Ønskebarn forum  
Gammel 07-05-2010, 21:22   #21
ingrid81
Langt ut i stjernetåken

ingrid81 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Stor-Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Lilja26 Vis innlegg
Hei,

Synes det hadde vært så posetivt om det hadde blitt satt fokus på alle de under 30 som er slitere og ikke den såkalte målgruppen "kvinner over 30 år", og hvorfor skal det fokuseres på enslige. Har ikke noe i mot enslige som ønsker å bli gravide, men det er ofte andre grunner til at de sliter en par i 20-årene....
Enig.

Vi har ikke fått noen klar årsak som tilsier at vi ikke skulle klare det selv, men har nå vært uten prevensjon i over 5 år og eneste graviditeter vi har oppnådd har vært gjennom prøverør.
Vi hadde første prøverørsforsøk da vi var 25.

Takknemlig mamma til to fantastiske jenter etter 4 forsøk
Ingrids dagbøker
ingrid81 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 16-06-2010, 23:01   #22
popin
Stamgjest

popin sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Stavanger
Standard

En måned gammel tråd, men for en flott sådan!

Selv er jeg 29 år og har to barn via ICSI og cryo, så at den representative kvinnen er i 30-årene syns jeg også høres ut som mangel på innsikt fra journalistenes side.
Gammel 17-06-2010, 20:57   #23
kanskje
Husvarm

kanskje sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Standard

Følger opp her.. Er helt enig med dere som skriver at alder og barnløshet ikke alltid har en sammenheng! Jeg blir også irritert over tabuer om at grunnen til at man er barnløs er at kvinnen venter for lenge med å bli gravid, og at hun dermed er grunnen til at man må søke hjelp..

Hos oss er problemet mannlig intfertilitet. Ja, jeg er "bare" 26, men har vært klar for og ønsket meg barn lenge. Mannen er 10 år eldre enn meg og ville helst ikke vente for lenge.. Heldigvis fikk vi hjelp raskt da vi fant ut årsaken, men det var ene og alene fordi vi valgte den private vei og var heldig å lykkes på første forsøk..

Jeg må ærlig innrømme at jeg selv så for meg prøverør som noe for middelaldrende kvinner som hadde "ventet for lenge", og mannlig infertilitet hadde jeg nå ikke tenkt på som noen "vanlig" årsak.. At mannlig infertilitet er et stort TABU i dag har gjenspeilet seg i vår hverdag. Mannen har tatt dette svært tungt, og INGEN vet om at vi har vært igjennom denne prosessen (bortsett fra mine foreldre som jeg etter mye om og men og tunge gråtestunder fikk fortelle det til...) Er tungt å gå igjennom noe sånt alene og møte på tankeløse kommentarer fra dine nærmeste om at du må få farten opp o.l, og det å ikke kunne si noe.. Mannen tror ikke noen vil forstå, han er redd for å bli stigmatisert som mindre "mann".. Jeg tror at hvis det hadde vært mer åpenhet rundt mannlig infertilitet så hadde dette kunne lettet litt på trykket for de mennene rundtom som sliter med vonde tanker og sorg over å ikke kunne bli far på "vanlig" måte...
Søskenfrys september 2013 - kjemisk gravid
Positivt ICSI søskenforsøk januar 2014! Fikk se et bankende på UL 03.03.14 og 10.03.14. Påvist MA i uke 11
Søskenforsøk ICSI i juni 2014 hos Hausken ga oss en liten lillesøster 21.2.15

September 2018: positiv graviditetstest, gravid naturlig. Endte med MA i uke 11
kanskje er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 20-06-2010, 23:40   #24
fillolin
Avhengig

fillolin sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av kanskje Vis innlegg
Jeg tror at hvis det hadde vært mer åpenhet rundt mannlig infertilitet så hadde dette kunne lettet litt på trykket for de mennene rundtom som sliter med vonde tanker og sorg over å ikke kunne bli far på "vanlig" måte...
Jeg er helt enig med deg, og ikke minst ville det jo vært bra om de som utreder barnløsheten var mer oppmerksomme på dette. For det viser seg jo også, at de ofte ikke vurderer eller ikke forstår å vurdere den mannlige faktoren. Og i bunn og grunn er det jo ikke forskjell på menn og kvinner her, mange kvinner kan også føle seg som "mindre" kvinne hvis de er infertile. Forskjellen er kanskje bare at vi tross alt har litt lettere for å snakke om det? ;)
Gammel 23-06-2010, 22:57   #25
Brummeline67
Fullstendig hekta

Brummeline67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Knitty Vis innlegg
Ut fra formuleringen i henvendelsen deres tipper jeg at de, som media også tidligere har fokusert på, har denne forestillingen om at dagens kvinner venter så lenge med å prøve og få barn på grunn av utdanning og karriere. For å nyansere bildet burde de også være klar over at det er MINST like mange menn som holder igjen når det gjelder famileplanlegging, som kanskje tenker at "vi har da gooood tid til å være bare kjærester før vi får barn" (og menn har jo også bedre tid enn kvinner)... Vær så snill og ikke legg alt ansvaret på kvinnen, for de parene som venter "for lenge" - man er (oftest) to om å lage barn, på den ene eller andre måten.
Signer det Knitty sier her, det er i mange tilfeller MANNEN som setter bremsene på angående familie. Så jeg nekter å la alt ansvar for at vi er barnløse bli plassert på meg av media. Jeg vil ikke ha noe av at media skal gjøre det til at jeg "ventet med å få barn pga utdanning og karriere", for det stemmer ikke - og provoserer meg like mye hver gang ufrivillig barnløshet tas opp i aviser/tv! De skulle vært flue på veggen de første årene i vårt forhold og sett hva som var det store konflikttemaet oss imellom... Dessuten er det heller ikke alle som treffer hverandre før de er 25 - ei heller før de er 30...

Går videre i livet uten barn.

Brumboken

Sist endret av Brummeline67 : 23-06-2010 kl 23:03
Brummeline67 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 10-07-2010, 12:13   #26
heidi86
Stadig innom

heidi86 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Standard

Det finnes mange flere grunner til barnløshet enn alder ja...
Jeg har alltid visst at jeg ikke kunne få barn fra egne egg. På grunn av Turner Syndrom. Jeg var 22 år, og mannen 23 da vi hadde vårt første eggdonasjons forsøk i Finland. Og det ble vellykka Nå skal vi allerede i gang med søsken forsøk.. i august

Nytt ferskforsøk Ava - Riga 2012, positiv test 24 november.
heidi86 er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder