-2013, 09:54   #7
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Dytter litt på denne. Det hadde vært supert å høre om andres tanker og erafringer rundt adopsjon av eldre barn.
Gammel 28-08-2013, 11:19   #8
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Oppland
Standard

Tja, tanker kan jeg nok dele - men det er jo kun teori enn så lenge. Erfaringer blir det først neste år - hvis og når vi får Chile-barnet vårt.

"When the first baby laughed for the first time, the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about, and that was the beginning of fairies." - Vi har kommet fram til Everland!
tinkerbell er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-08-2013, 13:38   #9
Ildri
Nykommer

Medlem siden: Apr 2013
Sted: Romerike
Standard

Vi har ikke kommet lenger i prosessen enn at vi har meldt oss inn i Adopsjonsforum og begynt å bestille attester, men vi vurderer barn opp til fem, seks år, og da fra Chile. Føler at jeg har et ganske positivt fokus, noe som er deilig etter å ha drevet med prøverørsbehandlig. Det jeg er redd for er å være "for positiv", dvs å ta for lett på det å adoptere eldre barn. Jeg har kanskje hengt meg opp i at det er språket som blir det vanskelige både for barnet og oss, og er da redd for å gå på en smell på andre områder. Har også tenkt at, ja, overgangen kan være vanskeligere for et eldre barn, men han eller hun er samtidig mye mer forberedt på det som skal skje. Chile later til å ha et veldig godt opplegg for barna rundt adopsjoner, og det er også noe av det som gjør Chile til et alternativ for oss.

Bortsett fra språk dreier bekymringene seg selvsagt rundt tilknytning. Fordelen igjen er at barnet er gammelt nok til at det kan forklares mer at "vi skal alltid være her for deg", så får man heller bevise det med handling over tid. Utfordringer blir det med barn uansett, men jeg er redd for å være naiv med tanke på eldre adoptivbarn. Er det noen som vil dele utfordringer som har meldt seg?
Ildri er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-08-2013, 13:45   #10
Storfamilie
Stadig innom

Medlem siden: Aug 2012
Standard

Vi står midt opp i det og har derfor bare erfaring fra tidlig fase. Har kun hatt barna i noen få uker og ikke enda kommet hjem og begynt hverdagen. Men, så langt har vi bare positive erfaringer med adopsjon av eldre barn. Barna er godt forberedt og vet hva som venter dem (ihvertfall til en viss grad).
Språket er absolutt en fordel å lære seg så mye som mulig av. Min mann snakker spansk og jeg litt (begynte undervisning i januar i år). Vi ser at det til tider ville blitt utfordringer med språket om ikke min mann kunne snakket så bra som han gjør. Selv om jeg klarer å kommunisere hverdagslige ting, gi beskjeder og si hva som skal skje, så er jeg ikke i stand til lange samtaler og derfor anbefaler jeg alle søkere om å bruke tiden til språkopplæring - vel anvendt tid!
Når det gjeler storesøsken så har det for vår del gått fint så langt, men ser jo at vi kanskje burde ha forberedt dem enda bedre på hvilke utfordringer vi kunne vente oss. Nå har ikke vi møtt på noen store utfordringer men for storesøskene er det jo nok utfordring at de nye søskene ikke har fått samme oppdragelse som dem og derfor nå i starten får litt mer slakk Enkle ting men ikke alltid man tenker på å informere.....

Still gjerne konkrete spørsmål om dere har, så er jeg innom i "ny og ne". Også mulig å sende meg PM for de som ønsker det.
Storfamilie er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder