Ønskebarn forum  
Gammel 28-08-2013, 14:26   #11
Søskenhåp
Husvarm

Søskenhåp sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Standard

Nå spørs det jo og hva man anser som "store" barn, om det da er skolealder eller noe under... jeg er i kontakt med noen som adopterte fra Kina, barnet var da rundt 4-5 år. Ingen av foreldrene snakket kinesisk. Det har gått kjempe bra, barnet var forberedt og lærte seg norsk superfort, det hadde og bra utviklet språk fra før. Vi adopterte ei på 3 som omtrent ikke hadde språk (kinesisk) i det hele tatt som vi har oppfattet i alle fall. Det var rett over på norsken, det har gått seint med språkopplæringen men det går fremover! Når du tar i betraktning hun hadde språk på "null" i utgangspunktet så har hun faktisk kommet veldig langt på kort tid. Ser at det kan være en kjempe fordel behersker man morsmålet til barnet til en viss grad men det går uten også. Jeg tror at 2-4 år kan være en vanskelig alder å bli bortadoptert som barn fordi dette i utgangspunktet er en utfordrende tid for barn ("trassalder"), de er store men samtidig så fatter de ikke helt hva som skjer med dem, er de rundet 5 så skjønner de mer og kan bli forberedt mer på hva som skal skje. Samtidig så kan det være veldig utfordrende for dem å skulle begynne på skole kort tid etter hjemkomst mens de enda ikke behersker språket. Tilknytning tror jeg blir en like stor utfordring nesten uansett alder om man da ikke adopterer baby og det hører jo nå til sjeldenhetene.

Sist endret av Søskenhåp : 28-08-2013 kl 16:40
Søskenhåp er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-08-2013, 16:50   #12
Ildri
Nykommer

Medlem siden: Apr 2013
Sted: Romerike
Standard

Følger innleggene dine med spenning, Storfamilie. Har dere fått noen vink om hvor lang oppholdstiden vil være? Det at man må regne med å være forholdsvis lenge i Chile virker som en økonomisk utfordring, også ser jeg for meg at man vil fortest mulig hjem for å skape en hverdag for barna. Samtidig kan det være positivt at man får så god tid til å knytte seg til hverandre og bli kjent i en egen familieboble borte fra hverdagsmaset hjemme?

Søskenhåp: Jeg tror at barn rundt fem, seks år vil være mest aktuelt for meg og mannen med tanke på giverland (Chile), men vi har ikke låst oss helt til det heller. Samtidig må vi ta i betraktning at han er en voksen mann, så ventetiden hos de ulike landene er ganske viktig for oss.
Ildri er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-08-2013, 19:20   #13
lilli
Fersk på forum

Medlem siden: Sep 2012
Standard

Jeg antar at vi vil få minst et skolebarn. Lurer på hvordan det går når barn må begynne på skolen forholdsvis raskt etter hjemkomst (da tenker jeg noen måneder etter hjemkomst). Jeg synes selv at tilknytning er viktigst, og liker ikke helt tanken på at barna skal ut av sitt nye hjem fort. Samtidig har barna kanskje godt til skole før og kjenner til "systemet", så de vet at man alltid kommer hjem etter endt skoledag. Vi kommer nok til å begynne litt forsiktig med noen timer i uka og en av oss til stede hvis det skulle trenges. Men hvis noen har erfaringer å dele, hadde det vært supert.
Gammel 28-08-2013, 20:53   #14
tinkerbell
Fullstendig hekta

tinkerbell sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Oppland
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av lilli Vis innlegg
Jeg synes selv at tilknytning er viktigst, og liker ikke helt tanken på at barna skal ut av sitt nye hjem fort. Samtidig har barna kanskje godt til skole før og kjenner til "systemet", så de vet at man alltid kommer hjem etter endt skoledag. Vi kommer nok til å begynne litt forsiktig med noen timer i uka og en av oss til stede hvis det skulle trenges. Men hvis noen har erfaringer å dele, hadde det vært supert.
Her tenker vi nok ganske likt! Jeg selv lurer også på hva jeg skal bruke permisjonstiden til når barnet er på skolen - da er det kanskje bedre å være med på skolen om det går? Eller kan man dele opp permisjonen slik at man bare tar ut 2 timer hver dag, slik at man er hemme når barnet kommer hjem? Da vil jo permisjonen strekke seg over mange år - det kan jeg ikke tenke meg går. Men hvordan gjør man det da (om man får skolebarn, altså)? Har bare tenkt så langt - ikke snakket med NAV og drøftet det enda. Det kan jo hende barnet er 6, og da utsetter vi skolestarten uansett. Men ved en 7-åring...?

"When the first baby laughed for the first time, the laugh broke into a thousand pieces and they all went skipping about, and that was the beginning of fairies." - Vi har kommet fram til Everland!
tinkerbell er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 29-08-2013, 18:05   #15
étoile
Stadig innom

Medlem siden: Sep 2010
Standard

Vi kom hjem med ei skolejente før jul i fjor. Hun går nå i 4. klasse. Om cirka en uke er permisjonstiden ferdig. Vi gikk for 100 % og har delt permisjonen mellom oss omtrent likt. Mannen har hatt permisjon de siste månedene. Frøkna vår hadde vært i Norge ca 2 1/2 måned da hun begynte på skolen. Hun begynte etter hvert å spørre om når hun skulle få gå på skolen og var veldig klar da hun startet I starten fulgte vi henne og var med både i timer og friminutt og trakk oss tilbake litt etter litt ï samråd med henne. Jeg hadde hjemmeopplæring før hun begynte på skolen. Vår datter er adoptert fra Kina. Vi kunne noen ord eller setninger på mandarin, men det var ikke mye. I starten brukte vi også pictogrammer (bilder). Nå kan vi ha lange samtaler med ei vitebegjærlig frøken med meninger om mangt På youtube er det mye kjekt å finne på mandarin, så det brukes flittig. Send gjerne en pm

Sist endret av étoile : 29-08-2013 kl 18:08
étoile er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-08-2013, 17:35   #16
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard

étoile, det er første gang jeg har hørt om et skolebarn som har blitt adoptert til Norge fra Kina! Var det gjennom 72-timers programmet? Jeg blir glad for å høre om erfaringene dine! Yngste her er 8, så vi er åpen for å adoptere et barn fra Kina opp til 6 år, og da vil jo dette med skole bli aktuelt ganske raskt. Jeg leser amerikanske blogger og ser at der er det veldig popuært med homeschooling i tilknytningsfasen, men det er kanskje ikke så lett (eller ønskelig?) å få til her?
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-08-2013, 18:43   #17
étoile
Stadig innom

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Emm Vis innlegg
étoile, det er første gang jeg har hørt om et skolebarn som har blitt adoptert til Norge fra Kina! Var det gjennom 72-timers programmet? Jeg blir glad for å høre om erfaringene dine! Yngste her er 8, så vi er åpen for å adoptere et barn fra Kina opp til 6 år, og da vil jo dette med skole bli aktuelt ganske raskt. Jeg leser amerikanske blogger og ser at der er det veldig popuært med homeschooling i tilknytningsfasen, men det er kanskje ikke så lett (eller ønskelig?) å få til her?
Vi adopterte gjennom AF, så det var ikke gjennom 72-timers programmet. Vi hadde papirene våre på Madagaskar da vi søkte om å adoptere vår datter. Det er ikke noe problem med hjemmeopplæring i tilknytningsfasen om dere ønsker det. Etter at barnet er skrevet inn i skolen skriver dere et brev til skolen og informerer om at dere vil ha hjemmeopplæring. Vi fikk vel tilsendt noe informasjon fra AF om det også.
Gammel 31-08-2013, 21:37   #18
Storfamilie
Stadig innom

Medlem siden: Aug 2012
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Ildri Vis innlegg
Følger innleggene dine med spenning, Storfamilie. Har dere fått noen vink om hvor lang oppholdstiden vil være? Det at man må regne med å være forholdsvis lenge i Chile virker som en økonomisk utfordring, også ser jeg for meg at man vil fortest mulig hjem for å skape en hverdag for barna. Samtidig kan det være positivt at man får så god tid til å knytte seg til hverandre og bli kjent i en egen familieboble borte fra hverdagsmaset hjemme?
Før vi reiste ned signerte vi på at vi var villig til å oppholde oss opptil 9 uker. Nå har vi vært her i 5 uker og egentlig ferdig med prosessen i så måte. Streik i deler a systemet vi er avhengig av fører til usikkerhet ift lengde på oppholdet. Ja, vi får jo bedre tild til å knytte sammen med familien og det er jo et stort pluss ....men ihvertfall de to store skolebarna våre begynner nå å bli litt utålmodig etter å få treffe venner.
Økonomisk så er jo levekostnadene her nede en god del billigere enn hjemme så der tror jeg ikke det blir så stor forskjell (for oss ihvertfall).
Storfamilie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 31-08-2013, 21:42   #19
Storfamilie
Stadig innom

Medlem siden: Aug 2012
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Emm Vis innlegg
Før vi reiste for å hente våre to 7-åringer som nå skal begynne i 2. klasse, fikk vi via skolekontoret og i samarbeid med PPT gjennom et enkeltvedtak som fritar barna for deler av undervisningen. Det betyr i praksis at når vi nå kommer hjem, så kan barna starte rolig med tilvenning i skolen etter behov uten at det blir ført fravær og samtidig som de er fullverdig elever ved skolen.
Nå mens vi er i Chile har vi litt undervisning på dem slik at det venner seg det (og ikke bare tror at vi har ferie hehe...). Ser for meg at når vi kommer hjem så er de også ganske klar for input fra andre. Selvfølgelig tenker jeg å følge dem i starten og så tar vi det som det passer etter hvor trygg de er etc.
Storfamilie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 01-09-2013, 00:40   #20
étoile
Stadig innom

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Storfamilie Vis innlegg
Før vi reiste for å hente våre to 7-åringer som nå skal begynne i 2. klasse, fikk vi via skolekontoret og i samarbeid med PPT gjennom et enkeltvedtak som fritar barna for deler av undervisningen. Det betyr i praksis at når vi nå kommer hjem, så kan barna starte rolig med tilvenning i skolen etter behov uten at det blir ført fravær og samtidig som de er fullverdig elever ved skolen.
Nå mens vi er i Chile har vi litt undervisning på dem slik at det venner seg det (og ikke bare tror at vi har ferie hehe...). Ser for meg at når vi kommer hjem så er de også ganske klar for input fra andre. Selvfølgelig tenker jeg å følge dem i starten og så tar vi det som det passer etter hvor trygg de er etc.
Så bra at det ordnet seg slik! Deres to får jo god tid sammen med dere før dere kommer hjem. Da vi kom hjem hadde vi vært en familie på tre i omtrent halvannen uke Frøkna vår var også raskt klar for input etter at vi kom hjem. Og hun var VELDIG klar da hun begynte på skolen Vi flyttet noen måneder etter at vi kom hjem, så da frøkna begynte på skolen, begynte hun på lokalskolen der vi skulle flytte til.

Hvordan er det med de to eldste? Har dere hjemmeopplæring for dem? Holder skolen av plassen i klassene til de kommer hjem?
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder