Kjære uregistrert!
Kjenner meg godt igjen i følelsene av å ha gått i kjelleren, selv om jeg ikke har vært i forsøk.

Var sykemeldt i lengre tid pga depresjon da sorgen over å måtte gå veien videre uten barn sank inn for alvor.
Som Solsikka tror jeg det skal godt gjøres å finne en psykolog med spesialkompetanse på ufrivillig barnløshet. Skal ikke se bort fra at det finnes psykologer som selv har kjent på kroppen - eller kjenner - hvordan det er å være ufrivillig barnløs. Men å finne dem blir nok ikke lett...
Håper for din del du har en fastlege du føler du kan snakke med om hvordan du sliter med barnløsheten. Kanskje legen kan sette deg opp på noen dobbelttimer (selv om det ikke akkurat er lange øktene hos lege, da

) så du får pratet litt? Det var den veien jeg gikk. Nå var jeg så "heldig" at legen min selv hadde vært i samme situasjon som meg og mannen (de slet veldig lenge før de lyktes med å få barn), men det visste jeg ikke om før etter at vi begynte utredningen for barnløshet. Det satt langt inne for meg å bli henvist til psykolog, men gjennom samtalene med fastlegen innså jeg selv at psykolog var veien å gå videre.
Jeg ble henvist til psykolog og gikk der i ett år. I den vanskeligste tiden måtte jeg også ty til anti-depressiva, nok én ting som satt langt inne hos meg å be om. Men, de hadde sin misjon de også, akkurat som psykologtimene.
Av andre øb-venner, som også går veien videre uten barn, har jeg fått inntrykk av at de har vært mest fornøyd med å ha én-til-én konsultasjon hos psykolog og ikke gruppeterapi hvor det er mange forskjellige problemstillinger som kommer opp. Selv hadde jeg bare én-til-én konsultasjoner.
Håper du velger å ta kontakt med fastlegen din for å få ytterligere hjelp. Så får du heller gjøre som Solsikka nevnte, ikke si noe til klinikken (med mindre de av en eller annen, for meg ukjent grunn, spesifikt spør deg om det).
Håper du med litt hjelp klarer å se noe lysere på tilværelsen!