Ønskebarn forum  
Gammel 13-07-2017, 22:43   #1
Colombiana
Fersk på forum

Medlem siden: Jul 2017
Standard Adopsjon

Hei!
Jeg er ny her inne på forumet og samtidig ny i denne prosessen - og har i den forbindelse noen spørsmål jeg håper noen av dere kan svare meg på.

Vi ønsker å adoptere men syns det er vanskelig å velge et land. Jeg selv er adoptert fra Colombia. Har hørt at det nå for tiden er en rask prosess i Colombia, men at det må påregnes å ta imot barn med spesielle behov. Hvilke behov er eventuelt dette? Hørte også at vi måtte signere et diagnoseskjema. Er det noen som evt har et slikt et som kunne sendt over?

Til tross for at jeg selv er adoptert fra Colombia, trenger ikke vårt barn å komme der fra. I min familie har vi alltid omtalt oss som "regnbue"-familien og slik tenker også vi. Fint om noen vil fortelle om egne erfaringer fra andre land enn Colombia.

På forhånd, takk for hjelpen.
Colombiana er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 14-07-2017, 07:53   #2
Molly82
Fersk på forum

Medlem siden: Apr 2015
Sted: Akershus
Standard

Hei,
Adopsjonsforum sendte meg diagnoseskjema da vi vurderte land. Jeg skal se om jeg fortsatt har det liggende, i så fall kan jeg sende det til deg.

Flere vi var på adopsjonsforberedendekurs med har eller skal adoptere fra Colombia og alle har fylt ut skjemaet. Man krysser vel av for de "diagnosene" man er villig/føler seg skikket for å ta imot, men vi valgte Thailand så jeg satte meg ikke videre inn i prosessen i Colombia. Vil anbefale deg å sende en mail eller ringe til Adopsjonsforum. De har sikkert masse informasjon å gi deg og kan svare på alle spørsmålene dine

Masse lykke til med valg av land!
Thailand
Molly82 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 14-07-2017, 11:22   #3
Telluz
Stadig innom

Telluz sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Rogaland
Standard

Hei!
Vi har ikke erfaring med Columbia, men har god erfaring med Ungarn. Vi er nå godt inne i vår tredje adopsjon derfra. Barna som kommer fra Ungarn er stort sett mellom 2-5 år og kommer fra ulike deler av landet. Noen bor på barnehjem ,men de fleste kommer fra fosterhjem. Oppholdstid under hentereisen er ca 6 uker. Man bør få godkjenning fra bufetat om adopsjon av barn fra 0-5 år (men det gjøres noen unntak, dog det betyr også lengre ventetid). Adopsjonsøkere må signere på eget skjema at de er åpne for at barna kan ha ulike helseutfordringer som feks dårlig utviklet språk, nedsatt hørsel/syn, forsinket utvikling, premature barn etc.
Vi har gode erfaringer med adopsjon fra dette landet. Vi føler at både barna og oss har blitt godt ivaretatt under hele prosessen. Inoradopt som vi adopterer gjennom har vi også opplevd som gode hele veien.
Ventetiden i landet er også synkende pr dags dato. Gjennomsnitts ventetid i fjor tror jeg var rundt 13 måneder og det er behov for flere søkere.

Ønsker dere masse lykke til videre!
Gammel 15-07-2017, 00:25   #4
Colombiana
Fersk på forum

Medlem siden: Jul 2017
Standard

Hei igjen

Tusen takk for et så fint @Molly82. Det hadde vært kjempe fint om du fant skjemaet og om du kunne sendt det til meg. Så spennende å høre at dere valgte Thailand. Vi har også tenkt på Thailand, men må innrømme at jeg vet lite om landet. Ville du fortalt meg litt om landet, prossen og ventetid pr.dags dato? Har lest informasjonen som står på sidene til verdens barn og synes Thailand er et spennende land samtidig som jeg også har mange venninner derfra, noe som også tas med i beregningen når land skal velges. Hvordan er ventetiden for Thailand nå pr.dags dato? Hvor lenge er det "normalt" å vente? Vi har vært i kontakt med adopsjonsforum, som selvfølgelig ga mye og god informasjon. Samtidig føler vi oss også veldig "trygge" på Colombia, ettersom mine foreldre har vært gjennom det samme men da på 90-tallet. Mye har endret seg siden den gang, blant annet ventetid og kostnader. Men kostnader skulle vell bare mangle, ettersom vi har fått bedre råd og fordi kronekursen er styrket. Vi vil likevel vurdere også andre land som jeg skrev i forrige innlegg og er nå i tenkeboksen.

Tusen takk for et så fint svar @Tellus. Og så fantastisk å høre at dere nå er inne i deres tredje prosess fra Ungarn. Så spennende og fint å høre at dere har god erfaring med Ungarn - et land som vi pr. i dag vet så lite om. At ventetiden er kort har også betydning for oss, ettersom vi gjerne vil at den skal gå raskest mulig. Men det ønsker vell de fleste... Men så hyggelig å høre. Samtidig synes jeg det er fantastisk at barna som kommer fra Ungarn bor i fosterhjem og ikke barnehjem. Nå vet ikke jeg hvor gamle barn vi eventuelt får tildelt om vi blir godkjent (tror og håper på det selvfølgelig), ettersom vi er i slutten av 20 årene. Blir vår alder utslagsgivende når barn skal tildeles? Et annet spørsmål jeg lurer på er om dere måtte kunne språket før hentereise i Ungarn? Når dere skrev under på skjema for helseutfordringer, er det slik at dere må må få en ekstra godkjenning for å få tildelt barn?

Noen generelle spørsmål til dere - hva var utslagsgivende for dere i henhold til valg av land? Hvordan var prosessen med å bli godkjent? Hvordan opplevde dere denne? Og hvordan får dere ventetiden til å gå..? Finnes noen sammentreff der en kan møte andre som er i prosessen?

Tusen takk for svar og lykkeønskinger. Det settes veldig stor pris på.
Colombiana er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 15-07-2017, 11:37   #5
Telluz
Stadig innom

Telluz sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Rogaland
Standard

Hei igjen
Vi valgte land etter at vi hadde forhørt oss med alle foreningene. Valget falt på Inoradopt da vi opplevde at de var en liten organisasjon (har god oversikt over adopsjonsøkerene sine og var/er raske på å svare, samt ha tid ha god tid til oss hver gang vi tar kontakt) og at de hadde landene vi falt på tilslutt som da var Brasil og Ungarn. Vi landet tilslutt på Ungarn da det også ble anbefalt av inor. Selve utredningsprosessen før godkjenning i Bufetat tok ca 1 år på første, 10 måneder på andre og 6 måneder på siste. Vi opplevde prosessene med samtaler som stort sett ok, men at det spesielt første og andre gang var preget av lang saksbehandlingstid, dvs at kommunen ikke hadde stor kapasitet til adopsjonsøkere og at det derfor tok litt tid mellom møtene.
Ift Ungarn må alle søkere være åpne for at en kan få tildelt barn innenfor aldersrammen, vi var feks i slutten av 20 årene på første adopsjon og fikk tildelt en flott 4 åring De følger forøvrig ikke en venteliste i Ungarn, men matcher barnet mot den familien de tenker passer best, uavhengig av hvor lenge familien har ventet. Angående språk trenger dere ikke lære ungarsk fullt ut (det er ikke så lett språk å lære), men det anbefales å lære seg små setninger og ord slik at en kan kommunisere når en kommer ned. Vi har lært omtrent 150-200 ord og små enkle setninger, det opplever vi som viktig for barnet og har hjulpet veldig i den store overgangen barnet har.
Når det gjelder helseskjema er det slik at inor gjør en oppmerksom på at det kan komme tildelinger om barn som har flere helseutfordringer , gjerne litt komplekse, som en da vil at skal vurderes av faglig utvalg. Da må en altså søke faglig utvalg om å få adoptere dette barnet (inor hjelper til med dette).
Håper det var svar på noen av spørsmålene dine. og bare spør om mer om det er noe jeg har glemt
Gammel 16-07-2017, 21:10   #6
étoile
Stadig innom

Medlem siden: Sep 2010
Standard

Har dere deltatt på adopsjonsforberedende kurs? Vil anbefale dere å melde dere på det raskest mulig hvis dere ikke har deltatt på det. Der vil dere bli kjent med andre som skal adoptere eller vurderer adopsjon. For noen land er det også et krav. Eller må alle som skal adoptere ha det nå?

Angående land har vi adoptert fra Kina og Chile. To vidt forskjellige hentereiser, men i begge land ble vi tatt godt vare på. Begge gangene brukte vi Adopsjonsforum og er godt fornøyd med dem. Begge vår barn var i skolealder da vi adopterte dem.
étoile er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 22-07-2017, 22:52   #7
Fidelma
Stadig innom

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Oslo
Standard Colombia

Vi har adoptert to flotte barn fra Colombia, jente i 2010 og gutt i 2016. Jeg har bare godt å si om Adopsjonsforum og prosessen i Colombia! Begge barna våre bodde i fosterhjem før de kom til oss. Jenta vår fant vi på " barn søker foreldre". Hun har en alvorlig hjertefeil, men har fått veldig god oppfølging før hun kom til oss. Vi har også fått utfyllende informasjon.

Da vi fylte ut diagnoseskjemaet høsten 2015, krysset vi av alt som hadde med kardiologi å gjøre. Likevel fikk vi en sprellende frisk gutt! Han er født noen uker for tidlig, men har ingen diagnoser. Jeg kjenner ingen som har fått tildelt barn med de "sekkediagnosene" de hadde krysset av på skjemaet, men jeg kjenner flere som har fått helt friske barn eller barn med mildere diagnoser enn de hadde krysset av.

Når det gjelder ventetid, er det store forskjeller i Colombia. Køen for de som ble godkjent før ordningen med diagnoseskjema trådte i kraft går sakte, men for de som velger å ettersende diagnoseskjema eller er godkjent etter 2013 går det raskt. Ifølge Adopsjonsforum, går det nå såpass raskt at de må rekruttere flere søkere for å unngå å ha for få søkere innen utgangen av året!

Selv står vi i startgropen med en tredje og siste søknad. Hvis vi er heldige og får papirene ut av landet før årsskiftet, er det realistisk å håpe på en tildeling i løpet av neste år.
Fidelma er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-08-2017, 08:56   #8
Molly82
Fersk på forum

Medlem siden: Apr 2015
Sted: Akershus
Standard

Hei igjen,
Beklager sent svar...har vært på ferie

Jeg fant dessverre ikke diagnoseskjemaet, men du får det helt sikkert tilsendt hvis du tar kontakt med AF.

I forhold til hvordan situasjonen er i forhold til ventetid og sånn i landene til Verdens Barn, anbefaler jeg deg å gå inn på deres nettsider og lese det siste "nyhetsbrevet" Mens Vi Venter, http://verdensbarn.no/nyheter/404-ve...-sommeren-2017
Thailand
Molly82 er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder