Ønskebarn forum  

Gå tilbake   Ønskebarn forum > Assistert befruktning > Generelt om prøving

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-05-2019, 07:09   #11
IVFmedPGD
Fersk på forum

Medlem siden: May 2019
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Om du har fått søvnproblemer pga. stress på jobb, burde det være god nok grunn til å sykemelde deg - legen trenger ikke å nevne noe om ivf i sykemeldingen Har også hørt at de som får innvilget forsøk gjennom det offentlige, får en kort sykemelding ifbm. egguttak - vil tro at sykehuset her hjemme som organiserer alt, vil sørge for den?
Jeg var i jobb gjennom hele sprøyteperioden, ja, men jeg hadde en relativt rolig kontorjobb som ikke var fysisk tung, og gikk likevel på en smell etterpå. Det var særlig forsøket med lang protokoll som tok helt knekken på meg - med de korte gikk det sånn noenlunde greit. Før forsøkene aborterte jeg i uke 12 (spontan graviditet) mens jeg hadde en ekstremt stressende jobb, og jeg er fremdeles overbevist om at det var grunnen til at jeg mistet. Så ja, om du er i tvil, ikke prioriter jobben nå og risiker å angre på det senere. Det høres ut for meg som om du vet svaret allerede Jeg skal være den første til å skrive under på at all organiseringen rundt det hele krever sitt.
Så leit å høre at du aborterte :( Jeg har lang protokoll. Sykehuset i Norge (som er relativt langt unna) har jeg kun hatt kontakt med en gang ila denne prosessen. Jeg spurte dem om praktiske forhold rundt egguttak og de anbefalte meg å spørre fastlegen om dette, så jeg tenker å se ann formen og høre om det er mulig å få til en kort sykemelding dersom kroppen er i ulage Lett å føle seg veldig alene i dette - særlig når en har to sykehus å forholde seg til og må passe på mye selv. Jeg tror du har rett - jeg vet nok svaret innerst inne ;) Skal prøve å prioritere meg selv for en gangs skyld, snakke med legen og forklare hvordan jeg føler det

Takk for samtalen
IVFmedPGD er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-05-2019, 08:52   #12
SK90
Flyttet inn

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Vestlandet
Standard

Hei! 😊 Eg er i gang nå, og er sykemeldt frå jobb. Eg har lang protokoll, og har smerter, hodepine og er kvalm. Det hadde eg ikkje sist, men da hadde eg kort protokoll. Pluss at eg har en stressende og psykisk belastende jobb, som innebærer at eg kan få slag, bli sparket og slått. Eg fikk sykemelding 3 dager etter uttak sist gang. Denne gangen tar eg berre all sykemelding hos fastlege siden eg skal sykemelde meg videre, viss alt går etter planen. Eg og var litt sånn som deg, var veldig usikker på situasjonen og hva som var best, og ville helst gå i arbeid siden eg er ikkje den personen som er syk noen gang... Men så kommer det til det tidspunktet at man må tenke hva som er viktigst, og det er for meg dette forsøket og det å få en baby. Jobb har man resten av livet, det har man ikkje nødvendigvis med det å kunne få barn. Pluss at man har brukt så mye penger på det også. Som Sent Ute sier, så virker det som du har bestemt deg og det med at du ikkje bør prioritere jobben nå for deretter å angre på det senere. Det virker som sykemelding er en løsning Lykke til
Begynte spray aug.16.
Gravid- MA sept.16
22/4-17: Gravid ved IVF
19/5-17: Hjerteaktivitet
Fødte verdens fineste jente des 2017 💗
August-18: Fryseforsøk. Gravid- SA
12/12-18: Skulle ha innsett av fryseegg-overlevde ikkje
Nytt ferskforsøk. 13/5-19: Ruger. Negativt.
SK90 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-05-2019, 16:54   #13
Lise85
Stadig innom

Lise85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Sted: Finnnmark
Standard

Kjenner meg veldig igjen i tankene mange av dere har om jobb VS prioritering for baby.

Jeg er skjelden syk og er godt til å ta på meg ekstra oppgaver på jobben. Har forsøkt å kvitte meg med noen arbeidsoppgaver å ikke ta på meg noe ekstra i en periode. Jeg har gitt et løfte til meg og samboer at jeg skal ha lav terskel for å sykemelde meg. Når jeg blir sliten, er jeg ikke et så hyggelig menneske heller. Så tenker at både personale, barn på jobb og gubben fortjener å slippe ha meg med kort lunte i nærheten 😂

Tror kanskje vi som er på vei inn i forsøk bør prøve oss litt fram.

Påvist endometriose 2004
Vært forsiktig prøver siden 2006
Lap 2012
2018 lap
Henvist IVF DES 2018.
2019 ?
Lise85 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-05-2019, 20:48   #14
Me87
Superskravler

Me87 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Sørlandet
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Sent Ute Vis innlegg
Utfordringen med å få sykemelding er at ivf-behandling i og for seg ikke kvalifiserer (jeg har selv erfart at NAV har kalt fertilitetsbehandling en "sosial årsak", les: ikke gyldig medisinsk grunn)
Folketrygdloven §8.4 sier:
Sitat:
Sykepenger ytes til den som er arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes sykdom eller skade. Arbeidsuførhet som skyldes sosiale eller økonomiske problemer o.l., gir ikke rett til sykepenger.

For å få rett til sykepenger skal medlemmet så tidlig som mulig og senest innen 8 uker prøve seg i arbeidsrelatert aktivitet, jf. arbeidsmiljøloven § 4-6 første ledd og folketrygdloven § 8-7 a første ledd, unntatt når medisinske grunner klart er til hinder for slik aktivitet. Det kan unntaksvis likevel ytes sykepenger utover 8 uker dersom arbeidsrelaterte aktiviteter ikke kan gjennomføres på arbeidsplassen.

I de tilfellene der medlemmet må være borte fra arbeidet, ytes sykepenger også (bokstav a til j)
h) når vedkommende er arbeidsufør som følge av behandling for barnløshet,
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1..._5-4#%C2%A78-1
Etter to år med prøving på egenhånd, 1 AIH og 1 IVF, lyktes vi på 1.FER i Porsgrunn- juni 2012 1. søskenIVF juli 2013 - avbrutt. Lapraskopi desember 2013 - fjernet venstre eggstokk og eggleder. 2.søskenICSI desember 14 - avbrutt etter uttak. Fryseforsøk mai og juli - negativt. - 1 eskimo på frys. Ferskforsøk ICSI sept. 15 - negativt. Hausken - IVF ferskforsøk jan. 16 - positiv! 26.09.16
Me87 er ikke logget på   Svar med sitat
Gammel 07-05-2019, 23:33   #15
Sent Ute
Avhengig

Sent Ute sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Sted: Oslo
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Me87 Vis innlegg
Kjekt å vite! Takk

Ferskforsøk 16.04.16: Pos. 27.4 på 14 DPO m/HCG 205