Ønskebarn forum  
Gammel 03-05-2010, 11:06   #1
Renate i sentralstyret
Gjest

Standard NRK Puls, om ufrivillig barnløshet

På vegne av Journalistene Elin Ruhlin Gjuvsland, og Wenche Lie Giæver fra NRK Puls:

Puls, helsemagasinet på NRK1, skal vie et helt program i høst til temaet barnløshet. Vi har som mål å behandle dette temaet slik at det er så tett opp til hvordan virkeligheten for alle som er barnløse og som ønsker å få barn er. Derfor vil vi gjerne komme i kontakt med noen vi kan følge et stykke i prosessen, for å ta del i tanker dere gjør dere og utfordringer dere møter. Vi håper vi kan klare å bryte ned noen tabuer, og gi andre som ikke har opplevd dette et innblikk i hvordan en slik prosess er.
De to temaene vi i første omgang har lyst til å belyse er:

[U]Barnløshet og prosessen for å få ønskebarnet:[/U]
Vi vil gjerne komme i kontakt med et par eller en enslig kvinne som er midt i prosessen med å bli gravid. Aller helst vil vi at du / dere skal være et stykke inn i 30-årene, slik at det blir mest mulig representativt.

[U]Eggdonasjon:[/U]
Vi vil gjerne møte et par eller en enslig kvinne som skal i gang eller er i andre stadier av donasjonsprosessen (som gravid).

kontakt oss gjerne på mail eller telefon.

Mvh
Elin Ruhlin Gjuvsland
Journalist, PULS – NRK
Mob 92296916
[email]elin.ruhlin.gjuvsland@nrk.no[/email]

Og Wenche Lie Giæver:
Mob: 95075043
[email]wenche.lie.giaver@nrk.no[/email]

Sist endret av Renate i sentralstyret : 07-05-2010 kl 10:53
  Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 20:00   #2
ingrid81
Langt ut i stjernetåken

ingrid81 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Stor-Oslo
Standard

Bare en kommentar.
Hvorfor
Sitat:
Aller helst vil vi at du / dere skal være et stykke inn i 30-årene, slik at det blir mest mulig representativ
Det er da MANGE som holder på med dette som er yngre enn det og det er veldig mange som ikke er ufrivillig barnløse pga kvinnens alder! For meg høres det ut som enda en reportasje om at kvinner venter for lenge med å få barn.....

Takknemlig mamma til to fantastiske jenter etter 4 forsøk
Ingrids dagbøker
ingrid81 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 20:20   #3
heike
Velkjent

heike sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: oslo
Standard

Det har i mange programmer og artikler vært lagt mye vekt på dette med kvinnens alder.

Min opplevelse er at man tenker på dette fortsatt som tabu.
Men det er sjeldent vi hører om manlig faktor/infertilitet. Der har man faktisk et tabu. Fortsatt legges ufrivilligbarnløshet over på kvinnen, være seg i media eller i hverdag. Fortsatt kan jeg få råd om hva jeg burde gjøre for å oppnå bedre fertilitet og det selv om vi er åpne om at det er manlig faktor.

Vi startet prøvingen da vi var 23-24 år. Og første IVF var når vi var 28 år.
Det er mange som kontakter lege tidlig, men som får beskjed om at de er for unge for utredning og at de burde vente.

Skal man bryte ned tabuer, så burde man få med seg noen av de unge også. Samt et par der problemet er manlig faktor/infertilitet. Om man ikke får tak i en mann som vil stille opp på et slikt program så sier det ganske mye om hvilke tabu som faktisk er reelt i dagens samfunn. Kvinnelig infertilitet er ikke lenger et tabu. Det er et sårbart tema, men ikke tabu. Manlig infertilitet er derimot fortsatt et tabu.

Det blir veldig snevert om man har med seg kun par i midten av trettiårene med endometriose eller pco/s. Man kan rett og slett bekrefte fordommer i samfunnet, i stede for å bryte ned tabuer.
1. aid des.13 neg
2. aid jan.14 neg
3. aid mar.14 neg

heike er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 21:01   #4
Knitty
Skravleguru

Knitty sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av heike Vis innlegg
Det har i mange programmer og artikler vært lagt mye vekt på dette med kvinnens alder.

Min opplevelse er at man tenker på dette fortsatt som tabu.
Men det er sjeldent vi hører om manlig faktor/infertilitet. Der har man faktisk et tabu. Fortsatt legges ufrivilligbarnløshet over på kvinnen, være seg i media eller i hverdag. Fortsatt kan jeg få råd om hva jeg burde gjøre for å oppnå bedre fertilitet og det selv om vi er åpne om at det er manlig faktor.

Vi startet prøvingen da vi var 23-24 år. Og første IVF var når vi var 28 år.
Det er mange som kontakter lege tidlig, men som får beskjed om at de er for unge for utredning og at de burde vente.

Skal man bryte ned tabuer, så burde man få med seg noen av de unge også. Samt et par der problemet er manlig faktor/infertilitet. Om man ikke får tak i en mann som vil stille opp på et slikt program så sier det ganske mye om hvilke tabu som faktisk er reelt i dagens samfunn. Kvinnelig infertilitet er ikke lenger et tabu. Det er et sårbart tema, men ikke tabu. Manlig infertilitet er derimot fortsatt et tabu.

Det blir veldig snevert om man har med seg kun par i midten av trettiårene med endometriose eller pco/s. Man kan rett og slett bekrefte fordommer i samfunnet, i stede for å bryte ned tabuer.
Kunne ikke sagt det bedre selv. Håper journalistene får med seg tilbakemeldingene her fra forum.
Gutt f. august 2009
Tvillinggutter f. november 2011
Knitty er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 21:25   #5
dansejenta
Sikter mot toppen

dansejenta sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Bodø
Standard

Helt enig med dere begge!

Før jeg havnet på denne siden av prøvekarusellen, hadde jeg slik fordommer. Trodde at prøverør og adopsjon var for par som var "for gamle".

Så tror det hadde vært kjempefint med ei ny vinkling på temaet!
Gammel 04-05-2010, 21:33   #6
carija
Stamgjest

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Midt i
Standard

Det er et paradoks at vi til stadighet får høre at den økte andelen ufrivillig barnløse skyldes kvinnens høye alder, samtidig som vi unge blir avvist av helsevesenet. Jeg er nå 22 år, og vi er ufrivillig barnløse fordi mannen min på 28 år er steril. Da jeg var 21 år hadde vi prøvd på egen hånd i litt over et år uten å lykkes, og vi oppsøkte da lege fordi vi ønsket utredning. Jeg fikk da høre at jeg var alt for ung til å prøve å få barn, jeg burde droppe hele greia og tenke på ungdomstida mi. Jeg fikk også høre at dersom det var noe galt med oss ville vi uansett ikke bli prioritert på sykehuset pga min lave alder og fordi det er så mange som trenger hjelp i mye større grad enn oss. Dersom vi absolutt ville ha barn på tross av det legen sa, fikk vi beskjed om å fortsette å prøve selv, vi var så unge at vi uansett ikke trengte noe hjelp...

Likevel kom vi oss tilslutt på fertilitetsavdelingen på st. olavs hospital i Trondheim der det raskt ble påvist at vår ufrivillige barnløshet skyldtes testikulær skade hos mannen, det var ingen mulighet for at vi ville greie å få barn på egen hånd. Overlegen på st. olavs var strålende fornøyd med at vi oppsøkte hjelp såpass tidlig, dersom vi skulle fulgt normen om å vente ville vi muligens fått et tilleggsproblem med min alder.

Kvinnekroppen er best egnet til å bære frem barn tidlig i 20-årene, likevel er det lagt opp til at man skal vente. Man skal vente til man er ferdig med utdanning, til man har kommet seg godt inn i arbeidslivet og kjøpt enebolig. Da er det ikke rart at det er flere som må ty til assistert befruktning. Man snakker om at folk alt for lett går over til assistert befruktning, man snakker om designerbarn, utnytting av kvinner i fattige land og om alle barna der ute som trenger adoptivforeldre.

Nok en gang vil media, denne gangen NRK Puls, sette søkelyset på det som er belyst så mange ganger før. I innlegget her står det "Vi har som mål å behandle dette temaet slik at det er så tett opp til hvordan virkeligheten for alle som er barnløse og som ønsker å få barn er". Når man da snakker om et "representativt utvalg; par i 30-årene", føler jeg at media nok en gang tråkker i den samme salaten. Det er ikke bare jeg som er ung og som er ufrivillig barnløs. Vi er mange under 30 år som møter mange ulike hindringer på veien mot ønskebarnet.

Man tenker kanskje at det er lettere å være ufrivillig barnløs når man er yngre, og det er fult mulig det. Men alle ufrivillig barnløse uansett alder møter en hel del utfordringer både fysisk og psykisk, og store utfordringer for parforholdet. Jeg som er 22 år har EN mindre bekymring i forhold til en kvinne på 40 år; jeg har tiden på min side. Utover det er problemet det samme; vi er uten barn uansett. I tillegg har jeg som 22-åring endel andre bekymringer fordi samfunnet ikke har lagt opp til at jeg skal få barn enda. Jeg er bare halvveis i mastergraden min, det er i svært liten grad lagt opp til at man skal få barn under utdanning idag på tross av at kroppen min er mest egnet til å få barn nå. Flere og flere kvinner velger høyere utdanning, og når det først "passer" å få barn har vi blitt så "gamle" at kroppen ikke lenger er like godt egnet.

Kanskje er det på tide å snu litt på flisa og se på oss under 30 år som av ulike grunner er ufrivillig barnløse? Jeg tenker at det kan være interessant for mange å lære at man faktisk kan være ufrivillig barnløs av ulike årsaker når man er under 30 år også. Dersom denne siden blir mer belyst vil det kanskje føre til at det i større grad blir lagt opp til at man skal få barn når man er yngre også, og dermed vil antallet ufrivillig barnløse gå ned fordi flere vil velge å starte familielivet tidligere i livet.

Interessant? Nei, i følge dere fordi vi ufrvillig barnløse under 30 år ikke er endel av deres såkalte virkelighet. Dere fortsetter å kjøre i samme spor og vil ha et "representativt" utvalg.
1. IVFD "kort regime" mai 10, Haugesund:
L kom 13.02.11

Dagbok

Klem fra Carija
carija er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 22:02   #7
Vendelin
Skravleguru

Vendelin sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Vestlandet
Standard

Synes du skriver veldig bra carija. Og er veldig enig med dere andre også.

Selv startet min karusell med prøverør (fikk ikke IVF, har prøvd ED) når jeg var ca 37.
Men jeg har ikke kunnet få barn siden jeg var 25. Så jeg er veldig enig.
Det er for mye tabu med å søke hjelp når en er mellom 20 og 30 år.
Jeg fikk ikke min x-mann med på det. Og en må være to!
Hadde det vært mer info om problemet, så hadde sikkert flere hoppet i det og søkt hjelp før. Men da må helsevesenet være der å hjelpe, ikke bare slå av en hånden med at en er ung og har mange år på seg...

Sist endret av Vendelin : 04-05-2010 kl 22:08
Vendelin er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 04-05-2010, 23:15   #8
prøvepia
Husvarm

prøvepia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Oslo
Standard

Flott sagt, alle sammen!

Her startet vi prøvingen da jeg var 21 år, og ble blankt avvist av helsevesenet fordi jeg var så ung.
Nå i en alder av 27 år er jeg lykkelig adoptivmamma!

Jeg kunne ønsket meg en reportasje som nøster opp i alle mytene rundt barnløshet.
Dét hadde vært forfriskende, det!
Gammel 05-05-2010, 11:06   #9
Torunn
Flyttet inn

Torunn sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Sted: Høyanger
Standard

Glimrende sagt!!
Eg er så enig med alle dere som har kommentert her!

Vi har vært prøvere siden eg var 23 og mannnen 25, vi lot være å oppsøke lege til det hadde gått nesten 3 år nettopp fordi flere får det svaret at en er så ung!!
Nå er eg 28 og mannen straks 30, fremdeles barnløse og drar i gang vårt 2 Icsi forsøk!
Vi møter mange hinder i hverdagen, da vi er i "rette" alderen til å få barn og det merkes da vi er de eneste i vår omgangskrets uten barn!

Hadde media snudd fokus, ville det ha hjulpet mange tror eg!
Og par som oss med mannlig infertilitet gjerne stilt opp, og visst vår side av det å være ufrivillig barnløs i et samfunn som er lagt opp rundt familieliv!

Torunn er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 05-05-2010, 11:25   #10
Rusketuska
Sagnomsust

Rusketuska sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Akershus
Standard

Nå prøvde jeg aldri å bli gravid før jeg nærmet meg 30 år (for noen av oss så møter vi drømmemannen i slutten av 20-årene, så derfor alderen).

Men så hardt angrept av endometriose som jeg er, så tror jeg veldig gjerne at jeg hadde slitt med å bli gravid lenge før jeg nådde 30 år. Det vil tiden aldri kunne fortelle.

Men riktig ille er det å lese at dere som er under 30 år må slite med å få hjelp.

Kanskje noen sørger for at NRK Puls sin redaksjon leser her inne, og forstår at det ikke er mulig å sette "ufrivillig barnløse" i en bås "damer midten av 30 år".
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder