Ønskebarn forum  
Gammel 17-09-2009, 16:52   #11
aka
Stadig innom

Medlem siden: Apr 2009
Sted: sørlandet
Standard

Det var en vanlig kromoson prøve, som står på ark over alle andre blodprøver, men det er vist ikke vanlig å bli testet for kromoson feil før man har hatt minst 3 aborter. Helt sykt synes nå jeg.
Jeg ble jo gravid å mistet første gang da jeg var 20, etter det har jeg prøvd å bli gravid i 13 år før jeg ble gravid igjen. Alle de andre prøvene var fine av meg, og parteren min sine også, derfor veldig bitter, de burde ha tenkt på å ta den når det går såå mange år, fikk bare hormon kurerr, og beskjed om feks andre ting, som slanke meg, slutte å røyke. Begge deler har jeg gjort. og pluselig i aug i fjor ble jeg gravid igjen, mistet etter 4 uker, og ble gravid i desember samme år, mistet da etter ni uker.
Da tok de testen, og fant ut at jeg har noe som er veldig uvanlig.
Jeg har noe som heter Balansert Robertsonsk translokasjon, mellom to kromoson 13. Det er vist en del som har Robertsonsk, men da mellom to forskjellige kromosoner, men jeg har alså et ekstra nr 13. Det har ingen innvirkning på meg , men gjør at jeg ikke kan danne vanlige kjønnceller.
Enten vil det si at jeg får tidlig spontan abort, eller at barnet vil bli født med noe som heter Trisomi 13 som er en alvorlig kromosonfeil med mentalt tilbakeståendehet og en lang rekke fysiske misdannelser, som antaligvis vil føre til død like etter fødsel.
Det er rart å tenke på at man selv kan være helt frisk, og alikevel ha gen i seg som gjør at enn ikke kan få friske barn.
Men jeg må si at jeg at legen jeg snakket på genetisk institutt i Oslo var veldig hyggelig, og forklarte ting på en enkel måte, og han virket verkelig intressert i meg og gen feilen min, jeg kom faktisk inn på time i Oslo 4 dager etter jeg fikk svaret på kromoson prøven. og det synes jeg var veldig flott. Mye av grunnen sa han var pga det jeg har er så skjelden og det andre er at han synes det var ille at jeg hadde ventet i så mange år på å få et svar på hva som var galt.
legen og jeg kom i sammen fram til at steriliseringen var det beste alternativet for meg, og han sa også etter jeg tok det opp ( er jo ikke lov i Norge) at det sansynligvis ikke ville være noe problem for meg å få barn gjennom en frisk egg donor. Så nå gleder jeg meg bare til å komme igang
Jeg håper ikke du har det samme eller noen gen feil i det hele tatt, men har du hatt problemer lenge, ville jeg bedt legen min om å få tatt en kromoson prøve uansett, iallfall greit å kunne utelukke det.
Lykke til.
aka er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-09-2009, 20:17   #12
Vendelin
Skravleguru

Vendelin sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Vestlandet
Standard

Velkommen hit på Øbben.
Håper dere nå får all den hjelpen dere trenger for å få til deres drømmebarn.
Sørgelig nok er det en lang vei å gå for mange. Og helsevesendet er jo ikke alltid så raske.. Beklagelig vis.

Ønsker dere all lykke videre!

Vendelin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-09-2009, 20:33   #13
Fie
Fullstendig hekta

Fie sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Standard

Hejrtelig velkommen på forum. Håper dere har lagt mesteparten av slitet bak dere allerede. Jeg ønsker dere all mulig lykke til med prosjekt baby.
Dagbokland

Fie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-09-2009, 21:56   #14
aka
Stadig innom

Standard

ja , nå må vi jo bare tenke framover,
hjelper jo ingen ting å værre bitter, blir jo ikke noe bedre av det.
Tenker framover, og vet jo at jeg nå har en større sjans til å lykkes enn jeg noen gang har hatt
Takk til alle som har skrevet til meg.
Ha en fin torsdags kveld alle sammen.
Gammel 19-09-2009, 09:29   #15
Hormona
Stadig innom

Hormona sin avatar

Sted: Østlandet
Standard

wow Aka... hva kan man si til en slik presentasjon?
Kan jeg bare få lov å si at jeg synes du er sinnsykt tøff!
Jeg er bare i mitt andre år som prøver, men jeg kjenner det sliter psykisk. Mens du har holdt på så lenge og alikevel har du en så positiv attitude, respect!
Håper alt ordner seg i en fei for deg nå når du endelig har fått fakta på bordet

Masse lykke til
Gammel 20-09-2009, 01:02   #16
aka
Stadig innom

Standard

Hei Hormona
Takk skal du ha
Ja jeg prøver å se postivt på det meste, men selvfølgelig har jeg mine down perioder jeg også.
Og ja jeg håper også at det ordner seg for meg nå.
Spørs om den positive attituden forsetter, hvis ikke dette heller går. Men jeg føler lissom på meg at det vil gå bra nå, vet jo at jeg kan ha feil, men det for jeg heller ta når den tid kommer. Tror det er viktig å tenke positiv og prøve å holde seg avslappet og rolig når man skal gjennom sånne ting. og sjansen er der jo for at det skal gå bra.
Å jeg gleder meg til vi har alt i orden (økonomisk) og kan komme igang.
Lykke til deg også Hormona,
Gammel 23-09-2009, 12:23   #17
Sjøstjerna
Stamgjest

Sjøstjerna sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Sted: midt i landet
Hei og velkommen hit på forumet

Sjøstjerna
Gammel 23-09-2009, 22:42   #18
aka
Stadig innom

Standard

takk takk sjøstjerna
Spennende tid for deg også der jeg
lykke til
Gammel 26-09-2009, 12:31   #19
Brummeline67
Fullstendig hekta

Brummeline67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen
Standard

Velkommen på forumet, Aka!

Lei historie du forteller, men heldigvis fikk du en forklaring på problemene dine. Selv om det beklageligvis gjorde at drømmen om ditt eget biologiske barn brast. Da er det bra at du er åpen for ED og ser mulighetene som kan ligge der.

Selv om man ikke har hatt aborter bør man få tatt hormonprøver om man har slitt lenge med å bli gravid. Spesielt om man først prøver etter å ha passert 35 år. Sliter man i den alderen bør man komme seg til legen etter et halvt år med mislykket hjemmeprøving (der var jeg altfor tålmodig dessverre, som håpte på egenklaff i 1,5 år). Min hormonprøve viste dårlig eggkvalitet og kun ca 10% sjanse for å kunne bli gravid. Og utredingen viste i tillegg tette eggledere så da var sjansen egentlig lik null.

Men, ikke glem mannen. Også ham kan det være aktuelt å ta prøver av, noe som ble gjort hos oss. Riktignok ble det gjort fordi vi visste om forekomsten i slekten hans. Og ganske riktig var han bærer av den genetiske translokasjonen. Men, synes man skal be om at også mannen hormontestes, når det først er snakk om at man skal ta slike tester.

Lykke til med ED hvor i verden dere prøver dere!

Går videre i livet uten barn.

Brumboken
Brummeline67 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 26-09-2009, 12:42   #20
Hildur
I en klasse for seg

Hildur sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Nord-trøndelag
Standard

Velkommen hit, og som de andre også har skrevet, jammen er det litt av en historie du har bak deg Håper virkelig at ED vil funke og at du i løpet av det neste året har en sprell levende baby i armene dine.

Hildur er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder