Ønskebarn forum  
Gammel 24-02-2014, 20:37   #1
milla80
Fersk på forum

Medlem siden: Feb 2014
Standard i startfasen for prøverør.

Heisan!
Jeg er helt ny her og lurer på noen ting.
Jeg har blitt henvist til prøverør på
Rikshospitalet.
Jeg har bare mottatt et brev hvor det står
at di har mottatt søknaden min.Norn som
vet hvor lang tid før det skjer noe mer nå?
Hvor lenge det er før jeg skal til noe samtale?
Er det noen som også vet mye jeg må betale
for medisiner og er det pr forsøk?
milla80 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 25-02-2014, 07:31   #2
Sunniv
Stadig innom

Sunniv sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Sted: Østlandet
Standard

For oss tok det noen måneder før vi hadde første samtale hos Riksen, etter at de hadde mottatt henvisningen fra gynekologen. Nå skal det sies at det manglet noen blodprøver på oss også, så dette tok litt ekstra tid. Henvisningen ble sendt i mai, vi hadde første time i september. Første forsøk ble i januar.

Tiden det vil ta og pris på medisiner avhenger fullt og helt av hva slags hjelp dere må ha og hvordan løpet legges opp. Vi hadde enkleste variant med inseminering og betalte bare egenandel + ca 2500 kr i medisiner per gang. Ved IVF kommer vel medisin-kostnaden fort oppi 15 000 på første forsøk.
3.forsøk, AID: sep 13 - negativ
4.forsøk, AID: nov 13 - positiv - mamma til en gutt født august 2014
.
Lykkelig mamma til verdens beste gutt født i august 2014!
Sunniv er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 25-02-2014, 11:07   #3
milla80
Fersk på forum

Standard

Tusen takk for svar. Hjalp meg litt.syns tiden går så sakte når man venter.Hva kan jeg gjøre for å få tiden til å gå.Går i postkassa hver dag i håp om at det skal være et brev til meg der fra sykehuset.Kan jeg ringe dem å høre hvor langt jeg er i prosessen?
Gammel 25-02-2014, 18:32   #4
TonjeK
Skravleguru

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Nord-Norge
Standard

Hei, så fint at dere får hjelp til å få ønskebarnet når det ikke vil helt klaffe selv. håper at veien blir så kort som mulig. Ved ivf/ICSI betaler dere en egenandel på 15000 per barn. Og dere har tre forsøk per barn som dekkes av det offentlige. Et forsøk vil si uttak av egg med befruktning. Blir et forsøk avbrutt regnes ikke det som et forsøk. Er du heldig å få egg på frys blir de som rein bonus.

Slik har jeg forstått det, men kan selvsagt ha misforstått noe

Lykke til
Gammel 25-02-2014, 22:04   #5
milla80
Fersk på forum

Standard

Takk for svar igjenn.Greit å prate med noen som vet hva dette dreier seg om.Gruer meg skikkelig til det som skal skje, men samtidig gleder jeg meg skikkelig for forhåpentligvis vil det føre med seg noen veldig positivt. Håper bare ventetiden går fort.
Gammel 26-02-2014, 07:22   #6
Sunniv
Stadig innom

Sunniv sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Sted: Østlandet
Standard

Ventetiden kan føles grusom. Kjenner til hvor sakte tiden kan snegle seg avgårde. Men det er faktisk litt godt (sett i ettertid) å ha hatt litt tid også, for det er en mental prosess alt sammen og det var godt å ha litt tid til å forberede seg mentalt og ikke minst fordøye utredningsresultatene våre.

Det er helt i orden at du ringer sykehuset og sjekker status, men du får sannsynligvis ikke andre svar enn at den ligger til behandling/godkjenning.

Når det gjelder egenandeler som det nevnes over her, er det også viktig å påpeke at du betaler 1500 kr per gang for selve forsøket også + egenandel på 300-etellerannetkroner for kontroller/sjekker før selve forsøket.

Tror vi har brukt ca 10 000 kr på våre 4 AID-forsøk (inkl medisiner), men IVF koster jo litt mer siden medisinene er dyrere.
3.forsøk, AID: sep 13 - negativ
4.forsøk, AID: nov 13 - positiv - mamma til en gutt født august 2014
.
Lykkelig mamma til verdens beste gutt født i august 2014!
Sunniv er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 28-02-2014, 18:12   #7
milla80
Fersk på forum

Standard

Tusen takk for flotte svar.Hvordan er det med prøverør vist man ikke har eggløsning.Har mensen hver mnd, men lie og ofte ikke mer en 3-4 dager.Har dette noe å si?
Gammel 02-03-2014, 08:39   #8
Vanessa
Husvarm

Vanessa sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Standard

Det har ikke så mye å si om man har eggløsning eller ikke dersom man skal gjennomgå ivf. Da nedregulerer de kroppen helt så du kommer i overgangsalderen og så begynner du på hormoner som hjelper kroppen til å produsere egg. Om det blir få eller mange, gode eller dårlige, fin størrelse på dem eller ikke vet man ikke før man har kommet i gang.
5 søskenforsøk- 1MA
Lav AMH målt i 2019.
ED 2019 2020
Vanessa er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-03-2014, 11:22   #9
Papillon
Stadig innom

Papillon sin avatar

Medlem siden: Nov 2013
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av milla80 Vis innlegg
Heisan!
Jeg er helt ny her og lurer på noen ting.
Jeg har blitt henvist til prøverør på
Rikshospitalet.
Jeg har bare mottatt et brev hvor det står
at di har mottatt søknaden min.Norn som
vet hvor lang tid før det skjer noe mer nå?
Hvor lenge det er før jeg skal til noe samtale?
Er det noen som også vet mye jeg må betale
for medisiner og er det pr forsøk?
Ventetiden er nok litt forskjellig fra sted til sted. I Porsgrunn så jeg de hadde Ca 5 mnd ventetid. Vi ble henvist i feb 2013 og hadde samtale i okt (selv om det så i brevet at vi kunne vente oss time i nov evt senere) og uttak/innsett i starten av des. Fint at du har kommet deg inn hit, jeg så først visittkort fra ønskebarn på klinikken. Visste ikke hvor jeg skulle søke etter info eller noe. Mange tanker, det har jeg forsåvidt fortsatt, men vet hva jeg går til.
Vi kom opp i 9000-10000kr for medisiner i 1. Forsøk, og dette ble i underkant av 8000kr, da jeg hadde litt medisiner igjen fra forrige gang(lutinus) som jeg ikke rakk å bruke før mens kom. + at jeg ikke behøvde mer medisin ved UL.
Du kan også få tilbake penger for medisinbruk over 10000kr, dvs. først etter 2. Forsøk, da må alle kvittering sendes inn senest 6 mnd etter forsøk. Dette går ikke på årskalender. Du vil også kunne få dekket reiseutgifter etter pasientreiser. Husk også å ta med bompenger, hvis du passer bommer. Det står noe om det her, husker ikke under hvor. Mener adressen er www.pasientreiser.no
I forhold til skatt kan man få trekt fra på skatten medisinforbruk over 10 000kr. Usikker på om det kun er inneværende år, antagelig. Har ikke sjekket det ut ennå, da det først er nå vi er over den summen. Ta vare på alle kvitteringer i forbindelse med medisiner, konsultasjoner osv. Frikort går jo automatisk.
Lykke til på veien og velkommen hit
Her kan du finne mye nyttig info og mange her inne har (dessverre) lang erfaring med dette.
1.FER sept 2014, negativt
4. ICSI feb 2015 gravid fra 05.03.15 - mistet i uke 5
2. FER juni 2015 avbrutt pga negativ ELtester
2. FER sept 2015 siste eskimo
Papillon er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 02-03-2014, 11:42   #10
Lilleulv
Stamgjest

Lilleulv sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
Sted: Kristiansand
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Papillon Vis innlegg
Ventetiden er nok litt forskjellig fra sted til sted. I Porsgrunn så jeg de hadde Ca 5 mnd ventetid. Vi ble henvist i feb 2013 og hadde samtale i okt (selv om det så i brevet at vi kunne vente oss time i nov evt senere) og uttak/innsett i starten av des. Fint at du har kommet deg inn hit, jeg så først visittkort fra ønskebarn på klinikken. Visste ikke hvor jeg skulle søke etter info eller noe. Mange tanker, det har jeg forsåvidt fortsatt, men vet hva jeg går til.
Vi kom opp i 9000-10000kr for medisiner i 1. Forsøk, og dette ble i underkant av 8000kr, da jeg hadde litt medisiner igjen fra forrige gang(lutinus) som jeg ikke rakk å bruke før mens kom. + at jeg ikke behøvde mer medisin ved UL.
Du kan også få tilbake penger for medisinbruk over 10000kr, dvs. først etter 2. Forsøk, da må alle kvittering sendes inn senest 6 mnd etter forsøk. Dette går ikke på årskalender. Du vil også kunne få dekket reiseutgifter etter pasientreiser. Husk også å ta med bompenger, hvis du passer bommer. Det står noe om det her, husker ikke under hvor. Mener adressen er www.pasientreiser.no
I forhold til skatt kan man få trekt fra på skatten medisinforbruk over 10 000kr. Usikker på om det kun er inneværende år, antagelig. Har ikke sjekket det ut ennå, da det først er nå vi er over den summen. Ta vare på alle kvitteringer i forbindelse med medisiner, konsultasjoner osv. Frikort går jo automatisk.
Lykke til på veien og velkommen hit
Her kan du finne mye nyttig info og mange her inne har (dessverre) lang erfaring med dette.
"Du kan også få tilbake penger for medisinbruk over 10000kr, dvs. først etter 2. Forsøk, da må alle kvittering sendes inn senest 6 mnd etter forsøk. "

Egenandelen er på 15500 kr, ikke 10 000kr, det er teit dyrt!
Kvitteringer Sendes til helfo. Sammen med et skriv du får fra sykehuset etter hvert forsøk! Jeg sendte inn alle kvitteringene fortløpende etter hvert forsøk. Slik at du slipper å holde styr på alle kvitteringene.
Lilleulv er ikke logget på   Svar med sitat
Svar

Bookmarks

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke poste nye tråder