Ønskebarn forum  
Gammel 23-03-2011, 08:52   #1
kanskje
Husvarm

kanskje sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Standard Se spekter på NRK2 i kveld 23/3 om barnløshet!

Vil påminne om at ikveld handler tema på Spekter på NRK2 om barnløshet! Kanskje verd å få med seg kl 20.45.

Programomtale:

«Barnløshet.» Å bli foreldre er ingen selvfølge. Mange trenger assistert befruktning, og flere reiser utenlands for å få hjelp som er forbudt i Norge. «Spekter» ser på hvor langt man er villig til å strekke seg for drømmen om et barn.

Vi skal iallfall se det! De som ikke får sett det kan forresten se det i ettertid på NRK sine nettsider på nett-TV!
Søskenfrys september 2013 - kjemisk gravid
Positivt ICSI søskenforsøk januar 2014! Fikk se et bankende på UL 03.03.14 og 10.03.14. Påvist MA i uke 11
Søskenforsøk ICSI i juni 2014 hos Hausken ga oss en liten lillesøster 21.2.15

September 2018: positiv graviditetstest, gravid naturlig. Endte med MA i uke 11
kanskje er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 23-03-2011, 22:47   #2
pia=:)
Husvarm

pia=:) sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Stavanger
Standard Typisk norsk dobbelmoral!!

Må si jeg kjente meg mektig irritert på talsmannen fra bioteknologinemnda som uttaler at det er barnets beste som er lagt til grunn for at man ikke vil tillate sæddonasjon til enslige. Så det er ikke til barnets beste at man tillater enslige å adoptere??? Jeg kan ikke skjønne hvordan man argumentere for at enslige kvinner kan adoptere, men ikke bli gravide ...
Og så blir jeg sint når alt som foregår i utlandet blir sett på som kommersialisme og at barn og kvinner blir nedgradert til handelsvarer ...
Jeg håper Norge snart får øynene opp og tillater både egg- og sæddonasjon og surrogati.

Velsignet med verdens herligste gutter
pia=:) er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-03-2011, 01:19   #3
Brummeline67
Fullstendig hekta

Brummeline67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Standard Typisk, ja...

For å følge opp kommentaren til Pia så var det ingen "bombe" at fyren fra bioteknologinemda var lunken til eggdonasjon, også med tanke på barnets beste. Det beste for barnet var etter nemdas mening helt klart å ha to omsorgspersoner. At far da ikke er biologisk far er alså ikke noe problem, selv om etter norsk lov skal donor riktignok være kjent. Mens et par hvor kvinnen trenger eggdonasjon skal ikke kunne få hjelp... Det er fortsatt snakk om to omsorgspersoner, og far vil ha biologisk tilknytning til barnet på lik linje som mor i et parforhold som trenger sæddonasjon.

Syntes også det var tøvete at han automatisk fryktet at hvis man åpnet for eggdonasjon, så måtte man også åpne for både egg- og sæddonasjon i kombinasjon. Jeg kan ikke se at de to argumentene nødvendigvis henger sammen. Selv i 2011 må det være mulig å ta ett steg av gangen, og når man i 2008 godtok at lesbiske par kan få sæddonasjon, så er nå tiden virkelig kommet for å kunne godta at heterofile par hvor kvinnen har problemet også skal kunne få hjelp til å få barn. Etter også å ha sett Brennpunkt i går har jeg inntrykk av det bare er kvinner som trenger eggdonasjon som nå står igjen som dem som ikke har noen ivf-løsninger...

Ikke alle ønsker å adoptere, ei heller blir alle godkjent for adopsjon. Har den ene parten i et par kronisk sykdom får man avslag, enda man vitterlig er to om omsorgen. Dét står i grell kontrast til at enslige får adoptere, spør dere meg. Og når det gjelder fosterhjem og besøkshjem, som mange uvitende trekker frem i argumentasjonen i media/kommentarfelt på nettaviser... Vel, det er neimen ikke lett å komme gjennom dét nåløyet heller. Det vet jeg av egen erfaring. Hjelper lite å bli oppfattet som oppegående og omsorgsfulle personer av omgivelsene våre om BV finner noe å sette fingeren på...

"Toget" er kjørt for vår del og vi har forsonet oss med at vi er ufrivillig barnløse. Min mann og jeg vil uansett være for gamle den dagen eggdonasjon blir tillatt i Norge, det kan nok dessverre ennå ta noen år. Men, det vil fortsatt komme nye par i liknende situasjon som oss, og all honnør til Renate Kurzus og de andre i ØBs styre som står på for de ufrivillig barnløses sak.

Går videre i livet uten barn.

Brumboken

Sist endret av Brummeline67 : 24-03-2011 kl 01:24
Brummeline67 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-03-2011, 06:48   #4
Persille
Flyttet inn

Persille sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Sted: Trondheim
Standard

Jeg så også programmet. Jeg syntes det var noen merkelige holdninger fra han som representerte bioteknologinemda og også han ene gynekologen som ble intervjuet. Jeg frykter at dette vil bli et større og større problem ettersom mange kvinner blir eldre før de prøver å få barn. Hvordan skal det norske samfunnet takle en slik situasjon? ønsker ikke det norske samfunnet at det skal bli født barn? at det er en "større prosess" å ta ut egg fra en annen kvinne? vel...det kan så være, men det er nå like mye den som mottar barnet som blir "mor"...nei...vet ikke ang. programmet som ble sendt i går...Jeg syntes nå hun legen fra Storkenklinikken greide seg ganske godt.
Persille er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-03-2011, 09:45   #5
Utålmodig
Stamgjest

Medlem siden: Oct 2010
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Brummeline67 Vis innlegg
For å følge opp kommentaren til Pia så var det ingen "bombe" at fyren fra bioteknologinemda var lunken til eggdonasjon, også med tanke på barnets beste. Det beste for barnet var etter nemdas mening helt klart å ha to omsorgspersoner. At far da ikke er biologisk far er alså ikke noe problem, selv om etter norsk lov skal donor riktignok være kjent. Mens et par hvor kvinnen trenger eggdonasjon skal ikke kunne få hjelp... Det er fortsatt snakk om to omsorgspersoner, og far vil ha biologisk tilknytning til barnet på lik linje som mor i et parforhold som trenger sæddonasjon.

Syntes også det var tøvete at han automatisk fryktet at hvis man åpnet for eggdonasjon, så måtte man også åpne for både egg- og sæddonasjon i kombinasjon. Jeg kan ikke se at de to argumentene nødvendigvis henger sammen. Selv i 2011 må det være mulig å ta ett steg av gangen, og når man i 2008 godtok at lesbiske par kan få sæddonasjon, så er nå tiden virkelig kommet for å kunne godta at heterofile par hvor kvinnen har problemet også skal kunne få hjelp til å få barn. Etter også å ha sett Brennpunkt i går har jeg inntrykk av det bare er kvinner som trenger eggdonasjon som nå står igjen som dem som ikke har noen ivf-løsninger...

Ikke alle ønsker å adoptere, ei heller blir alle godkjent for adopsjon. Har den ene parten i et par kronisk sykdom får man avslag, enda man vitterlig er to om omsorgen. Dét står i grell kontrast til at enslige får adoptere, spør dere meg. Og når det gjelder fosterhjem og besøkshjem, som mange uvitende trekker frem i argumentasjonen i media/kommentarfelt på nettaviser... Vel, det er neimen ikke lett å komme gjennom dét nåløyet heller. Det vet jeg av egen erfaring. Hjelper lite å bli oppfattet som oppegående og omsorgsfulle personer av omgivelsene våre om BV finner noe å sette fingeren på...

"Toget" er kjørt for vår del og vi har forsonet oss med at vi er ufrivillig barnløse. Min mann og jeg vil uansett være for gamle den dagen eggdonasjon blir tillatt i Norge, det kan nok dessverre ennå ta noen år. Men, det vil fortsatt komme nye par i liknende situasjon som oss, og all honnør til Renate Kurzus og de andre i ØBs styre som står på for de ufrivillig barnløses sak.
Ser ut til at man må vente til det kommer nye personer i bioteknologinemda- virket som det var etablerte holdninger mot eggdonasjon der. Renate Kurzus fortjener honnør for sin innsats i programmet.

Hatt flere mislykkede IVF og ED forsøk

Positiv test januar 2013 GRAVID- jippi
Ultralyd viser
Vår nydelige prinsesse kom til verden september 2013

Prøver å få søsken til vår lille prinsesse.
ED mai 2015- negativt
Fryseforsøk juli 2015

Sist endret av Utålmodig : 24-03-2011 kl 10:05
Utålmodig er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-03-2011, 09:57   #6
Utålmodig
Stamgjest

Medlem siden: Oct 2010
Standard

Jeg forstår at det må være strenge regler rundt egg og sæddonasjon. Og at det er en stor etisk utfordring. Ufrivilig barnløse har det alltid vært og er det riktig at vi bare må avfinne oss med situasjonen, når det finnes hjelp å få? Og er det bedre at vi drar til utlandet for å få hjelp? Er det riktig at man tilbyr sæddonasjon og ikke eggdonasjon- her mener jeg at man må likestille dette, det er for gammeldags å skylde på sterkere bånd til mor. Jeg tror det viktigste for et barn er gode og stabile omsorgspersoner- det har ingenting med biologi å gjøre. Det hadde vært lettere om man kunne løst dette hjemme og fått hjelp av feks en søster, kusine, venninne.
Alle ville valgt egne barn om de har muligheten- barn vokst opp uten sin biologiske far har alltid eksistert- men ingen (utenom kanskje mor ) har visst det og ingen har tatt skade av det. Så dette har med våre holdninger å gjøre. Jeg er sikker på at eggdonasjon må bli lovlig i Norge- men det spørs når det kommer. Tipper vi får samme regler som Danmark etterhvert...

Hatt flere mislykkede IVF og ED forsøk

Positiv test januar 2013 GRAVID- jippi
Ultralyd viser
Vår nydelige prinsesse kom til verden september 2013

Prøver å få søsken til vår lille prinsesse.
ED mai 2015- negativt
Fryseforsøk juli 2015

Utålmodig er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-03-2011, 10:57   #7
birdlady
Stjernekikker

birdlady sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Østlandet
Standard

Han bioteknikeren har gått ut på dato forelngst. Norge må følge utviklingen og ikke prøve å stanse den! Artig å se intrevjuene fra 80 tallet å se fordommene mht berfukningsmetoder og hvordan man blir "tvunget" til å forandre holdninger.

Angående dette med surrogat er det kanskje ikke riktig at det skal bli kommersiel business ut av dette. Så jo eksempler på dette i Brennpunkt, om kvinner som ikke hadde fått den summen de hadde blitt lovet, men derfor er det vel ennå en god grunn til at dette skulle bli tillatt i Norge så man slapp å bruke kvinner i fattige land som kanskje sosialt kan bli presset til det.

Bra innspill fra Renate i ØB.
Gammel 24-03-2011, 11:33   #8
Klara-Sofie
Flyttet inn

Medlem siden: Apr 2010
Sted: Akershus
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av birdlady Vis innlegg
Han bioteknikeren har gått ut på dato forelngst. Norge må følge utviklingen og ikke prøve å stanse den! Artig å se intrevjuene fra 80 tallet å se fordommene mht berfukningsmetoder og hvordan man blir "tvunget" til å forandre holdninger.

Angående dette med surrogat er det kanskje ikke riktig at det skal bli kommersiel business ut av dette. Så jo eksempler på dette i Brennpunkt, om kvinner som ikke hadde fått den summen de hadde blitt lovet, men derfor er det vel ennå en god grunn til at dette skulle bli tillatt i Norge så man slapp å bruke kvinner i fattige land som kanskje sosialt kan bli presset til det.

Bra innspill fra Renate i ØB.
Kvinnene fikk jo hva de ble lovet, men de fikk mindre enn de norske hadde blitt fortalt at de skulle få.
44 år
prøvere siden febr.2007, "ørten" Pergo-kurer
IVF- avbrutt okt 2009, IVF - neg. mars 2010 (Aleris)
ED - AVA-Riga juli 2010 - neg.
ED - AVA-Riga nov 2010 - SA 5+2
1 ED på frys satt inn 17.juni 2011 -en nydelig prinsesse ble født febr 2012
Klara-Sofie er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-03-2011, 12:14   #9
kanskje
Husvarm

kanskje sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Standard

Selv om eggdonasjon ikke er lov i Norge, så hindrer det jo ikke folk som trenger det, i å dra utenlands å få det?? Og med tanke på enslige og donor så hindrer det gjerne ikke dem heller å ta den "lette" løsningen: å finne seg en mann på byn og få "det man trenger" for å bli gravid... Er DET bedre da? Hadde Norge lagt mer til rette, så hadde det vært lettere for den enkelte å gjøre det i ordnede forhold.. Og kjernefamilie-begrepet er fullstendig i oppløsning i dagens samfunn allerede, hvem skal avgjøre hva som er barnets beste?? Er det til barnets beste at en arbeidsløs alkoholisert mot får barn med en annen voldelig mann feks? DET kan ingen hindre i å skje.. Da må det vel være bedre at barnet får en ressurssterk og kjærlig forelder som har gått inn i dette 100% fordi de ønsker det og de har alle midler til å gi barnet en god oppvekst. Og de har jo sosialt nettverk, barnet kan jo få masse stimuli fra det motsatte foreldrekjønn likevel! Lider alle barn av norske alenemødre idag? Mange av de har dårlige forutsetninger for å ta seg av et barn (gjerne fordi det ikke var ønsket eller planlagt)..

Men er jo etikk oppi dette. Syns det ble litt negativ vinkling i programmet. Dumt de ikke fikk bedre frem hva det egentlig vil si å være ufrivillig barnløs. Men det var gjerne fordi ingen ville snakke om det..:(

Er forresten reprise på NRK1 ikveld så jeg, for de som ikke fikk det med seg!
Søskenfrys september 2013 - kjemisk gravid
Positivt ICSI søskenforsøk januar 2014! Fikk se et bankende på UL 03.03.14 og 10.03.14. Påvist MA i uke 11
Søskenforsøk ICSI i juni 2014 hos Hausken ga oss en liten lillesøster 21.2.15

September 2018: positiv graviditetstest, gravid naturlig. Endte med MA i uke 11
kanskje er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 24-03-2011, 21:11   #10
Venus
Stamgjest

Venus sin avatar

Medlem siden: May 2010
Standard Enig i mye, men ikke alt..

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Brummeline67 Vis innlegg
Jeg er enig i det som er skrevet i denne tråden, men har en liten kommentar til Brummeline67: Argumentene med frykt for at om man åpner for eggdonasjon så må man åpne for kombinasjonen, altså embryoadopsjon, henger nødvendigvis ikke sammen. Norge går små skritt i slike sammenhenger og det er mange, oss inkludert, som må ha såkalt embryoadopsjon for å få barn. Når det virker som surrogati ligger så langt opp og fram som det gjør, så bør man ihvertfall kunne arbeide for rettigheten at par som både må ha egg og sæd også skal kunne få den behandlingen her i Norge. Her er det kun par i samboerskap eller ekteskap og som trenger donorsæd som har et tilbud i Norge, og, ja selvfølgelig dem som kan bruke egne celler. Alle andre: single, homofile, eggdonasjon, embryoadopsjon og surrogati må utenlands for behandling.

------------

Det er mange grunner til at man er infertile og mange pga sykdom. Hos menn er den vanligste årsaken testikkelretensjon i tidlige barneår. Og som de sa i programmet: vi kvinner venter for lenge med å få barn!
Og hvorfor gjør vi det? Fordi vi ikke gidder? Nei, fordi vi velger å få en utdannelse og en god jobb før vi stifter familie. Nyter ikke Norge godt av denne kompetanse-hevingen blandt unge kvinner? Helt klart! Og skal man da ikke forvente å kunne få den hjelpen man da trenger uten å måtte reise utenlands for svært kostbar behandling, når det viser seg at man har vansker med å få barn?

Jeg er spent på hva denne karen fra Bioteknologinemda mener om alle de barn som vokser opp med kun èn omsorgsperson, f.eks hvor far eller mor velger å forlate eller faller fra. Skulle ikke forbause meg om han mener "omplassering" til et hjem med to omsorgspersoner er til det beste for barnet.

Som flere andre her kjenner jeg at jeg blir kraftig provosert når en mann på nærmere 60 (barn av konservative 50-tallet) uttale seg på en måte som ikke hører dette årtusenet til. Det er på tide med endring av både besetning i Bioteknologinemda og lovgivningen på dette området.

Dessverre er vi en gruppe som ikke stikker nesa vår frem, da dette er noe som for de aller fleste hører den svært så private sfæren til...

Jeg har ett barn "privat", nå ønsker vi et kjærlighetsbarn sammen:
Naturmetoden siden 2009.
1. ICSI ble AID, november 2010: negativt
2. ICSI ble AID, februar 2011: negativt
3. ICSI mai 2011: negativt
4. IVF-D august 2011: Vi fikk ei jente!
Venus er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg