Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Adopsjon > Adoptivforeldreforum > Vi som har adoptert barn med spesielle behov

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25-01-2014, 14:38   #1
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Standard Informasjon og samtaler om ulike spesielle omsorgsbehov

Jeg synes det hadde vært veldig fint om vi i denne tråden kunne dele informasjon om ulike SN.

Selv har jeg funnet mye nyttig informasjon og fått god hjelp på China Adopt Talk sitt underforum "Special Needs Discussion", men jeg tenker at det hadde vært veldig fint å ha en slik tråd her også, hvor vi kan snakke sammen og dele erfaringer og råd med utgangspunkt i norske forhold og det norske helsevesenet og hjelpeapparatet.

Det går også an å ha en egen SN-mentor oversikt her inne, hvor de som har erfaring med ett eller flere SN stiller seg til disposisjon for å svare på spørsmål på PM eller i tråden fra andre medlemmer, som i "SN mentors"-tråden på China Adopt Talk.

Jeg oppdaterer dette hovedinnlegget etterhvert som medlemmer sier seg villige til å være SN-mentorer, og så kan resten av tråden brukes til samtaler og deling av informasjon og erfaringer.

MENTORLISTE

Adopsjon av eldre barn: Storfamilie, étoile
Hjertefeil: Fidelma
Hypospadi: Emm
Hørselshemming: blund

Sist endret av Emm : 29-01-2014 kl 08:38
Emm er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 25-01-2014, 14:50   #2
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Her kan vi også dele linker til ulike gode og nyttige nettssider og blogger.

Jeg vil anbefale "No Hands But Ours" (med undertekst: "providing encouragement, information and support for families of special needs *****ren from China") som er et flott nettsted. Der finner man informasjon om ulike SN, linker til blogger samt mange gode innlegg fra hverdagslivet til familier til barn med spesielle omsorgsbehov fra Kina.
Gammel 27-01-2014, 09:54   #3
blund
Superskravler

blund sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Standard

Godt inititativ, Emm.

Jeg har en datter som er døv/hørselshemmet. Jeg skriver det slik fordi hun har Cochlea Implantater (CI) og med de er hun hørselsehemmet, uten er hun døv. Da hun kom til Norge, hadde hun noe resthørsel - men undersøkelser på Rikshospitalet konkluderte med at hun ikke hørte på frekvenser hvor bl.a tale ligger, hun hørte grovt sagt kun basslyder. Hun fikk diagnose "Alvorlig hørselstap". Man deler inn i Lett-, Moderat- og Alvorlig hørselstap + døv.

Min datter fikk høreapparater 8 måneder etter hjemkomst fra Kina, da var hun 20 mnd gammel (ja det tok så lang tid å komme seg gjennom systemet, selv med time hos fastlege 1 uke etter vi kom hjem). Og etter halvannet år med høreapp (som ikke ga det utbyttet RH håpet), fikk hun operert inn CI. Så i en alder av 3 år og 2 mnd fikk hun mulighet til å høre/oppfatte tale, og starte sin egen talespråkutvikling. Det er en lang vei å gå - for med CI, som gir en mekanisk lyd, må man lære å lytte og tolke lydbildet rundt seg.

Jeg svarer gjerne på spørsmål/forteller dersom det er noen som ønsker å vite mer om
- Hørselshemming
- Høreapparat
- Cochlea Implantat (CI)
- Språktrening
- Talespråk vs tegnspråk (det er tildels steile fronter i døve-/hørselshemmede miljøer når det gjelder tale vs tegn - eller begge deler).
- Hva man kan forvente av tiltak/tilrettelegging i barnehage/skole (jeg har foreløpig barnehagejente, så mest erfaring her)
- Sosialisering/inkludering
- Andre ting knyttet til hørselshemming

Sist endret av blund : 27-01-2014 kl 11:06
blund er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-01-2014, 13:38   #4
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Supert, blund!

Sist endret av Emm : 27-01-2014 kl 13:41
Gammel 27-01-2014, 13:48   #5
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Jeg tenker også at det ville vært fint om foreldre som har adoptert eldre barn ville være på en slik mentorliste. Hva tenker dere?
Gammel 27-01-2014, 19:00   #6
Storfamilie
Stadig innom

Medlem siden: Aug 2012
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Emm Vis innlegg
Jeg tenker også at det ville vært fint om foreldre som har adoptert eldre barn ville være på en slik mentorliste. Hva tenker dere?
Vi har adoptert eldre barn og jeg stiller meg gjerne til disposisjon for spørsmål rundt temaet
Til informasjon så er vi også i ferd med å opprette samtalegrupper for familier som har adoptert eldre barn, i Rogaland AF. Her har jeg satt meg opp som kontaktperson for å sette igang det første møtet, så om det er noen her inne som også kunne tenke seg det, så er det bare å ta kontakt.
Storfamilie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-01-2014, 19:04   #7
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Kjempefint, Storfamilie! Og så fint at dere i Rogaland lager en samtalegruppe for foreldre som har adoptert eldre barn - det blir helt sikkert både til nytte og glede for de medlemmene dette er aktuelt for.

Sist endret av Emm : 27-01-2014 kl 19:07
Gammel 28-01-2014, 09:55   #8
Fidelma
Stadig innom

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Oslo
Standard Hjertefeil

Dette var et spennende initiativ!

Vi har ei godjente på 5,5 år fra Colombia med en alvorlig medfødt hjertefeil. Hun har hatt to åpne hjerteoperasjoner, en i Colombia og den siste i 2012 ved Rikshospitalet.

Hjertefeil kan være alt fra livstruende til nesten umerkelig. Det kan være stor variasjon av utfordringer selv innenfor samme diagnose, og det kan være et vidt spekter tilleggsdiagnoser. Vi har hatt stor nytte av å melde oss inn i Foreningen for hjertesyke barn www.ffhb.no.

Som adoptivforeldre har vi et annet utgangspunkt enn de fleste andre hjertefamilier. Vi har ikke fått "sjokkbeskjeden" under eller rett etter svangerskapet, men visste om hjertefeilen før vi visste om hjertebarnet skulle bli vårt.

Selv om jeg ikke kan alt om hjertefeil, har jeg langt mer innsikt og erfaring nå enn da vi hentet henne for tre år siden. Forhåpentligvis kan jeg svare på en del ting.

Sist endret av Fidelma : 28-01-2014 kl 13:15
Fidelma er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-01-2014, 10:17   #9
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Veldig fint, Fidelma - da skriver jeg deg opp på mentorlisten!
Gammel 28-01-2014, 17:05   #10
Emm
Stamgjest

Emm sin avatar

Standard

Nå kom jeg på at jeg kan jo skrive meg opp som mentor på et spesielt omsorgsbehov selv. Vi har ikke adoptert enda, men yngstemann ble født med hypospadi. Det er en diagnose som står på avkrysningsskjemaet for 72-timersprogrammet.

Dette er en medfødt diagnose og rammer kun gutter. Mer informasjon her. Man kan være født med hypospadi i mild, moderat eller alvorlig grad, og vår gutt har mild grad. Han ble operert på Rikshospitalet og alt fungerer helt normalt etter denne operasjonen.
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder