Ønskebarn forum  
Gammel 11-10-2009, 13:28   #1
sarping
Stadig innom

sarping sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: sarpsborg
Standard En hemmelighet

Har lest litt om den psykiske belastningen ved ufrivillig barnløshet på ønskebarns hjemmeside. Sliter selv med det å fortelle det til alle. Har kommet så langt i prosessen at jeg ikke lenger føler skam for å ikke kunne få barn selv, men sliter med å ønske alle velkommen inn i karusellen med prøverør.
Hvis vi informerer om at vi prøver med prøverør fordi vi ikke får det til selv er jeg redd for at mange vil regne ut/gjette seg til når vi har forsøk og "blande seg inn". Vi avsluttet akkurat vårt 8.icsi med mens i går og jeg tror ikke jeg kunne taklet at alle skulle være med på nedturen vår? Ønsker samtidig å være åpen om dette fordi det er vanskelig for meg at ingen vet, det blir et ikke-tema og det er jo en veldig stor del av livet mitt. Det er på en måte deilig å kunne være på jobb og i familiemiddager å ikke behøve å tenke på det, men samtidig så hadde det vært litt deilig å få en klapp på skulderen når alt går galt.

Har hatt en MA og en Ex.u. Har derfor hatt både en utskrapning og en laparoskopi. På sykehuset var det ingen som nevnte min sorg i det hele tatt. Fikk ikke en brosyre med støttegrupper en gang. Det står jo i journalen min at det er etter prøverør, men ingen vil nevne det. Ex.u. var etter vårt 7.icsi og jeg lå på rom med en som hadde svangersskapskvalme. Vet at sykehuset er fullt, men jeg måtte møte opp kl.7.00 og mannen min fikk ikke vente sammen med meg, ble ikke operert før kl.16.00 og da var jeg på gråten. Jeg følte meg dum som bare ville gråte og det var ingen som en gang spurte meg hvordan jeg hadde det psykisk? Irriterer meg over at jeg føler meg dum når jeg egentlig føler at min reaksjon er ganske normal.
Er skremt over hvordan sykehuset kan overse den psykiske siden totalt. Jeg har greid meg, men mange opplever jo en ganske intens depresjon og da burde man ihvertfall få hjelp til å vite at det er normalt å ha slike følelser og kanskje også noen tips om hvor man kan få hjelp etter at kirurgen har gjort sitt. Det sitter fortsatt dypt i meg den siste visitten fra legen der han først sa til meg ,ja da ble det ikke noe barn denne gang, du kan dra hjem! For så å gå til hun andre på rommet å legge ut om hvor bra det så ut og at svangerskapet så ut til å gå bra m.m. Null peiling på følelsene mine ihvertfall.

Måtte bare få ut dette.
8.icsi neg.okt. 09
9.icsi jan.10,to bankende hjerter, termin 20.10, de kom 7.8 og er perfekte!
sarping er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-10-2009, 13:55   #2
TonjeK
Skravleguru

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Nord-Norge
Standard

Det er godt å få ting ut...

Opplevde noe av det samme ved min ex u. (Vi hadde riktignok ikke slitt like lenge som deg da) Lå på samme rom som de som valgte å ta abort....møtte på ei med svangerskapskvalme i dagligstua/korridoren...gikk jeg ut av avdelinga kunne jeg risikere å møte på nybakte foreldre fra føden, som lå vis a vis.... Dette syntes jeg var tøfft å møte i den situasjonen som jeg var i da. Kan godt tenke meg det ville ha vært enda tøffere om det hadde skjedd nå, i forb. med forsøk.

jeg savner også litt mer åpenhet rundt dette. I mitt nærområde finnes det sorggrupper for de som har mistet et barn...kunne ønske det fantes en sorggruppe for de som sliter med å få barn...

Samme som deg skjønte jeg at alle mine tanker og sorger var normalt etter å ha lest på Ønskebarns hjemmesider. Er veldig takknemlig for at jeg fikk en brosjyre om dem da jeg kom til første samtale ved ivf-enheten.

Gammel 11-10-2009, 15:21   #3
dansejenta
Sikter mot toppen

dansejenta sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Bodø
Standard

Huff

Dette er ikke lett. Og denne situasjonen på sykehuset hørtes jo helt forferdelig ut! De har ikke mye medfølelse der nei!

Jeg ble operert i februar (lapraskopi) og fikk etterpå en samtale med operasjonslegen (akkurat våknet etter narkosen og var litt ør). Han fortalte hva han hadde funnet ut, jeg var steril, tette eggledere. Etter samtalen ble jeg satt i rommet der alle venter på å komme inn, og jeg tuta jo værre. Klarte ikke å stoppe. Så der satt jeg å storskreik foran alle som skulel inn å bli operert..Huff!

Vi har valgt å være veldig åpne med både familie og venner ang situasjonen. Vi føler ikke noe "skam" over det å ikke kunne få barn naturlig.Men da føsrte ivf- forsøket ikke gikk, var det tungt å måtte informere ALLE om at det ikke gikk...

Så jeg vil si det er både fordeler og ulemper med å være åpen. Kanskje finne en gylden middelvei
Gammel 11-10-2009, 16:25   #4
lille engel
Fastboende

lille engel sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Bergen
Standard

Uff og uff...dette er vanskelig og fælt....
jeg har som dere ser prøvd i 8 laaaange år,og har mistet 4 ganger...de aller fleste gangene jeg har vært på sykehuset og fått utskrapning og hatt lapaskopi,så har jeg fått mange skuldre og gråte på av helsevesenet..for jeg gråter masse når det står på,og da har de vært helt fantastiske.
MEN.. den ene gangen jeg skulle ha utskrapning,så ble jeg først sittende på mottaket ,og der lå mange fødende på rom med åpne dører,med hjertebelte på magen,så vi hørte slagene,de spydde og de skrek....og når jeg ble trillet inn på operasjonstuen,så spurte en sur sykepleier "Hva er det du gråter for "...da er jeg glad for at jeg falt fort i søvn (narkose),for jeg glemmer aldri den setningen....
Det som har hjulpet meg mest i denne prosessen,er støttegruppen her i Bergen...vi møtes en gang pr mnd over en god middag,så prater vi om alt som vi har behov og snakke om.Det er fantastisk deilig,og kan anbefales ...
Vi har alltid vært helt åpen om det vi går igjennom.Det er rett for oss,men i det siste har det blitt en belasning,og vi velger og ikke fortelle NÅR neste forsøk er.
Så jeg håper det ordner seg for deg og alle oss her inne

Stor klem fra meg til deg
frys i uke 10 - avbrutt
frys i uke 15- abort
frys i uke 36 -negativt
andre ivf des 08-negativ
frys i uke 14- kjemisk desverre
uke 46 -negativt igjen desverre

Denne lange prossessen,endte desverre i samlivsbrudd
lille engels dagbok

Svever nå på en rosa lykkesky,sammen med ny mann som jeg håper og få ett kjærlighetsbarn sammen med med
lille engel er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-10-2009, 16:29   #5
dansejenta
Sikter mot toppen

dansejenta sin avatar

Standard

Dere er "heldige" som har støttegrupepr der dere bor! Her i nord har vi ikke det..

Prøver å få igang noe, så håper jeg får det til! VEldig greit å få snakket med andre i samme situasjon og ikke minst å blir forstått av noen som vet hva det handler om!

En god til dere alle
Gammel 11-10-2009, 16:49   #6
kanskje
Husvarm

kanskje sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Standard

Er forferdelig at man skal bli "oversett" og dømt på den måten i helsevesenet. Selv er jeg sykepleier, og vet hvordan en travel hverdag kan gjøre slik at det er så travelt at du ikke har tid til å ivareta de psykiske behovene hos pasientene.. Er hjerteskjærende, men slik er det desverre blitt. Jeg jobbet på en avdeling med alvorlige diagnoser og døende pasienter. Likevel hadde man knapt tid til å prate, var grusomt å gå forbi en som gråt på gangen når du så at denne personen virkelig trengte noen å snakke med. Da måtte du likevel være "kynisk" å prioritere fru hansen så holdt på å få hjerteinfarkt.. Slik er hverdagen ofte for helsepersonell, kanskje vanskelig for de som ikke jobber i helsevesenet å forestille seg det...

Men det er INGEN unnskyldning for å behandle folk som dritt, eller komme med kommentarer som "hvorfor gråter du??". Og har du TID, så skal du SELVFØLGELIG trøste den som gråter, tilby å snakke. Mener ikke å unnskylde helsepersonells opptreden på noen måte, men dårlig bemanning, stress og økonomiske innsparinger, må nok ta mye av skylden for at ting er blitt så ille. Haukeland er et eneste stort samlebånd! Nei, takke seg til litt mindre sykehus, eller de private. Er bare å håpe på at ting forandrer seg til det bedre, og at det oppdages at barnløshet og utallige ivf-forsøk er svært psykisk utmattende. Det trengs ressurser og forståelse. Tror kanskje desverre slike ting ikke blir så godt forstått av folk som ikke har vært igjennom det selv, eller kjenner noen som står dem nært som har gjennomgått det... De som får unger lett som bare det, tar gjerne lett på dette med barnløshet. De vet ikke hvilken sorg som ligger bak.

Er tungt å stenge alt inni seg, vi driver med det samme. Det fordi han ikke ønsker over sitt LIK at noen skal vite om det. Er veldig tungt for meg, fordi jeg er en ganske åpen person til vanlig. Men, ser jo fordeler med å ikke dele alt også, spesielt hvis man får nedturer...

Vil bare gi deg en god klem
kanskje er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-10-2009, 17:01   #7
dansejenta
Sikter mot toppen

dansejenta sin avatar

Standard

Det er jo ikke alle som jobber i helsevesenet sin feil, du må ikke tro det! Men det er selvfølgelig politikere og PENGER som styrer

Det finnes flotte personer i helsevesenet også men som du skriver, så er det ikke lett å strekke til overalt.
I Tromsø, der vi har våre forsøk bli den allerede lilel ivf- enheten stadig mindre. Når vi var der i sommer dreiv de å bygget om, og personalet klagde over at de ble "presset" ut, da ledelsen på sykehuset ville "kvitte" seg med enheten, siden det de tilbyr ikke er LIVSVIKTIG! Hørt sånt tull!
Tromsø er eneste sykehuset for hele Nord- Norge som tilbyr ivf! Nord-Norge er halve landet! Blir så sint, p åegne vegne og på vegne av de flotte folkene som jobber der.
Da vi hadde egguttak var kjæresten min med, og han ble litt dårlig og holdt på å svime av. Da sa legen "Du må ikek svime av, for vi har ingen plass å legge deg". PÅ ET SYKEHUS da gitt!

Huff!

Ja til mer penger til sykehus og privatisering
Gammel 11-10-2009, 17:02   #8
nordlandsparet
Stadig innom

nordlandsparet sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Sted: Mo i Rana
Standard

Vet ikke helt hva jeg skal si til sarping og lille_engel, kan bare gi dere en god og ønske dere lykke til...

Det jeg kan si noe om er hva vi har gjort med tanke på åpenhet/hemmelighet. Første forsøket vårt var det bare noen få som visste om. Men etter det fant vi ut at de ikke gjorde noe om folk vet at vi holder på med prøverør. Så jeg tror de aller fleste vet om oss.

Men som sarping sier, det er kjipt når det ikke går bra. Derfor har vi bestemt oss for at så få som mulig skal vite akkurat når vi har forsøk. Det ser ut til å gå bra. Vi skal til innsetting neste mandag, og så langt er det bare en søster som vet om det.

Og vi har fått full forståelse for den måten å gjøre det på. Så kan vi selv informere om vi vil, hvis det går dårlig. Eller bra (man håper jo).

Bare to ord fra en nybegynner i faget. Og igjen all lykke til med alt fremover for dere som plages. Vi tenker på dere!
nordlandsparet er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-10-2009, 17:20   #9
Torunn
Flyttet inn

Torunn sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Sted: Høyanger
Standard

Ang åpenhet om forsøk, vi har gjort som nordlansparet.
Alle vet hva vi gjør,og det er ganske befriende på mange måter!!!
Men kun arbeidsgiver og noen ytterst få utvalgte som visste når vi skulle til med selve forsøket, og det har fungert veldig greit!!!!
Men det er innmari individuellt hvor åpne folk er om temaet Ufrivillig barnløs!!!
Vi skal bl a være med i en repotasje i avisa Klar Tale om nettopp dette tema....
Vi hadde egentlig bestemt oss for å ikke si noe til noen, men vi bor på en liten plass, og det kom ut på et vis likevel.
Litt kjipt, men nå syns eg det er fantastisk befriende at "alle" vet det..
Men det er ikke så veldig mange som vet akkurat hvor vi er i prossessen,og sånn syns eg det skal forbli!!!

Torunn er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 11-10-2009, 21:02   #10
TonjeK
Skravleguru

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Nord-Norge
Standard

Det er vel bare vi "ufrivillige barnløse" som kan gjøre noe med åpenheten rundt dette. Jeg syns det er flott at dere skal være med i en reportasje om emnet, Torunn!

Bookmarks

Søkeord
Ingen

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
You may post new threads
You may post replies
Du kan ikke legge til vedlegg
Du kan ikke endre innleggene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Skift forum

Alle klokkeslett er GMT +1. Klokken er nå 18:51.

Sentralstyret

Leder:
Lise B. Jakobsen,

Nestleder:
Monica Sandor,

Styresekretær:
Siri Mølmen Sellevik,

Webmaster:
Hans Petter Myrlie-Bjørn,

Styremedlemmer:
Katrine H. Haarberg,
Karen-Mette Myrlie-Bjørn,
Jeanne Gregertsen

Daglig leder:
Randi Ramnefjell

Drevet av: vBulletin versjon 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.