Ønskebarn forum  
Gammel 26-07-2011, 09:41   #1
Tri34
Fersk på forum

Medlem siden: Jul 2011
Post Skravletråd: PGD

Hei alle sammen !
Har så vidt lest litt på dette forumet og følte nå at jeg også trengte noen som vet å dele tanker og spørsmål med ;) Min historie er at jeg har vist om en gendefekt som jeg er bærer av siden 20 årene. Ble anbefalt å prøve selv å få barn med senere fosterdiagnostikk. Har det siste året hatt to SA uke 6-7 og en MA nå i mai uke 8. Det at jeg er bærer skulle ikke bety noe for abortene så nå skal jeg utredes Litt for habituell abort. Midt i alt dette har vi også fått godkjent søknad om PGD i Brussel og venter nå på brev om oppstart. Jeg håper vi kan starte nå til høsten. For de som kanskje ikke vet hva PGD er så er det IVF bare at embryo blir testet slik at kun friskt embryo settes tilbake.

Kjenner at jeg etter alle abortene er veldig redd for at ikke kroppen min skal klare å gå gravid lenger, men jeg har jo blitt gravid tre ganger så..håpet Og ønsket om et barn er sterkt ihvertfall.
Tri34 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-07-2011, 12:09   #2
Kluss
Fullstendig hekta

Kluss sin avatar

Medlem siden: May 2008
Standard

Velkommen hit og lykke til med forsøket! Dette er et flott forum med mange kolke hoder og massevis av støtte.
SA okt 2014, uke 6+2
Negativ Pergo + Crinone jan/feb ´15 og april ´15
Gravid, august ´15. Termin april. lykke:
Kluss er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-07-2011, 13:55   #3
frøken elvira
Flyttet inn

frøken elvira sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Standard

Hei og velkommen inn hit

Er ikke mange som holder på med PGD her inne som jeg vet om. Tror det er meg og ei til for øyeblikket, og en annen jeg vet om gikk over til eggdonasjon istedet. Vi holder begge til på Karolinska.

Jeg hadde èn abort i fjor pga det viste seg at samboer var bærer av en alvorlig arvelig sykdom og fosteret hadde dessverre arvet dette. Tok abort i uke 12 Så etter mye styr fikk vi endelig godkjent papirene og valget stod mellom Karolinska og Brussel. Valgte Karolinska pga språket.

Deretter så har vi hatt 1 negativt forsøk i januar, men heldigvis så har det gått riktig vei nå med forsøket vårt i mai og jeg er 12+2 i dag

Forsøket i januar gikk ikke pga vi fikk satt inn kun 1 egg har jeg konkludert med, og det var sikkert ikke bra nok. Fikk ut hele 17 stk, men pga at flere ikke var modne og mange var syke så var det kun det ene som ble satt inn igjen. Denne gangen gikk jeg på mer medisin og flere egg modnet og vi fikk 2 satt inn og 2 på frys. Lykke Det positive med PDG er at du får satt inn blastocyst, altså ett egg som har modnet lenger enn ved vanlig IVF. Du har mye større sjanse til å lykkes med ett slikt egg

Bare spør meg om det er noe du lurer på. Vi var veldig alene i denne prosessen uten noen som fulgte oss opp, så første forsøket vil nok føles veldig kaos ut hvis du ikke får noen hjelp.

Ønsker deg masse lykke til på veien og håper det blir din tur neste gang!

-elvira

IVF/PGD KAROLINSKA, STOCKHOLM
1. 2011-januar Negativ
2. 2011-mai 27.01.2012
3. 2012-oktober 17.07.2013

Sist endret av frøken elvira : 26-07-2011 kl 16:39
frøken elvira er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 27-07-2011, 00:00   #4
Tri34
Fersk på forum

Standard

Takk for svar Elvira Og gratulerer med graviditeten. Godt å se at det går an å få det til. Vi har valgt brussel vi da fordi de har mer erfaring med å lese testen på det jeg er bærer av. Tok det lang tid fra sykehuset sendte papirene dine til sverige før du fikk første forsøket ? Mine ble sendt for en mnd siden og jeg venter i spenning..Tenkte å prøve babyklister ved forsøket, vet du hvor man kan bestille det ? Gleder meg til å komme igang men vet at jeg kommer til å være redd for å miste igjen også. Det vil jo bli helt anderledes denne gangen da, med visshet om at det er et friskt embryo som settes inn og masse medisiner som vil hjelpe meg å ikke abortere igjen.

Tri34
Gammel 27-07-2011, 09:00   #5
frøken elvira
Flyttet inn

frøken elvira sin avatar

Standard

Er godt å ha noen å spørre opp i det her, så spør i vei. Skal hjelpe deg så godt jeg kan

Med oss så var det myyye rot med papirene og søknaden. Vi måtte selv ringe og følge opp hver enkelt for å sjekke at de hadde fått riktige papirer og at riktige papirer var sendt. Holdt på å bli gal da vi bare er vanlige privatpersonen som aldri har vært borti noe som dette før. Det var kaos og jeg var mildt sagt hysterisk en periodeMannen min var fantastisk da det var han som ordnet opp i det hele og fulgte opp. All ære til han

Når det endelig gikk i orden, noe som føltes som en evighet.. noe jeg NÅ ser at det ikke var... så måtte vi først til samtaler hos Karolinska+ta noen tester der.

For å få ett lite tidsperspektiv så hadde jeg abort i mai-2010, satte igang med papirer like etter det.. Samtaler og møte med Karolinska i oktober-2010 og første forsøket i januar-2011..

Kommunikasjonen med Karolinska har ikke alltid vært den beste og jeg har til tider vært veldig forvirret om HVA de vil jeg skal gjøre. Jeg regner med at dette gjelder i Brussel også, så husk når du er i forsøk (før du skal reise), så skal du sikkert ta blodprøve og ultralyd. Pass på at du avtaler med sykehuset ditt at de skal analysere blodprøven samme dag og fakse/ringe den inn til Brussel asap. Det skal de gjøre med ul også.. Jeg fikk ikke med meg dette første forsøket og det ble ett hiiimla kaos..

Babyklister bestilte jeg her http://www.helseriet.dk/shop/fructus...a-d3-819p.html Og jeg vil anbefale deg å ta akupunktur også. Søk på babyklister her på forum og les "babyklister-dele erfaringer??". Der står det mye nyttig om vitaminer du bør ta og hva du bør gjøre når

Oj.. dette ble langt. Men er ikke ofte det er andre med PGD her inne så vil gjerne hjelpe deg så godt jeg kan. Har du blitt gravid før så skal det nok gå bra denne gangen eller neste. Men skjønner bekymringen. Den er der nok uansett tror jeg.. Bare ta det rolig i rugeperioden og ha det godt med deg selv. Ikke stress og bare kos deg. Og husk at det er ett sterkt egg du får, og så får vi satse på at du får satt in 2 stk slik sjansene øker

-elvira

1. 2011-januar Negativ
2. 2011-mai 27.01.2012
Gammel 27-07-2011, 12:40   #6
Tri34
Fersk på forum

Standard

Alt tar tid ja :-( vi ventet lenge før vi endelig fikk godkjent søknaden om PGD (sendt jan-10 godkjent mai/juni-11) Prøver å være litt tålmodig nå men ringer vel hvis jeg ikke har hørt noe i slutten av august. Håper vi slipper å reise ned til brussel før selve behandlingen, vi har jo vært til masse samtaler med genetisk og ivf her i norge. Mye som skal organiseres ved utenlandsforsøk ihvertfall. Kan nesten ikke vente til vi er igang med første forsøk Jeg vil helt klart få satt inn to hvis det går, tvillinger er bare fint hvis begge fester seg. Er bare så klar for å bli en familie nå, snart to år siden vi begynte å prøve selv..Syns egentlig at man burde få tilbud om behandling med en gang men de mener jo at siden sjansen er 50 % for å bli gravid selv med friskt barn så skal man prøve. Syns det hele har vært en stor påkjenning allerede jeg og særlig med en MA tre uker før bryllupet vårt nå i juni. men masse positivt som skjedde og da flytter man fokuset raskt over på noe annet. Håper formen din er bra og at du nyter graviditeten
Gammel 27-07-2011, 12:52   #7
frøken elvira
Flyttet inn

frøken elvira sin avatar

Standard

Off.. Stakkars. Skjønner at dere ikke har hatt det lett. Er en utrolig tung prosess dette her, og jeg føler med deg.. Abort rett før bryllupet på ha vært helt forferdelig på toppen av alt.

Har hatt en alvorlig psykisk knekk selv etter alt som skjedde ifjor og prosessen med behandlingen vi har hatt til nå. Er først nå jeg begynner å bli meg selv igjen. Men sliter fortsatt med å akseptere at samboer er alvorlig syk og at det kun er ett tidsspørsmål til sykdommen slår ut. Er mange tanker og spørsmål som svirrer oppi hodet, og livet føles til tider svært urettferdig.

Hittil har graviditeten vært litt tung. Har vært plaget med mye kvalme/spying, lite energi og hodepine, men det blir heldigvis bedre og bedre. Begynner endelig å kose meg meg magen og det som kommer, men det har ikke helt gått opp for meg ennå.

Håper det snur seg for dere også snart og at ventingen vil gå fort. Du får bare si ifra om du lurer på noe eller trenger å lette hjertet litt. Bare send meg en pm. Er virkelig ikke lett å komme seg igjennom det her, men den dagen du sitter med lille friske barnet ditt så vil nok alt være verdt det. Jeg ser virkelig frem til den dagen

Stor klem

1. 2011-januar Negativ
2. 2011-mai 27.01.2012
Gammel 27-07-2011, 13:31   #8
frøken elvira
Flyttet inn

frøken elvira sin avatar

Standard

Men, jeg vil forberede deg på om at dere må reise til Brussel først.. Jeg var i kontakt med de selv etter at 1. forsøk hos Karolinska ikke gikk bra, og det ble mye kaos om når det var mulig at de kunne ta oss inn igjen til nytt forsøk. Og selv om vi da har tatt alle mulige prøver hos Karolinska så ville Brussel uansett ta sine egne.. De fleste klinikker/ sykehus vil det.

1. 2011-januar Negativ
2. 2011-mai 27.01.2012
Gammel 27-07-2011, 18:18   #9
Tri34
Fersk på forum

Standard

takk for fine svar Elvira
Leit å høre at samboeren din blir syk etterhvert.., jeg er heldig å er bare bærer av en sykdom. Dere får hygge dere mye sammen denne perioden her og lykke til videre med graviditeten.
Gammel 27-07-2011, 18:35   #10
østfoldjente85
Husvarm

østfoldjente85 sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: østfold
Standard

velkommen hit og masse lykke til på veien

Prøvere siden April 2007
1.ICSI November 2010- Negativ
1.Frys Januar 2011- Avbrutt