Ønskebarn forum  
Gammel 12-10-2009, 22:48   #11
Renate i sentralstyret
Gjest

Standard

Hei til alle dere her!

Jeg syntes det er trist å lese om hvilke møter noen av dere har hatt med sykehus og leger ifb med ufrivillig barnløshet og sorg.

Vi i Ønskebarn jobber for at sykehus, leger og andre institusjoner eller behandlingssteder ufrivillig barnløse møter skal få mer kompetanse om sorg og sorgreaksjoner hos ufrivillg barnløse. Vi har også jobbet veldig for å få fokus på denne type kompetanse i barnevernet. Mange finner jo veien til ønskebarna også gjennom adopsjon.

Jeg hadde bare lyst å fortelle dere at Ønskebarn har det siste året jobbet med nye brosjyrer og informasjonsmateriell, og i løpet av året kommer det også en ny brosjyre fra oss som er en pårørende brosjyre.

Jeg syntes det er fint at noen av der har funnet informasjon om sorg og normale sorgreaksjoner på vår hjemmeside. Det er viktig å vite at man ikke er alene om å føle det slik, samtidig som det er slik noen andre innlegg her påpeker, at alle er forskjellige, og har ikke nødvendigvis de samme reaksjonene.

Det er også veldig ulikt hvordan man føler om det å fortelle andre om sin ufriville barnløshet. Uansett så er det slik at dersom vi kan øke den generelle forståelsen, og kompetansen om ufrivillig barnløshet i samfunnet, kan det være med å bidra til at de som ønsker det kan stå frem med si historie, at de som ønsker å dele sin sorg og sine tap med venner, familie og kollegaer kan gjøre det uten å føle skam eller lignende, ja da har vi gjort en viktig jobb!

Beste hilsner fra
Renate
  Svar med sitat
Gammel 16-10-2009, 11:31   #12
meg75
Stadig innom

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Trøndelag
Standard

Vi har også vært ganske åpne om at vi prøver, men selv til de som er nærmest forteller vi ikke konkrett hvilken dag vi skal hva osv.
Noe jeg har hatt god erfaring med er å si til folk at jeg gjerne vil ha lov å styre hvor mye jeg skal snakke om det. Jeg har avtalt med folk rundt at de ikke skal spørre for mye, og hvis de spør har jeg "lov til" å bare si at jeg ikke har lyst å snakke om det nå. På den måten synes jeg at jeg har avgrenset meg selv samtidig med at folk vet at vi sliter. Av og til har jeg veldig lyst å snakke med venninner om det og så vet jeg at de alltid er der og vil lytte.

Og så er det jo helt tragisk at det går an at sykepleiere og leger kan være så forferdelig ufølsomme!!! Jeg synes også at der mangler forståelse for den psykiske side av barnløshet. Håper at jeg på et tidspunkt for overskudd til å prøve å være med å endre på det!
meg75 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 17-10-2009, 12:27   #13
Kreps75
Superskravler

Kreps75 sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Sted: Østlandet
Standard

Jeg og mannen har også valgt å være åpne om dette. Fant ut at det ble enklere enn at "alle" spurte hvorfor vi ikke skulle ha barn snart, eller at det gikk andre rykter rundt. Har møtt masse positiv tilbakemeldelser for at vi valgte å være ærlige. Fant det også en fordel på jobben, da det er så mange gravide og i mamma-permisjon der for tiden. De viser mer hensyn når jeg er til stede, samt det er lettere å få fri til å dra til lege, undersøkelser, o.l. Må virkelig si at jeg har en kjempefin jobb og stortrives, selv om jeg jobber i helsevesenet.
1. ED Ava Tampere, jun.-12, pos. test 20.06.12. Et på ul 16. jul. Termin 08.03.13 Døde i magen i uke 23 (1. nov)
1. ED frys jan.-13, 2 egg inn, negativ
Nå bytter vi klinikk..... Serum, Hellas neste... Hysteroskopi og laparoskopi gjennomført.
2. ED Serum, okt-13. Ruger på 3 gullhåp fra 13.10, pos. test 25.10! Hcg (rd15): 6464, (rd 17): 12546, (rd 19): 22508. Termin 29.06.14
Gutta kom via keisersnitt 10.06.14
Søskenforsøk juli 2016. Neg. test, familien er komplett.
Kreps75 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 18-10-2009, 17:39   #14
Brummeline67
Fullstendig hekta

Brummeline67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Renate i sentralstyret Vis innlegg
Vi i Ønskebarn jobber for at sykehus, leger og andre institusjoner eller behandlingssteder ufrivillig barnløse møter skal få mer kompetanse om sorg og sorgreaksjoner hos ufrivillg barnløse. Vi har også jobbet veldig for å få fokus på denne type kompetanse i barnevernet. Mange finner jo veien til ønskebarna også gjennom adopsjon.
Synes det er veldig fint at Ønskebarn også jobber opp mot Barnevernet med fokus på med sorg og sorgreaksjoner hos ufrivillig barnløse, for vårt møte med BV er fortsatt et sårt minne fra vår barneprosess...

Det virket for oss som at det i BV er liten forståelse for at man kan ha gått på en psykisk smell i forbindelse med dette (i alle fall hos BV i vårt område). Vi søkte bare om å bli besøkshjem, adopsjon var ikke veien vi ville gå. Men når man kan vrake interesserte som "ikke psykisk stabile" ene og alene på bakgrunn av et utfylt standard søknadsskjema - uten å ha møtt oss i det hele tatt - så tviler vi sterkt på om vi hadde hatt noen sjanse hos BV som adoptanter om vi hadde villet gå den veien. Vi hadde jo begge både hatt behov for psykolog og antidepressiva i en periode. Ja, også mennene kan slite i denne prosessen...

Vi er "heldigvis" så gamle at alle har skjønt for lengst at det ikke blir barn hos oss, så vi har i stor grad vært forskånet fra spørsmål. Men, det er kanskje ikke så rart man lar være å fortelle hverken familie, venner eller omgivelser om hva man holder på med, og hvordan man sliter/har slitt i perioder. Det kan dessverre bli brukt mot en selv tifold ganger tilbake...

Går videre i livet uten barn.

Brumboken
Brummeline67 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 25-10-2009, 12:58   #15
sarping
Stadig innom

sarping sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: sarpsborg
Standard

Jeg måtte bare få ut litt tanker, ser at flere har opplevd lignende ting. Jeg forstår at sykepleierene gjør sitt beste og jeg vil poengtere at jeg kun møtte hyggelige sykepleiere. Problemet mitt var å takle alle følelsene mine i et fremmed miljø. Jeg lå på tomannsrom og lå ytterst ved døra. Jeg er nok en veldig privat person og hadde ikke lyst til å begynne å gråte der jeg lå, følte meg naken og utsatt. Jeg måtte vente veldig lenge og hadde jo selvfølgelig heller ikke spist på veldig mange timer så helt stabil var jeg ikke. De måtte ta hastesaker før meg, det skjønner jeg, men det var fødsler. Er enig at det nok er vanskelig å forstå ufbère hvis man ikke er det selv. Men selv om jeg ikke hadde hatt masse forsøk ville jeg vel vært lei meg i den settingen.
Kunne tenkt meg en rutine på sykehuset der man fikk noen brosjyrer om det å miste et barn f.eks. Det er jo grusomt for alle uansett om det er første eller hundrede gangen man prøver.

Når det gjelder åpenhet syns jeg det er kjempevanskelig. P.g.a. alderen min spør folk sjelden om det lenger. Jobber i barnehage med mange flotte damer som engasjerer seg veldig i hverandre. Hvis de vet at jeg driver med forsøk kan de nok fort regne seg frem til når forsøkene er.
Søsteren min er syk og skal ikke tenke på negative ting? Mamma er kjempelei seg fordi hun ikke får barnebarn. Jeg har sagt til mamma at vi ikke får til å få barn. Da ba hun meg snakke med gynekologen så ordnet det seg nok! Hun har også gitt meg klipp fra lokalavisen om folk som har fått barn via ivf. Jeg føler nok dårlig samvittighet i forhold til mamma og greier ikke å ha ansvaret for at hun blir lei seg når det ikke går.

Livet skal ikke være enkelt. Jeg jobber med meg selv og prøver å fokusere på alt jeg har. Har jo både verdens beste mann og helsa i behold, blir litt irritert på meg selv som ikke kan være fornøyd med det jeg har
8.icsi neg.okt. 09
9.icsi jan.10,to bankende hjerter, termin 20.10, de kom 7.8 og er perfekte!
sarping er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Søkeord
Ingen

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
You may post new threads
You may post replies
Du kan ikke legge til vedlegg
Du kan ikke endre innleggene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Skift forum

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 18:23.

Sentralstyret

Leder:
Lise B. Jakobsen,

Nestleder:
Monica Sandor,

Styresekretær:
Siri Mølmen Sellevik,

Webmaster:
Hans Petter Myrlie-Bjørn,

Styremedlemmer:
Katrine H. Haarberg,
Karen-Mette Myrlie-Bjørn,
Jeanne Gregertsen

Daglig leder:
Randi Ramnefjell

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.